Advies aankoop ski's

Wintersport experts,

Ik en mijn vriendin zijn opzoek naar ski’s maar zien door de bomen het bos niet meer. Wij hebben altijd skies gehuurd, een aantal jaar geleden schoenen gekocht en willen nu eigen ski’s. We zijn naar een winkel geweest en daar advies ingewonnen maar daar had ik de indruk dat we te dure rest voorraad ski’s aangesmeerd kregen dus nu hier.

Ik: 28 jaar, 177cm en ski mijn hele leven. Ik hou wel van een beetje tempo met soms wat uitschieters naar de 100km/h. Ik zoek altijd de uitdaging dus als er een stukje zwart is pik ik die mee.
Vriendin: 28 jaar, 158cm en gaat nu 10 jaar mee. Doet het rustig aan, wilt niet snel. Lekker rustig mooie bergpaden en gaat liever voor een blauw pad dan rood recht naar beneden.

Vrijwel altijd Westendorf, nooit offpiste maar laag gebied dus einde van de dag soms wel wat pap en hobbels.

Ik denk dat ik voor een race ski moet gaan omdat ik wat sneller wil. Dan kom ik bij bijv. een Fischer RC4 of Head WC Rebels i.Shape Pro uit. Die laatste zie ik bij snowinn voor €250 staan, daar staat “AB+PR 10 GW” bij, geen idee wat dat inhoud? De binding? Volgens mij een goeie deal maar is dat echt wat ik nodig heb? En welke lengte 163 of beter 170?

Mijn vriendin zit te kijken naar een Fischer RC One en een Fischer My Turn 74. Lengte 148?

Tips? Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door royduin op 08 dec 2020 10:26

eindelijk een echt wintersport.nl forum topic!

Daar gaan we dan:

  • Kan je wat meer vertellen over je echte ski-niveau?
    Snel gaan en geen schrik hebben is 1, gecontroleerd skiën is iets anders
  • Wat bedoel je met zwart meepikken: zonder stukken beneden raken / volledig gecontroleerd / op tempo / “hoe? was dit zwart, dat had ik niet door!” en spreek je dan over zwart omwille van de steile helling of zwart omwille van de hobbels of ijsplaten?
  • Wat is je gewicht?
  • Hoe sportief ben je (de rest van het jaar)
  • Welk soort bochten ski je het liefst (carve / geschoven , lange bochten / korte bochten)
  • heb je vaak techniekles genomen / ben je nog van plan om dit te doen of is het goed genoeg zoals het is?
  • welke skis heb je in het verleden al gebruikt en wat vond je hier zelf van?
  • wil een gemakkelijke ski of een technisch uitdagende ski (die je doet afzien als je techniek niet optimaal is)

zelfde soort vragen voor de vriendin

  • gewicht
  • ski-niveau
  • lessen in het verleden / toekomst
  • korte/lange bochten
  • als je zegt dat ze niet snel wil is dat dan omdat ze gewoon wil cruisen of omdat de skis haar te weinig vertrouwen geven of omdat haar niveau did niet toelaat (en ze lessen niet leuk vind)
    (rood recht naar beneden vind ik zelf ook niet leuk, met een heel aantal snelle bochten erin krijg je toch een heel andere sensatie)
  • welke skis in het verleden gehuurd?

Race-skis + een binding die maar tot DIN 10 gaat lijkt me een rare combinatie.
als je deze bedoeld: https://www.snowinn.com/magasin-ski/head-wc-rebels-i.shape-…
dit zijn volgens mij geen echte race-skis, maar wel allround piste-ski
(ik heb er zelf geen rechtstreekse ervaring mee).

Fischer RC4 -> hier bestaan ook nog X modellen van (van pro-modellen tot intermediate level skis met gewoon het uiterlijk van een race-ski)
idem voor RC one

Glide on!

klasse reactie @Vivace! Het is het standaardlijstje aan vragen wat iedere keer weer voorbij komt, maar iemand moet ze stellen en goed verwoorden.

