Skigebieden Europa gesloten tijdens kerst?

izar verhaal in het NRC, ik had geen idee dat het zo beroerd is in IT momenteel. Wat een zooitje. Laatste stukje uit het artikel brrr “ Francesco Ruotolo wordt in oktober ziek en zijn situatie verslechtert. § evr66 op 25 nov 2020 18:38

Artikel net gelezen … slik … dat zijn weeral schrijnende toestanden in Italië. Dat plaatst de oproep van de premier om de skigebieden te sluiten wel in perspectief.

*bericht bewerkt door Hupla op 25 nov 2020 21:49

Zeker. Maar het legt ook wel enorm de grote verschillen tussen het zuiden en het noorden van Italië bloot…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker
izar verhaal in het NRC, ik had geen idee dat het zo beroerd is in IT momenteel. Wat een zooitje. Laatste stukje uit het artikel brrr “ Francesco Ruotolo wordt in oktober ziek en zijn situatie verslechtert. § evr66 op 25 nov 2020 18:38

Artikel net gelezen … slik … dat zijn weeral schrijnende toestanden in Italië. Dat plaatst de oproep van de premier om de skigebieden te sluiten wel in perspectief.

Hupla op 25 nov 2020 21:49

Inderdaad schrijnend verhaal, maar niet echt relevant voor de situatie in de skigebieden. Napels ligt verder van de Alpen dan de Lage Landen.
De skigebieden sluiten omwille van de situatie in Napels is even zinvol als je voet in de gips steken omdat je een gebroken vinger hebt.

@Skiwi je hebt duidelijk geen idee hoe stuitend je bent.

@Skiwi je hebt duidelijk geen idee hoe stuitend je bent.

Wunderkammer op 25 nov 2020 22:42

Het zou zo fijn zijn als je een andere mening gewoon respecteert en inhoudelijk bediscussieert.

Jij mag prima vinden dat alles dicht moet, maar zo lang als bv de WHO erop aandringt om het leven zoveel mogelijk te laten doorgaan in combinatie met maatregelen als mondkapjes, afstand houden, enz. is het m.i. vrij bizar om zo stekelig te reageren op mensen die geen voorstander zijn van sluiting. Of zijn ze bij de WHO ook onethisch en stuitend? Ik ga nog steeds uit van hun deskundigheid.

En uiteraard is de situatie in Napels niet relevant voor de skigebieden. Er raakt niemand aldaar besmet omdat er in het noorden wordt geskied.

@DSvier jouw kijk op de wereld is lekker eenvoudig, overzichtelijk…

Merkel heeft gesproken vanavond. Ook zij is het niet met je eens.

izar verhaal in het NRC, ik had geen idee dat het zo beroerd is in IT momenteel. Wat een zooitje. Laatste stukje uit het artikel brrr “ Francesco Ruotolo wordt in oktober ziek en zijn situatie verslechtert. § evr66 op 25 nov 2020 18:38

Artikel net gelezen … slik … dat zijn weeral schrijnende toestanden in Italië. Dat plaatst de oproep van de premier om de skigebieden te sluiten wel in perspectief.

Hupla op 25 nov 2020 21:49

Precies, toont voor mij maar aan, dat er in sommige landen echt veel meer op het spel staat, dan een weekje vakantie vieren. Als er ook maar minimale mogelijkheid is om op dit moment de kans op extra druk op de zorg te verkleinen, moet je dat naar mijn mening gewoon doen. Of een betreffend ziekenhuis dan 700 km verderop ligt, maakt niet zo veel uit. In dit geval zorgde een bed op afstand waarschijnlijk gewoon voor 1 slachtoffer minder.

Wat ik me wel afvraag is waarom in zo’n schrijnende situatie geen beroep op bv andere landen gedaan wordt? Zoals hiervandaan naar Duitsland bijvoorbeeld. Ben dan toch wel blij, dat dit soort zaken hier soepeler loopt.

Edwin van Riel

Vergeet niet dat wij ook pas op het hoogtepunt van de pandemie echte samenwerking kregen tussen ziekenhuizen, tot vlak daarvoor wilden een aantal ziekenhuizen liever ook geen Brabantse patiënten. En dan hebben wij het vervolgens qua infra etc een heel stuk beter voor elkaar dan Zuid Italië. Deze crisis vergroot dat soort verschillen ook enorm uit.

Overigens heeft Duitsland Italië in de eerste golf volgens mij wel geholpen met ziekenhuisplekken, maar wederom, ik denk dat ook daar een groot verschil tussen het noorden en het zuiden zit.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@roy83 ben ik wel met je eens. Triest genoeg al met al. Inderdaad is er sowieso in Italië een enorm verschil qua (o.m.) gezondheidszorg tussen Noord en Zuid.

