Wat is nu het beste skiland?

Wat is het beste skiland als je rekening houdt met het aantal kilometers (per gebied) dat ze bieden?
En wat als je dit ook nog eens koppelt aan het aantal liften die je moet nemen om bv. 100 kilometer (easypeasysissy) te skiën op een dag?

De cijfers heb ik manueel gehaald uit https://www.skiresort.de/skigebiete/oesterreich/sortiert-na… (tevens voor de landen Italië, Frankrijk en Zwitserland)
Het houdt dus geen rekening met de reële (oprechte) cijfers, maar dat maakt niet uit voor de conclusie, als alle landen maar even hard liegen.
Enige criterium: pas vanaf 40km spreken we over een “skigebied”.
Wie graag de cijfers in detail bekijkt, cfr. bijlage.

Heb je een land in gedachte waarvan jij denkt dat het het beste skiland is??? Ok, here we go.

Wat blijkt uit de cijfers?
• Frankrijk is by far het grootste skiland van Europa (en dus van de wereld)! En niet alleen omdat ze Les 3 Vallées hebben. 8000 kilometer!!!
• Zwitserland (5000 km) en Oostenrijk (4600 km) zijn ongeveer even groot.
• En Italië (3600 km) dat zelfs sommige gebieden deelt met anderen, is de kleinste.
• Al de rest (incl. Duitsland) is verwaarloosbaar.

Dan wat betreft de kilometers per lift:

De bananenrepubliek USA tel ik niet mee in de analyse …
En aan Japan verlies ik 4 skidagen om er/terug te geraken … 😊 Trouwens, Japan heeft maar 9 gebieden >40 km, met max. 80 km. Met maar liefst 2400 liften, gaat het dus om zeer kleine gebieden met inefficiënte infrastructuur (of die kerels zitten liever op de lift dan te skiën, dat kan ook). Ik vermoed dat hun vulkanische geografie een belangrijke parameter is.

Maar voor onze 4 eigenste mastodonten (IT-CH-FR-AT) heb ik het toch even berekend. Cfr bijlage.

Conclusies:
• Som: Er zijn in totaal dubbel zoveel liften in Frankrijk als in Italië of Zwitserland. Maar dat is niet onlogisch, omdat Frankrijk ook veel meer kilometers heeft.
• Gemiddelde: Frankrijk doet moeite om de grootste te zijn: maar liefst 32 liften per gebied. Terwijl Zwitserland zich tevreden stelt met maar 20 liften. Ik spreek me niet uit of dit goed of slecht is voor een skiër, maar qua kostenstructuur lijkt mij dat toch zeer relevant (bv. minder telefoonlijnen aanleggen voor de liftbedieners 😊).
• Standaardafwijking: Italië is veel consistenter: elk gebied heeft in verhouding min of meer evenveel liften, terwijl in Frankrijk de verschillen hoog kunnen oplopen. Verschil in geografie (Dolomieten versus oude Alpen)?
• Gemiddelde km/lift: Zwitserland is uitermate efficiënt, zo blijkt (en zo kennen we ze…😉): een lift heeft er gemiddeld 5,3 km piste te bieden. Oostenrijk slechts 3,8km. Geloof me, dit is een enorm verschil!
• Liften per 100km: In Oostenrijk zal je dus heel wat meer liften moeten nemen: stel dat je 100 km wil skiën op een dag, dan moet je maar liefst 26,4 liften nemen (vooral die 0,4 kan een probleem zijn), terwijl dit in Suisseland er zo’n 50 minder zijn per week (dat is meer dan een extra dag skiën!!!).
• Standaardafwijking km/lift: Oostenrijk is wel veel consistenter in de ‘rentabiliteit’ van de liften (het maakt niet uit waar je gaat, je moet overal op de lift zitten…😊)

Had jij gedacht dat Zwitserland by far hét skiland is? Alpenhoornen, zakmessen en paarse koeien inclusief!

