Wax vraag

Hi,

Sinds een week of 3 ben ik zelf aan het waxen geslagen. De skis van mijn dochter hadden echt wax nodig dus daar een mooie laag op gezet en vorige week nog een extra laagje. Vanochtend heeft ze bijna 2 uur in Landgraaf les gehad (ze is bijna 9, nog veel in “ploeg”, al gaat dat steeds minder).

Na afloop viel mij op dat de binnenkanten wit waren van de ski:

null
null

Met mijn nagel kan ik dit weg krabben, maar twijfel nu of het gewoon heel hard gaat op indoor banen of dat er juist teveel wax op zit… of dat ik juist op de zijkanten nog wat wax moet doen…

Help? (Deze wax noob)

Kunstsneeuw en ploeg “slijten” allebei heel hard wax weg.

Als de skis van je dochter heel droog waren, dan is twee lagen bij lange na niet voldoende.
Stuk of 6 lagen,waaronder een paar met super zachte wax, is altijd het begin punt, en dan bijhouden.
Tenminste, voor ge-sinterde bases.
Voor ge-extrudeerde, gewoon iedere keer 1 laagje.
Wat voor skis zijn het? De meeste goedkope kinder skis hebben een ge-extrudeerde base, die kan weinig wax opnemen. Betere skis hebben een ge-sinterde base, die is veel poreuzer, en kan dus veel meer wax opnemen.

Als het bijvoorbeeld een foam kern ski is dan is het ok een ge-extrudeerde base. Met een houten kern moet je eens zoeken naar de specificaties van de ski om te weten wat het is.

*bericht bewerkt door Slim op 08 nov 2020 16:31

Het kan ook juist gewoon wax zijn, en dan dat je niet genoeg geschraapt hebt. Slecht geschraapte wax slaat ook snel wit uit namelijk.

Dit is heel simpel te testen. Ga er met je nagel overheen. Is trek je een streep in het deel waar het wit is, dat is het gewoon wax wat je ziet. En dan is het een kwestie van beter schrapen en borstelen.

Click. Click. Peace

Kunstsneeuw en ploeg “slijten” allebei heel hard wax weg.

Als de skis van je dochter heel droog waren, dan is twee lagen bij lange na niet voldoende.
Stuk of 6 lagen,waaronder een paar met super zachte wax, is altijd het begin punt, en dan bijhouden.
Tenminste, voor ge-sinterde bases.
Voor ge-extrudeerde, gewoon iedere keer 1 laagje.
Wat voor skis zijn het? De meeste goedkope kinder skis hebben een ge-extrudeerde base, die kan weinig wax opnemen. Betere skis hebben een ge-sinterde base, die is veel poreuzer, en kan dus veel meer wax opnemen.

Als het bijvoorbeeld een foam kern ski is dan is het ok een ge-extrudeerde base. Met een houten kern moet je eens zoeken naar de specificaties van de ski om te weten wat het is.

Slim op 08 nov 2020 16:26

Wow! Een hoop woorden die me niks zeggen, ik ga googlen!

Het zijn head supershape 120 skis (head en 120 weet ik zeker, de rest zitten stickers overheen).

Korte conclusie is dus meer wax… helder!

Het kan ook juist gewoon wax zijn, en dan dat je niet genoeg geschraapt hebt. Slecht geschraapte wax slaat ook snel wit uit namelijk.

Dit is heel simpel te testen. Ga er met je nagel overheen. Is trek je een streep in het deel waar het wit is, dat is het gewoon wax wat je ziet. En dan is het een kwestie van beter schrapen en borstelen.

Rogier op 08 nov 2020 16:40

Er kwam wel een streepje maar voelde droog aan… laagje wax er op gezet net… morgen of overmorgen krabben en borstelen…

Vooraf zag ik het niet, dus vermoedelijk toch te droog… blijven leren :-)

Misschien eens een instructievideo maken met do’s don’ts en dit soort vragen? Is dat een idee @Rogier?

@Miel yes! Uit betrouwbare bron weet ik ook dat er heel snel een wax en slijp inspiratiesessie komt, waar je ook direct vragen kunt stellen… :-)
https://www.wintersport.nl/club

Click. Click. Peace

@Miel yes! Uit betrouwbare bron weet ik ook dat er heel snel een wax en slijp inspiratiesessie komt, waar je ook direct vragen kunt stellen… :-)
[
https://www.wintersport.nl/club](https://www.wintersport.nl/club “https://www.wintersport.nl/club”)

Rogier op 08 nov 2020 19:27

Top! Meteen lid geworden!

Als het de voornamelijk binnenkant was nar het ploegen, zal het eerder een tekort dan teveel zijn.

Wil je het in de praktijk zien, is dit soort clinics ook een aanrader, bijvoorbeeld https://www.waxenenslijpen.nl/wax-en-slijp-workshop-ski-sno…

Geen idee of er nu in Coronatijd ook clinics echt doorgang vinden, kwestie van er een paar googlen en even nabellen ;)

Edwin van Riel

@Miel : Hoeveel heb je na het waxen geborsteld en met welk type borstel?
Op de 2de foto kan ik niet zo goed zien of er wel structuur zichtbaar is van de ski (kleine groefjes die er met opzet zitten).

Als dit niet het geval is, neig ik naar te veel wax nu.
Als je de structuur wel ziet, maar de ski slaat toch wit uit, zal het te weinig wax zijn.

Glide on!

@Miel : Hoeveel heb je na het waxen geborsteld en met welk type borstel?
Op de 2de foto kan ik niet zo goed zien of er wel structuur zichtbaar is van de ski (kleine groefjes die er met opzet zitten).

Als dit niet het geval is, neig ik naar te veel wax nu.
Als je de structuur wel ziet, maar de ski slaat toch wit uit, zal het te weinig wax zijn.

