Mogen Belgen met kerst of nieuwjaar naar de Alpen?

Dag iedereen,

Even een check ;-) :-(!
Het klopt toch dat je als belg met kerst of nieuwjaar niet kan gaan skiën in het buitenland als je niet in quarantaine kan/wil gaan na je vakantie. Het is dus onmogelijk om de sneeuw op te zoeken tijdens Kerst?

Groetjes
Thomas

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 08 dec 2020 10:24: Titel inhoud gegeven

Mijn advies: blader even door de vele topics welke hierover al de revue zijn gepasseerd.
Mijn minder goede advies: Als je buiten een raar dansje doet rondom een totempaal, komt de sneeuw misschien wel naar je toe deze kerst.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@T.Thomas

dat zou blijkbaar de nieuwe regel zijn vanaf 18/12:
bij terugkeer uit rood gebied verplicht 10 dagen in quarantaine + verplichte test op dag 7 (om zeker te stellen dat je op dag 11 weer “vrij” mag rondlopen).

De kans dat ze Alpenlanden als oranje gaan bestempelen voor de vakantie lijkt me ook onbestaande.

Dus: voor sneeuw met Kerst blijven er de Ardennen, indoorpistes en daguitstappen over (aangenomen dat quarantaineplicht pas ingaat bij verblijf van >48u).
of quarantaine aanvaarden.
(als je echt echt moet gaan en niemand je tegen kan houden)

*bericht bewerkt door Vivace op 08 dec 2020 10:56

Glide on!

Mijn advies: blader even door de vele topics welke hierover al de revue zijn gepasseerd.
Mijn minder goede advies: Als je buiten een raar dansje doet rondom een totempaal, komt de sneeuw misschien wel naar je toe deze kerst.

Veenhoorn op 08 dec 2020 10:39

Beste Veenhoorn,
Het minder goede advies wordt al in praktijk gebracht sinds ,ik gok, 1982 ( 6j). Rond de periode van eind november start ik de dans. Zelden een succes maar ik blijf dansen en naar boven kijken.

zou inderdaad een nieuwe regel komen dat je in quarantaine moet als je terugkomt in Belgie. Helaas wordt er nergens gesproken of dit ook zou moeten als je minder dan 48h naar het buitenland gaat. Als dit niet is, overweeg ik nog om 2 dagen te gaan (vrijdag op zaterdag snachts vertrekken en zondagavond terug)

@rubenvlassaks
Goed idee.
Maar de 48u regel telt denk ik voor de werkende mens.

zou inderdaad een nieuwe regel komen dat je in quarantaine moet als je terugkomt in Belgie. Helaas wordt er nergens gesproken of dit ook zou moeten als je minder dan 48h naar het buitenland gaat. Als dit niet is, overweeg ik nog om 2 dagen te gaan (vrijdag op zaterdag snachts vertrekken en zondagavond terug)

RubenVlassaks op 08 dec 2020 11:15

Wel erg veel moeite voor 1 dag op de piste (met heel veel moeite 1.5 dag).
Voor een ritje richting Zwitserland ben je toch al vlug rond de 10 u onderweg, dus zal je op dag 2 rond de middag in de auto moeten stappen om binnen de 48u terug in B te staan.
Allemaal een beetje te als je het mij vraagt.

Glide on!

zou inderdaad een nieuwe regel komen dat je in quarantaine moet als je terugkomt in Belgie. Helaas wordt er nergens gesproken of dit ook zou moeten als je minder dan 48h naar het buitenland gaat. Als dit niet is, overweeg ik nog om 2 dagen te gaan (vrijdag op zaterdag snachts vertrekken en zondagavond terug)

RubenVlassaks op 08 dec 2020 11:15

Hey Ruben, hier heb ik over nagedacht voor bv. Flumserberg of Engelberg. Perfect 2 dagen skien en binnen de 48u terug. Alleen, je kan momenteel niet via Frankrijk > je moet dus al een ommetje maken via Duitsland + de avondkok geld ook voor toeristische verplaatsingen blijkbaar…

*bericht bewerkt door Joy85 op 08 dec 2020 13:51

Dan zou ik rap op pad gaan, voordat Duitsland ook in lock-down gaat 😕

Dan zou ik rap op pad gaan, voordat Duitsland ook in lock-down gaat 😕

Bennie op 08 dec 2020 14:56

Nog even en dan komt er een optie bij in Google Maps, “Vermijd routes met Covid-restricties”

Edwin van Riel

Dan zou ik rap op pad gaan, voordat Duitsland ook in lock-down gaat 😕

Bennie op 08 dec 2020 14:56

Nog even en dan komt er een optie bij in Google Maps, “Vermijd routes met Covid-restricties”

evr66 op 08 dec 2020 15:09 [@evr66](/profiel/evr66)

En dan geeft Big Brother je gegevens door aan de overheid die je staat op te wachten aan je voordeur.😁

Born to run. B.S.