Let op, het gaat hier over aantal liften. Er wordt niets gezegd over de lengte van de lift (hoewel irrelevant), maar ook niets over tijd. Die zou je er ook kunnen tegen afzetten: als je in Zwitserland voornamelijk boemelliftjes hebt, dan zal je uiteindelijk minder geskied hebben dan in Oostenrijk. In een ideale wereld integreer je dus ook de gemiddelde lifttijd per gebied. En de hoogtemeters die je ermee kan realiseren. En de gemiddelde rugpijn (eigenlijk moet je de slepers eruit halen). En als je dat dan nog eens afzet tegenover de prijs van een skipas & payage & logies, dan pas weet je écht wat het skiland bij uitstek is …

Sorry, dan dien je ook nog te integreren of men er Schnapps und Weissbier verkauft op de piste … 😊

Dus wat is het beste skiland?
• Frankrijk is kilometers knallen,
• Zwitserland is geen tijd om te bruinen op de lift,
• Oostenrijk is vooral drinken, ook op de lift,
• Italië is overal evenveel piano, pasta en pizza.

Maar ja, wat ben je er heden ten dage mee dit te weten …

David

null

Ik lig dubbel! Kan je hier een stand-up act van maken?

sneeuw witje en de 7 bergen

Is dit nu een voorbeeld van cabin fever vanwege quarantaine?

Puur qua skiën vind ik persoonlijk Frankrijk het beste skiland.
Voornaamste redenen:

  • heel vaak piste en lift vlakbij je logement
  • capaciteit van de liften, mindere wachttijden

Dit is mijn aanvoelen, ervaring, niet zo berekend en onderbouwd als door David ;-)

Dirk - LIVE unITed

Heerlijk dit!

Naar mijn gevoel zijn de liften in Oostenrijk het modernste en zou je dus sneller boven zijn tov zwitserland en Frankrijk.
maarja het aantal hoogtemeters is ook erg belangrijk en de tijd die je verkwist met iedere keer je skies uitdoen bij gondels.

nog een hoop uit te rekenen :)

Heerlijk dit, wel nog een kleine aanvulling. Ik zie dat je bijvoorbeeld Portes du Soleil in 2 landen volledig hebt meegeteld, dit gebied ligt natuurlijk deels in het ene land en deels in het andere land. Voor de volledigheid zou je dat nog op moeten splitsen ;)

Born to Ride

Heerlijk dit!

Naar mijn gevoel zijn de liften in Oostenrijk het modernste en zou je dus sneller boven zijn tov zwitserland en Frankrijk.
maarja het aantal hoogtemeters is ook erg belangrijk en de tijd die je verkwist met iedere keer je skies uitdoen bij gondels.

nog een hoop uit te rekenen :)

Daffie op 20 nov 2020 08:50

In Oostenrijk inderdaad veel snelle liften, maar veel Franse grote gebieden zoals Tignes-Val d’Isère en L3V hebben ook erg moderne en snelle liften. In mijn ogen is Frankrijk het beste Ski land, Oostenrijk wint waarschijnlijk in de Après ski, Italië in de mooie uitzichten van de Dolomieten en het eten. En Zwitserland voor de mooie dorpen en waarschijnlijk Off-piste potentieel.

FULL SEND

@Matthias123: Landen mogen gerust gebieden delen in deze analyse. Het gaat over de kilometers waar je toegang tot hebt in een bepaald land. @Daffie: het aantal hoogtemeters is eigenlijk enkel relevant als je bv. wil weten hoeveel zwarte pistes je ter beschikking hebt. In dat opzicht heb je gelijk: het kan nog altijd zijn dat het bompapa-Oostenrijk toch nog het beste scoort: als die 3,8 km pistes die een lift presteert voornamelijk rood of zwart zijn, dan spreken we over een ‘snel land’. De dag van mijn pensioen begin ik aan die analyse.
@Gillesski: Zwitserland wint vooral voor het bankgeheim van hun zetelliften.

Hoogteligging, sneeuwzekerheid, sneeuwkanonnen, reistijd, om er nog een paar te noemen.

Hen48

@Hulst. Correct, en ieder gelooft (weet) dat zijn skigebied grosso modo het beste is. En dat is prima (zolang het maar niet La Plagne is, that girl is mine).

