Mogen Belgen met kerst of nieuwjaar naar de Alpen?

Apart dat de Belgische ambassade indruist tegen wat Franse overheidswebsites melden, de Franse covid-infolijn en zelfs wat de Belgische overheid op de reisadviespagina schrijft.
Alles wat je leest op internet wijst erop dat iedereen (ook internationale reizigers) in Frankrijk zich dienen te houden aan de lockdown-regels. En iedereen dient dus een attestation met een geldige reden op zak te hebben.

Voor deze reactie even een account aangemaakt :)
Letterlijk net gebeld naar de Belgische ambassade in Frankrijk, die wist mij te melden dat het geen probleem is om door Frankrijk te rijden tijdens de avondklok… Heel bizar & vervelend dat de Franse Covid infolijn andere informatie geeft.
Wij vertrekken namelijk van vrijdag tot woensdag naar Engelberg.

Fdhondt op 09 dec 2020 10:50

Ik heb naar de Duitse infolijn gebeld en daar is het geen probleem als je contactgegeven van je verblijf (in Zwitserland) kan doorgeven. Wij rijden deze nacht dan maar door Duitsland.

Hier de info vanuit Frankrijk zelf:https://www.gouvernement.fr/en/coronavirus-covid-19…

Lockdown measures are currently in force in metropolitan France and Martinique. You may only leave your residence for the following reasons and with an exemption certificate:

waarna een lijstje volgt waar vakanties logischerwijze niet bij staan

TRAVEL
You may not travel between different parts of France

Internal European borders will remain open but external borders are closed except for essential travel. All travelers arriving in France will be tested at airports and ports.

Glide on!

Ik vind t eigenlijk een beetje apart dat de 48u-regel wordt aangegrepen om toch (met allerlei bochten, vertrek voor de nachtklok, korte stops etc) te kunnen vertrekken.
Kennelijk ontgaat men de bedóeling van zo’n regel. De 48u is vooral bedoeld om te voorkomen dat bv grensarbeiders steeds in quarantaine moeten als ze hebben gewerkt (of bv een slaapdienst in een woonvoorziening hebben gedraaid). De 48u-regel is ècht niet in t leven geroepen om dan toch even snel een dag (of 2) op de piste te staan maar wordt er nu bij de haren bijgesleept om toch je eigen zin te doen. En dan ook nog bijna triomfantelijk te zijn over hoe goed men zich aan de maatregelen heeft gehouden…
Of je t nu eens bent met de (strikte) aanpak of niet is eigenlijk niet belangrijk. We leven in een democratie en diegenen die nu de maatregelen uitvaardigen, hebben we zelf gekozen.
Ik vind het maar vreemd gedrag.

Overigens baal ik net zo hard dat een wintersport er (voor ons) niet in zal zitten dit jaar. Met middelbare scholieren thuis is de carnavalsvakantie de enige (en voor ons totaal onaantrekkelijke) optie om nog naar de sneeuw te gaan.

Ik vind t eigenlijk een beetje apart dat de 48u-regel wordt aangegrepen om toch (met allerlei bochten, vertrek voor de nachtklok, korte stops etc) te kunnen vertrekken.
Kennelijk ontgaat men de bedóeling van zo’n regel. De 48u is vooral bedoeld om te voorkomen dat bv grensarbeiders steeds in quarantaine moeten als ze hebben gewerkt (of bv een slaapdienst in een woonvoorziening hebben gedraaid). De 48u-regel is ècht niet in t leven geroepen om dan toch even snel een dag (of 2) op de piste te staan maar wordt er nu bij de haren bijgesleept om toch je eigen zin te doen. En dan ook nog bijna triomfantelijk te zijn over hoe goed men zich aan de maatregelen heeft gehouden…
Of je t nu eens bent met de (strikte) aanpak of niet is eigenlijk niet belangrijk. We leven in een democratie en diegenen die nu de maatregelen uitvaardigen, hebben we zelf gekozen.
Ik vind het maar vreemd gedrag.

Overigens baal ik net zo hard dat een wintersport er (voor ons) niet in zal zitten dit jaar. Met middelbare scholieren thuis is de carnavalsvakantie de enige (en voor ons totaal onaantrekkelijke) optie om nog naar de sneeuw te gaan.

G11ling op 09 dec 2020 21:38

Ik ken de situatie niet waar jij woont maar de Belgische Federale Minister van volksgezondheid, ‘monsieur non’ Frank Vandenbroucke had 0 stemmen, hij is dus zeker niet verkozen. Verkozen had die man nooit geraakt want hij is al twee keren moeten opstappen. In België is immers de schandelijke praktijk ontstaan dat de partijvoorzitters in onderonsjes bepalen wie welk postje krijgt.

