Goede Mei-skigebieden

Nu de vooruitzichten nog somberder zijn kunnen we langzaam aannemen dat het reisadvies voor de alpenlanden niet voor half maart op geel/groen wordt gezet. De korte telleurstelling wordt al snel omgezet in positiviteit. Zolang dit het grootste probleem is hebben we eigenlijk geen probleem. Dan maar volgend seizoen wat extra reizen, of juist toch maar eens laat april/begin mei uitproberen. Aangezien ik hier geen ervaring mee heb vroeg ik me af of hier misschien wat volk zit met goede suggesties. Val Thorens wordt al snel aan gedacht, maar misschien zijn er wel meer goede opties?

Als je echt in mei wilt is er niet zoveel optie, in april is er vaak nog heel goed te skien in veel gebieden denk voor Frankrijk aan:
3 Vallees,
Tignes, val-d’Isere
Les arcs/ La Plagne
Le 2 alpes

Zwitserland:
Zermatt
Saas Fee

Oostenrijk:
Solden
Ischgl
Hinterux
Stubaier
Obergurgl

Italie:
Cervinia
Sulden

Born to Ride

Ik zat twee jaar geleden eind maart in Val Tho maar toen was het zulk lekker weer dat de sneew in het dorp rond 14:00 op veel plekken veranderde in slush. Lees: wij gingen vaak terug naar het dorp om daar weer de liften te pakken naar boven. En dan pakte je de laatste honderden meters de slush mee.

Nu schijnt er de week nadat wij er waren verse sneeuw is gevallen, maar na die week schijnt het ook weer snel bergafwaarts te zijn gegaan met de sneeuwkwaliteit.

De keren dat ik eind maart of zelfs nog een keer in april ging was mijn ervaring waar ik ook was dat de sneeuwkwaliteit niet echt meer was om over naar huis te schrijven.

Maar ik blijf het wel even volgen omdat wellicht andere mensen gebieden weten waar het wel nog lekker boarden/skiën is.

*bericht bewerkt door SkRed op 15 dec 2020 12:54

Ha misschien ben ik de enige, maar ik vind het heerlijk, pap rammen vanaf 10 uur smorgens :) toen was het eind april gewoon 30 graden toen wij de berg opreden naar Valtho.

Je moet wel serieus rekening houden met andere ski omstandigheden, vaak heel wisselend en fysiek inspannend.

Maar jij weet daar waarschijnlijk de juiste ski bij uit te zoeken @elisabeth101…ik heb maar 1 (strakke) piste set. En dan is het best een uitdaging (ook door gebrek aan de juiste techniek) als het van slush naar strak, naar kunstsneeuw gaat. Zandbak waterskiën zeg maar.

sneeuw witje en de 7 bergen

@Roel, misschien leuk om hier vanavond wat extra aandacht aan te besteden!

Bedenk ook dat het kan dat skigebieden bij voldoende sneeuw dit jaar hun seizoen verruimen omdat er een groot deel van de omzet wegvalt. Cervinia is ook eerder open gegaan en tot later door gegaan deze zomer.

Naast de gebieden die @Matthias123 noemt zijn er uiteraard nog wat andere niet genoemde gletschers die mogelijk ook dan open zijn.

Maar jij weet daar waarschijnlijk de juiste ski bij uit te zoeken @elisabeth101…ik heb maar 1 (strakke) piste set. En dan is het best een uitdaging (ook door gebrek aan de juiste techniek) als het van slush naar strak, naar kunstsneeuw gaat. Zandbak waterskiën zeg maar.

SandraSki op 15 dec 2020 13:34

Dat is zeker waar 😃 een passend setje ski’s kan echt veel uitmaken als je in april gaat skien. Met name voor de fysieke inspanning die nodig is. Een leuke allmountain set denk ik dan aan. Maar je kunt mij ook wel opvegen na een middag op een waterige konijnenberg🙈

@Matthias123 Dank! De hoeveel daarvan zullen in de eerste week van mij nog net open zijn? Ik geloof me te herinneren dat het bij de meesten daarna klaar is.

