Skigebieden Europa gesloten tijdens kerst?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 23 nov 2020 16:34

Die kans lijkt me zeer aannemelijk ja. Heb al een aantal keer in andere topics aangegeven, dat ook vanuit de zijde van Kurz er veel op wijst dat de skigebieden niet opengaan met de Kerst.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik had het helaas ook niet anders verwacht. Zure appel…

Aftellen maar!

Het is nog niet zeker hè, het is een voorstel van Italië. Maar goed, ze zullen er alles aan doen om te voorkomen dat de skigebieden een "brandhaard’ worden. Het zou erg jammer zijn…

Ik las gisteren nog in de Salzburger Nachrichten dat Kurz heeft gezegd, mbt versoepeling van de lockdown, ‘Nix ist fix’.
Het lijkt me sterk, dat sluiten, maar dat heb ik vaker gedacht.

Life is what happens while you were checking your phone

Vorarlberger hotels zaten al op deze lijn:https://www.vol.at/vorarlberger-hotels-sperren-wohl-erst-mi…

Logisch. Nu de vaccinatie er aan zit te komen helemaal.

Ik las gisteren nog in de Salzburger Nachrichten dat Kurz heeft gezegd, mbt versoepeling van de lockdown, ‘Nix ist fix’.
Het lijkt me sterk, dat sluiten, maar dat heb ik vaker gedacht.

Leon100 op 23 nov 2020 15:29

Dat was Kogler, maar dat terzijde. Even later gaat hij ook in op de vraag m.b.t. skivakantie en dat hangt volgens Kogler enerzijds af van de beheersing van het besmettingspercentage en anderzijds van vertrouwen uit het buitenland - sleutelwoord: reiswaarschuwingen.“
"Maar, kijken naar het grote geheel is veel belangrijker. Het gaat erom onszelf uit de crisis te helpen ”

En dat laatste is de crux he. In Oostenrijk staan ze er momenteel slechter voor qua cijfers dan bij ons en zitten ze al sinds begin november in (gedeeltelijke) lockdown. Ze hopen het zo mogelijk te maken kerst in zeer kleine familiekring te kunnen vieren. Het zou mij juist zeer sterk lijken als je dat allemaal vraagt van je bevolking en vervolgens wel massaal toeristen toelaat.

*bericht bewerkt door Shane op 23 nov 2020 15:56

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk dat het economisch belang in Oostenrijk ook enorm is, maar de skigebieden openen terwijl je bevolking nog in lockdown zit lijkt me niet de goede weg inderdaad. Volgens mij kan Oostenrijk op zich ook best wat hebben qua economie.

Ergens zou het ook best wel te billijken zijn om te sluiten omdat het gros van je bezoekers alleen naar jou toe kan komen door een negatief reisadvies te negeren.

Ik vraag me overigens wel af of het vaccin echt invloed op dit skiseizoen gaat hebben, denk dat het daar nog echt net te vroeg voor is. In de praktijk denk ik dat we vooral moeten kijken hoe het er half/eind januari voor staat, tot die tijd lijken me alle skivakanties op hele losse schroeven te staan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het lijkt me zeer onverstandig om juist met kerst alles open te gooien, teveel mensen tegelijkertijd. Die verplichte vakantieperiodes, ik vind het echt niet meer van deze tijd… maar ja.

Karin Es

Ik denk dat het economisch belang in Oostenrijk ook enorm is, maar de skigebieden openen terwijl je bevolking nog in lockdown zit lijkt me niet de goede weg inderdaad. Volgens mij kan Oostenrijk op zich ook best wat hebben qua economie.

Ergens zou het ook best wel te billijken zijn om te sluiten omdat het gros van je bezoekers alleen naar jou toe kan komen door een negatief reisadvies te negeren.

Ik vraag me overigens wel af of het vaccin echt invloed op dit skiseizoen gaat hebben, denk dat het daar nog echt net te vroeg voor is. In de praktijk denk ik dat we vooral moeten kijken hoe het er half/eind januari voor staat, tot die tijd lijken me alle skivakanties op hele losse schroeven te staan.

Roy83 op 23 nov 2020 16:15

Ook over dat economisch belang heeft Kurz al gehint dat de Oostenrijkse staat gelukkig kapitaalkrachtig genoeg is om de gevolgen van vergaande maatregelen te dragen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het zou interessant zijn om eens te onderzoeken hoeveel mensen überhaupt nog zouden gaan, als het reisadvies negatief zou blijven.