Een gemiddelde studie dient niet om de sneeuwpret te bederven… ;-). In het woord objectiviteit zit het woordje ‘tijd’, en dat heb ik.

Wist je trouwens dat het sneeuw-zekerste Europees alpengebied tevens het dichtst bijgelegen is (Warth/Lech 630 km te voet van Maastricht)?https://www.snowtrex.de/magazin/top-10/schneehoehen-skigebi…. Tevens met St. Anton aansluitend erbij het grootste van Oostenrijk.

En toch tenen we gerust nog 400 km verder voor die pasta bolognese of pizza hawaï die in Italië niet bestaat. Om dan als laatste terug aan de Gothardtunnel of op de Fernpass te komen …

Maar zomerskiën gaat paradoxaal genoeg langs geen kanten in het “sneeuwzekerste” gebied (rodeln is wel geopend b.t.w., mits mondmasker). “Sneeuw” is een substantief én tevens een werkwoord, en sneeuw sneeuwt niet, maar valt óf ligt, nooit beiden.

Er is ooit eens een statisticus definitief verdwenen in de diepsneeuw van gemiddeld 1 meter diep …

En gemiddeld heeft een vrouw 1,6 kinderen. Maar weinig vrouwen zijn gemiddeld (maar dat wisten we al lang toch ;-) )

Dirk - LIVE unITed

Kunnen we ergens een studie meenemen over de gemiddelde stijging van het endorfineniveau op het einde van elke piste + op het einde van een skidag meenemen?

Gezien de definitie van Wikipedia
"Endorfines worden geproduceerd … tijdens lichamelijke inspanning, opwinding, pijn, pittig eten, liefde en orgasme. "
lijkt me dit best goed te omschrijven waar een geslaagde wintersportvakantie over moet gaan.

Het beste wintersportland is gewoon dat land waar jij het gelukkigst van wordt.

Glide on!

Het zegt me allemaal niks zolang het aantal blondines per km2 niet wordt meegenomen.

Het zegt me allemaal niks zolang het aantal blondines per km2 niet wordt meegenomen.

DrPhil op 20 nov 2020 10:18

@DrPhil Dit zit allemaal vervat in het endorfine-niveau :-)

Ook liefhebbers van “Stampende mannen met motorlaarzen, grote snorren en leren petten op ski’s?” (inside grap) kunnen deze graadmeter gebruiken.

*bericht bewerkt door Vivace op 20 nov 2020 10:38

Glide on!

Kunnen we ergens een studie meenemen over de gemiddelde stijging van het endorfineniveau op het einde van elke piste + op het einde van een skidag meenemen?

Gezien de definitie van Wikipedia
"Endorfines worden geproduceerd … tijdens lichamelijke inspanning, opwinding, pijn, pittig eten, liefde en orgasme. "
lijkt me dit best goed te omschrijven waar een geslaagde wintersportvakantie over moet gaan.

Het beste wintersportland is gewoon dat land waar jij het gelukkigst van wordt.

Vivace op 20 nov 2020 10:08

Dan is Thailand voor veel mannen het beste wintersportland.

Annoying skiers since 2003

Als het gaat om afgelegde ski-km… dat houd ik al jaren bij… Sinds ik in Zermat-Bruil geskied heb… Daar zijn ze zeer trots op een ronde van 10000 hoogte meters… waarbij je geen pistes of liften dubbel neemt.
Ik dacht… dat kan ik 3V veel beter… En dat bleek te kloppen… daar haal ik zonder moeite 13000 hoogte meters met een afstand van 90 km, met een record van 19000 hm… met een afstand van 117.5 km.
In Tignes kom ik dichtbij… In zwitserland ken ik geen gebied wat dit haalt. In Portes Soleil… zijn de wachttijden te lang…
Bottom line… alles hangt af van de omstandigheden… Bij minder goede sneeuw zijn bovenstaande afstanden niet te halen… en ook niet als het druk is.
En uiteindelijk gaat het om de lol…
Voor mij, als ski-beest … niets beter dan 3V… en Tignes…
Droopy.

