Reisverzekering naar oranje gebied?

Hallo,

Volgens mij is dit al vaker voorbij gekomen, maar ik kon het niet meer vinden.

Ik zit met mijn doorlopende reisverzekering bij fbto. Die dekt niet als ik naar een oranje gebied ga. Lees Oostenrijk. Welke tijdelijke verzekering dekt dit wel? Het gaat dan om wintersport(ongevallen), niet om corona gerelateerd. Ik dat anwb, zijn er meer verzekeringsmaatschijen?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 04 dec 2020 08:57: verhuisd naar juiste subforumm

Zijn er volgens mij meer dan genoeg die wel dekking bieden. Ik zit zelf bij de Goudse en die bieden gewoon dekking.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Sowieso de ANWB inderdaad, maar gewoon even zoeken. De Europeesche misschien ook (werd volgens mij ergens mee geadverteerd).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Net even gekeken voor je.

Mijn reisverzekering bij OHRA dekt wel normale risico’s, maar geen schade door corona. Dus als je eerder naar huis moet of geen vakantiedagen kunt genieten door corona krijg je geen vergoeding. Maar bij een wintersportongeval wel.
Mijn zorgverzekering bij CZ dekt spoedeisende zorg, ook door corona, ook in oranje gebied.

Allianz dekt het ook, alleen de corona gerelateerde dingen niet.

Mijn verzekering bij de NKBV dekt het ook “gewoon”, maar houd er rekening mee dat alle kosten gerelateerd aan Corona niet gedekt worden. Dus als de liften niet draaien door Corona, heb je pech. Als je langer moet blijven door Corona, zijn die kosten ook niet gedekt. Skigebieden dekken volgens mij vaak de kosten van de skipas als het gebied op last van de overheid of door Corona gesloten moet blijven.

Ik heb nog goede hoop voor half januari, dus wellicht heb je deze informatie dan (niet) meer nodig :)

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Heb een doorlopende reisverzekering bij de ING. Deze dekt alleen geen Corona gerelateerde kosten.

Dienten Die Alte schule

Skigebieden dekken volgens mij vaak de kosten van de skipas als het gebied op last van de overheid of door Corona gesloten moet blijven.

ronaldkoopmans op 04 dec 2020 08:23

@ronaldkoopmans : Wij waren in Davos toen in het voorjaar de liften stilgelegd werden. pas inleveren en de centen van de gemiste dagen kreeg je inderdaad gewoon netjes terug.

*bericht bewerkt door evr66 op 04 dec 2020 09:12

Edwin van Riel

Ik zit bij AEGON en ik ben gewoon doorverzekerd tijdens reizen naar Oranje gebied. Alleen niet voor annuleringen en extra gemaakte reiskosten door Corona(bijvoorbeeld eerder terug naar huis moeten komen doordat een land gesloten wordt).

Dsnk jullie wel! Hier zitten bruikbare tips bij, in ieder geval Ohra. Het gaat mij er vooral om om financiele schade te dekken voor als iemand onverhoopt met een helicopter naar beneden moet. Corona risicos en evt kosten voor niet genoten skidagen vind ik minder belangrijk (maar wel mooi meegenomen als dat ook is gedekt).

Dsnk jullie wel! Hier zitten bruikbare tips bij, in ieder geval Ohra. Het gaat mij er vooral om om financiele schade te dekken voor als iemand onverhoopt met een helicopter naar beneden moet. Corona risicos en evt kosten voor niet genoten skidagen vind ik minder belangrijk (maar wel mooi meegenomen als dat ook is gedekt).

HvD op 06 dec 2020 10:03

Die helikopterkosten zitten gewoon in je zorgverzekering. Daar heb je geen reisverzekering voor nodig. Die is misschien om het eigen risico af te dekken, maar zover ik lees keert de reisverzekering niets uit met code oranje.
Ik heb twee weken geleden gebeld met mijn zorgverzekeraar. Zelfs bij code rood wordt alles wat normaliter vergoed wordt aan zorgkosten ook dan vergoed.
Doordat ik een klein aanvullend pakket heb, worden zelfs ook alle extra kosten vergoed mocht je per ongeluk niet in een regulier ziekenhuis, maar een dure particuliere kliniek terecht komen.