Ik denk dat de landen met skigebieden zouden kunnen oordelen dat ze skiërs, die ondanks het negatieve reisadvies en de slechte cijfers hier en ginder, kunnen missen als kiespijn. Daarbij rekeninghoudend met de gedragingen in het verleden en hoe sommigen erover denken (al dan niet terecht). Zonder skivakanties zal er waarschijnlijk ook al een piek, vermoedelijk hoger dan de vorige pieken, volgen na de kerstperiode. Ik kan me voorstellen dat ze skivakanties daar bovenop niet zien zitten en dat, hoe groot het belang van het skitoerisme ook is, ze menen dat hen dat uiteindelijk meer gaat kosten. Ook zal het naar de eigen bevolking misschien moeilijk uit te leggen zijn als je ziet wat van hen verwacht wordt.

Het lijkt me zeer onverstandig om juist met kerst alles open te gooien, teveel mensen tegelijkertijd. Die verplichte vakantieperiodes, ik vind het echt niet meer van deze tijd… maar ja.

KarinEs op 23 nov 2020 16:23

De burgemeester heef in een ingezonden brief in een nationale krant (weet even zo snel niet meer welke) dat juist dit seizoen die vakantiedata’s omgegooid zouden moeten worden. Is wel wat voor te zeggen…

Click. Click. Peace

Het zou interessant zijn om eens te onderzoeken hoeveel mensen überhaupt nog zouden gaan, als het reisadvies negatief zou blijven.

DrPhil op 23 nov 2020 16:42

Denk dat dat er niet heel veel zijn. Hooguit worden het er meer als de reisadviezen toch niet aangepast worden aan de situatie (bij 100 besmettingen per 100k inwoners per 14 dagen zou het geel moeten worden).

Daar zit Frankrijk, van de skilanden, het dichtste bij overigens. Die zitten nu 5x te hoog. Italië bijna 8x, Oostenrijk ruim 10x en Zwitserland zit ook rond de 8x te hoog. Italië lijkt nog in een stijgende trend te zitten, de rest daalt.

Nederland zit nog ruim 4x te hoog en verwacht rond half januari op het gewenste niveau te zitten, maar we hebben wel relatieve losse maatregelen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Misschien Maart.

Ik geef de krokus ook nog wel wat kans, eerlijk gezegd.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mocht je met mensen uit het onderwijsveld het gesprek willen voeren over de schoolvakanties, dan kan dat hier: https://www.linkedin.com/posts/claireboonstra_onderwijsvrag…

😊

Ik denk dat de landen met skigebieden zouden kunnen oordelen dat ze skiërs, die ondanks het negatieve reisadvies en de slechte cijfers hier en ginder, kunnen missen als kiespijn.

danny1234 op 23 nov 2020 17:02

Ik denk dat we (want ik behoor tot de door jou omschreven groep) van harte welkom zijn.
Als ik kijk op de websites van skigebieden en hotels en lees wat de gouverneur van Tirol er over zegt, denk ik dat ze inderdaad op ons zitten te wachten.
https://www.tt.com/artikel/30764327/platter-zu-wintersaison…

Annoying skiers since 2003

De gouverneur van Tirol is waarschijnlijk vooral bezig met drukverhoging richting Wenen, er moet nog bepaald worden hoe de ondersteuning van de ondernemers er uit komt te zien…

Tenzij er een goed alternatief gevonden wordt, lijkt het er toch wel op dat ze dicht blijven: https://www.telegraaf.nl/c/1139291462/

Nou, er staat dat Italië dichtblijven zinloos vindt als de Italianen dan vervolgens elders gaan skiën.

Het is dus nog allemaal zeer de vraag. Maar dat Conte probeert om het gehele Europese skiseizoen de nek om te draaien is een feit.

Ik vind het best hoor, maar dan graag als Italië nooit meer aankloppen voor financiële hulp. Als je bewust je eigen economie de nek om gaat draaien, dan moet je ook maar lekker de gevolgen zelf accepteren.

Ik weet het, het was wat kort door de bocht maar aanpassen mocht van de forumsoftware niet meer vanmorgen blijkbaar.
Op zich heeft hij naar mijn mening wel een punt eigenlijk, kerst komt dit jaar net even te vroeg voor het goede en alleen IT dichtgooien heeft weinig zin. Ik zie het dan ook meer als een aderlating ipv de nek omdraaien, in de hoop de rest van het seizoen min of meer fatsoenlijk door te kunnen komen.

Ik denk dat minder snel versoepelen en mensen die zich aan de maatregelen houden, op termijn de minste impact heeft, ook economisch.
Het resultaat van wanneer dit niet gebeurt kennen we inmiddels. Een volgende golf zou blijkbaar naar verwachting hoger zijn dan de vorigen en dus ook de inspanningen om er uit te geraken.
Of Italië hiermee op termijn de economie meer kapot maakt is dan in mijn ogen nog maar de vraag.
Ook is het doel niet om de economie de nek om te wringen, maar wel om het virus te bestrijden en de impact er van (op termijn en globaal) zo beperkt mogelijk te houden.