Als het gaat om afgelegde ski-km… dat houd ik al jaren bij… Sinds ik in Zermat-Bruil geskied heb… Daar zijn ze zeer trots op een ronde van 10000 hoogte meters… waarbij je geen pistes of liften dubbel neemt.
Ik dacht… dat kan ik 3V veel beter… En dat bleek te kloppen… daar haal ik zonder moeite 13000 hoogte meters met een afstand van 90 km, met een record van 19000 hm… met een afstand van 117.5 km.
In Tignes kom ik dichtbij… In zwitserland ken ik geen gebied wat dit haalt. In Portes Soleil… zijn de wachttijden te lang…
Bottom line… alles hangt af van de omstandigheden… Bij minder goede sneeuw zijn bovenstaande afstanden niet te halen… en ook niet als het druk is.
En uiteindelijk gaat het om de lol…
Voor mij, als ski-beest … niets beter dan 3V… en Tignes…
Droopy.

Droopy2 op 20 nov 2020 10:57

Tignes is daarom in mijn ogen het beste gebied om goed te skiën.

FULL SEND

Oja, en ook graag een overzicht van het aantal Droopy’s dat met 100 kilometer per uur de pistes afreest. Is slecht voor het aantal blondines.

Een andere belangrijke metriek is de gemiddelde prijs van een liter bier per pistekilometer.
Voorbeeldcase: 5eur/halve liter maakt 10eur/l. Als dat gebied dan 200km pistes heeft, komen we op een prijs van 0.05eur per liter bier per pistekilometer. Stel dat dat gebied maar 50km pistes had, dan komen we op 0.2eur per liter bier per pistekilometer, factor 4 duurder! Conclusie is dat je dus beter naar een groot gebied gaat.

Een nog andere metriek is de prijs van een portie tartiflette per gemiddelde liftwachttijd, maar aangezien er geen standaardmaat is voor een portie tartiflette is dit erg lastig te berekenen.

*bericht bewerkt door WouterVdB op 20 nov 2020 11:57

Een andere belangrijke metriek is de gemiddelde prijs van een liter bier per pistekilometer.
Voorbeeldcase: 5eur/halve liter maakt 10eur/l. Als dat gebied dan 200km pistes heeft, komen we op een prijs van 0.05eur per liter bier per pistekilometer. Stel dat dat gebied maar 50km pistes had, dan komen we op 0.2eur per liter bier per pistekilometer, factor 4 duurder! Conclusie is dat je dus beter naar een groot gebied gaat.

WouterVdB op 20 nov 2020 11:56

Volgens mij heeft de hoeveelheid bier die een wintersporter nuttigt een omgekeerd evenredig verband met het aantal af te leggen kilometers door die wintersporter. Een wintersporter die veel bier drinkt, heeft daarom minder behoefte aan veel kilometers. Het kleinere gebied heeft waarschijnlijk een goedkopere skipas, dus meer budget over voor het bier.

Annoying skiers since 2003

Een andere belangrijke metriek is de gemiddelde prijs van een liter bier per pistekilometer.
Voorbeeldcase: 5eur/halve liter maakt 10eur/l. Als dat gebied dan 200km pistes heeft, komen we op een prijs van 0.05eur per liter bier per pistekilometer. Stel dat dat gebied maar 50km pistes had, dan komen we op 0.2eur per liter bier per pistekilometer, factor 4 duurder! Conclusie is dat je dus beter naar een groot gebied gaat.

Een nog andere metriek is de prijs van een portie tartiflette per gemiddelde liftwachttijd, maar aangezien er geen standaardmaat is voor een portie tartiflette is dit erg lastig te berekenen.

WouterVdB op 20 nov 2020 11:56

Getverdrie
Wintersport.nl maar altijd zeggen dat alcohol en skiën niet samen gaan en nu krijgen we onze eigen B. blogger die 't tegendeel beweert.😁😂🤣 Verwarring alom.😉

Born to run. B.S.

