Skiën Zwitserland

Mocht het jullie zijn ontgaan: de Europese Commissie heeft gisteren aan België een nadere onderbouwing gevraagd voor het verbod op niet essentiële reizen. https://www.standaard.be/cnt/dmf20210223_93938110

DrPhil op 24 feb 2021 20:14

Benieuwd of ze die reisbeperkingen zullen afschaffen… Lijkt mij voor mentaal welzijn wel beter om terug wat meer vrijheden terug te krijgen. Ik denk dat Zwitserland het momenteel heel goed doet qua coronamaatregelen in de meeste gebieden.

FULL SEND

null

Genieten van dat kaiserwetter vandaag in Sk Moritz🇨🇭 wat heerlijk

WillemsenM op 24 feb 2021 14:30

Hi, mag ik vragen of je vanuit NL naar Zwitserland gereisd bent? Als ja hoe waren de controles bij de grens? Moest je in quarantaine?

*bericht bewerkt door FabSwizzly_ op 25 feb 2021 10:36

@Fab Swizzly_

WillemsenM21 februari 2021 · 19:18
We wonen in Duitsland (NRW) geen probleem bij de grens, geen controle bij de grensovergang, geen Test nodig of in qarantene, grensovergang Schaffhausen/Winterthur, dan richting Zurich…genieten dus hier in St Moritz, we waren eind december nog in Samnoun, het verschil is dat hier de berghutten open zijn (officieel take away) maar gewoon op de terrassen lekker in de zon zitten, Samnoun alleen 1 loket open, geen terrassen of lekker buiten zitten, 35 Meter verder je drankje drinken… nee St Moritz is geweldig en een mega skigebiet.

*bericht bewerkt door dan58 op 25 feb 2021 10:43

Born to run. B.S.

Denk dat Nederland er voorlopig ook wel op blijft staan de aantallen lopen weer erg op

Joet op 24 feb 2021 16:40

Dat valt toch wel mee met die stijging? Percentage positief geteste mensen daalt zelfs (van 11,5 procent naar 9,8 procent).

Denk dat Nederland er voorlopig ook wel op blijft staan de aantallen lopen weer erg op

Joet op 24 feb 2021 16:40

Dat valt toch wel mee met die stijging? Percentage positief geteste mensen daalt zelfs (van 11,5 procent naar 9,8 procent).

Harm op 25 feb 2021 12:56

Misschien moet je eens even teruglezen hoe die lijst werkt. En dan vervolgens hier kijken: https://allecijfers.nl/nieuws/corona-virus-covid19-bevestigd…
Vervolgens even op Nederland en op Zwitserland zoeken.
Het aantal besmettingen per 100.000 van de afgelopen 14 dagen loopt juist in Nederland weer op.
Zie je meteen hoe misleidend zo’n percentage is.
Geldt ook voor degene(n) die je een duimpje geven.

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 feb 2021 14:19

@Fab Swizzly_

WillemsenM21 februari 2021 · 19:18
We wonen in Duitsland (NRW) geen probleem bij de grens, geen controle bij de grensovergang, geen Test nodig of in qarantene, grensovergang Schaffhausen/Winterthur, dan richting Zurich…genieten dus hier in St Moritz, we waren eind december nog in Samnoun, het verschil is dat hier de berghutten open zijn (officieel take away) maar gewoon op de terrassen lekker in de zon zitten, Samnoun alleen 1 loket open, geen terrassen of lekker buiten zitten, 35 Meter verder je drankje drinken… nee St Moritz is geweldig en een mega skigebiet.

dan58 op 25 feb 2021 10:43

Volgens de site van de overheid moet je bij Zwitserland bij ingang nog steeds een negatieve pcr test kunnen overleggen.
Daarbij bestaat ook de verplichting om 7 dagen in quarantaine te gaan bij een negatieve pcr test.
Advies voor thuiskomst in NL is 10 dagen quarantaine.

