Annuleringen reisorganisaties

Dit topic is om ervaringen te delen over hoe reisorganisaties omgaan met annuleringen vanwege reisbeperkingen.
Mijn vakantie staat pas voor de krokus, maar ben benieuwd hoe de diverse maatschappijen omgaan met annuleringen.

Dus heb je geboekt via een reisorganisatie voor de komende weken en is die reis geannuleerd (of juist niet)?
Dan hoor ik graag de ervaringen.

NB: over de reden of het nut of noodzaak van de reisbeperkingen zijn genoeg andere topics, dus laten we het hier vooral over de reisorganisaties hebben.

Onze reis naar Oostenrijk met Sunweb is geannuleerd. 2 weken tevoren (5 december) was het definitief (dat was ook de uiterste termijn). Gelukkig mocht je wachten met het betalen van de definitieve reissom, dus we hebben nu een voucher voor alleen de aanbetaling.

Dito… Precies hetzelfde.

It is an amazing world

Onze reis naar Oostenrijk met Sunweb is geannuleerd. 2 weken tevoren (5 december) was het definitief (dat was ook de uiterste termijn). Gelukkig mocht je wachten met het betalen van de definitieve reissom, dus we hebben nu een voucher voor alleen de aanbetaling.

Mickey-1 op 10 dec 2020 09:43

Heb jij dan toevallig minder dan 6 weken van tevoren geboekt?

Want nu hebben ze die actie dat wanneer je 6 weken van te voren boekt je gegarandeerd je geld terugkrijgt als jouw reis geannuleerd wordt.

Dat klinkt als netjes afgehandeld door Sunweb.
Zijn er ook ervaringen met andere bedrijven?

Mijn neef heeft van de zomer bij Booking geboekt. Aanbetaling van €400,-. De rest voor 4dec of annuleren, dat hebben ze dus gedaan anders zijn ze alles kwijt. Gaat om 16 - 23 Jan. Dan is het natuurlijk nog niet zeker of je kan gaan. Ze hebben nu contact rechtstreeks met de eigenaar het app staat gereserveerd voor ze, als er nog een negatief reisadvies is hebben ze geen kosten, als het weer mag gaan ze zeker heen. En booking is 400 rijker ,☹️.
De gasten die bij ons niet mogen vanuit de regeringen krijgen hun aanbetaling terug, sommige hebben we nog niet eens laten betalen.

Dienten Die Alte schule

Wij hebben gisteravond onze vakantie volledig betaald. Gaan via chalet.nl 22januari richting Frankrijk als het allemaal mag doorgaan.

Mocht het advies negatief zijn ( oranje kleurcode ) of vanuit de Nederlandse overheid nog steeds niet mogen dan krijgen we gegarandeerd ons geld terug ( geen voucher )

Even afwachten hoe dit allemaal gaat lopen natuurlijk en hoe snel alles daadwerkelijk wordt uitgekeerd.
( De beoordeling voor het annuleren vindt 3dagen van te voren plaats )

Wij hadden bij Interhome geboekt voor16 jan naar Oostenrijk.
Ik vertrouw het niet en gebeld met de vraag of ik het naar 13 maart mocht verschuiven aangezien het huisje dan nog vrij is.
Binnen minuut was het gesprek klaar en is de reis omgezet naar 13 maart, vond ik fijne service, en nu maar hopen dat we dan mogen!

Onze reis naar Oostenrijk met Sunweb is geannuleerd. 2 weken tevoren (5 december) was het definitief (dat was ook de uiterste termijn). Gelukkig mocht je wachten met het betalen van de definitieve reissom, dus we hebben nu een voucher voor alleen de aanbetaling.

Mickey-1 op 10 dec 2020 09:43

Heb jij dan toevallig minder dan 6 weken van tevoren geboekt?

Want nu hebben ze die actie dat wanneer je 6 weken van te voren boekt je gegarandeerd je geld terugkrijgt als jouw reis geannuleerd wordt.

SkRed op 10 dec 2020 11:39

Nee, al eerder. Net voordat die regering in ging. Maar over 6 maanden kunnen we voor deze voucher ook alsnog ons geld terugvragen.

Wij hebben bij vertrek vorig jaar geboekt voor de krokusvakantie bij de accomodatie zelf. Weet niet wat we kunnen regelen als we niet mogen gaan. En ben ook benieuwd wat er gebeurt als we wel mogen gaan, maar de het skigebied dicht blijft… We zullen zien.

vraag een beetje offtopic (want vraag ging over maatschappijen). De laatste jaren boek ik altijd rechtstreeks bij de accommodaties. Merk dat rechtstreeks contact met hotel veel flexibeler is mbt wensen en qua prijs amper verschil. Tot nu toe heb ik 3 skitrips gehad die niet doorgingen (mrt, apr en kerst) door Coronamaatregelen. Alle 3 de keren heb ik de vakantie een jaar doorgeschoven en de aanbetaling laten staan. Kerst/oud/nieuw 2021 is dus al geboekt. In maart en april dus nog spannend of we dan kunnen gaan en skien.

Midden maart vlak voor Corona geboekt voor krokus 2021 via airBnB… na wat telefoontjes vorige maand bleek dat we eigenlijk bij Belvilla hadden geboekt via de airBnB website. Belvilla wist ons te vertellen dat we mits 150 EUR annulatiekosten kunnen annuleren tem 29 januari (krokus is 13 februari)
Het gaat bij ons enkel over de huur van het appartement, dus dat risico hebben we dan maar genomen.
Wanneer de regering in Oostenrijk beslist om toerisme te verbieden, krijgen we al ons geld terug. Maar dan mogen we niet annuleren natuurlijk…

Gisteren een mail gekregen van Sunweb dat we drie opties hebben: verzetten, geld terug of vouchers.