@dan58 da’s meer in Noord-Korea dan Vlaanderen toch?

Edwin van Riel

Voor zover ik weet is er enkel avondklok in Belgie en dit tussen 12 en 5h snachts. Ikzelf woon op 5 min van de nederlandse grens dus wij zouden dan voorlopig zoiets doen:

  • Kort voor avondklok vertrekken (zeg kwart voor 12)
  • door duitsland rijden naar hoch ybrig of lenzerheide (veel stoeltjesliften en dus geen gesloten cabines) volgens dergelijke route https://www.google.be/maps/dir/Hamont-Achel/Hoch-Ybrig,+Obe…
  • smorgens ontbijt scoren in de winkel en evt ook voor smiddags (weet niet of je op de piste iets kunt krijgen?)
  • dag erna rond 15-16h terug vertrekken

*bericht bewerkt door RubenVlassaks op 08 dec 2020 15:48

Heb ook nog wat dagen vrij tussen kerst en nieuw, maar weet niet wat ik er mee kan aanvangen.
Zelfs met een camper op de parking kan ik niet weg richting ski-oorden…

Het is o zo hard genieten.

@dan58 da’s meer in Noord-Korea dan Vlaanderen toch?

evr66 op 08 dec 2020 15:47

Veel verschil is er al niet meer…

Mag je dan niet meer door Frankrijk rijden?
Ik dacht dat transit verkeer altijd mag.

Vrij verkeer van personen!

Glide on!

Dan zou ik rap op pad gaan, voordat Duitsland ook in lock-down gaat 😕

Bennie op 08 dec 2020 14:56

Nog even en dan komt er een optie bij in Google Maps, “Vermijd routes met Covid-restricties”

evr66 op 08 dec 2020 15:09 [@evr66](/profiel/evr66)

En dan geeft Big Brother je gegevens door aan de overheid die je staat op te wachten aan je voordeur.😁

dan58 op 08 dec 2020 15:41

@evr66

Was het dan niet in N. dat defensie ( zonder toelating) informatie over de burgers verzamelde en opsloeg.🤔

Born to run. B.S.

Mag je dan niet meer door Frankrijk rijden?
Ik dacht dat transit verkeer altijd mag.

Vrij verkeer van personen!

Vivace op 08 dec 2020 18:40

Frankrijk heeft een avondklok van 21.00u tot 7.00u
Moeilijk plannen zo :-)

@dan58 goed punt, maar ben zo naïef te vinden dat ze hier eigenlijk niet genoeg opslaan 😂

Edwin van Riel

Wat het nog erger maakt deze regel is het nieuws van deze ochtend: 83% besmettingen in familiekring, 5.8% woonzorgcentra, 5.5% bedrijven, en nog een paar andere kleine zaken, waar staan de reizen in dit verhaal? De Ardennen zijn volgeboekt voor de feestdagen, daar gaan zeker geen feestjes doorgaan heren van de regering? Maar je zal maar op Wintersport trekken en in je eigen gezin braaf de regels volgen. Straf = 10 dagen quarantaine met mogelijk woonstcontrole (wordt onderhandeld)!!! Is dit nog normaal mensen? Dit lijkt meer op een politiek spelletje… alweer.

@Joy85 Is wintersport niet ook een familie-aangelegenheid rond de vakanties?
Vergis je niet in de rijen die er bij diverse liften gaan ontstaan als de skigebieden open mogen. Dat is inherent aan hetbliftvervoer, en alleen op te lossen door een onrendabel laag aantal skipassen per dag toe te kennen.

@Joy85 Is wintersport niet ook een familie-aangelegenheid rond de vakanties?
Vergis je niet in de rijen die er bij diverse liften gaan ontstaan als de skigebieden open mogen. Dat is inherent aan hetbliftvervoer, en alleen op te lossen door een onrendabel laag aantal skipassen per dag toe te kennen.

Bennie op 09 dec 2020 08:20

Ik heb het over het eigen gezin. Familieverband is buiten het gezin. Er zijn gemiddeld 3 nauwe contacten per persoon. Dus niemand houdt zich hier aan geldende regels blijkbaar… En in de wachtrij corona oplopen, als iedereen een mondmasker draagt is kans op besmetting minder dan 0,1%. Dat nieuws uit Verbier, was gewoon om de mensen schrik aan te jagen zodat ze thuis blijven. Niet meer of niet minder. + Een wachtrij binnen aan sommige gondels kun je makkelijk naar buiten verplaatsen… Feit is dat de besmettingen gebeuren door familiefeestjes… maar al de rest wordt aan banden gelegd voor niks. Ik moet ook bv. dagelijks naar het werk en heb contact met tal van collega`s uit alle windstreken van het land, maar de regels hier zijn zeer strikt. Dit resulteert in 0 besmetingen op de werkvloer tot zover, dus de regeltjes werken wel degelijk