Alles staat en valt met handhaving… maar als ze je pakken… kan je vakantie de eerste vier jaar niet meer uit.

*bericht bewerkt door Henrike op 25 feb 2021 14:06

It is an amazing world

wat Harm zegt klopt gewoon, de stijging valt zeker mee en het positieve percentage neemt af (voorheen bij toename percentage tegenovergesteld gebruikt om mensen bang te maken). Zwitserland zakt gewoon rap en daardoor neemt het verschil toe.

Het klopt helemaal niet wat Harm zegt.
Als opeens iedereen de griep krijgt en zich laat testen, zal het percentage Corona afnemen, ja. In absolute zin neemt het aantal inmiddels weer toe. Een percentage zegt dus helemaal niks.
En door die stijging gaat Nederland dus niet van de lijst.

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 feb 2021 15:25

Ik ben niet uit op een discussie hoor. Ik zal vanavond die link van jou eens goed bekijken Phil, waarvoor dank…

Zag overigens net dat er inderdaad vandaag weer een flinke stijging te noteren valt… :(

Lees het bericht nog eens, de stijging valt mee én het percentage neemt af. Dat zijn toch 2 verschillende zaken?

Ja en als de komende week 100.000 mensen zich laten testen en er 9500 Corona hebben, neemt het percentage nog verder af. Maar is sprake van een ruime verdubbeling…
Voor de lijst met Zwitserland gaat het om het aantal besmettingen per 100.000 in de afgelopen 14 dagen. Dat is de afgelopen week toegenomen.
Als je het niet wil begrijpen, houdt het op.
Kijk gerust op de link die ik gaf, daarin kun je alle cijfers tot in detail vinden.

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 feb 2021 16:26

Vandaag was het in Gstaad lekker warm 16c en het voelden als 22c sneeuw in de ochtend was goed. En in de middag pap. De Restaurants in de hotels zijn gewoon voor gasten open. Op de Pisten take away. Maar Take Away is in Zwitserland een erg ruim begrip.

@Fab Swizzly_

WillemsenM21 februari 2021 · 19:18
We wonen in Duitsland (NRW) geen probleem bij de grens, geen controle bij de grensovergang, geen Test nodig of in qarantene, grensovergang Schaffhausen/Winterthur, dan richting Zurich…genieten dus hier in St Moritz, we waren eind december nog in Samnoun, het verschil is dat hier de berghutten open zijn (officieel take away) maar gewoon op de terrassen lekker in de zon zitten, Samnoun alleen 1 loket open, geen terrassen of lekker buiten zitten, 35 Meter verder je drankje drinken… nee St Moritz is geweldig en een mega skigebiet.

dan58 op 25 feb 2021 10:43

Volgens de site van de overheid moet je bij Zwitserland bij ingang nog steeds een negatieve pcr test kunnen overleggen.
Daarbij bestaat ook de verplichting om 7 dagen in quarantaine te gaan bij een negatieve pcr test.
Advies voor thuiskomst in NL is 10 dagen quarantaine.

Alles staat en valt met handhaving… maar als ze je pakken… kan je vakantie de eerste vier jaar niet meer uit.

Henrike op 25 feb 2021 14:05

Nordrhein-Westfalen is een Duitse regio waarbij geen enkele bijkomende verplichting in verband met Covid wordt opgelegd bij het overschrijden van de Zwitserse landsgrens. Voor zover het met eigen vervoer gebeurt.

Bron: https://www.covid19.admin.ch/en/international/quarantine?map…

Daarin heb je gelijk.
Voor Nederlanders uit Nederland heb ik gelijk.
De Zwitsers zijn aardig voor de buurtjes.

