Nieuwe snowboard binding

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe snowboard binding en ik twijfel nog tussen een aantal bindingen en ben benieuwd of jullie nog tips hebben zodat ik mijn keuze kan maken.
Ik heb eerst even het lijstje van Sneeuwbaard ingevuld:

  1. Hoe lang en zwaar ben je? 1m87 en 88kg
  2. Wat is je huidige boardniveau en hoe wil je jezelf ontwikkelen? Behalve goed switch rijden zit ik op niveau 8
  3. Heb je al een voorkeur voor een camber- of rockerboard? Camber
  4. Board je op hoge snelheid of op lage? Of beide? Hoge snelheid
  5. Board je op de piste, daarbuiten of in het park? Piste en heel soms erbuiten 80/20%
  6. Wat is je boardstijl? Board je energiek/agressief, of juist relaxed/lui? Energiek/agressief
  7. Heb je al ervaring op een (paar) snowboard(s)? Ik heb een Ride Highlife UL 159 en een Amplid Unw8 163

Ik heb zelf wat zitten bekijken en kom uit op de volgende bindingen:

  • Burton Cartel X
  • Ride Capo
  • Bend Metal Solution
  • Union Falcor
  • Rome Targa

Ik heb zelf nu Burton Cartel bindingen. Ik twijfel beetje aan de Rome omdat die echt knetterstijf is, of dat goed rijdt. En of de Ride Capo misschien iets teveel freestyle is.
Verder hoor ik graag ervaringen!

ik heb net ene volledige nieuwe set up gekocht, lib tech TRS C2 board met gnu step-in freedom bindingen. Na jaren met Burton est bindingen wou ik eens iets anders. 3 jaar geleden had ik de gnu psych bindingen geprobeerd en die bevielen me wel, deze zouden een stuk stijver moeten zijn.
Voor de lijstjes van sneeuwbaard kom ik overeen met die van u

Ik wil geen reclame maken maar ik kwam het volgende tegen (maar volgens mij gaat het hierbij niet om de binding maar alleen om die draai schijf):

*bericht bewerkt door Auke83 op 11 nov 2020 21:26

Waarom zou je in godsnaam zo’n draaischijf willen hebben? Lekker ook als ie los raakt…

Qua bindingen: Burton cartel is een prima binding, maar zie niet zo snel het verschil met die cartel x? Cartels heb ik zelf ook.

Ik vind zelf een binding niet snel te stijf, maar heb geen ervaring met de Rome. Met wat je aangeeft wat je doet, zou ik er ook niet zo snel bang voor zijn dat het te stijf wordt. Union wel ervaring, maar niet met dit model. Zou als ik jou was nog even live in een winkel kijken om het eens aan te voelen.

Bedankt voor alle reacties!
@Tiny-M:
Ik dacht dat de Cartel X net een stapje stijver zou zijn.
Ik kan die Rome proberen, vind verder het wel een binding die bij mij zou kunnen passen!
Ga sws proberen nog even te kijken in de shop, maar wil ivm corona die dingen even wat beperken.
@Skippy79:
Ik zal ook eens die GNU bekijken!!

Misschien net wat aan de te prijzige kant, maar bekijk ook nog even naar Salomon Quantum bindingen 😎

Ik heb zelf de Union Falcor, wat een superfijne (en stijve) binding is, maar de bouwkwaliteit viel me wat tegen. Na 1.5 week brak er iets in de highback, zonder duidelijke reden (geen harde crashes oid). Overigens vervangen onder garantie, dus wellicht productiefoutje.

Rijd zelf de Vimana Vufo met Union Falcor, ik vind het een perfecte combi; stijf en stabiel. De andere bindingen weinig ervaring mee, behalve de gewone Burton Cartel, maar daar heb ik zo kort mee gereden dat ik niet echt een zinnig oordeel heb

*bericht bewerkt door ronaldkoopmans op 12 nov 2020 14:28

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

@Rene:
Net even review gekeken op the Goodride, ik ga hem even bij mijn lijstje zetten! @ronaldkoopmans
Dat is wat minder! Gelukkig wel goede service.
Ik heb met mijn Cartels nu 2x een strap gebroken, wel in 8 jaar gebruiken met meerdere keren per winter weg.
Dus opzich goede bindingen maar sta wel weer open voor wat nieuws voor op mijn Unw8

