Geen wintersport voor de Belgen ... ?

Ik lees dus dat er nog hoop is maar of ik de held ga en wil uithangen ik schuif het even naar een ‘later moment’.
Maar bedankt voor de moedige woorden. @Noblesse @hansvdz

Wat moet dat wel niet zijn als jullie op intensive care terecht komen ;-)

DirkG op 23 nov 2020 13:50

Het staat ook niet op de Bucketlist, daarnaast krijg je daar waarschijnlijk nog het minst mee van een beetje bloed afnemen. Ben vorig jaar even op de IC geweest als ‘toeschouwer’ nou dat is wel het laatste waar je wilt zijn, manman pure ellende.

Ook ik heb weleens een infuus gehad voor een familieonderzoek, een hechting voor het 1 of ander en dat (zeker geen hobby) gaat goed maar buisje(s) bloed afnemen ik eet echt liever mijn schoen op. Als ik mij snijd met scheren of iets grap ik op altijd, hier…dit moet snel worden onderzocht of naar de bloedbank worden gebracht.

Het is sneu maar het is denk ik wat het is. Ik compenseer het met veel andere dingen.

null

On topic: JOSK (Belgische skireisorganisatie) stuurde juist een mailing rond dat ze alle reizen annuleren tot 22 januari. Ze behouden het volledige reisprogramma voor de krokus- en paasvakantie. Nu is het wachten tot de anderen hetzelfde doen zeker?

*bericht bewerkt door Arnh op 23 nov 2020 15:50

In aantal besmettingen per miljoen inwoners is België gedaald tot onder het Nederlandse niveau. Drie weken geleden toch ondenkbaar. Vraag is: wat is de reden?

null

Ik vind die instelling van Skiwi vooral ondoordacht en kinderachtig, althans, dat hoop ik maar gezien de duimpjes zijn er meer juichaapjes hier die het niet (willen) snappen.
Vwb jouw evt geplande middelvingers, je steekt ze naar de verkeerden op.

Userd op 21 nov 2020 10:22

Dus jij vindt zelf gezond verstand gebruiken en niet zomaar als een 6-jarige “de regeltjes volgen” (“ja, juffrouw/meester”) kinderachtig?

Ok, dan…

Skiwi op 21 nov 2020 11:41

Dat hangt nogal van dat gezond verstand af, claimen er over te beschikken maakt het nog niet waar. Mar om je vraag te beantwoorden:
a/ ik vind het op zijn minst knap arrogant om te denken het beter te weten en de geldende maatregelen aan de kant te schuiven met als excuus ‘gezond verstand’ en daarmee alleen je eigen belang voorop te zetten,
b/ die ‘ja juffrouw/meester’-regeltjes zijn dus blijkbaar hard nodig voor het grotere geheel want of jij in je eentje zou gaan skiën maakt in het totaal met wat geluk weinig uit maar er zijn er teveel die menen te beschikken over dat gezonde verstand en dat toch heel verschillend kunnen uitleggen, met alle gevolgen van dien en
c/ beetje dooddoener maar niet minder waar daarom, je hebt er maar 1 nodig waarvan dat gezonde verstand wat aangetast is door bijv een virusje en je hebt een uitbraak.

Ik vind dan ook het totaal debiel beleid om er nu op aan te sturen dat er gezellig kerst/oud&nieuw gevierd moet kunnen worden, dan zit je vanaf 2e week januari weer met een golf. Pak nu even door, houd het nog een paar weken vol en laat daarna de teugels verantwoord wat vieren. Natuurlijk is dat zuur en natuurlijk wil iedereen graag dat het voorbij is maar dat is gewoon nog niet het geval. ‘Normaal zoals we het kenden’ en ‘zoals het altijd was’ zal het sowieso niet meer helemaal worden imo.

Volledig akkoord.
Ik stelde ook vast dat woorden van virologen verdraaid worden om aan te tonen dat ze zwaar overdrijven en ze de bedoeling hebben ons te onderdrukken. En dit om met ‘gezond verstand’ te concluderen dat het helemaal niet zo erg is en wij best kunnen gaan skiën in de huidige omstandigheden.

Ander testbeleid @drphil. Mbt de ziekenhuisopnames laten ze ons nog ver achter zich.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat is dat andere testbeleid? (Volg het niet)
Ziekenhuisopnames kunnen naijlen.