Ha misschien ben ik de enige, maar ik vind het heerlijk, pap rammen vanaf 10 uur smorgens :) toen was het eind april gewoon 30 graden toen wij de berg opreden naar Valtho.

Je moet wel serieus rekening houden met andere ski omstandigheden, vaak heel wisselend en fysiek inspannend.

elisabeth101 op 15 dec 2020 13:12

Nee hoor, heerlijk in het zonnetje waterskiën en dan terrasje pakken. Vaak ook alle ruimte omdat iedereen de lagere pistes mijdt.

@Matthias123 Dank! De hoeveel daarvan zullen in de eerste week van mij nog net open zijn? Ik geloof me te herinneren dat het bij de meesten daarna klaar is.

VBas op 15 dec 2020 16:23

Het sluitingsweekend van Val Thorens was gepland voor 8 en 9 Mei.

In mei zijn vaak enkel de gletschergebieden open. En sommige gaan dan ook dicht vanwege onderhoud, voordat het zomerseizoen begint (waarbij skiën nog op een beperkt aantal gletschers kan). Check dus even de openingsdata van de individuele gebieden.

Verder kan papskiën in de voorjaarssneeuw best lekker zijn. Als het echter veel te warm wordt, dan glijdt de sneeuw op een bepaald moment gewoon niet meer goed, dan wordt het tijd voor het zwembad en een biertje. De volgende morgen dan weer vroeg op om van de hard opgevroren pistes te knallen.

Pap skiën half Mei wohoo
Niet voor mij.
Lijkt teveel op boerenkool met een vette rookworst bij 40 graden in de zomer.

Het lijstje van @mattias123 lijkt vrij compleet, maar volgens mij is Obertauern ook lang open. Hoeveel er open is verschilt volgens mij enorm.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Eerste week neu 2018 hadden er super poeder in Sölden en bovendien nog dal afdaling. Was echt een van de beste weken van de afgelopen 20 jaar 👍🏻

Edwin van Riel

Mijn Kore 93 lopen makkelijk door de blubberdeblub.
Maar wat daarvan nou de lol is?

Eerste week neu 2018 hadden er super poeder in Sölden en bovendien nog dal afdaling. Was echt een van de beste weken van de afgelopen 20 jaar 👍🏻

evr66 op 15 dec 2020 18:30

Zelfde toen in Cervinia. Mei zon met verse sneeuw, het kan haast niet beter. 🙃

Hou er wel rekening mee dat (normaliter) vaak al een (groot) deel dicht is. Zo is in de laatste week alleen Cervinia open. Het Zwitserse deel is dan allang dicht. Valtournenche gaat meestal half april al dicht.
Obertauern is nog erger. Die hebben dan meestal nog maar een paar liften open.

Hou er wel rekening mee dat (normaliter) vaak al een (groot) deel dicht is. Zo is in de laatste week alleen Cervinia open. Het Zwitserse deel is dan allang dicht. Valtournenche gaat meestal half april al dicht.
Obertauern is nog erger. Die hebben dan meestal nog maar een paar liften open.

DrPhil op 15 dec 2020 20:56

Ik vermoed dat ook dat vlak dit seizoen niet zoals alle voorgaande zal zijn en veel gebieden een stuk langer zullen open blijven

Maar jij weet daar waarschijnlijk de juiste ski bij uit te zoeken @elisabeth101…ik heb maar 1 (strakke) piste set. En dan is het best een uitdaging (ook door gebrek aan de juiste techniek) als het van slush naar strak, naar kunstsneeuw gaat. Zandbak waterskiën zeg maar.

SandraSki op 15 dec 2020 06:34

Aha, geen mooier excuus om nieuwe skis te kopen! Corona-skis, kan je nog een Corona biertje na afloop drinken op het terras in je t shirt (alhoewel, dat merk zal wel van naam veranderd zijn neem ik aan)

Correctie op de lijst van @Matthias123, in Frankrijk zijn in de 3 Vallées alle stations dicht behalve Val Thorens. La Plagne. les Arcs, Alpe d’Huez en L2A zijn dicht, Val d’Isère sluit op 2/5.
Alles onder voorbehoud want bij goede omstandigheden zou ik me voor kunnen stellen dat een aantal gebieden het seizoen (ondanks allerlei aflopende contracten) proberen te verlengen.
Zie ook: https://www.france-montagnes.com/guide-des-stations/dates-d…

bon ski

Hou er wel rekening mee dat (normaliter) vaak al een (groot) deel dicht is. Zo is in de laatste week alleen Cervinia open. Het Zwitserse deel is dan allang dicht. Valtournenche gaat meestal half april al dicht.
Obertauern is nog erger. Die hebben dan meestal nog maar een paar liften open.