• Gemiddelde km/lift: Zwitserland is uitermate efficiënt, zo blijkt (en zo kennen we ze…😉): een lift heeft er gemiddeld 5,3 km piste te bieden. Oostenrijk slechts 3,8km. Geloof me, dit is een enorm verschil!
• Liften per 100km: In Oostenrijk zal je dus heel wat meer liften moeten nemen: stel dat je 100 km wil skiën op een dag, dan moet je maar liefst 26,4 liften nemen (vooral die 0,4 kan een probleem zijn), terwijl dit in Suisseland er zo’n 50 minder zijn per week (dat is meer dan een extra dag skiën!!!).
• Standaardafwijking km/lift: Oostenrijk is wel veel consistenter in de ‘rentabiliteit’ van de liften (het maakt niet uit waar je gaat, je moet overal op de lift zitten…😊)

David_De_Cuyper op 19 nov 2020 22:31

Mooi rekenwerk!
Leuke data om mee aan de slag te gaan … en geweldig voer voor discussie!

Zo denk ik meteen aan;
is aantal km piste per lift wel een goeie benchmark? Hangt er toch vooral vanaf hoe lang je in de lift zit … ?

Tuurlijk heb je tijdsverlies per aantal liften, ongeacht de tijd in de lift … (aanschuiven/ski’s uitklikken bij gondels/instaptijd/…) dus het is niet helemaal te herleiden tot “1 x een lift nemen van snelheid y = 2 x een lift nemen van snelheid 2y”, maar toch.

Ik stel me ook de vraag of meer liften/km piste mogelijk gewoon te maken heeft met een bepaald comfort-niveau dat men wil aanbieden. Als ik even nadenk over de 4 gebieden die ik het beste ken (SHLF, Kitzski, Skiwel, Montafon, … allevier Oostenrijkse gebieden) dan kan ik wel heel wat liften bedenken die geen toevoeging hebben in ontsluiting van extra pistekm’s. Een snelle telling brengt mij al aan minstens 20 liften in die gebieden die tot geen enkele piste toegang bieden die niet direct bereikbaar is vanuit andere lift.

Dat zijn oa. stoeltjesliften die naast gondels (vanaf middenstation tot boven) staan, meerdere stoeltjesliften direct naast elkaar of zo dicht bij elkaar dat je vanuit beiden tot exact dezelfde pistes toegang hebt, in Hinterglemm bvb de gondel voor het avondskiën (je kan overdag ook gewoon de Westgipfelbahn nemen) en ook enkele liften die geplaatst staan zodat je halverwege de afdaling al terug naar boven kunt, maar gewoon ook verder kan skiën en dan met een andere lift ook weer op diezelfde plek boven terecht komt (om een moeilijker deel vd piste te kunnen skippen of niet helemaal tot het dal te moeten).
Dat zijn allemaal liften die er staan om meer comfort te bieden, maar niet om een bepaald deel van het skigebied te ontsluiten.

Ik weet niet of dat in FR/ZW/IT ook vaak voorkomend is, zo niet zorgt dat er natuurlijk voor dat de #liften/km piste verhouding negatief beïnvloed wordt voor Oostenrijk. Een korte rekennota; 4 gebieden, ca. 950km piste over de gebieden heen en zo’n 260 liften in totaal, waarvan dus 20 liften niet nodig zouden zijn = ca. 8% minder liften voor éénzelfde hoeveelheid pistekm’s. Volgens die gedachtegang zou de magere 3,8km piste per lift voor Oostenrijk stijgen naar 4,1 en ligt het mooi in lijn met FR en IT … Zwitserland blijft - zoals altijd - een geval apart!

Eindelijk eens een leuk onderwerp, waar volop gediscussieerd kan worden … zonder het over een welbepaald, vervelend virus te moeten hebben :p
Top!

Een andere belangrijke metriek is de gemiddelde prijs van een liter bier per pistekilometer.
Voorbeeldcase: 5eur/halve liter maakt 10eur/l. Als dat gebied dan 200km pistes heeft, komen we op een prijs van 0.05eur per liter bier per pistekilometer. Stel dat dat gebied maar 50km pistes had, dan komen we op 0.2eur per liter bier per pistekilometer, factor 4 duurder! Conclusie is dat je dus beter naar een groot gebied gaat.

Een nog andere metriek is de prijs van een portie tartiflette per gemiddelde liftwachttijd, maar aangezien er geen standaardmaat is voor een portie tartiflette is dit erg lastig te berekenen.

