Nieuwe ski aankopen (Salomon force 11?)

Hallo wintersporters,

Ik sta op het punt om nieuwe ski’s aan te kopen. Na mijn vorige aankoop (Atomic Redster X7 175cm) ben ik op zoek naar iets waar ik mij zekerder op voel. De atomic is vrij smal onder de voet waardoor ik snel mijn evenwicht verlies. Daarnaast voelt het tijdens het carven soms alsof 1 ski een andere richting wilt aannemen dan ik wil (dit is misschien techniek?). Ook vind ik de lengte (175cm) persoonlijk wat onwennig.

Ik ben geen top-skiër maar kan me zeker wel behelpen op rode piste. Ik kan carven op pistes waar ik me zeker op voel. Als het te stijl en hobbelig wordt ga ik eerder over naar het ‘parallel afstoppen/sliden’.
Ik ben 1m83 en weeg 100kg.

Ik zat zelf te denken aan de Salomon S/Force 11. Deze heb ik eens indoor getest, carvend aan hogere snelheid. Dit vond ik top!
Ik vraag me wel af of deze ook zich leent tot het rustig skiën met de vriendin. (Lees: van de ene naar de andere kant om weinig snelheid te maken en dan een korte bocht en repeat).

Ik kijk er alvast naar uit om jullie suggesties te horen!

Thx, Jorne.

@Jornef
hoe ben je op de aankoop van de X7 gekomen?

Snel je evenwicht verliezen heeft weinig met de breedte van de ski te maken (ik vind zelfs dat het bij een bredere ski makkelijker is om je evenwicht te verliezen door het toegenomen kantelpunt).
De problemen die je omschrijft lijken met name door een gebrek aan techniek te komen en te veel belasting op je binnenste been.
In de basis is de S/Force 11 een steviger ski dan de X7. Misschien dat dat je juist helpt met jouw postuur. Echter denk ik dat het niet de juiste ski voor je is. Investeer in skiles en ga eens wat materiaal proberen, indoor of via de verhuur op je wintersportbestemming.

@Jornef,
De link tussen breedte onder de voet en evenwicht snap ik niet helemaal.
Evenwicht in dwarsrichting komt vooral door de afstand tussen je beide voeten/ski’s.

Een smallere ski zal vooral positieve invloed hebben op de mogelijke snelheid van kantenwissels en negatieve invloed op drijfvermogen in losse sneeuw.

Als er tijdens een bocht 1 ski niet dezelfde richting uitwil, ligt dit 100% aan techniek en niet zozeer aan het materiaal.
Je hebt duidelijk te veel gewicht op 1 voet.
Ik gok even, maar ik vermoed dat je te veel gewicht op de binnenste ski zet waardoor deze veel beter in de sneeuw grijpt dan de buitenste ski (die wat meer rechtdoor wil gaan dan).
Je kan hierop trainen door met opzet je binnenvoet volledig te ontlasten tijdens een bocht (voet opheffen, tip van de ski op de sneeuw houden en enkel door kracht op de buitenski te zetten de bocht af te ronden).
Voor een ideale bocht zal je achteraf natuurlijk wel een zekere druk op de binnenste ski moeten brengen, rond de 20% van de kracht meestal (dit is trouwens nog 1 van mijn eigen foutjes die ik zelf moet bijschaven, ik heb soms te weining druk op de binnenste ski).

Als ik jouw volledige verhaal lees, zouden bij jouw lengte+gewicht, wanneer je techniek beter op punt staat, langere skis beter kunnen passen, maar op dit moment denk ik niet dat dit al aan de orde is. In een verhuurzaak in de alpen zal je ook vaak te korte skis aangemeten krijgen omdat ze ervan uitgaan dat de meeste huurders liever een makkelijkere/kortere ski hebben dan 1 waarmee ze op harde ijspistes hogere bochtensnelheden kunnen hanteren.

Spendeer je geld nu eerder aan goede lessen / indoor training op een rolband of sluit je aan bij een techniek trainingsgroepje op je eigen niveau.

Als je toch op zoek gaat naar een all-round ski die voor alle omstandigheden en snelheden moet kunnen dienen maak ik (weeral) reclame voor de evergreen Fischer Progressor F19ti in 182cm (makkelijk nieuw te vinden voor <300 EUR zodat je het geld dat overblijft kan investeren in lessen/training)

Glide on!