Evenzeer zijn er steeds meer virologen die het verschil tussen adviseren en regelgeven niet meer kunnen maken.

Ik vind t eigenlijk een beetje apart dat de 48u-regel wordt aangegrepen om toch (met allerlei bochten, vertrek voor de nachtklok, korte stops etc) te kunnen vertrekken.
Kennelijk ontgaat men de bedóeling van zo’n regel. De 48u is vooral bedoeld om te voorkomen dat bv grensarbeiders steeds in quarantaine moeten als ze hebben gewerkt (of bv een slaapdienst in een woonvoorziening hebben gedraaid). De 48u-regel is ècht niet in t leven geroepen om dan toch even snel een dag (of 2) op de piste te staan maar wordt er nu bij de haren bijgesleept om toch je eigen zin te doen. En dan ook nog bijna triomfantelijk te zijn over hoe goed men zich aan de maatregelen heeft gehouden…
Of je t nu eens bent met de (strikte) aanpak of niet is eigenlijk niet belangrijk. We leven in een democratie en diegenen die nu de maatregelen uitvaardigen, hebben we zelf gekozen.
Ik vind het maar vreemd gedrag.

Overigens baal ik net zo hard dat een wintersport er (voor ons) niet in zal zitten dit jaar. Met middelbare scholieren thuis is de carnavalsvakantie de enige (en voor ons totaal onaantrekkelijke) optie om nog naar de sneeuw te gaan.

G11ling op 09 dec 2020 21:38

zonder een politieke discussie te willen activeren, het is zoals DavidW hierboven stelt. Het democratisch principe in België is ver te zoeken. De grootste Vlaamse partijen worden aan de kant geschoven ten voordele van vele kleintjes.De premier is “gekozen” uit de 7e partij van het land.
desalniettemin vind ik dat we allemaal moeten gaan voor een stricte aanpak. Allemaal 3 weken verplicht binnen (ook de ongeloofelijke stemmingsmakers van HLN, VTM en andere belgische media), het zal dan wel zakken en dan kunnen we met krokus allemaal gezellig gaan skien ;-)

En ondertussen drones boven de straten met kerst om de boetes te kunnen uitdelen zag ik? Ik ben wel voor handhaving, maar denk dat dit me toch iets te gek zou worden ;)

Edwin van Riel

En ondertussen drones boven de straten met kerst om de boetes te kunnen uitdelen zag ik? Ik ben wel voor handhaving, maar denk dat dit me toch iets te gek zou worden ;)

evr66 op 10 dec 2020 10:39 [@evr66](/profiel/evr66) What did I say,???
Born to run. B.S.

Yup @dan58 jij zit er dichter op dan ik. Maar eh, wat vindt jij daar nou eigenlijk van?

Edwin van Riel

(ik ga mij laten vangen met mijn reactie hier)

Denk even na over de achterliggende gedachte van alle maatregelen:

Men wil alle niet-essentiële activiteiten die bijdragen tot een stijging van het risico om besmet te raken zoveel mogelijk beperken.
Wanneer je erin zou slagen om gedurende jouw vakantie nergens gedurende 10 minuten of meer in contact te komen met vreemde mensen die hun mondmasker niet correct dragen, dan is er volgens mij weinig probleem.
Let wel: het gaat allemaal over kans om besmet te raken x duur van de blootstelling.
Als je op een skidag om de 15 minuten, 5 minuten in een drukke wachtrij of lift moet zitten dan heb je ook je risico om besmet te raken verhoogd.

Op bovenstaande heb je zelf vaak slechts beperkte controle (tenzij je zoals Rogier gaat tourskiën in een kleine groep uit je eigen bubbel). Jij zal nooit kunnen voorspellen hoe andere mensen zich zullen gedragen in een wachtrij.

Dit alles samen geeft een risiko dat jij dus besmet zult zijn geweest tijdens je verblijf.
Er zullen mensen zijn die op 2 weken nauwelijks kans op besmetting gehad hebben (tourskiërs die een eigen huis hadden en proviand voor 2 weken meegenomen hebben) en er zullen zijn die op 24h veel meer risiko gehad hebben.
Als overheid is dit echter niet te controleren (tenzij we een 100% big-brother principe met goed werkende en 100% verplichte apps zouden hebben, wat er 1 niet is en 2 niemand eigenlijk wil).