Vivace op 09 nov 2020 12:07

Met een nylon borstel nageborsteld… maar misschien “te lief”… heeft iemand een foto hoe het er uit moet zien na het borstelen? (voor een amateur he, we hoeven geen skirace te doen).

*bericht bewerkt door Miel op 09 nov 2020 12:33

Er bestaat ook wax voor indoorbanen. Misschien heb je daar iets aan.

Vooral dit geeft mij het idee dat er nog besteen dikke laag wax op ligt.

null

en zo hoort er eruit te zien:

null

Click. Click. Peace

ok… zo ziet het er nu idd meer uit… heb er nieuwe wax over gezet…

maar zie het belag minder op deze skietjes…

Ik zie trouwens tegenstrijdige zaken… mag ik die brons borstel ook na het waxen nog gebruiken? of alleen nylon/paardenhaar?

en moet ik die blijven gebruiken tot ik dit zie? (zoals hierboven?)

Schrapen dan nylon dan paardenhaar

Dan zijn hele tegenstrijdige zaken over te lezen inderdaad, en ski-onderhoud is soms net religie. :-)

Click. Click. Peace

Dan zijn hele tegenstrijdige zaken over te lezen inderdaad, en ski-onderhoud is soms net religie. :-)

Rogier op 09 nov 2020 16:18 wat zegt jouw "bijbel"?

Wat ik nu doe is vooraf een keer of 3 met deze er overheen:https://www.decathlon.nl/p/bronzen-skiborstel/_/R-p-X857082…
dan waxen en dan schrapen, daarna met deze er overheen:
https://www.volawax.nl/a-43662455/borstels/nylon-borstel/#d…

merkte vandaag wel dat mijn schraper bot is, dus dat die niet alles lekker weg schraapt… daar gaan we dus iets aan doen nog…

Waxfleece scheelt heel veel schrapen. Een van mijn beste aankopen rondom ski onderhoud.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Waxfleece scheelt heel veel schrapen. Een van mijn beste aankopen rondom ski onderhoud.

Roy83 op 09 nov 2020 17:13

Waar koop je dat?

Gewoon bij iedere shop die wax materiaal verkoopt. Fleece is echt aan te raden. Scheelt echt heel veel werk en rotzooi!

Edwin van Riel

Gewoon bij iedere shop die wax materiaal verkoopt. Fleece is echt aan te raden. Scheelt echt heel veel werk en rotzooi!

evr66 op 09 nov 2020 18:04

Ik heb ze besteld! 1 doekje voor 1 ski neem ik aan?

Yes, doe ik wel.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

ok… zo ziet het er nu idd meer uit… heb er nieuwe wax over gezet…

maar zie het belag minder op deze skietjes…

Ik zie trouwens tegenstrijdige zaken… mag ik die brons borstel ook na het waxen nog gebruiken? of alleen nylon/paardenhaar?

en moet ik die blijven gebruiken tot ik dit zie? (zoals hierboven?)

Miel op 09 nov 2020 08:58

Persoonlijk doe ik de bronze borstel een keer of twee, zeker met hardere wax, en dan met nylon en paardenhaar.

Ja, je moet borstelen tot je die structuur ziet.
Maar, als wij bijna op vakantie gaan, en ik moet alle ski’s nog een beurt geven, en inpakken enz, enz, dan ben ik vaak wel van: wax er op, schrapen paar bronze borstel, en in de tas.
Dan zijn ze in ieder geval niet droog, maar alleen niet zo snel.
Ik zie het altijd als, waxen (en kanten slijpen) doe je voor twee redenen:
1 onderhoudt van je ski’s
2 performance

2 kan ik nog wel opgeven als de tijd ontbreekt.

Ik ben zuinig. Doe 2 ski’s met een doekje. Eerst ff grof met een rol poetspapier van de auto en dan afwerken met wax fleece voor het finishing touch.

Edwin van Riel

null
null

2 verschillende skis… allebei zelf gewaxt. Bij de een zie ik duidelijk structuur bij de ander niet…

Zou ik die zonder structuur eens moeten laten slijpen(belag)? Of zeg ik dan wat heel geks?

Het zijn kinderski’s? Dan vraag ik me af of dat belag überhaupt structuur (nodig) heeft.
(Even aannemend dat ze met ploegbochten niet in een raceclub skiet)

Het zijn kinderski’s? Dan vraag ik me af of dat belag überhaupt structuur (nodig) heeft.
(Even aannemend dat ze met ploegbochten niet in een raceclub skiet)

Hessel op 09 nov 2020 21:56

Het zijn beiden kinderskis… die met de beste structuur zijn 100 cm, die zonder 120cm…

Waxfleece scheelt heel veel schrapen. Een van mijn beste aankopen rondom ski onderhoud.

Roy83 op 09 nov 2020 17:13

Waar koop je dat?

Miel op 09 nov 2020 17:26

zoiets dushttps://www.amazon.de/Swix-Sport-Toko-Base-Tex/dp/B005WTD8H…

Glide on!

12,50 € + verzendkosten? Zou een stukje keukenpapier ook niet werken? Misschien binnenkort eens testen.

Het is natuurlijk wel voor 20 meter.
Je hebt waarschijnlijk maar 20cm per ski nodig.
(De verzendingkosten vallen ook weg vanaf een minimum bestelbedrag).

Je moet zelf afwegen of het je waard is (als je meer waxt, kan je de benodigde hoeveelheid was ook beter inschatter = minder schrapen)

Glide on!

ik heb die van Holmenkol besteld. zijn er 100 en ik had nog bol.com cadeaubonnen…;-)

voor degenen die het nog niet kennen:

Glide on!

Plaats een reactie