*bericht bewerkt door Joy85 op 09 dec 2020 09:00

@joy85, u heeft ongetwijfeld verstand van zaken (wie niet tegenwoordig) maar uw uitspraken zijn nogal stellig en laten geen enkele ruimte. Waar is dit allemaal op gebaseerd? Persoonlijk begin ik bij (te) uitgesproken meningen vaak te twijfelen aan de onderbouwing ervan ;). Sorry, niet vervelend bedoeld, maar uw laatste 2 posts komen nogal merkwaardig over. Alsof u precies weet hoe alles qua besmettingen in elkaar steekt en ook gewoon kunt bepalen wat wel en niet verantwoord mogelijk is momenteel. Ik vind dat nogal apart. Een mening heeft natuurlijk iedereen, die aan anderen als de absolute waarheid opdringen is voor mij een stap te ver.

Edwin van Riel

@joy85, u heeft ongetwijfeld verstand van zaken (wie niet tegenwoordig) maar uw uitspraken zijn nogal stellig en laten geen enkele ruimte. Waar is dit allemaal op gebaseerd? Persoonlijk begin ik bij (te) uitgesproken meningen vaak te twijfelen aan de onderbouwing ervan ;). Sorry, niet vervelend bedoeld, maar uw laatste 2 posts komen nogal merkwaardig over. Alsof u precies weet hoe alles qua besmettingen in elkaar steekt en ook gewoon kunt bepalen wat wel en niet verantwoord mogelijk is momenteel. Ik vind dat nogal apart. Een mening heeft natuurlijk iedereen, die aan anderen als de absolute waarheid opdringen is voor mij een stap te ver.

evr66 op 09 dec 2020 09:03

Gewoon de puzzel samenleggen. Die 3 nauwe contacten per persoon heb ik gewoon uit een nieuwsbericht gehaald. Dit komt voort uit de contact tracing. De pers zou hun bronnen toch moeten nagaan. De experts zeggen ook als je de regeltjes volgt er weinig aan de hand is. Maar goed, het is inderdaad maar een mening, ik wil ook niks aantonen en al zeker niks opdringen. :) Mijn excuses als het zo overkomt. Ik vind persoonlijk de bangmakerij die er heerst te ver gaan. Ik ben de eerste die regels volgt, maar ik vind ze momenteel te ver gaan. En ik denk dat frustratie er ook wel een deel van uitmaakt. :) Dat zal ik zeker niet ontkennen. Uiteindelijk ben ik van mening, dat als je naar de Alpen gaat of Noorwegen eventueel, je dit gewoon kan doen en je niet schuldig hoeft te voelen.

*bericht bewerkt door Joy85 op 09 dec 2020 09:22

Dank u, klinkt al eens stuk genuanceerder ;)

Edwin van Riel

Mag er door Frankrijk gereisd worden naar Zwitserland?

Mag er door Frankrijk gereisd worden naar Zwitserland?

jessedeconinck op 09 dec 2020 09:29

Tot 15 december mag het voorlopig niet: https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_bu…

Belangrijkse samenvatting van deze pagina: De reizigers zijn er echter toe gehouden de lockdownmaatregelen, hierboven onder de titel “Algemene nationale maatregelen” uitgelegd, na te leven, inclusief de plicht de nodige attesten van uitzonderlijke verplaatsing te kunnen voorleggen

*bericht bewerkt door Joy85 op 09 dec 2020 09:39

Laten we hopen dat het over 1 maand hopelijk oranje is, want die 2 weken quarantaine gaan nergens over. Ik heb collega’s die naar Turkije zijn geweest toen ze het testen tijdelijk niet meer aan konden, deze moesten niet in quarantaine en geen verplichte test. Dat is toch te gek om bij stil te staan. Ik hoop heel hard 22/01 te kunnen vertrekken, maar voor 1 week skivakantie er 3 weken te verliezen gaat me toch een beetje te ver.

The chance that they will label Alpine countries as orange for the holidays also seems to me non-existent.
For snow at [url=https://couponforless.com/christmas-new-years-sale]Christmas[/url], there will be the Ardennes, indoor slopes, and day trips (assuming that quarantine obligation only takes effect when staying> 48 hours).

Mag er door Frankrijk gereisd worden naar Zwitserland?

jessedeconinck op 09 dec 2020 09:29

Heb zelf even naar de Franse Covid infolijn gebeld.
Je mag er enkel doorreizen met negatieve PCR test alsook attest voor de verplaatsing. Dus enkel werk-gerelateerd.

Voor deze reactie even een account aangemaakt :)
Letterlijk net gebeld naar de Belgische ambassade in Frankrijk, die wist mij te melden dat het geen probleem is om door Frankrijk te rijden tijdens de avondklok… Heel bizar & vervelend dat de Franse Covid infolijn andere informatie geeft.
Wij vertrekken namelijk van vrijdag tot woensdag naar Engelberg.

Plaats een reactie