De laatste optie is er om de reisbranch een steuntje in de rug te geven. Wij hebben gekozen voor ons geld terug omdat het op dit moment dus zeer onduidelijk is of er uberhaupt iemand op wintersport kan.

Tuurlijk je kunt altijd gaan. Heel stoer. Lekker naar een oranje gebied omdat jij in de sneeuw wilt zijn. Lekker van die foto’s op Insta en Feestboek plaatsen terwijl anderen wel het advies overnemen om niet te gaan.

Verzetten? Dan ga je dus gokken. Nu krijgen we ons geld terug omdat we deze reis meer dan 6 weken van te voren hadden geboekt. Gaan we nu verzetten dan geld die regeling niet meer (kreeg ik telefonisch te horen van het lieve meisje aan de telefoon). Als we dan nu een reis uitzoeken voor februari en de stront vliegt echt tegen de ventilator omdat er heel veel mensen toch naar oranje skigebieden zijn afgereisd en alles gaat voor dit jaar op slot; dan zijn we ons geld kwijt.

Als we nu kiezen voor ons geld terug en we boeken voor over 6 weken (want gaat dat ook niet door dan krijgen we weer ons geld terug) … dan is de eerste week van februari pas weer een optie. Wel 2 x zo duur als nu … maar goed.

Iemand nog meer ervaringen?

Gisteren een mail gekregen van Sunweb dat we drie opties hebben: verzetten, geld terug of vouchers.

De laatste optie is er om de reisbranch een steuntje in de rug te geven. Wij hebben gekozen voor ons geld terug omdat het op dit moment dus zeer onduidelijk is of er uberhaupt iemand op wintersport kan.

Tuurlijk je kunt altijd gaan. Heel stoer. Lekker naar een oranje gebied omdat jij in de sneeuw wilt zijn. Lekker van die foto’s op Insta en Feestboek plaatsen terwijl anderen wel het advies overnemen om niet te gaan.

Verzetten? Dan ga je dus gokken. Nu krijgen we ons geld terug omdat we deze reis meer dan 6 weken van te voren hadden geboekt. Gaan we nu verzetten dan geld die regeling niet meer (kreeg ik telefonisch te horen van het lieve meisje aan de telefoon). Als we dan nu een reis uitzoeken voor februari en de stront vliegt echt tegen de ventilator omdat er heel veel mensen toch naar oranje skigebieden zijn afgereisd en alles gaat voor dit jaar op slot; dan zijn we ons geld kwijt.

Als we nu kiezen voor ons geld terug en we boeken voor over 6 weken (want gaat dat ook niet door dan krijgen we weer ons geld terug) … dan is de eerste week van februari pas weer een optie. Wel 2 x zo duur als nu … maar goed.

Iemand nog meer ervaringen?

SkRed op 15 dec 2020 12:11

Voor welke reisdatum was dit? Wij gaan normaal op 16/01 naar Frankrijk maar Sunweb annuleert indien het gebied rood blijft (Belgische kleurcode). Nu begin ik er toch voor te vrezen dat tegen midden januari Frankrijk nog steeds niet op oranje zal staan (oranje is zoals geel in NL). Maar die onzekerheid is echt niet leuk

Gisteren een mail gekregen van Sunweb dat we drie opties hebben: verzetten, geld terug of vouchers.

De laatste optie is er om de reisbranch een steuntje in de rug te geven. Wij hebben gekozen voor ons geld terug omdat het op dit moment dus zeer onduidelijk is of er uberhaupt iemand op wintersport kan.

Tuurlijk je kunt altijd gaan. Heel stoer. Lekker naar een oranje gebied omdat jij in de sneeuw wilt zijn. Lekker van die foto’s op Insta en Feestboek plaatsen terwijl anderen wel het advies overnemen om niet te gaan.

Verzetten? Dan ga je dus gokken. Nu krijgen we ons geld terug omdat we deze reis meer dan 6 weken van te voren hadden geboekt. Gaan we nu verzetten dan geld die regeling niet meer (kreeg ik telefonisch te horen van het lieve meisje aan de telefoon). Als we dan nu een reis uitzoeken voor februari en de stront vliegt echt tegen de ventilator omdat er heel veel mensen toch naar oranje skigebieden zijn afgereisd en alles gaat voor dit jaar op slot; dan zijn we ons geld kwijt.

Als we nu kiezen voor ons geld terug en we boeken voor over 6 weken (want gaat dat ook niet door dan krijgen we weer ons geld terug) … dan is de eerste week van februari pas weer een optie. Wel 2 x zo duur als nu … maar goed.

Iemand nog meer ervaringen?

SkRed op 15 dec 2020 12:11

Voor welke reisdatum was dit? Wij gaan normaal op 16/01 naar Frankrijk maar Sunweb annuleert indien het gebied rood blijft (Belgische kleurcode). Nu begin ik er toch voor te vrezen dat tegen midden januari Frankrijk nog steeds niet op oranje zal staan (oranje is zoals geel in NL). Maar die onzekerheid is echt niet leuk

Astrid2302 op 15 dec 2020 13:51

Dit was voor een reis van 2 januari tot 9 januari per bus naar Risoul.

Die onzekerheid was inderdaad het ergste: moet ik nog op de laatste minuten een nieuw board etc etc aanschaffen? Heb weliswaar al, maar iets nieuws kan er altijd bij namelijk.

Nu weet ik tenminste zeker dat als we nog gaan we pas begin februari kunnen gaan als we op zeker willen spelen met Sunweb. Want als je nu boekt voor februari en het gebied staat (voor Nederland) nog steeds op oranje; dan krijg je je geld terug.

Plaats een reactie