Afgelopen maand mocht je alleen met klachten testen, daarvoor ook zonder. Volgens mij heeft België overigens nog steeds meer dan 300 opnames per dag, dat hebben wij in Nederland niet gehad in de 2e golf.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Daarmee impliceer je dat veel Belgen die wel positief zijn niet langer in de officiële statistieken voorkomen. Gezien de enorme daling zou dat verreweg het merendeel zijn. Dat vind ik moeilijk om voor te stellen.

En we hebben ook nog 150 doden per dag, maar ja ook dat wordt geminoriseerd door 'n aantal forumschrijvers daar 't om 70+ gaat.😱

Born to run. B.S.

In aantal besmettingen per miljoen inwoners is België gedaald tot onder het Nederlandse niveau. Drie weken geleden toch ondenkbaar. Vraag is: wat is de reden?

null

DrPhil op 23 nov 2020 17:03

Minder testen is daar zeker een reden voor. Enkel mensen met symptomen werden nog maar getest. De contactenpersonen van deze geteste positieve personen werden niet meer systematisch getest. Minder mensen testen => minder positieve gevallen.
Een of andere slimme Oostenrijker had dit als plan naar voor geschoven om het aantal besmettingen in Oostenrijk naar beneden te krijgen en zo het skiseizoen te redden.
Daarnaast zal de lockdown die er in Belgie geldt wel voor iets tussen zitten. Nadeel aan deze toestand is, van zodra je de lockdown opgeeft, je gewoon opnieuw begint. En dit zal zich herhalen tot er genoeg mensen gevacineerd zijn.
Vanaf deze week zou men opnieuw meer moeten gaan testen

JOSK skireizen uit België annuleert alle reizen tot 22 januari 2021.

null

*bericht bewerkt door wimaerts1979 op 23 nov 2020 19:04

On topic: JOSK (Belgische skireisorganisatie) stuurde juist een mailing rond dat ze alle reizen annuleren tot 22 januari. Ze behouden het volledige reisprogramma voor de krokus- en paasvakantie. Nu is het wachten tot de anderen hetzelfde doen zeker?

Arnh op 23 nov 2020 15:50

Update. Ook onze reisorganisatie annuleerde net alle reizen tot 8/2/2021.

Het is wat het is. Heb eind februari nog een trip gepland met enkele vrienden en we boeken onze gezinsvakantie om naar de paasvakantie. Zullen wel zien wat ervan komt.

Het gaat volgende maand rustig zijn op de pistes denk ik.

*bericht bewerkt door Pontsj op 23 nov 2020 19:39

In aantal besmettingen per miljoen inwoners is België gedaald tot onder het Nederlandse niveau. Drie weken geleden toch ondenkbaar. Vraag is: wat is de reden?

null

DrPhil op 23 nov 2020 17:03

Minder testen is daar zeker een reden voor. Enkel mensen met symptomen werden nog maar getest. De contactenpersonen van deze geteste positieve personen werden niet meer systematisch getest. Minder mensen testen => minder positieve gevallen.
Een of andere slimme Oostenrijker had dit als plan naar voor geschoven om het aantal besmettingen in Oostenrijk naar beneden te krijgen en zo het skiseizoen te redden.
Daarnaast zal de lockdown die er in Belgie geldt wel voor iets tussen zitten. Nadeel aan deze toestand is, van zodra je de lockdown opgeeft, je gewoon opnieuw begint. En dit zal zich herhalen tot er genoeg mensen gevacineerd zijn.
Vanaf deze week zou men opnieuw meer moeten gaan testen

Patrick1973 op 23 nov 2020 17:45

Dit is natuurlijk dubbel… gezien men in België bijna dubbel zoveel testte als in Nederland. Dan zaten we nu ongeveer aan het test niveau van Nederland vermoed ik. Vanaf deze week terug op naar de 100k tests per dag. Blijft toch een massa.

Zonet is mijn reis naar Zell am see (10-13dec) geannuleerd door Sunweb , al blijft België gewoon adviseren en niet verplichten. Karinthië zou plots een rode zone zijn geworden. Op de site van de overheid is hiervan niets terug te vinden. Ik kreeg wel de keuze om te boeken naar Mayrhofen (Tirol)
(https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen/oostenrijk)

Daarmee impliceer je dat veel Belgen die wel positief zijn niet langer in de officiële statistieken voorkomen. Gezien de enorme daling zou dat verreweg het merendeel zijn. Dat vind ik moeilijk om voor te stellen.