Hoewel ik de F19 zelf een prima ski vind, heb ik toch wat mensen met een wat mindere techniek daar wat moeite mee zien hebben, terwijl ze zich op een vriendelijke allmountain (zoals mijn oude XDrives) zich een stuk zekerder voelen. De S/Force 11 is denk ik wel wat te stevig, al vond ik hem zelf best lekker skiën (maar te veel allmountain voor mij).

Is het de X7 of de X7 WB waar @Jornef op skiet?

Daarnaast, in mijn eigen zoektocht en techniek ontwikkeling heb ik wel ontdekt dat hoe minder je techniek is, hoe lastiger het is om ski’s te vinden op basis van adviezen. Dan is het (nog) meer een kwestie van testen, of werken aan je techniek. Zodra die iets beter wordt, kun je ook beter beoordelen waarom je iets fijn vindt skiën.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dubbel.

Dubbel

Dubbel.

Wat de rest al zegt, een ski die een andere richting uitgaat is een gewichtsverdwling die niet klopt. Dit is op te lossen met wat lessen.

Het instabiele gevoel wat je hebt zou best kunnen komen doordat je met 100 kilo op een X7 skiet. M.i. is dat geen goede match. In die zin zou de S Force inderdaad beter kunnen passen. Dat is gewoon qua bouw een wat stevigere ski.

Ik zou je willen aanraden nog eens die S Force 11 te pakken en daar ook eens lamgzaam op te skien, met korte bochten. Kijken wat er gebeurt. Als dat niet zo lukt probeer dan ook eens de S Force 9, die is een maatje minder.

Wat betreft de lengte zou 175 niet gek zijn. Wat vond je er onwennig aan? Voelde ie juist lang of kort aan?

Driedubbel

Nog meer dubbel. Help🙈

Ik heb de x9wb geskied. En aanrader; erg fijn, mooie en makkelijke Carve bochten én wendbaar. Ik ben 1,83 ,90 kg.
Echter denk ik dat @vivace de spijker op de kop slaat. Met meer techniek ipv materiaal. Te meer de x7 als toegankelijker bekend staat…

Ik heb nu ook de X9 WB (ca zelfde gewicht als @Skitiim, maar ik ben een heel stuk langer) en vind het een fijne, veelzijdige ski waarvan je niet snel de grenzen te pakken hebt. Hoewel ik maar drie dagen erop geskied heb afgelopen seizoen, heb ik slush, ijs en verse sneeuw gehad, wat allemaal prima ging. Maar of het de beste keus is als je misschien nog niet het niveau voor de X7 hebt, dat betwijfel ik. Zelfs met veel gewicht en goede techniek trap je volgens mij niet zo snel door ski’s heen, eigenlijk.

Voor de X9 WB ben je zo € 650,- verder. Voor hetzelfde geld heb je een dagje ski experience, een halve dag testen bij Duijvestein en dan nog dik € 400,- over om ergens (overjarig) iets op de kop te tikken. Dat testen zou echt mijn advies zijn. De S/Force is dan best interessant, misschien eerder de 9 dan de 11.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zoals iedereen al zegt: neem les! Minimaal 6 lessen op de rolband nemen en dan eens kritisch kijken waar je staat qua niveau. Maak ook eens een filmpje en zet deze hier. Daarna is t beter meedenken met wat een andere ski jou kan opleveren.

En misschien beter dan de max lijn dan de force? Beiden eens testen.

*bericht bewerkt door kjiratsiekoedel op 29 nov 2020 13:43

Thx voor de talrijke reacties!

Hoe ik op de X7 (geen WB!) ben gekomen weet ik eerlijk gezegd niet… Zelf wat zitten opzoeken en dan bij een black friday deal vorig jaar de stap gezet om deze te kopen. Het leek mij toen wel iets voor mij. (Ik weet dat dit zeker geen slimme zet was! :-( )

Ik ben 100% akkoord dat het gebrek aan techniek voor de problemen zorgt maar ik voel me niet zeker op deze X7. Als ik kan gas geven vind ik het een fijne ski maar low-tempo heb ik er weinig controle over en lijkt het mijn niveau echt omlaag te halen… Misschien te maken met de lengte?

