Verschil in karakters van 2 ski's, de F18 en de S/Max 8

Hallo Wintersportvrienden

Ik ben nieuwsgierig naar het karakterverschil tussen 2 verschillende ski’s. Gaat om de welbekende Fischer F18 en de Salomon S/Max 8. Verschillende reviews laten zien dat beide ski’s prima presteren. En ook hier op het forum is zeker over de F18 al het nodige te vinden. Ik ben juist benieuwd naar het verschil tussen beide ski’s, de karakters zeg maar. Prijstechnisch ontlopen ze elkaar op dit moment weinig, beide scherp in de aanbieding her en der, dus ik sta op het punt een van de twee soorten nieuw aan te schaffen. En helaas is testen op dit moment nergens mogelijk en ik heb het bange voorgevoel dat dat nog wel een tijdje zo blijft.
Waarom ik dit wil weten is dat wij voornamelijk de laatste jaren in de zuid Duitse Allgäu skiën. Prima gebieden daar, over het algemeen vrij sneeuwzeker en we vermaken ons altijd. Nadeel is natuurlijk wel de minder hoge ligging zodat dalafdalingen vaak vrij zacht worden. En dan gedragen sommige ski’s zich heel anders dan op strak geprepareerde pistes.
Gezien het feit dat de leeftijd toeneemt en de fitheid eerder afneemt heb ik geen zin meer in een ski die op de zachte dalafdalingen mijn redelijke maar niet super skitechniek te veel afstraft.
Heb in het verleden de Fischer Progressor 9+ gehad maar dat is mij nu te straf en mijn huidige F16’s zijn te makkelijk en te licht, geven me weinig feedback terug. Salomon heb ik nooit eerder geskied dus kan ik zelf weinig over zeggen. Eén van onze dochters skiet wel op Salomons en is er tevreden over. In het verre verleden K2 gehad en dat blijft een jeugdliefde.

Even over mijzelf:
Skiniveau: +/-6 (al 40 jaar skiënd maar met onderbrekingen dus ca 20-25 weken totaal.)
Redelijk tempo maar niet meer overdreven hard. Voorkeur voor middellange bochten. Wil wel mijn kortere bochtenwerk verbeteren, zeker als het steiler wordt.
Pistes: Blauw + Rood, soms Zwart (familieskiër). Wel eigenlijk altijd op de piste.
Leeftijd: 54
Gewicht: 85kg
Lengte: 185cm
Ik probeer niet hiermee de eeuwige discussie opnieuw op te starten hoe goed of hoe slecht een ski is (met name Fischers worden soms sterk geprezen maar ook net zo hard verfoeit). Maar wil juist weten waar de verschillen in kenmerken en karakter zitten. Dat komt in de reviews en op het forum minder naar voren.

Ik heb recent de F18 en de Smax 10 nog achter elkaar geskied, ik heb de Smax 8 nooit geskied - ik baseer de vergelijking dus op de 10.

De F18 voelt meer als een slalomski, korte snelle bochten met goede grip, makkelijk bestuurbaar, wordt wat onrustig in lange bochten. De Smax 10 skiet wat rustiger en gemoedelijker, doet een langere bocht beter maar is algeheel iets trager dan de F18 vind ik. Gebaseerd op wat je schrijft kun je best een F18 proberen, in de langste lengte dan. @DrPhil kan je wellicht meer vertellen, want die heeft ze allebei meen ik.

Ik zou nog wel een suggestie willen doen van een K2 Ikonic 80 of 84. Die zijn zo smooth en makkelijk te skien, ook in de moeilijkste omstandigheden. En nauwelijks duurder momenteel dan de F18. Ze staan her en der met 50 procent korting momenteel.

Ik sluit me aan bij vorenstaande beschrijving. F18 is meer een slalomski, S/max 10 meer middellange bochten. F18 lichtgewicht, daardoor heel makkelijk om te gooien, S/max 10 wat zwaarder, loopt makkelijk door de bocht, je moet hem meer zelf het werk laten doen: daardoor idd iets trager. F18 slipt makkelijker, 10 carvt makkelijker. Allebei veel grip. De 10 loopt verbazingwekkend makkelijk door de pap, daar had de F18 aanzienlijk meer moeite mee. F18 is blind in de mist te skiën, vergeeft echt alles. Dat hoef ik met de 10 niet te proberen, dat is in de mist echt oppassen.
Ik zou persoonlijk voor de 8 kiezen in jouw positie.

Als je ze nog ergens kunt vinden: de Salomon XDR 80ti vind ik ook ultramakkelijk te skiën. Goede grip, licht.

Oja, hou er qua lengte rekening mee dat een S/max geen rocker heeft en de F18 wel. Ik heb ergens nog een mooie foto van het verschil. Deze dus:

null
Rocker van de F18 is hierop mooi te zien. (Allebei 1m65)

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 dec 2020 22:46

Bedankt voor jullie duidelijke en uitgebreide reactie. En goed voor mij om te lezen dat beide ski’s, zoals al verwacht prima zijn, maar de F18 wat lichter voelen en de Salomons S/Max (waarschijnlijk) wat zwaarder. Dit is voor mij een duidelijke beschrijving van het karakter i.p.v. past de ski bij iemands niveau.
(Beetje zoals het verschil proberen te beschrijven tussen Audi en BMW, beide staan bekend als uitstekende en sportieve auto’s maar wel met een ander rijgevoel. En maak dat rijgevoel maar eens iemand duidelijk zonder zelf te laten ervaren met rijden.)
Ik betrap mij erop dat zodra het echt steil wordt (donkerrood/zwart) nog teveel teruggrijp op rutschen cq omgooien. Daar zou de F18 mij iets meer kunnen helpen.
Maar de suggestie van Elisabeth voor de K2 Iconic 80 is opeens ook een heel aantrekkelijke. Dat super smooth en makkelijk ook onder lastiger omstandigheden spreekt mij zeker aan. Zie ik in verscheidene reviews terugkomen. De K2 had ik echter totaal niet op mijn netvlies staan. Op mijn oude nog alpine K2’s heb ik jarenlang echt super geskied. Dus nu wordt de keuze wordt opeens verlegd naar de F18 en de Iconic 80.