Edwin van Riel

Het probleem in Italië is dat de overheid er al jaren een potje van maakt. Een gevolg hiervan is een zorg die qua niveau prima is maar die qua breedte volstrekt onvoldoende is voor het aantal inwoners. De coronacrisis is daar slechts een instrument dat de gevolgen van dit jarenlange wanbeleid aan de oppervlakte brengt. Links of rechtsom gingen ze daar vroeg of laat tegen grote problemen aanlopen.

Een van de redenen dat oa Nederland zo streng was richting deze landen tijdens de eerste golf. En een van de redenen dat in Italie de protesten tegen de huidige situatie een stuk feller zijn.

Zelf zou ik dit jaar niet graag naar Italië gaan. Je wilt daar niet klem komen te zitten of zorg nodig hebben.

*bericht bewerkt door Henkie op 26 nov 2020 09:05

Wat ik nog veel beroerder zou vinden, is zelf beslag te leggen op de minimaal beschikbare zorg daar vanwege een of ander stom ongelukje dat puur uit luxe voortkomt, met als gevolg dat letterlijk doodzieke mensen nog minder terecht kunnen.

Edwin van Riel

@DSvier jouw kijk op de wereld is lekker eenvoudig, overzichtelijk…

Merkel heeft gesproken vanavond. Ook zij is het niet met je eens.

Wunderkammer op 26 nov 2020 00:39

Kan jij überhaupt een vraag stellen of een discussie winnen zonder op de man (proberen) te spelen? Oprechte vraag.

*bericht bewerkt door DavidW op 26 nov 2020 09:39

Nou, er staat dat Italië dichtblijven zinloos vindt als de Italianen dan vervolgens elders gaan skiën.

Het is dus nog allemaal zeer de vraag. Maar dat Conte probeert om het gehele Europese skiseizoen de nek om te draaien is een feit.

Ik vind het best hoor, maar dan graag als Italië nooit meer aankloppen voor financiële hulp. Als je bewust je eigen economie de nek om gaat draaien, dan moet je ook maar lekker de gevolgen zelf accepteren.

DSvier op 24 nov 2020 09:27

Volledig met akkoord. Italië is qua politiek en bestuur een van de slechts geleide landen. Ik ga er vanuit dat ze in Brussel/Straatsburg inmiddels wel doorhebben dat Italië vooral niet te veel voorbeelden moet stellen. Zwitserland zie ik de gebieden niet sluiten “omdat Italië dat ook doet” maar wel op basis van ratio en niet omwille van emotie.

Skiën kan je ook in Andorra, Spanje, Noorwegen, Zweden, Bulgarije, Tsjechië, Japan, Canada, VS. Je kan de Alpen wel op slot gooien, er zal elders aanbod genoeg zijn.

Het meest storend is nog de eenzijdige focus in de media op skivakanties. Er zijn tientallen, zoniet honderdduizenden mensen die komende Kerst het vliegtuig opstappen om Kerst te vieren met familie of naar een zonbestemming te gaan. Alsof daar geen besmettingen zullen plaatsvinden.

*bericht bewerkt door DavidW op 26 nov 2020 09:48

Het probleem in Italië is dat de overheid er al jaren een potje van maakt. Een gevolg hiervan is een zorg die qua niveau prima is maar die qua breedte volstrekt onvoldoende is voor het aantal inwoners. De coronacrisis is daar slechts een instrument dat de gevolgen van dit jarenlange wanbeleid aan de oppervlakte brengt. Links of rechtsom gingen ze daar vroeg of laat tegen grote problemen aanlopen.

Een van de redenen dat oa Nederland zo streng was richting deze landen tijdens de eerste golf. En een van de redenen dat in Italie de protesten tegen de huidige situatie een stuk feller zijn.

Zelf zou ik dit jaar niet graag naar Italië gaan. Je wilt daar niet klem komen te zitten of zorg nodig hebben.

Henkie op 26 nov 2020 09:04

Het is je misschien ontgaan, maar onze zorg is momenteel ook gewoon nog steeds overbelast hoor… Terwijl er nu zegge en schrijven 1600 man op verpleegafdelingen ligt en 550 op de IC… In heel Nederland.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het is misschien een beetje whataboutism, maar ik deel wel de zorg van @DavidW, we kunnen niet skiën in de kerstvakantie, maar ondertussen is het op Ameland drukker dan ooit in die periode en kruipen hele families uit het hele land ook weer lekker bij elkaar in CenterParcs om kerst te vieren. En inderdaad, kerst is ook het moment dat alle expats van de hele wereld weer naar hun eigen land vliegen.