DrPhil op 15 dec 2020 20:56

Ik vermoed dat ook dat vlak dit seizoen niet zoals alle voorgaande zal zijn en veel gebieden een stuk langer zullen open blijven

Skiwi op 15 dec 2020 21:21

Ik weet niet of de vergunningen dat toestaan. Ik heb zo’n vaag vermoeden van niet.
Mooie vraag voor @rogier.

Maar jij weet daar waarschijnlijk de juiste ski bij uit te zoeken @elisabeth101…ik heb maar 1 (strakke) piste set. En dan is het best een uitdaging (ook door gebrek aan de juiste techniek) als het van slush naar strak, naar kunstsneeuw gaat. Zandbak waterskiën zeg maar.

SandraSki op 15 dec 2020 06:34

Aha, geen mooier excuus om nieuwe skis te kopen! Corona-skis, kan je nog een Corona biertje na afloop drinken op het terras in je t shirt (alhoewel, dat merk zal wel van naam veranderd zijn neem ik aan)

Slim op 15 dec 2020 21:35

Haha ik kan zonder moeite nog wel 10 redenen verzinnen om nieuwe ski’s te kopen!!

De moeilijkheid is bij velen vaak om deze gewenste aankopen goedgekeurd te krijgen volgens procedure
“Verregaande Rapportage Over Uitgaven Wintersport”.

Glide on!

@skifan ik had de sluiting wat breder genomen dan begin mei, daarom zette ik er ook april bij. Tignes sluit trouwens 7 Mei ipv 2 mei

Born to Ride

@skifan ik had de sluiting wat breder genomen dan begin mei, daarom zette ik er ook april bij. Tignes sluit trouwens 7 Mei ipv 2 mei

Matthias123 op 16 dec 2020 07:19

Wij hopen op Tignes in de 1e week van mei.

De moeilijkheid is bij velen vaak om deze gewenste aankopen goedgekeurd te krijgen volgens procedure
“Verregaande Rapportage Over Uitgaven Wintersport”.

Vivace op 15 dec 2020 23:29

Ahhh ja dat is een bekende! Het beste advies: winterspullen koop je in de zomer, zomerspullen in de winter op enig moment komt de 50 procent korting wel voorbij 😉 en het is handig om iemand in huis te hebben die peperdure mountainbikes koopt, dan vallen ski’s nog wel mee snappie😆

@Eliza en @Matthias123
Tignes blijft ieder jaar een week langer open dan Val d’Isère, op die manier nemen ze nog de 8 mei (nationale bevrijdingsdag in FR) mee.

bon ski

Hou er wel rekening mee dat (normaliter) vaak al een (groot) deel dicht is. Zo is in de laatste week alleen Cervinia open. Het Zwitserse deel is dan allang dicht. Valtournenche gaat meestal half april al dicht.
Obertauern is nog erger. Die hebben dan meestal nog maar een paar liften open.

DrPhil op 15 dec 2020 20:56

Ik vermoed dat ook dat vlak dit seizoen niet zoals alle voorgaande zal zijn en veel gebieden een stuk langer zullen open blijven

Skiwi op 15 dec 2020 21:21

Daar hoop ik stiekem wel een beetje op, maar dan moet - nog even los van aflopende contracten, beschikbaarheid van personeel, ed - de natuur wel een handje helpen (qua sneeuw en niet te hoge temperaturen).
En, ik zou het bijna vergeten, om te kunnen sluiten moet je eerst open gaan… :-)

Are in Zweden is dacht ik ook in mei nog open. Kan het niet zo snel vinden tot wanneer precies

Of ga later naar het zuidelijk halfrond?

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Plaats een reactie