Dus mijn tip is, bel even met je zorgverzekeraar.

Peter Pos

Dsnk jullie wel! Hier zitten bruikbare tips bij, in ieder geval Ohra. Het gaat mij er vooral om om financiele schade te dekken voor als iemand onverhoopt met een helicopter naar beneden moet. Corona risicos en evt kosten voor niet genoten skidagen vind ik minder belangrijk (maar wel mooi meegenomen als dat ook is gedekt).

HvD op 06 dec 2020 10:03

Die helikopterkosten zitten gewoon in je zorgverzekering. Daar heb je geen reisverzekering voor nodig. Die is misschien om het eigen risico af te dekken, maar zover ik lees keert de reisverzekering niets uit met code oranje.
Ik heb twee weken geleden gebeld met mijn zorgverzekeraar. Zelfs bij code rood wordt alles wat normaliter vergoed wordt aan zorgkosten ook dan vergoed.
Doordat ik een klein aanvullend pakket heb, worden zelfs ook alle extra kosten vergoed mocht je per ongeluk niet in een regulier ziekenhuis, maar een dure particuliere kliniek terecht komen.

Dus mijn tip is, bel even met je zorgverzekeraar.

peterpos op 06 dec 2020 10:08

@peterpos : tussen je eerste en laatste zin zit een behoorlijk en belangrijk verschil. Het is zeker niet waar dat “de helikopterkosten “gewoon” in je zorgverzekering zitten”. De zorgverzekering dekt meestal “slechts” de kosten voor vervoer in Nederland van de plaats ongeval naar het ziekenhuis. Uit eigen ervaring: bij een gebroken heup op de piste, gaat de Nederlandse zorgverzekeraar ervan uit dat je met een reguliere ambulance naar het ziekenhuis kan en gaat. Terwijl daar in de bergen een helikopter voor wordt ingezet. Die meerkosten zijn dus voor je eigen rekening, of van je reisverzekering. Alleen als je in de bergen een trauma oploopt waar ook in Nederland een traumahelikopter voor zou worden ingezet, betaalt je zorgverzekering die. Het kan natuurlijk zijn dat er verzekeraars zijn die dat, al dan niet met aanvullende verzekeringen, wel dekken. Vandaar dat je laatste zin ook de beste tip is: bel even.

Tot slot: wat in dit topic nog mist, zijn de kosten van repatriëring, zoals per gipsvlucht. Volgens mij wordt dat door geen enkele zorgverzekering gedekt, alleen door een reisverzekering. En daar zit natuurlijk ook wel een lelijk Corona-addertje onder het gras: stel dat je met Corona in een ziekenhuis beland op vakantie. Dan gaat je zorgverzekering dus niet betalen om weer naar Nederland te komen. En dan is het wel heel relevant of je reisverzekering reizen naar oranje gebieden dekt…

*bericht bewerkt door 77steve op 06 dec 2020 12:33

@77steve

nagel op de kop.
En van al die telefonische bevestigingen krijg ik 't maagzuur…OP PAPIER aub.

Born to run. B.S.

Zijn er volgens mij meer dan genoeg die wel dekking bieden. Ik zit zelf bij de Goudse en die bieden gewoon dekking.

Shane op 03 dec 2020 19:55

Ik zit ook bij de Goudse, maar dacht dat ik hen laatst langs zag komen in een rijtje “geen dekking bij oranje gebied”.