It is an amazing world

is er iemand die heeft overwogen wat ‘thuiswerk’ te doen vanuit een random huis in CH en zo daar die quarantaine te pakken, en daarna lekker te gaan skien? :)

is er iemand die heeft overwogen wat ‘thuiswerk’ te doen vanuit een random huis in CH en zo daar die quarantaine te pakken, en daarna lekker te gaan skien? :)

Skadi op 25 feb 2021 23:06

Ja die zijn er zeker en zijn er nog steeds sinds halverwege december.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

@Fab Swizzly_

WillemsenM21 februari 2021 · 19:18
We wonen in Duitsland (NRW) geen probleem bij de grens, geen controle bij de grensovergang, geen Test nodig of in qarantene, grensovergang Schaffhausen/Winterthur, dan richting Zurich…genieten dus hier in St Moritz, we waren eind december nog in Samnoun, het verschil is dat hier de berghutten open zijn (officieel take away) maar gewoon op de terrassen lekker in de zon zitten, Samnoun alleen 1 loket open, geen terrassen of lekker buiten zitten, 35 Meter verder je drankje drinken… nee St Moritz is geweldig en een mega skigebiet.

dan58 op 25 feb 2021 10:43

Officieel moeten wij vanuit Duitsland ons ook digitaal aanmelden via de site van de BAG als we Zwitserland in reizen (https://www.bag.admin.ch/bag/de/home/krankheiten/ausbrueche-epidemien-pandemien/aktuelle-ausbrueche-epidemien/novel-cov/empfehlungen-fuer-reisende/quarantaene-einreisende.html). Aufgrund der Covid-19-Pandemie bestehen für die Einreise in die Schweiz besondere Bestimmungen. Abhängig von der Art Ihrer Reise kann es sein, dass Sie ein Einreiseformular ausfüllen,

Wer muss das Einreiseformular ausfüllen?

Fast alle Personen, die in die Schweiz einreisen, müssen das Einreiseformular ausfüllen. Kinder können im Formular einer mitreisenden erwachsenen Person erfasst werden. Ausnahme: Wer aus einem Gebiet an der Grenze zur Schweiz einreist, muss das Einreiseformular nicht ausfüllen.

Hebben jullie dat gedaan of niet? Ik rij binnenkort ook weer terug Zwitserland in en ben benieuwd hoe zwaar hier aan getild wordt. Heb het al gevonden:

Wenn Sie mit einem eigenen Verkehrsmittel, z.B. mit dem Auto, einreisen. Diese Ausnahme gilt aber nur, wenn Sie sich in den letzten 10 Tagen nicht in einem Staat oder Gebiet mit erhöhtem Ansteckungsrisiko aufgehalten haben.

*bericht bewerkt door SanderKan op 26 feb 2021 09:20

Never ski faster than your guardian angel can fly!

@Fab Swizzly_

WillemsenM21 februari 2021 · 19:18
We wonen in Duitsland (NRW) geen probleem bij de grens, geen controle bij de grensovergang, geen Test nodig of in qarantene, grensovergang Schaffhausen/Winterthur, dan richting Zurich…genieten dus hier in St Moritz, we waren eind december nog in Samnoun, het verschil is dat hier de berghutten open zijn (officieel take away) maar gewoon op de terrassen lekker in de zon zitten, Samnoun alleen 1 loket open, geen terrassen of lekker buiten zitten, 35 Meter verder je drankje drinken… nee St Moritz is geweldig en een mega skigebiet.

dan58 op 25 feb 2021 10:43

Officieel moeten wij vanuit Duitsland ons ook digitaal aanmelden via de site van de BAG als we Zwitserland in reizen (https://www.bag.admin.ch/bag/de/home/krankheiten/ausbrueche-epidemien-pandemien/aktuelle-ausbrueche-epidemien/novel-cov/empfehlungen-fuer-reisende/quarantaene-einreisende.html). Aufgrund der Covid-19-Pandemie bestehen für die Einreise in die Schweiz besondere Bestimmungen. Abhängig von der Art Ihrer Reise kann es sein, dass Sie ein Einreiseformular ausfüllen,

Wer muss das Einreiseformular ausfüllen?