Wanneer je terugkeert naar België zou je dus eerlijk naar jezelf moeten kijken:
Heb je meer besmettingskans gehad met de activiteiten die je op vakantie hebt gedaan dan wanneer je thuis zou zijn gebleven (met inachtname van de nationale richtlijnen zoals thuiswerken, beperken van de sociale contacten, geen lockdownfeestjes, …), ook al gaat het dan over <48h.
Indien ja, dan heb ik er niets op tegen dat je zonder verdere maatregelen terug je leven hervat in België (persoonlijke mening).
Indien neen, dan vind ik het toepassen van de 48h regel een vorm van misbruik van de regeltjes (weeral volgens mijn persoonlijke mening).
Zo denk ik eigenlijk ook dat mensen die recent in een ongecontroleerde menigte een hele dag zijn gaan kerstshoppen best zichzelf evenzeer een quarantaine op zouden moeten leggen (maar als ze er echt over nagedacht zouden hebben hadden ze zich al onmiddelijk omgedraaid wanneer ze de drukte gezien hadden).

Het verschil tussen adviseren en regelgeven is heel moeilijk in België.
Graag zouden ze meer verplichte beperkingen invoeren, maar kunnen ze dit niet zonder een soort van oorlogs-noodtoestand uit te roepen, wat dan weer heel veel weerstand zou oproepen bij de bevolking.
Zodoende adviseren ze zoveel mogelijk en rekenen ze (vaak tevergeefs) op het gezond verstand van de mensen.
Eerlijk zijnde: hoeveel Belgen beschouwen bepaalde echte regels ook niet vaak als adviezen die niet voor hen van toepassing zijn (ikzelf ben hier soms hier ook niet zonder schuld hoor).

ivm Frank VdB: ik ben niet eens voorstander van zijn partij, maar heb wel respect voor wat hij doet. Hij heeft ook gewoon een rol te spelen.
Ik heb ook niets terug kunnen vinden dat hij ooit echt is moeten opstappen omwille van iets waar hijzelf rechtstreeks schuld aan had (ok, het geld verbranden van de Agusta affaire is wel aan hem toe te schrijven, maar ook dit was een rol die hij als partijvoorzitter moest spelen tijdens een poging om zijn eigen partij uit de wind te zetten tijdens als containment actie, wat zou jij gedaan hebben als partijvoorzitter?)
Alle Belgische regeringspartners zijn trouwens samen overeengekomen dat hij de correcte persoon is om die rol op te nemen (en dat is wel ondersteund door een verkiezingsresultaat), zelfs met NVA mee aan boord zou het mij niet verbaasd hebben als FVdB deze positie zou hebben gekregen.

Glide on!

Yup @dan58 jij zit er dichter op dan ik. Maar eh, wat vindt jij daar nou eigenlijk van?

evr66 op 10 dec 2020 10:51

@evr66
Wat ik er van vind is NIET relevant om op dit forum te plaatsen, wil wel in PB verder praten indien jij de voorzet geeft wil ik die bal wel inkoppen.

Born to run. B.S.

Ik vind t niet nodig om hier een politieke discussie te voeren, ook ik vind vanalles van het Belgische politieke systeem, maar daar gaat t niet om. Het is ten slotte een wintersport forum.
Maar ik verbaas me al maanden over reakties (zowel in NL waar ik werk en vandaan kom, als in BE waar ik 16 jaar woon) waarbij het kennelijk verschrikkelijk moeilijk lijkt om genuanceerd en overstijgend naar het hele verhaal te kijken. Iedereen legt de adviezen/regels of voorstellen naar eigen inzicht en believen uit. Ik sta in mijn omgeving bekend als nogal eigenwijs, maar ik vind dit bij uitstek een onderwerp waar dat nou net niet handig is.
Volgens mij is het grote issue dat mensen zich niet graag als onderdeel van de massa willen zien, maar vooral een uniek, zelfdenkend individu willen zijn en daarmee dus ook steeds weer zelf lijken te moeten afwegen of een maatregel op hun van toepassing is… Dat uit zich onder andere in het eerder beschreven gedrag.

Mensen,

kijk eens naar deze kaart en blijf thuis of ga eventueel naar Ierland of Noorwegen.
https://covidmap.diplomatie.belgium.be/?lang=nl

Mensen,

kijk eens naar deze kaart en blijf thuis of ga eventueel naar Ierland of Noorwegen.

Tsjoecha op 11 dec 2020 09:10

Waarom? 't Is niet dat 't veiliger is als ik ga shoppen op de Meir of in de Nieuwstraat, hé.
't Wordt tijd men die zones veel granulairder maakt: er zijn ongetwijfeld tal van bergdalen in de Alpen die dan zelfs groen zouden kleuren, maar nu op rood zitten omdat een grotere stad in de lager gelegen vallei te veel besmettingen heeft

Plaats een reactie