Bijkomstig wil ik de vraag stellen wat ze de komende jaren verwachten…

  • Gaan jullie vaak samen skiën? Racers samen met cruisers is niet het meest gezelligste. Je haalt niet het maximale uit beide ski’s of jullie moet het niet erg vinden dat jij vooruit gaat en af en toe wacht.
  • Is er op korte termijn een kinderwens? Als je met kinderen gaat skiën zijn superstijve racers ook niet de meest ideale latten. (In het begin) ga je gaat veel minder meters maken op een dag (naar les brengen, uitzwaaien, troosten en na 1,5uur weer ophalen) en borrelt je verantwoordelijkheidsgevoel ook wat meer op, waardoor je die mogelijke 100km/u niet meer gaat aanraken.
Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Wow! Dank voor jullie reacties!

Ski niveau vindt ik een lastige vraag; qua techniek zal het zeker veel beter kunnen maar simpel; beginner, gevorderd of expert dan wordt het gevorderd voor ons allebei.

Zwarte pistes voornamelijk door hoe steil ze zijn en daar ga ik dan met mooie bochten op naar beneden met een lekker tempo.

De persoonlijke dingen:

  • 177cm
  • 65 kilo
  • Geen sport, wel prima conditie en uithoudingsvermogen
  • Lange bochten
  • Carven met mooi geprepareerde sneeuw, anders schuiven
  • Nooit skiles gehad, geleerd van ouders en niet van plan les te nemen
  • Snel naar beneden en daar weer wachten op de rest

Vriendin:

  • 158cm
  • 55 kilo
  • Sport meerdere keren er week
  • Korte bochten
  • Geschoven
  • 3 dagen skiles gehad 10 jaar geleden, daarna verder van mijn vader geleerd
  • Cruisen

Wij hebben allebei nooit gelet op welke ski’s we meekregen bij de verhuur. Kinderwens is er wel maar dat duurt nog wel even. Super snelle race ski’s is misschien ook niet helemaal wat handig is met de pistes van SkiWelt.

Dat wordt een dagje testen in SnowWorld met wat Try & Buy skisets van Duijvestein. Zie voor meer info:https://www.duijvestein-wintersport.nl/testen-op-echte-snee…

Denk dat je dan met een geschikte ski de dag kunt afsluiten of in elk geval weet in welke hoek je het moet zoeken. Wij kunnen hier waarschijnlijk legio ski’s aanbevelen maar zelf testen blijft het beste.

Succes!!

Ook aan gedacht inderdaad, heb alleen met alle huur ski’s die ik ooit gehad heb nooit verschil gemerkt. Meerdere keren gekozen voor duurdere “race”, “platinum”, etc ski’s maar ook geen verschil. Denk dat mij ook alles aan te praten is, zegt iemand dat ik vanille moet proeven in me Whisky dan proef ik het ineens ook. Denk dat dat hetzelfde met ski’s zal zijn. Je bent een fijnproever of niet.

Afgaand op wat je vertelt vermoed ik dat je vooral op kracht skiet. Dan maakt het soort lat niet uit, anything will do…
Dr genoemde fischers zijn wel okee, maar ook een salomon smax 10 of elan amphibio 14 zijn een goede keuze. Samen met een paar uurtjes privéles kun je wat meer uit je latten halen en ga je (op termijn) wel verschillen voelen.

Voor je vriendin zijn de myturns passend voor haar niveau, maar wil je een ski waar je ook op vooruit kunt dan tip ik bijvoorbeeld de dynastar intense 10, een lat met prettig instapniveau en waar veel groei mee mogelijk is.

Nou, een S/max 10 met 100km/u (uche) lijkt me toch niet zo’n goed idee 😳

Testen in Snowworld is echt wel anders dan verschillende huurski’s meekrijgen :). Ik denk juist dat wel goed is, om de verschillen te voelen. Afgaande op de omschrijving zou de xmax 12 ook wel kunnen lijkt me, al kan een allmountain met goede piste eigenschappen ook wel lekker zijn (gezien de moeite met slechte pistes?).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Jaartje verder en Black Friday deals dus gisteren de Fischer RC4 Superior Pro Racetrack+Z11 uit 2019 aangeschaft voor €299 en voor mijn vriendin de Fischer My Turn 73+RS9 uit 2019 voor €239

Ik denk dat jullie hier veel plezier aan gaan beleven!

Glide on!

Plaats een reactie