Fast alle Personen, die in die Schweiz einreisen, müssen das Einreiseformular ausfüllen. Kinder können im Formular einer mitreisenden erwachsenen Person erfasst werden. Ausnahme: Wer aus einem Gebiet an der Grenze zur Schweiz einreist, muss das Einreiseformular nicht ausfüllen.

Hebben jullie dat gedaan of niet? Ik rij binnenkort ook weer terug Zwitserland in en ben benieuwd hoe zwaar hier aan getild wordt. Heb het al gevonden:

Wenn Sie mit einem eigenen Verkehrsmittel, z.B. mit dem Auto, einreisen. Diese Ausnahme gilt aber nur, wenn Sie sich in den letzten 10 Tagen nicht in einem Staat oder Gebiet mit erhöhtem Ansteckungsrisiko aufgehalten haben.

SanderKan op 26 feb 2021 09:12

Wij zijn nu nog in NL en hadden eigenlijk gepland volgende week naar Zwitserland te gaan. Ik ben Zwitserse dus wij zouden bij familie verblijven. Maar ik hoor vaak dat er streng gecontroleerd wordt of je ook echt in quarantaine bent, als je dan an de grens geregistreerd wordt iig, en daar staan hoge boetes op als je er niet bent. Het formulier kan je ook op papier printen en invullen. Maar ik gaa ervan uit dat ze best streng de NL kentekens eruit pikken an de grens.

ik heb in elk geval gehoord van mensen die 10.000 CHF boete hebben gekregen wegens zeggen dat ze uit laagrisicogebied kwamen. aan de hand van GSM locatiehistorie konden ze zien dat dat niet zo was…

Half december? Haha zo rijk ben ik niet ;)

Ja die zijn er zeker en zijn er nog steeds sinds halverwege december.

SanderKan op 26 feb 2021 09:07

Wij zijn nu nog in NL en hadden eigenlijk gepland volgende week naar Zwitserland te gaan. Ik ben Zwitserse dus wij zouden bij familie verblijven. Maar ik hoor vaak dat er streng gecontroleerd wordt of je ook echt in quarantaine bent, als je dan an de grens geregistreerd wordt iig, en daar staan hoge boetes op als je er niet bent. Het formulier kan je ook op papier printen en invullen. Maar ik gaa ervan uit dat ze best streng de NL kentekens eruit pikken an de grens.

FabSwizzly_ op 26 feb 2021 10:15

Sinds januari ben ik de grens driemaal gepasseerd, elke keer aan de kant gezet. Even een praatje over de reden van de reis en een oppervlakkige controle van de auto. Ik ga er inderdaad van uit dat elk buitenlands kenteken nu even aandacht krijgt en dat is natuurlijk ook wel logisch.

Er wordt in Zwitserland inderdaad gecontroleerd of men zich aan de quarantaine houdt. Dit is dan ook geen verzoek zoals in Nederland, maar een plicht. De boetes kunnen hoog uitvallen.

De mentaliteit is hier ook anders dan in Nederland, juist door bepaalde regels echt te handhaven en mensen aan te moedigen om elkaar vooral buiten op te zoeken is het al lange tijd redelijk okay met corona. Als je buren dan opeens Nederlandse logees hebben en die auto rijdt continu rond dan is het duidelijk dat men zich niet aan de regels houdt. Je familie kan daar lang na jullie vertrek nog op aangekeken worden, neem dat naast de kans op boetes ook in overweging.
Wel ervaar ik hier wat meer nuchterheid, als jij thuis voorafgaand aan de reis al je contacten enorm beperkt en je even laat testen dan weet iedereen dat je eigenlijk geen risico vormt, dat kan dan ook zo uitgelegd worden aan bijvoorbeeld buren van je familie. Boetes voorkom je er niet mee.
Succes met je beslissing.

is er iemand die heeft overwogen wat ‘thuiswerk’ te doen vanuit een random huis in CH en zo daar die quarantaine te pakken, en daarna lekker te gaan skien? :)

Skadi op 25 feb 2021 23:06

Ja die zijn er zeker en zijn er nog steeds sinds halverwege december.