De tips van het gewicht verdelen ga ik zeker en vast goed gebruiken!
Het klopt inderdaad (als ik me het goed kan herinneren van vorige winter) dat mijn dal-ski in de bochten eerder rechtdoor wilt gaan…

Na de aankoop van mijn X7’s ben ik eens gaan testen indoor. Daar kwamen voor mij Salomon S/Force 11 en de Elan Amphibio 16 als fijnste ski’s uit. Dit zijn gek genoeg wel totaal verschillende ski’s…

Sommigen onder jullie zeggen dat de 11 misschien té is? Lijkt de 9 eventueel wel iets? Of is dat met mijn postuur weer te zwak?
De Elan Amphibio’s misschien?
Als de corona-maatregelen het toelaten ga ik sowieso nog eens in Landgraaf testen!

Thx!

Werken aan de techniek is voor de gemiddelde Nederlandse vakantieskiër sowieso een no brainer. Het valt altijd weer tegen wat je daadwerkelijk kan.

Qua vereist ski niveau zit er volgens mij niet echt een verschil tussen de X7 en de Force/11, ik vraag me dus af of op een serieuze piste die Salomon dan ook nog zo goed bevalt.

Misschien een idee om tijdens de wintersportreis op locatie eens te testen, elke winkel heeft wel een test rek. Koopjes gaan er dit seizoen denk ik wel komen, dus ik zou zeker niet haasten met een aankoop.

Nou…zo enorm verschillend zijn die S Force 11 en Amphibio 16 nou ook weer niet. Beiden wat stevigere ski’s die zeker skien in lange bochten met wat snelheid, en beide niet zo lastig te sturen. Ik denk helemaal geen gekke keuze. Zou de S Force 9 dan ook nog eens pakken, dat is geen mak lammetje ofzo, wel.wat makkelijker op lage snelheid. Elan heeft nou geloof ik ook een Amphibio 18, die zou je ook eens kunnen proberen.

Feit is wel als je die Elan en S Force fijn vindt, dan snap ik wel dat je de Atomic niet zo fijn vindt. De Atomic is licht, snel en wendbaar. Een totaal ander type ski en zo te horen past die gewoon niet bij jouw skistijl. Ik zou om die reden ook geen andere ski uit de Atomic Redster lijn kopen. Dan ga je inderdaad beter uitkomen.met de Fischer F19 die eerder genoemd werd, als alternatief.

Afgezien van je technische mankementen (als je dalski rechtdoor wil, dan heb je teveel gewicht op je bergski ipv andersom - je gewicht moet verplaatst boven de dalski, en je bocht voorwaarts inzetten) zou ik dus niet al te bang zijn om een ski uit het hogere segment te kopen. Neemt niet weg dat les nemen je natuurlijk uiteindelijk verder gaat brengen.

Overigens wat betreft de lengte. Zoals ik al zei is 175 echt geen gekke lengte. Korter dan 170 zou ik niet gaan. Een ski past of past niet, een lengtemaat verschil gaat niet ineenw wonderen verrichten, dan is het gewoon niet de juiste ski.

Ik zou niet naar de S/force 9 kijken. Dat vond ik vlees noch vis. De 11 is idd erg stevig, maar dat vind je zo te horen prettig. Afgaande op je beschrijving krijg ik wel het idee dat je als een ongeleid projectiel de berg afknalt (en dan is een stijve ski aanzienlijk prettiger), maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.

@elisabeth101
Niet te veel drinken he
@kjiratedoedel
6 lessen op de rolband.
Nou echt niet.
Ga dan naar een sneeuw binnenbaan.
@Jornef
De ene ski doet niet wat je wilt zeg je.
Ga eerst veel les nemen ( je staat helemaal aan het begin van het spectrum) en dan pas ski’s testen/uitzoeken.
Welke ski je dan moet hebben is persoonlijk.

Hoewel ik de F19 zelf een prima ski vind, heb ik toch wat mensen met een wat mindere techniek daar wat moeite mee zien hebben,

Roy83 op 29 nov 2020 12:06

Ik ken ook best wat mensen die de F19ti te pittig vinden, maar deze hebben dan meestal een lichter postuur.
Bij toenemend gewicht wordt deze wat makkelijker om te laten doen wat jij wil.

Voordeel van dit soort allround ski is vooral dat deze zowel al carvend als al slippend veel plezier geeft en eigenlijk (mits de juiste techniek natuurlijk) nauwelijks een bovengrens heeft (wedstrijdomstandigheden en onverantwoord pistegedrag uitgesloten).