DrPhil op 23 nov 2020 17:40

Ik zou eens in die cijfers voor België moeten duiken, maar de verklaring van @Roy83 kan wel degelijk een factor zijn. En dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met de vals-positieven die de PCR test bij teveel cycli met zich meebrengt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

https://www.coronaviruscovid19.be/coronavirus-cijfers…
De gewijzigde test strategie (alleen nog bij symptomen) heeft zeker een invloed gehad in absolute getallen, maar al bij al loopt de trend wel gelijk met de afname in ziekenhuis opnames.

België deed 70.000 tests per dag op de recente piek. Nederland zat op ongeveer 50.000 tests per dag. Erg veel testen en het was niet meer bij te houden in de labo’s. Daarom is dat beleid aangepast.

*bericht bewerkt door Hupla op 23 nov 2020 20:26

Blijft staan dat dat impliceert dat veel positieve Belgen - al dan niet terecht positief - dan opeens buiten de statistieken vallen.

Ik denk dat ook zo is @DrPhil. Je ziet dat ook bij de voetballers, praktisch niemand heeft klachten maar door dat systematische testen komt de ene na de andere besmetting naar voren.

Tegelijk zijn, als het wat minder goed gaat, de ziekenhuisopnames een veel betere indicator.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Blijft staan dat dat impliceert dat veel positieve Belgen - al dan niet terecht positief - dan opeens buiten de statistieken vallen.

DrPhil op 23 nov 2020 20:36

Klopt, daar wordt ook weer mooi mee aangetoond dat van die geschatte IFR cijfers nog niet veel klopt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

On topic: JOSK (Belgische skireisorganisatie) stuurde juist een mailing rond dat ze alle reizen annuleren tot 22 januari. Ze behouden het volledige reisprogramma voor de krokus- en paasvakantie. Nu is het wachten tot de anderen hetzelfde doen zeker?

Arnh op 23 nov 2020 15:50

Update. Ook onze reisorganisatie annuleerde net alle reizen tot 8/2/2021.

Het is wat het is. Heb eind februari nog een trip gepland met enkele vrienden en we boeken onze gezinsvakantie om naar de paasvakantie. Zullen wel zien wat ervan komt.

Het gaat volgende maand rustig zijn op de pistes denk ik.

Pontsj op 23 nov 2020 19:15

wie is jullie reisorganisatie ?

On topic: JOSK (Belgische skireisorganisatie) stuurde juist een mailing rond dat ze alle reizen annuleren tot 22 januari. Ze behouden het volledige reisprogramma voor de krokus- en paasvakantie. Nu is het wachten tot de anderen hetzelfde doen zeker?

Arnh op 23 nov 2020 15:50

Update. Ook onze reisorganisatie annuleerde net alle reizen tot 8/2/2021.

Het is wat het is. Heb eind februari nog een trip gepland met enkele vrienden en we boeken onze gezinsvakantie om naar de paasvakantie. Zullen wel zien wat ervan komt.

Het gaat volgende maand rustig zijn op de pistes denk ik.

Pontsj op 23 nov 2020 19:15

wie is jullie reisorganisatie ?

seppe3 op 24 nov 2020 06:14

Carolus Ski

Blijft staan dat dat impliceert dat veel positieve Belgen - al dan niet terecht positief - dan opeens buiten de statistieken vallen.

DrPhil op 23 nov 2020 20:36

Kopt enigszins, daarom dat er in de Belgische media vaak teruggegrepen wordt naar de positiviteitsratio:
Van de mensen met symptomen die naar een testcentrum zijn bijgestuurd, hoeveel hiervan zijn er effectief besmet.
(tijdens de zomer waren hierin ook mensen zonder symptomen, maar met hoog-risico contact in opgenomen = waarschijnlijk nauwelijks mensen die op aanvraag een test lieten doen)

Dit getal is wel aan het dalen, alsook het aantal ziekenhuisopnames, het aantal bezette “corona”-bedden, het sterftecijfer van positief geteste mensen , …
https://epistat.wiv-isp.be/covid/covid-19.html

null

Nu kan je ook hierbij een randbemerking maken: in dit seizoen (koudere dagen, actieve scholen, …) zullen mensen door toedoen van andere, meer onschuldige virussen veel sneller symptomen zoals snotneus, hoesten, lichte koorts vertonen dan in de zomer en als consequent mensen met symptomen getest worden zal dit ook de ratio veranderen.

Nu: volgens mijn mening hebben de (zeer) strenge maatregelen in België en het verlengen van de hefstvakantie zeker effect gehad. Wat niet wegneemt dat het een heel fragiele situatie is die ineens terug kan escaleren als een minderheid van de bevolking zou willen overcomenseren omwille van de moeilijke tijd die we allemaal gehad hebben.

Glide on!

Plaats een reactie