SanderKan op 26 feb 2021 09:07

Dan heb je niet de verplichte quarantaine moeten pakken of wel?

Ik heb me toevallig deze week ook verdiept in een maand Zwitserland en overweeg sterk om het te doen. Er zijn veel accommodaties beschikbaar voor een langere tijd en als je volledig remote kan werken zal het geen enkel probleem zijn. Zeker als je een leuk plekje hebt met een tuin, zijn 10 dagen prima door te komen.

Bij mij kwamen nog drie vragen op en ik was nieuwsgierig of iemand hier al ervaring mee heeft:

  1. Je moet direct naar je accommodatie en vervolgens 10 dagen (of 7 met test) binnenblijven. Hoe kom je in godsnaam aan eten? Buiten de grote steden heb ik geen supermarkt delivery kunnen vinden. Dus enige optie die overblijft is om aan de verhuurder te vragen boodschappen voor je te doen. Iemand daar al ervaring mee?
  2. Kan ik vrij reizen door Zwitserland na de 10 dagen quarantaine? Dus bv. de quarantaine doen ergens lekker afgelegen en daarna een nieuwe accommodatie dicht bij de piste.
  3. Als ik zie hoeveel accommodaties beschikbaar zijn voor 4 weken op bv. airbnb, dan lijkt het mij dat ze staan te springen om gasten. Zeker voor zo’n lange periode. Zelf nog nooit naar Zwitserland geweest, dus ken het volk niet zo goed. Zit daar onderhandelingsruimte in jullie ervaring?

tnx Zazia, dat was een beetje het spoor waar ik ook op zat…

afhankelijk van hoe groot je auto is kun je natuurlijk een diepvrieskist meenemen, en als je een beetje goed kunt cheffen kom je met houdbaar eten ook echt wel een heel eind.

@Zazia je kan in ieder geval wel voor een dag of zes je eten meenemen.
en als je toch voor 10 dagen iets zoekt… dan vraag je bij je verzoek toch of de eigenaar een keer voor die laatste vier dagen wat haalt? Ik denk dat dat niet zo’n bezwaar is.
Maar let wel… 10 dagen binnen zitten of op je terras… da’s pittig.

Heb kennissen die 10 dagen in quarantaine moesten in Maleisië (baan aanvaard in Maleisië).
Luxe hotel, maar de kamer niet uit… wel een groot balkon. Dat viel nog niet mee.

En denk er over na… als je dan uit quarantaine bent moet je alsnog wellicht je werkuren wel maken.

Dit gesprek heb ik eerder gevoerd met Duitse vrienden met een appartement in Oostenrijk.
Hij overwoog dat ook maar heeft er uiteindelijk vanaf gezien. Zij moest af en toe op haar werk verschijnen dus kon niet mee. Hij zit net als ik sinds maart thuis.

It is an amazing world

@Zazia je kan in ieder geval wel voor een dag of zes je eten meenemen.
en als je toch voor 10 dagen iets zoekt… dan vraag je bij je verzoek toch of de eigenaar een keer voor die laatste vier dagen wat haalt? Ik denk dat dat niet zo’n bezwaar is.
Maar let wel… 10 dagen binnen zitten of op je terras… da’s pittig.

Heb kennissen die 10 dagen in quarantaine moesten in Maleisië (baan aanvaard in Maleisië).
Luxe hotel, maar de kamer niet uit… wel een groot balkon. Dat viel nog niet mee.

En denk er over na… als je dan uit quarantaine bent moet je alsnog wellicht je werkuren wel maken.