Daarentegen zijn de unions hier nooit stuk gegaan nog…
Trouwens ander puntje nog: het enorme voordeel aan burton vind ik wel dat als je strap of iets anders stuk gaat er altijd wel een shop is die onderdelen heeft. Met flow bindingen een keer gehad dat we 4 winkels af waren geweest en er uiteindelijk 1 met wat professorische aanpassingen wel een strap heeft kunnen regelen, anders hadden we niks meer gekund die vakantie. Of zorgen dat je gewoon altijd wat reserve onderdelen hebt.

Had standaard set-salomon bindingen, welke mij te flexibel waren. Vorig jaar voor Flow NX2 bindingen gegaan (kon ze voor een mooi prijsje kopen, wel felgroene maar dat boeit mij niet echt). De eerste dagen waren even wennen qua instellingen, maar ik ben er heel blij mee. Enorm stijve bindingen en wanneer ik gewoon aan het cruisen ben zijn ze met 1 of 2 klikjes vast (stoeltjeslift of gondel). Wanneer ik assertiever ga boarden tik ik ze vaak ook nog een keer strakker op de straps.

Daarentegen zijn de unions hier nooit stuk gegaan nog…
Trouwens ander puntje nog: het enorme voordeel aan burton vind ik wel dat als je strap of iets anders stuk gaat er altijd wel een shop is die onderdelen heeft. Met flow bindingen een keer gehad dat we 4 winkels af waren geweest en er uiteindelijk 1 met wat professorische aanpassingen wel een strap heeft kunnen regelen, anders hadden we niks meer gekund die vakantie. Of zorgen dat je gewoon altijd wat reserve onderdelen hebt.

Tiny-M op 13 nov 2020 09:12

Ja dat had ik met mijn Cartels ook! Al paar keer een skiwinkel ingestapt en ook meteen een reserve onderdeel kunnen scoren!

Kijk eens naar SP Fasttec. Dat is een hybride binding (combi tussen strap en flow).
Ik ben deze ooit tegen gekomen en gebruik het al jaren.

Nog even een lans breken voor de bindingen van NOW. Ook prijzig, maar ze werken met “skate tech”, wat de respons van de binding zeker ten goede komt. Het is een beetje hate it or love it, dus ik zou zeker aanraden ze te testen. Ik rij zelf de Conda’s.
(Mocht je veel in het park te vinden zijn / ervan houden te jibben, dan zou ik wel voor iets anders gaan… Ik vond de Cartels daarvoor fijner, maar we hebben hier in Fernie, BC, niet echt een noemenswaardig park en een hoop steil terrein waar ik me meer in vermaak!)

Burton heeft trouwens ook extra onderdelen te koop voor een zacht prijsje, mocht je graag een reparatiesetje meenemen (de backcountry in, bijvoorbeeld).

Setting forth in the universe

Ik heb een aantal weken met Cartels gereden om erna over te stappen op Union (union Travis Rice) persoonlijk meer fan van de union dan de Cartels. Maar ik zou nooit meer Union kopen. Ze maken top producten, enkel is mijn ervaring met hun klanten service verschrikkelijk. Strap gebroken en gevraagd voor een vervanging. Model wordt niet meer gemaakt dus exacte strap konden ze niet meer geven. Vroeg ik om dan twee high end straps te krijgen om op beide bindingen dezelfde feel te behouden, ik was zelfs bereid voor beide te betalen ondanks garantie op die ene dan. Vijf weken niets gehoord en dan maar bij verschillende shops langs gegaan om dan via hun ook geen antwoord te krijgen van Union… Om uiteindelijk Rome katana te kopen tegen dat hun antwoord er was. Ik heb ook de nodige tijd op fora doorgebracht op zoek naar hulp rond Union klanten service en ik was duidelijk niet de enigste. Korte samenvatting: Cartels net iets te log naar mijn gevoel, Union is top maar een gok qua kwaliteit en service en Rome katana is voor mij de holy grale (alles is aanpasbaar dus uiteindelijk perfecte fit en feel gevonden)

Plaats een reactie