Wax vraag

Miel11 november 2020 · 14:14

Ik heb ze vandaag binnen gekregen, dus de volgende keer dat ik ga waxen zal ik ze testen!

Ook kreeg ik mijn scraper scharpener binnen vandaag… ik merk nu dat mijn schraper ook flink bot was, dus dat er nog aardig wat resten wax bleven zitten…

Hoe vaak “mag” je na-schrapen? Kan ik dat bijv nu nog doen nadat ik al geborsteld heb? Of is dat niet aan te raden?

Rogieradmin11 november 2020 · 14:39

Je kunt nu prima weer schrapen en dan weer borstelen…

Click. Click. Peace
Miel14 november 2020 · 14:15

Ik twijfel even over die wax fleece dingen:

1. Borstelen en wax aanbrengen
    2.afkoelen/intrekken voor een uur of 2
  2. Waxfleece met strijkijzer
    4 en dan? Afkoelen? Of meteen krabben?
  3. Krabben/schrapen en dan borstelen…

Dus na die waxfleece afkoelen, ja of nee?

evr6614 november 2020 · 14:35

Ja, altijd afkoelen voor je gaat schrapen.

Edwin van Riel
Hessel14 november 2020 · 17:20

Wat @evr66 zegt.
Anders trek je de wax weer uit het belag en kun je opnieuw beginnen.
Dus waxen en een dag later krabben. Of je latten even buiten zetten totdat ze volledig zijn afgekoeld. Beter lang wachten met krabben dan te vroeg.
Soms laat de waxlaag er zelfs voor vertrek op zitten en krab en borstel ze dan in oostenrijk (als je daar een goede waxtafel hebt natuurlijk, uit de hand is minder praktisch).

evr6614 november 2020 · 18:16

Mocht je veel gaan waxen, kijk een keer of je voor een keukenprins een rotobrush kunt binden. Scheelt echt heel veel tijd. Krabben breng je al flink terug door de fleece ;)

Edwin van Riel
Vivace16 november 2020 · 09:43

Laten jullie de wax volledig uitharden voordat je er opnieuw overgaat (met waxfleece dit keer)?
Ik dacht dat 1 van de neveneffecten van waxfleece net was dat je makkelijker de wax gelijkmatig kan verdelen over de skis.

Optie 1:
wax druppelen op de base
quasi onmiddelijk met waxfleece erover
wax laten uitharden (> 2 u, liefst zelfs een nachtje laten staan)
afkrabben
uitborstelen (1x met halfharde borstel, 1x met zachte borstel)

Optie 2:
wax druppelen op de base
eerste ruw verdelen met het blote waxijzer
daarna nog eens erover gaan, ditmaal met wax fleece
afkrabben

Optie 3:
wax druppelen op de base
eerste ruw verdelen met het blote waxijzer
wax laten uitharden (2u?)
daarna nog eens erover gaan, ditmaal met wax fleece
afkrabben

Heeft het eigenlijk zin om meerdere cycli te doen met het waxijzer?
Ik denk dan aan wax aanbrengen -> verspreiden -> laten afkoelen -> terug opwarmen -> laten afkoelen -> terug opwarmen
Dit omdat ik het nut niet onmiddelijk inzie om meerdere waxlagen aan te brengen met telkens tussenin afkrabben en borstelen, maar toch graag een goed gewaxte base heb (met wax tot diep in de porieën).

Glide on!
RFKANGOO16 november 2020 · 11:24

Ik heb geen ervaring met waxfleese maar zou voor optie 2 gaan.
Wat betreft je laatste vraag: Het is beter om elke laag tussendoor af te krabben en opnieuw aan te brengen. Maar gaan wij als recreanten er iets van merken als we dat niet doen? Ik denk van niet.
Dit is natuurlijk wel nodig als je met verschillende wax soorten werkt. Dus bijvoorbeeld bij nieuw materiaal eerst een basislaag aanbrengen en dan de waxlaag voor wat je er mee gaat doen. (indoor, of eind april bij +10 door de slush knallen)

Het is ook maar net hoeveel werk je er in wilt steken. Voor de meeste volstaat een enkele waxlaag al en vinden het wel prima zo.

Übung macht den meister!!!
Vivace16 november 2020 · 11:54

optie 2 is ook wat ik in de praktijk doe.

ivm de enkele waxlaag

(en hier wordt meestal ook een volledige vakantieweek op geskied zonder dat de huurders klagen omdat ze 1 niet beter weten en 2 toch geen wedstrijden moeten skiën)

Glide on!
Miel16 november 2020 · 11:58

ik ga denk ik voor optie 3… kijken hoe die werkt…

evr6616 november 2020 · 12:18

Mooi @Miel : vraag: beste optie 1, 2 of 3? OK, 2 man roept optie 2, dan gaan we voor optie 3 hahaha

Ik gebruik optie 2 trouwens, bevalt prima. En dan een of 2x per seizoen een goede hotscape en lekker opnieuw opbouwen met met een laag of wat. Dan doe ik de lagen met fleece, maar zonder tussendoor te schrapen of borstelen.