Maar goed, zo kun je altijd wel ergens anders naar kijken natuurlijk. Als we niet willen skiën om de zorg niet verder te belasten kunnen we misschien de cola, sigaretten en alcohol ook wel uit de schappen halen ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het probleem in Italië is dat de overheid er al jaren een potje van maakt. Een gevolg hiervan is een zorg die qua niveau prima is maar die qua breedte volstrekt onvoldoende is voor het aantal inwoners. De coronacrisis is daar slechts een instrument dat de gevolgen van dit jarenlange wanbeleid aan de oppervlakte brengt

Henkie op 26 nov 2020 09:04

Het is je misschien ontgaan, maar onze zorg is momenteel ook gewoon nog steeds overbelast hoor… Terwijl er nu zegge en schrijven 1600 man op verpleegafdelingen ligt en 550 op de IC… In heel Nederland.

Shane op 26 nov 2020 09:49

Mijn ervaring is dat de zorg in Noord-Italië zeker niet slechter of beperkter is dan in Nederland, ik denk zelfs vaak beter en vollediger. Nederland kan natuurlijk altijd nog roepen dat testen niet zo belangrijk is, mondkapjes onzinnig verklaren en overtollige patienten naar Duitsland exporteren.

Een beetje meer begrip, wijsheid en bescheidenheid zou fijn zijn.

Het probleem in Italië is dat de overheid er al jaren een potje van maakt. Een gevolg hiervan is een zorg die qua niveau prima is maar die qua breedte volstrekt onvoldoende is voor het aantal inwoners. De coronacrisis is daar slechts een instrument dat de gevolgen van dit jarenlange wanbeleid aan de oppervlakte brengt. Links of rechtsom gingen ze daar vroeg of laat tegen grote problemen aanlopen.

Een van de redenen dat oa Nederland zo streng was richting deze landen tijdens de eerste golf. En een van de redenen dat in Italie de protesten tegen de huidige situatie een stuk feller zijn.

Zelf zou ik dit jaar niet graag naar Italië gaan. Je wilt daar niet klem komen te zitten of zorg nodig hebben.

Henkie op 26 nov 2020 09:04

Het is je misschien ontgaan, maar onze zorg is momenteel ook gewoon nog steeds overbelast hoor… Terwijl er nu zegge en schrijven 1600 man op verpleegafdelingen ligt en 550 op de IC… In heel Nederland.

Shane op 26 nov 2020 09:49

Totaal andere orde dan in Italië. Hier is het een stuk drukker dan wenselijk en in Italië zijn ze bijna weer terug op het niveau van gillende paniek.

Toegegeven het ligt er ook aan dat ze daar een 85 jarige nog een maand op de IC leggen waar wij er hier een stuk pragmatischer in staat. Maar het heeft ook zeker met de breedte van de beschikbare zorg te maken. Als je een privé kliniek kan betalen zit je goed daar. Ben je arm en afhankelijk van de gratis zorg dan kom je wachtrijen van ruim een jaar tegen (toch lastig met een ziekte als covid).

Morgen zijn er weer besprekingen ivm de versoepelingen in België. Ik snap het gewoonweg niet meer. Waarom laten ze nu niet alles dicht totdat dat virus zodanig is afgenomen dat het nihil is? Zoals ze in China en Australië hebben gedaan, daar gaan ze nu terug naar festivals en alles is terug normaal maar zij hebben een lockdown gedaan totaal het zo goed als weg was. Wij creëren gewoonweg een jojo effect met alles terug te versoepelen als het weer iets beter gaat.

Morgen zijn er weer besprekingen ivm de versoepelingen in België. Ik snap het gewoonweg niet meer. Waarom laten ze nu niet alles dicht totdat dat virus zodanig is afgenomen dat het nihil is? Zoals ze in China en Australië hebben gedaan, daar gaan ze nu terug naar festivals en alles is terug normaal maar zij hebben een lockdown gedaan totaal het zo goed als weg was. Wij creëren gewoonweg een jojo effect met alles terug te versoepelen als het weer iets beter gaat.

hansvdz op 26 nov 2020 14:07

Omdat nihil in Europa een utopie is. Er zijn hier te veel “moeilijk te bereiken groepen” en no-go zones waar de overheden geen grip op hebben. De enige mogelijkheid om daar grip op te krijgen zou zware repressie en inperking van vrijheden zijn. Iets waar ik feestelijk voor bedank.
China is een dictatuur (en of er daadwerkelijk nog nul besmettingen zijn valt te betwijfelen) waar je als burger weinig/geen rechten hebt en er ook zwaar repressief wordt opgetreden en Australië is een eiland (waar ze bovendien ook nogal behoorlijk dictatoriale trekjes hebben vertoond met de keiharde lockdown in de staat Victoria).

Nee, de enige oplossing is leren leven met het virus en dat betekent maximaal de kwetsbaren beschermen, maar ook maximaal de vrijheden van de anderen vrijwaren.

Plaats een reactie