Betrouwbare sites voor weersverwachting Alpen?

Nu voor de meesten geldt dat een kerstvakantie in de Alpen er niet inzit lijkt het alsof er ook een stuk minder weer-updates verschijnen. Dat snap ik. Maar hebben jullie tips (liefst ook specifiek voor Oostenrijk) waar ik dán het beste kan kijken?

Tot nu toe heb ik zelf de beste ervaring met Bergfex, al zitten die er qua hoeveelheden sneeuwval vaak erg optimistisch in. Wetter.at heeft het qua sneeuwgrens vaak goed, maar zitten er qua weersverwachting dan vaker weer naast lijkt het.

Welke ervaringen hebben jullie?

Ik kijk naast deze site voornamelijk op de nationale meteodiensten:

www.meteofrance.fr

www.meteoschweiz.ch

www.zamg.at

Mijn ervaring met het wonen in de bergen is dat het weermodel van Wintersport.nl toch wel het dichtste bij de waarheid komt.
Meteoschweiz is ook zeer betrouwbaar.

Het weer in de bergen last zich wat minder makkelijk voorspellen dan weer in bij Nl. Een graad warmer/kouder kan reeds op korte termijn een grote impact hebben.

Het weer in de bergen last zich wat minder makkelijk voorspellen dan weer in bij Nl. Een graad warmer/kouder kan reeds op korte termijn een grote impact hebben.

Skizoeker op 13 dec 2020 15:02

@skizoeker ben ik mij zeer van bewust. 3 dagen vooruit kijken is meestal wel de max qua betrouwbaarheid in de bergen ervaar ik. En zelfs dan kan het per dal nog enorm verschillen.

@Bennie Ook mijn ervaring dat wintersport.nl héél vaak goed zit. Ik moet het alleen dan wel hebben van de echte weerberichten. Die zijn er maar eens in de paar dagen. De tip van @yippee (zamg.at) ziet er goed uit, bedankt daarvoor!

*bericht bewerkt door AartvanEs op 13 dec 2020 15:52

Ik kijk meestal op
https://meteologix.com/nl
https://wxcharts.com
https://wetterzentrale.de

Maar ook hier op deze site.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 14 dec 2020 16:04: links gefixed

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Een kleine aanvulling vanuit onze kant, nu hebben we inderdaad geen dagelijks geschreven weerbericht maar dat verandert zo gauw het reisadvies versoepelt. Dan vind je hier weer gewoon, net als andere jaren, een dagelijks weerbericht. Natuurlijk blijven de sneeuwkaarten en verwachtingen van ons weermodel beschikbaar op https://www.wintersport.nl/weersneeuw/sneeuwverwachting… en bij het skigebied.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 13 dec 2020 16:06

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Dank @roel! En daar opende ik ook mee, dat ik uiteraard goed begrijp dat er nu minder weerberichten zijn nu ze nog maar voor weinigen relevant zijn.

Nu voor de meesten geldt dat een kerstvakantie in de Alpen er niet inzit lijkt het alsof er ook een stuk minder weer-updates verschijnen. Dat snap ik. Maar hebben jullie tips (liefst ook specifiek voor Oostenrijk) waar ik dán het beste kan kijken?

Tot nu toe heb ik zelf de beste ervaring met Bergfex, al zitten die er qua hoeveelheden sneeuwval vaak erg optimistisch in. Wetter.at heeft het qua sneeuwgrens vaak goed, maar zitten er qua weersverwachting dan vaker weer naast lijkt het.

Welke ervaringen hebben jullie?

AartvanEs op 13 dec 2020 09:17

Ik speel al een tijdje met de gedacht om dit eens te onderzoeken. Bijvoorbeeld van 4 bekende weersites 1x per dag op een vast tijdstip voor vier locaties in de alpen (west, noord, oost, zuid) de voorspelde cm sneeuw voor drie dagen later noteren, voor een heel seizoen (laten we zeggen begin nov - eind maart). Die ‘drie dagen later’ kan misschien ook vier zijn: het gaat me om het moment waarvoor een weersverwachting iets toevoegt. Bij een halve dag later zullen de meeste modellen wel betrouwbaar zijn, en zes dagen of langer is sowieso onbetrouwbaar. Ik denk dat de meeste wintersporters vooral vol spanning kijken naar de 3/4/5 dagen vooruit.

Na het seizoen dan deze vier weersites vergelijken en natuurlijk vergelijken met wat er echt uit de lucht is komen vallen.

Heeft iemand enig idee of iets soortgelijks al is gedaan?

Ik vind www.windfinder.com een zeer betrouwbare site.

Plaats een reactie