Edwin van Riel
Miel16 november 2020 · 12:22

Mooi @Miel : vraag: beste optie 1, 2 of 3? OK, 2 man roept optie 2, dan gaan we voor optie 3 hahaha

Ik gebruik optie 2 trouwens, bevalt prima. En dan een of 2x per seizoen een goede hotscape en lekker opnieuw opbouwen met met een laag of wat. Dan doe ik de lagen met fleece, maar zonder tussendoor te schrapen of borstelen.

evr66 op 16 nov 2020 12:18

Altijd al recalcitrant geweest he… ik zag dat het filmpje van de wax fleece ook van een afgekoelde ski uit gaat… vandaar…

kan ook gewoon optie 2 en 3 eens proberen, kijken wat een beter resultaat is…

evr6616 november 2020 · 12:25

@miel Ik denk eigenlijk niet dat we als niet-prof enig verschil gaan merken. Bovendien zijn er zoveel variabelen (omgeving, sneeuw, maar ook de “vorm van de dag”) dast vergelijken erg tricky wordt. Tenzij je 2 paar ski’s prepareert, dus verschillend waxen, maar precies hetzelfde slijpen, en dan op dezelfde dag vergelijkt.

Edwin van Riel
Miel16 november 2020 · 12:29

Nadeel voor mij is dat ik niet ski… ik snowboard hahahahah…

heb wel 2 boards, redelijk identiek… maar goed, ik probeer de ski’s van vrouw en kids te verzorgen, daar van te leren en het goed/makkelijk te doen…

Mijn originele vraag: Ik denk dat het wax is… gisteren na het skieen weer wit op de zijkanten. Daarna laten drogen, nog eens geschraapt en geborsteld en er kwam nog aardig wat wax af…
mijn schraper was ook erg bot, dus had vorige week een tooltje besteld om die scherp te houden… dat verschil merk je wel enorm moet ik zeggen!

evr6616 november 2020 · 12:30

Ik schraap meestal met metaal. Beetje voorzichtig doen, dan gaat dat prima. Scheelt weer ergernis en tijd ;)

Edwin van Riel
Sjaak2716 november 2020 · 12:50

Ik borstel eerst de base met de koperbrush om viezigheid eruit te halen, daarna optie twee. Hoewel ik meestal toch de fleece niet gebruik nu ik een rotobrush set heb.
Een keer per jaar een hotscrape met wat zachte wax, als ik het niet vergeet ;).

Children of winter never grow old
Martin718216 november 2020 · 21:27

Ik schraap met een simpele ijskrabber uit de supermarkt. Om de zoveel tijd even een vijl erover om hem scherp te houden.

Miel22 november 2020 · 18:08

Vandaag de wax fleece geprobeerd… maar heb nog wat meer oefening nodig denk ik… het zag er heel soepel uit op het filmpje maar denk dat het wat koud was in de garage of zo…

Meer oefenen dus hahahha

Piefke22 november 2020 · 21:12

De waxfleece hype🥶🥶🥶

Ik vind waxfleece alleen voordelen bieden voor personen met weinig kracht, zelf totaal geen hekel aan het 🦀🦀🦀☃️☃️☃️
Die scherpe krabber is wel een vereiste wil je het goed doen maar dat heb je nu met je krabtool ook gemerkt😁

De temperatuur maakt veel uit in het algemeen met waxen, zowel de omgevings temperatuur als de staat van je waxijzer zorgen voor makkelijker/sneller waxen of moeilijker/meer tijd kwijt per ski/board🤗

Zijn je knieën je lief, rodel dan altijd zonder skischoenen maar met je snowboots!¡!
Vivace23 november 2020 · 09:25

algemene tip: doe dit best niet als je net van de piste komt, maar laat je materiaal eerst goed drogen en op kamertemperatuur komen (en wax natuurlijk ook niet een een onverwarmd bergingshok in de tuin anders is kamertemperatuur wel heel relatief).

Dat maakt het hele waxgebeuren moeilijk op vakantie:
16:59 laatse lift omhoog
17:20 terug aan de accomodatie
17:30 skis in het berghok
18:00 opgefrist en omgekleed (tijd voor een aperitiefje?)
19:30 gedaan met eten
20:00 skihok in om te gaan slijpen+waxen?
21:00 klaar (tijd voor apres-ski gezelschapsspelletjes)
23:00 terug naar het skihok om te gaan krabben + borstelen? -> mij niet gezien (en de volgende morgen nog minder)

op vakantie begin ik er dus niet meer aan, maar neem ik 2 paar skis mee om een hele week door te komen zonder al te veel in te boeten qua glij-eigenschappen. De kanten scherp houden met een diamantvijltje en het belag controleren op schade doe ik wel nog tussendoor.

Glide on!

Plaats een reactie