Kerst 2020 of februari 2021

Ik heb net, met veel verdriet, onze vakantie in februari naar Zwitserland geannuleerd. Erg jammer. Om de pijn te verzachten, wil ik gelijk boeken voor volgend jaar. Nu denk ik er over om twee weken in de kerstvakantie te gaan ipv één week in februari. We zijn pas één keer op wintersport geweest en hebben dus nog weinig ervaring. Hebben jullie tips waar we rekening mee moeten houden? Ik weet dat het in december vaak kouder is. Is er vaak genoeg sneeuw? We zitten wel hoog. Zijn de pistes open met de kerstdagen? En op oudjaarsdag en nieuwjaarsdag? Wordt er die dagen les gegeven? Dit alles even los van corona (hopen dat het volgend jaar echt voorbij is). Zijn er nog dingen anders in de kerstvakantie? Ik hoor graag jullie ervaringen!
Oh, ik zie dat mijn titel niet goed is. Het moet zijn kerst 2021 of februari 2022.

*bericht bewerkt door Acatharina op 15 dec 2020 13:00

De sneeuw is altijd een vraagteken, dus of hoog gaan zitten of een gebied met heel veel sneeuwkanonnen. Rekening houden met drukte en hogere kosten. Pistes zijn gewoon open met feestdagen. Wat les betreft weet ik het niet.

@Acatharina, met kerst en oud en nieuw zijn de pistes open (in 2021, er van uitgaande dat Corona onder controle is). Ook wordt er les gegeven. In skigebieden loopt alles gewoon door in de vakantie.

In de week van de kerst is het een stuk rustiger dan de tweede week van de kerstvakantie. Nu is in 2021 de situatie iets anders omdat de kerstvakantie pas begint op 25 december. Dan verwacht ik dus dat beide weken vergelijkbaar zijn qua drukte. Voor de Fransen is tweede kerstdag geen feestdag. Zij zitten de 24ste en de 25ste aan de feesttafel. Overdag wordt er dan meer geskied door toeristen dan door locals en dat maakt het rustiger.

Kies een skigebied dat hoog ligt om meer sneeuwzekerheid te hebben. Wat zuidhellingen zijn weer fijn om niet de hele dag in de schaduw te skiën (de zon staat op zijn laagste eind december). Maar hoog is relatief per land. Welke landen hebben als basis jullie voorkeur?

sneeuw witje en de 7 bergen

Vanavond er een inspiratie sessie over het kiezen van het juiste skigebied. Sneeuwzeker is een van de thema’s. Zie https://www.wintersport.nl/weblog/14/12/2020/coming-up-insp…

Als je lid wordt van club wintersporters kan je interactief vragen stellen via youtube. Misschien helpt dat bij je keuze. (ik heb geen site aandelen, maar ik vind het zelf oprecht leuke sessies : )

sneeuw witje en de 7 bergen

Bedankt voor de reacties! We willen naar het zelfde gebied als waar afgelopen februari ook waren: een klein gebied in Wallis. Het dorp ligt op 1500 m en hoogste lift gaat tot 2500 m (zeg ik uit mijn hoofd). We vonden het daar zo leuk, dat we er graag weer naar toe gaan.

Plaats een reactie