Hoe vaak ski's waxen en slijpen na indoor skiën?

Ik heb in het voorjaar mijn eerste eigen schoenen, stokken en ski’s gekocht. Sinds die tijd heb ik veel in de kunstsneeuw van skihallen geskied. Alles bij elkaar opgeteld zeker wel een goede week wintersport. Klopt het dat de kunstsneeuw zorgt voor extra slijtage en dat je dus vaker moet laten waxen en slijpen? Wat is jullie advies hierover? En hoe merk ik (als nog redelijk beginnende skiër) dat het onderhoud nodig is?

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

staalkanten
Je kan met je nagels voelen of er bramen aan zitten (krab-beweging met je nagels maken, zowel aan de onderkant als aan de zijkant) -> hiervoor moet je je skis niet noodzakelijk wegbrengen, dit kan je makkelijk zelf met een diamantvijltje of gummie bijwerken.

Door met je bovenzijde of voorkant van je nagels dwars over de staalkant te gaan kan je zien of ze nog scherp zijn (je zal dan een beetje van je nagel afschrapen) -> als ze echt bot zijn moet je ze (laten) bijslijpen.

Als echte beginner merk je hier trouwens niet zo veel van (ik vraag me ook af hoe vaak de huurskis van Snowworld bijgeslepen worden).
Het slijpen wordt pas belangrijk voor grip op ijzige pistes en wanneer je grotere kantenhoeken wil aanhouden bij het carven.

belag
De waxlaag ziet het meeste af van de harde ijskorrels van de indoorpistes.
Ik zou zeker minstens 1x waxen per 10 indoorsessies van 2 à 4 uur, maar ben zelf ook benieuwd hoe anderen van dit forum dit doen.
Als het belag wit begint uit te trekken is het zeker tijd om ze te (laten) waxen.
In theorie kan je er ook waterdruppeltjes op laten vallen en kijken of de contact hoek kleiner of groter is dan 90 graden.

null

© Team Snowstormhttp://www.team-snowstorm.de/A1.pdf

Als je regelmatiger op de latten staat, merk je zelf na verloop van tijd ook hoe een goed gewaxte ski glijdt.
Wanneer je jezelf dan te langzaam vind, kan je bijwaxen.

Glide on!

edit werkt niet: het rechtse plaatje is van de pas gewaxte ski en is dus de goede situatie

Glide on!

S as la ik boven aan de lift in sw halverwege de bocht blijf hangen, tijd voor nieuwe wax. Meestal na zo’n uur of 6 schat ik. Verder bijhouden met diamantvijltje volstaat.

Edwin van Riel

Ik onderhoud mijn ski’s nauwelijks @Vivace. 2 keer in de week indoor a 1,5 uur, is zo’n beetje 1 keer per half jaar waxen en slijpen. Als je echt moet waxen, dan merk je dat echt wel, doordat je heel schokkerig glijdt. “Botte” kantjes zijn vooral een goede training.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bedankt voor de reacties en tips. Uiteenlopende ervaringen dus. Ik zal ze binnenkort gewoon eens laten waxen en slijpen. Kijken of ik dan verschil ervaar. En als ik nog vaker ga skiën zal ik het sowieso zelf beter en eerder gaan herkennen dus. Ik wil gebruik maken van de actie bij Daka met een tegoedbon voor een volgende keer. Helaas ben ik mijn ski’s dan wel 2 weken kwijt vertelden ze mij in de winkel in Utrecht. Zo lang wil ik ze momenteel eigenlijk niet missen. Dus nog even verder rond kijken voor een goede snellere optie. Tips?

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Binnenbrengen tijdens wintersport (savonds afgeven, smorgens terug) of een locale shop zoeken met eigen atelier, dan ben je ze ook max voor enkele dagen kwijt.

Glide on!

Plaats een reactie