@77steve Steve, het spijt me maar wat jij zegt klopt niet met mijn ervaring. In 2019 ben ik hard gevallen op de piste. Schouder uit de kom en heel veel pijn. De helikopter heeft mij naar het ziekenhuis gebracht. De nota van ruim 4000 euro heb ik ingediend bij mijn reisverzekering. Die heeft betaald. Daarna heeft de reisverzekering die nota doorgestuurd naar mijn zorgverzekering en alles tot op de cent teruggekregen. Dat staat gewoon in mijn financiële overzicht van 2019. Ik was daar ook verbaasd over toen ik het zag, maar toen ik onlangs belde met mijn zorgverzekeraar (De Friesland) omdat ik wel van plan ben om de kerstvakantie in mijn eigen woning in Dienten te verblijven ondanks code oranje, werd mij uitgelegd dat de helikopterkosten gewoon onder reguliere ziektekosten vallen en ook uitbetaald zullen worden als er code oranje of rood is.

Andere dingen die je noemde zoals terugkeren naar NL, extra overnachtingen enz. als gevolg van wat dan ook, dat viel sowieso al niet onder je zorgverzekering, maar onder je reisverzekering. Ik heb in een ander topic al eerder aangegeven dat ik gelezen heb dat reisverzekeringen niet uitbetalen bij een negatief reisadvies. Daar heb ik overigens niet over gebeld, kan zijn dat het iets genuanceerder ligt. Maar ik weet welk risico ik loop als ik afreis, al ga ik deze winter toch niet skiën Maar dat heeft niets met de coronabeperkingen te maken.

Peter Pos

@77steve

nagel op de kop.
En van al die telefonische bevestigingen krijg ik 't maagzuur…OP PAPIER aub.

dan58 op 06 dec 2020 12:36

Tja, het kan zijn dat de medewerker die ik aan de lijn kreeg me voor heeft gelogen. Ik zit al een aantal jaren bij deze zorgverzekeraar, tot nu toe heb ik nog nooit meegemaakt dat ze me verkeerde informatie hebben gegeven en ik heb ze helaas veel te vaak in moeten schakelen…

Peter Pos

Wordt medisch noodzakelijk helikoptervervoer in het buitenland vergoed?
Alleen als helikoptervervoer wordt ingezet wanneer een ambulance de plek niet kan bereiken of wanneer het absolute noodzaak is om een helikopter in te zetten. De vergoeding hiervoor valt onder de basisverzekering. Houd er dan ook rekening mee dat de kosten eerst worden verrekend met je eventuele openstaande eigen risico.

@77steve Steve, het spijt me maar wat jij zegt klopt niet met mijn ervaring. In 2019 ben ik hard gevallen op de piste. Schouder uit de kom en heel veel pijn. De helikopter heeft mij naar het ziekenhuis gebracht. De nota van ruim 4000 euro heb ik ingediend bij mijn reisverzekering. Die heeft betaald. Daarna heeft de reisverzekering die nota doorgestuurd naar mijn zorgverzekering en alles tot op de cent teruggekregen. Dat staat gewoon in mijn financiële overzicht van 2019. Ik was daar ook verbaasd over toen ik het zag, maar toen ik onlangs belde met mijn zorgverzekeraar (De Friesland) omdat ik wel van plan ben om de kerstvakantie in mijn eigen woning in Dienten te verblijven ondanks code oranje, werd mij uitgelegd dat de helikopterkosten gewoon onder reguliere ziektekosten vallen en ook uitbetaald zullen worden als er code oranje of rood is.

peterpos op 06 dec 2020 13:38

@peterpos : Volgens mij heb je deze zinnen niet goed gelezen, waarin ik jouw openingszin citeer: Het is zeker niet waar dat “de helikopterkosten “gewoon” in je zorgverzekering zitten”. De zorgverzekering dekt meestal “slechts” de kosten voor vervoer in Nederland van de plaats ongeval naar het ziekenhuis.

Ik schrijf daar bewust “meestal”. In principe vergoedt als eerste je reisverzekering. Die gaan natuurlijk kijken of ze dat kunnen verhalen op je zorgverzekering. In jouw geval is dat - voor hen gelukkig - gelukt. En dat komt ook overeen met mijn één-na-laatste zin van die alinea : “Het kan natuurlijk zijn dat er verzekeraars zijn die dat, al dan niet met aanvullende verzekeringen, wel dekken.”