Dit gesprek heb ik eerder gevoerd met Duitse vrienden met een appartement in Oostenrijk.
Hij overwoog dat ook maar heeft er uiteindelijk vanaf gezien. Zij moest af en toe op haar werk verschijnen dus kon niet mee. Hij zit net als ik sinds maart thuis.

Henrike op 28 feb 2021 11:54

Bedankt voor het meedenken! De auto volgooien met cornflakes en aan de verhuurder vragen om te helpen de laatste dagen te overbruggen. Absoluut mee eens dat het niet onderschat moet worden. Daarom overweeg ik ook om voor de quarantaine periode een wat groter huis te regelen en daarna kleiner voor tijdens het skiën. Qua werk zit ik volledig remote en heb daar flexibiliteit wanneer ik vakantie opneem, dus dat is geen probleem. Ga me eens in de opties verdiepen en deze week de knoop doorhakken.

Is het iemand bekend of daadwerkelijk gecontroleerd of je je aan de verplichte quarantaine houdt? Met andere woorden: of je wel echt binnen blijft? Let wel: ik vraag dit puur uit interesse. Niet om de regels te overtreden (ik reis niet binnenkort af naar Zwitserland of wat dan ook). De gebieden die ik in het verleden heb bezocht in Zwitserland zijn zodanig afgelegen dat het me een hele klus lijkt om dat te controleren. Vandaar mijn vraag.

Vanuit Oostenrijk weet ik dat ze tot op de piste controleren.
Van Zwitserland verwacht ik wel dat ze handhaven. Is dus alleen op basis van gevoel.
Verder zou ik persoonlijk niet het risico willen lopen omdat de hoogte van de boete zo knetterhoog is.

It is an amazing world

Is het iemand bekend of daadwerkelijk gecontroleerd of je je aan de verplichte quarantaine houdt? Met andere woorden: of je wel echt binnen blijft? Let wel: ik vraag dit puur uit interesse. Niet om de regels te overtreden (ik reis niet binnenkort af naar Zwitserland of wat dan ook). De gebieden die ik in het verleden heb bezocht in Zwitserland zijn zodanig afgelegen dat het me een hele klus lijkt om dat te controleren. Vandaar mijn vraag.

ErikM op 02 mrt 2021 14:57

Quarantaine wordt gecontroleerd, telefonisch en ter plekke. Familie van mij die in Zwitserland woonachtig zijn hebben drie keer controle gehad tijdens een quarantaine (terugkeer van familiebezoek in België afgelopen zomer). Reken er maar op dat als je in quarantaine gaat zitten in een skigebied je zeker gecontroleerd zal worden. Een aantal Nederlanders zijn op die manier al tegen de lamp gelopen. Hoorde ook een verhaal van een groepje waarbij ieders (omgerekend) 7500€ mocht betalen wegens niet-respecteren van de quarantaineregels.

*bericht bewerkt door DavidW op 02 mrt 2021 19:19

Quarantaine wordt gecontroleerd, telefonisch en ter plekke. Familie van mij die in Zwitserland woonachtig zijn hebben drie keer controle gehad tijdens een quarantaine (terugkeer van familiebezoek in België afgelopen zomer). Reken er maar op dat als je in quarantaine gaat zitten in een skigebied je zeker gecontroleerd zal worden. Een aantal Nederlanders zijn op die manier al tegen de lamp gelopen. Hoorde ook een verhaal van een groepje waarbij ieders (omgerekend) 7500€ mocht betalen wegens niet-respecteren van de quarantaineregels.

DavidW op 02 mrt 2021 19:18

Dank! Het lijkt me een hele klus voor de autoriteiten om dat te controleren, maar volkomen terecht dat het wordt gehandhaafd.

@erikm ze zijn toch onlangs begonnen met elektronische registratie vooraf? Maakt controle in principe een stuk eenvoudiger.

Edwin van Riel

Plaats een reactie