Glide on!

Klopt, waren wel vaak hele lichte mensen inderdaad. Die rode draad had ik zelf niet gevonden maar klopt wel :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

^^ik denk dat het probleem wat sommige mensen ondervinden met de F19 niet zozeer door een lichter postuur komt. M.i. ligt het eraan dat deze ski een bepaalde (langere) voorkeursbocht heeft en zich verder niet zo makkelijk laat beinvloeden, zeker niet in een korte(re) bocht. Daardoor kan ie wat onbestuurbaar aanvoelen door mensen die graag een wendbare ski hebben. Maar als je dus in dat voorkeurspatroon skiet is ie heel stabiel en zeker en ook makkelijk te skien. Ik ken ze met niveau 5 met een basic parallelle bocht die het een heel fijne ski vinden maar ook met niveau 7 die er niks mee kunnen.

^^ik denk dat het probleem wat sommige mensen ondervinden met de F19 niet zozeer door een lichter postuur komt. M.i. ligt het eraan dat deze ski een bepaalde (langere) voorkeursbocht heeft en zich verder niet zo makkelijk laat beinvloeden, zeker niet in een korte(re) bocht. Daardoor kan ie wat onbestuurbaar aanvoelen door mensen die graag een wendbare ski hebben. Maar als je dus in dat voorkeurspatroon skiet is ie heel stabiel en zeker en ook makkelijk te skien. Ik ken ze met niveau 5 met een basic parallelle bocht die het een heel fijne ski vinden maar ook met niveau 7 die er niks mee kunnen.

elisabeth101 op 29 nov 2020 20:05

Inderdaad, stijl/techniek is een grotere factor dan gewicht.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Thx voor de talrijke reacties!

Hoe ik op de X7 (geen WB!) ben gekomen weet ik eerlijk gezegd niet… Zelf wat zitten opzoeken en dan bij een black friday deal vorig jaar de stap gezet om deze te kopen. Het leek mij toen wel iets voor mij. (Ik weet dat dit zeker geen slimme zet was! :-( )

Ik ben 100% akkoord dat het gebrek aan techniek voor de problemen zorgt maar ik voel me niet zeker op deze X7. Als ik kan gas geven vind ik het een fijne ski maar low-tempo heb ik er weinig controle over en lijkt het mijn niveau echt omlaag te halen… Misschien te maken met de lengte?

De tips van het gewicht verdelen ga ik zeker en vast goed gebruiken!
Het klopt inderdaad (als ik me het goed kan herinneren van vorige winter) dat mijn dal-ski in de bochten eerder rechtdoor wilt gaan…

Na de aankoop van mijn X7’s ben ik eens gaan testen indoor. Daar kwamen voor mij Salomon S/Force 11 en de Elan Amphibio 16 als fijnste ski’s uit. Dit zijn gek genoeg wel totaal verschillende ski’s…

Sommigen onder jullie zeggen dat de 11 misschien té is? Lijkt de 9 eventueel wel iets? Of is dat met mijn postuur weer te zwak?
De Elan Amphibio’s misschien?
Als de corona-maatregelen het toelaten ga ik sowieso nog eens in Landgraaf testen!

Thx!

Jornef op 29 nov 2020 13:54

Volgens mij ben jij op zoek naar een enigszins substantiële ski, die je desalniettemin om kunt gooien in lastige situaties. Dat betekent een redelijk stijve ski, maar zonder al te sterke tail, dus voldoende rocker. Ik ken niet veel van de huidige generaties in deze categorie, maar ik denk bijvoorbeeld aan een Rossi Experience 80/88.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Combinatie van eerder genoemde maar neem gewoon wat privélessen (indoor) en gebruik daarbij je huidige ski’s. Vertel je probleem aan de instructeur voor de lessen. Ga daarna de geleerde techniek nog een paar keer zelf oefenen. De juiste houding en gewichtsverdeling is zo belangrijk.
Zoek ook eens op youtube naar Ski School. Door die Engelse knakker heb ik mijn techniek ontzettend kunnen verbeteren. Afhankelijk van je eigen leergierigheid zouden de techniekfilmpjes zelfs voldoende kunnen zijn.
Je Atomics zullen na een tijdje ineens heel anders gaan voelen…op elke piste.

Plaats een reactie