Dus volgens mij zijn we het bijna eens en hebben we bijna dezelfde ervaring, alleen is bij jouw - achter de schermen - de rekening doorgeschoven naar de zorgverzekering. Ik viel alleen over de stelligheid van jouw eerste zin, dat een helikoptervlucht gewoon in je zorgverzekering zit. Daar is mijn ervaring dan weer anders. Bij de gebroken heup (van mijn vader overigens) heeft de reisverzekering 100% van de kosten van het transport betaald, zowel van piste naar ziekenhuis per heli als van ziekenhuis naar huis per ambulance en gipsvlucht. De Oostenrijkse ziekenhuiskosten waren dan wel weer voor rekening van de zorgverzekering.

*bericht bewerkt door 77steve op 06 dec 2020 19:41

@77steve Weet jij zeker dat de reisverzekering die kosten niet achteraf verhaald heeft op je zorgverzekering?
En waarom ik zo stellig was, dat komt omdat de medewerker van De Friesland me twee weken terug keurig uitlegde dat die helikopterkosten door hen volledig vergoed zullen worden, ook al zou er een negatief reisadvies zijn. Waarom zou ik hem daarin niet geloven?
Hij informeerde overigens ook nog bij een collega wat er zou gebeuren als het van code oranje naar rood zou gaan. Ook dat maakt niets uit voor de vergoeding.

*bericht bewerkt door peterpos op 06 dec 2020 20:14

Peter Pos

Zijn er volgens mij meer dan genoeg die wel dekking bieden. Ik zit zelf bij de Goudse en die bieden gewoon dekking.

Shane op 03 dec 2020 19:55

Ik zit ook bij de Goudse, maar dacht dat ik hen laatst langs zag komen in een rijtje “geen dekking bij oranje gebied”.

Noblesse op 06 dec 2020 12:58 [https://www.goudse.nl/particulier/mijn-gezin-en-woning/kort...](https://www.goudse.nl/particulier/mijn-gezin-en-woning/kortlopende-reis/ "https://www.goudse.nl/particulier/mijn-gezin-en-woning/kortlopende-reis/")

Lees onderaan de veelgestelde vragen over het Coronavirus @Noblesse

I can stick uphill ice, on my saucer...

@77steve Weet jij zeker dat de reisverzekering die kosten niet achteraf verhaald heeft op je zorgverzekering?
En waarom ik zo stellig was, dat komt omdat de medewerker van De Friesland me twee weken terug keurig uitlegde dat die helikopterkosten door hen volledig vergoed zullen worden, ook al zou er een negatief reisadvies zijn. Waarom zou ik hem daarin niet geloven?
Hij informeerde overigens ook nog bij een collega wat er zou gebeuren als het van code oranje naar rood zou gaan. Ook dat maakt niets uit voor de vergoeding.

peterpos op 06 dec 2020 20:13

@peterpos . Das een heldere boodschap van De Friesland. Bij mijn vader weet ik inderdaad zeker dat zijn zorgverzekering (ONVZ) de transportkosten niet heeft betaald, maar de Europeesche wel. En dat is de reisverzekering van de NSV. Die het allemaal heel netjes afwikkelden overigens. Vandaar dat ik schreef: hangt van je verzekering en de aard van de zorg af. Maar als je zeker wilt zijn, heb je ook een reisverzekering nodig.

*bericht bewerkt door 77steve op 06 dec 2020 20:47

Bijzonder dat de ene zorgverzekering de transportkosten niet vergoedt en de ander wel. Dan zou ik helemaal vooraf bellen, want je weet dat de reisverzekering het NIET doet nu het nog steeds code oranje is !!!

Ter info: Bijna 4500 euro voor een ritje… toch wel handig om te weten of zoiets wel/ niet vergoed wordt ;-)

null

Peter Pos

Plaats een reactie