Ik noem die K2 niet voor niks😄 die gaat gewoon supermakkelijk door de pap en heeft een plafond waar de meeste amateurs niet aankomen. Tegelijk is ie ook vergevingsgezind want die ski dwingt nooit.

De F18 komt denk ik beter uit de verf bij iemand die net iets technischer skiet en iets minder cruist. In de pap hebben die net iets meer input nodig.

@RuudW aansluitend bij het advies van @elisabeth101: wellicht dat de K2 Iconic 84 Ti wat voor je kan zijn.
Is iets sportiever dan de Iconic 80, vanwege de titanium plaat (wat met jouw gewicht ook net iets meer stijfheid geeft, zonder dat het een race-ski wordt) maar is ook 4 mm breder en heeft dus iets meer drijfvermogen in de zachte sneeuw/slush.
Zelf heb ik deze ski’s ook en deze hebben een verrassend lage instap en hoog plafond, zijn op zowel harde/zwarte pistes als slush prima te skiën en enorm vergevingsgezind.
Deze ski’s hoef je niet “om te gooien” (zoal je zelf omschrijft) maar zijn, dankzij de rocker, altijd makkelijk te sturen.

Elisabeth, je noemt de K2 Ikonic 80. Nu zie ik dat die als 80 en als 80Ti te verkrijgen zijn. Met beduidend prijsverschil dus waarschijnlijk zijn dit echt 2 verschillende typen. Welke bedoelde je precies?
En @Zeeuwski, wat ik overal lees is juist de 80Ti wat stijver dan de 84Ti. En ik zoek nog wel enige stevigheid alleen niet een ski die mij de hele dag laat werken. 😁

*bericht bewerkt door RuudW op 21 dec 2020 17:30

De 84ti is de stevigste, dan de 80ti, 84 zonder Ti en 80 zonder ti. De 84ti heeft een update gekregen met meer metaal en carbon in 2019.

Tussen de 80/84 varianten zonder Ti zit maar weinig verschil. De ski’s zijn hetzelfde gebouwd behalve 4mm meer breedte. Beide zouden kunnen hoor. Iets meer breedte geeft iets meer drijfvermogen, iets smaller kant wat makkelijker om, maar de verschillen hier zijn klein.

Het verschil met de Ti varianten is wel aanzienlijk. Ik denk dat je beter de variant zonder Ti kan nemen. Die is veel minder torsiestijf, waardoor ie een stuk vergevingsgezinder is op lage snelheid. Als je in de categorie F18/Smax8 kijkt dan past een 80 zonder Ti daar goed bij. Voor de Ti variant zul je een stuk harder moeten werken. Dat is meer een ski voor gevorderden die op snelheid skien, ook door de slush. Overigens is de 84ti één van mijn persoonlijke favorieten😃

Overigens, had je ook al naar de lengte gekeken? Hoe lang zijn je oude ski’s? Die Ikonics kun je best wat langer skien door de rocker. Ik had gedacht 177 gezien je lengte en gewicht.

Edit: ik zie ze bij Duijvesteijn met 50 procent korting. Koopje! https://www.duijvestein-wintersport.nl/k2-ikonic-80-244749.h…

@elisabeth101, Bedankt voor je verduidelijking. Had de aanbieding ook al gezien maar zag bij ook de 80Ti en toen begon ik te twijfelen welke nu door jou bedoeld werd. 177 is inderdaad geen probleem voor mij, huidige ski’s zijn ook ongeveer die lengte.
En mijn oude Progressors 9+ (waren meen ik ook met dubbel Titanal) hadden die lengte ook. Was best fijne ski destijds.
Maar zoals eerder genoemd, hij liet me wel meer werken eind van de dag en ik was paar jaartjes jonger. Nu zoek ik inderdaad iets meer ‘cruisend’ maar zeker 's morgens wil ik ook nog wel even knallen over een verse piste. Dus de K2 staan nu met stip op 1 voor aanschaf binnenkort. Nogmaals bedankt ieder voor advies en zal een eventuele aankoop melden.

Waar is het wachten op?

Nog even twijfels over Ti or not Ti ☺
En Windows moet juist vanavond een bijzonder grote update uitvoeren. 😣

Het is de K2 Ikonic 80 (zonder Ti) in 177 geworden.
Zojuist besteld dus met een klein beetje geluk nog op tijd in huis voor onder de kerstboom. Iets minder sportief dan vooraf bedacht maar daar ik steeds meer de ‘familie-ski-man’ ga uithangen vind ik dit eigenlijk niet zo erg. De wilde jaren voorbij, de grijze haren ervoor terug. En volgens diverse reviews is ook hiermee nog genoeg sportief te skiën.
Nu maar hopen voor iedereen dat alle Corona ellende minder wordt en we weer iets meer keuzevrijheid krijgen. Deze winter geen vakantie geboekt dus maar een dagje Sauerland zodra dat weer gewoon toegestaan is.

En ook al geleverd. Vlugge mensen bij Duijvestijn en ook UPS. Top service.

En ook al geleverd. Vlugge mensen bij Duijvestijn en ook UPS. Top service.

RuudW op 24 dec 2020 15:53

Leuke latten, hele nette prijs. Veel plezier er mee!

Edwin van Riel

Plaats een reactie