WouterVdB op 20 nov 2020 11:56

Getverdrie
Wintersport.nl maar altijd zeggen dat alcohol en skiën niet samen gaan en nu krijgen we onze eigen B. blogger die 't tegendeel beweert.😁😂🤣 Verwarring alom.😉

dan58 op 20 nov 2020 13:41

Volgens mij gaat het om de volgorde waarin je de combo maakt … :D

Ik mis overigens België in de lijst.
Goed bier telt ook.

Ik mis overigens België in de lijst.
Goed bier telt ook.

DrPhil op 20 nov 2020 14:19

In België is de bierprijs per kilometer piste wel erg hoog. Hoewel het bier er wel erg lekker is, moeten we toch concluderen dat België geen goed wintersportland is.

Annoying skiers since 2003

Juist wel!
Bij een tekort aan sneeuw biedt België Verreweg het beste vermaak. Tenzij je 1150 biersoorten in één week kunt opdrinken.

Wist je trouwens dat het sneeuw-zekerste Europees alpengebied tevens het dichtst bijgelegen is (Warth/Lech 630 km te voet van Maastricht)?

David_De_Cuyper op 20 nov 2020 09:53

Ik hoop dat er wel een skibushalte is in Maastricht, want 630 km. lopen gaat mij net iets te ver.

Annoying skiers since 2003

Hoe komt La Grave uit deze vergelijking?
Zeker meer dan 40km aan mogelijke routes om te skiën (voor sommigen dan toch), met maar 1 lang liftje met 773hm per afdaling.

en tegenwoordig een extra plus: volledig corrona vrij met 1 bubbel in 1 bakje (max 6p)

voor de rest: 'savonds in het dorp is het ook best gezellig (veel gelijkgezinde zielen blijkbaar)

Glide on!

en tegenwoordig een extra plus: volledig corrona vrij

Vivace op 20 nov 2020 14:58

Hebben we het nog steeds over bier? Want dan vind ik Corona-vrij zeker een groot voordeel. Niet te zuipen die Mexicaanse zooi.

Annoying skiers since 2003

Ja ze hebben daar geen bier op de piste!

@Steven_817: Aha, een zielsgenoot. (toevallig, mijn broer heet ook Steven).

Laten we tussen de nonsens over blondines en gejodel op de pistes proberen eens een nog interessantere bevinding te doen. Tot hiertoe weten we enkel welk land het meeste lengtekilometer wit poeder oplevert per lift. Dat is overduidelijk Zwitserland.Maar dat zegt inderdaad geen jota over hoeveel kilometers je het meeste kan afleggen per dag in welk land. Zwitserland is gewoon het €fficiëntst met hun liften, en waarschijnlijk heeft het een breder assortiment dan de rest. Leuk als je graag variatie hebt…!

Wat we nodig hebben, is snelheid. Véél snelheid. The need for speed. En niet van het skiën! Want hoe sneller je skiet, hoe meer je op de lift zal gezeten hebben op het einde van je verlof. Niet eerlijk, maar het is zo … Zoals Steven zegt: we moeten de snelheid van de liften bekijken. Maar dat is nog niet voldoende: we moeten ook kijken naar de hoogtemeters die een lift produceert met die snelheid.

Met wachtrijen houden we geen rekening, want die zijn er in alle landen (en enkel met Krokus … ;-).

Je zou dan nog kunnen analyseren wat een gebied met die hoogtemeters doet (zwart/rood/blauw/groen/wit), maar voorlopig wil ik het beperken tot de totaalskiër: we doen alles graag, als het maar véééél is! Ben je meer een roet-skiër, dan zal de conclusie nog veel harder doorwegen dan wanneer je een groen-skiër bent. Wat is het R.O.I. op je skipass?

Ah ja, de bokes/stuten/kechies/sneetjes eten we ook op de lift op. Plenty of time, trust me!

Iemand die aan de database zou geraken met alle informatie over de liften per gebied? Bv.https://www.skiresort.nl/skigebied/les-arcspeisey-vallandry…

De info bestaat, ze verkrijgen is iets anders … ;-)

David

Plaats een reactie