@DSvier
Als je nou een beetje oplet en nadenkt dan had je je wellicht gerealiseerd dat Italië nu feitelijk dat zegt wat Rutte een paar weken geleden al gezegd heeft: niet reizen tot in ieder geval 15 januari.
En dat de MP van Beieren ook al zoiets gezegd heeft. En dat je er dan vanuit kunt gaan dat Merkel het ook zo wil. (Maar dat zij dat nooit als eerste zal zeggen).
En dat Kurz heeft gezegd dat O’rijk diepe zakken heeft.
Dat wintersport in Italië geen megasector is.
En dat nog niet het hele seizoen verpest is.
En dat Italië nogal getraumatiseerd is door afgelopen winter, en je opmerkingen nogal smakeloos.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 24 nov 2020 10:34

En dat nog niet het hele seizoen verpest is.

Wunderkammer op 24 nov 2020 10:14

Inderdaad. Ik zal halfweg mei pas zeggen dat mijn seizoen verpest is als ik tegen dan nog geen 10 dagen op de latten heb gestaan…

Ik heb een round-up gemaakt van wat we nu kunnen verwachten mbt Kerst in de verschillende skilanden:
https://www.wintersport.nl/nieuws/24/11/2020/zijn-de-skigeb…

Click. Click. Peace

@DSvier
Als je nou een beetje oplet en nadenkt dan had je je wellicht gerealiseerd dat Italië nu feitelijk dat zegt wat Rutte een paar weken geleden al gezegd heeft: niet reizen tot in ieder geval 15 januari.
En dat de MP van Beieren ook al zoiets gezegd heeft. En dat je er dan vanuit kunt gaan dat Merkel het ook zo wil. (Maar dat zij dat nooit als eerste zal zeggen).
En dat Kurz heeft gezegd dat O’rijk diepe zakken heeft.
Dat wintersport in Italië geen megasector is.
En dat nog niet het hele seizoen verpest is.
En dat Italië nogal getraumatiseerd is door afgelopen winter, en je opmerkingen nogal smakeloos.

Wunderkammer op 24 nov 2020 10:14

Het zou je sieren als je op een wat normalere toon de discussie voert, in plaats van meteen suggereren dat ik niet nadenk. Het onderwerp is al beladen genoeg.

Wat er staat is dat hij meent dat we de wintersportvakantie moeten vergeten. Daar staat geen datum bij.

Daarnaast zeggen alle deskundigen dat de hogere besmettingscijfers zullen aanhouden tot en met maart/april. Dan is Italië grotendeels klaar met het seizoen. Ze gaan echt niet voor die paar weken de hele boel opengooien.

Skiën doe je in de buitenlucht. Ze kunnen gewoon redelijk veilig opereren met aanpassingen. Dat is gewoon veel verstandiger dan maar een jaar overslaan.

In Nederland mogen we ook weer gewoon naar de bioscoop en het theater. Dat is indoor.

Een beetje realiteitszin zou heel fijn zijn. Zo lang er nog scholen dicht zijn is het misschien wel heel begrijpelijk dat skiliften geen prioriteit hebben krijgen.

@DSVier ik let op de inhoud. Wat jij zegt over Italië is erger dan mijn toon.

Een beetje realiteitszin zou heel fijn zijn. Zo lang er nog scholen dicht zijn is het misschien wel heel begrijpelijk dat skiliften geen prioriteit hebben krijgen.

nr49 op 24 nov 2020 11:31

In scholen zitten kinderen urenlang met een vrij grote groep samen in een (meestal slecht verluchte) binnenruimte. Skiën doe je in de buitenlucht, je moet hoogstens af een toe een paar minuten in een lift (en dat probleem stelt zich zelfs niet bij sleep- en zetelliften). Totaal niet vergelijkbaar dus.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik een voorstander ben van schoolsluitingen, integendeel…

Een beetje realiteitszin zou heel fijn zijn. Zo lang er nog scholen dicht zijn is het misschien wel heel begrijpelijk dat skiliften geen prioriteit hebben krijgen.

nr49 op 24 nov 2020 11:31

Dat zijn appels en peren. Overigens ben ik ook tegen schoolsluitingen. En de WHO heeft als dringend advies geen lockdowns meer te doen, maar mondkapjes + anderhalve meter + handen wassen.

Ik neem aan dat ze bij de WHO realiteitszin hebben.

Plaats een reactie