Uitdeuken skischoen met flex 130

Beste wintersporters,

Met skiën draag ik Lange RS 130 skischoenen. Voor mij een zeer fijne schoen, strak om de voet en heel direct. Net onder de enkel zitten er echter aan beide voeten op exact dezelfde plaats een klein drukpuntje die uiteindelijk voor grote overlast zorgt.

Nu ga ik telkens naar een locale bootfitter om deze dan uit te laten deuken. Waarna ik de schoen de hele dag probleemloos kan dragen. Men vertelt mij dat door de hoge flex van 130 de schaal weer naar zijn oorspronkelijke vorm terug gaat.

Heeft iemand misschien tips of ervaring waarmee het uitdeuken blijvend kan zijn?

Uitfrezen in plaats van uitdeuken?

Inderdaad frezen, kan alleen wanneer het materiaal er dik genoeg voor is op dat plekje.

Edwin van Riel

Bij mijn weten is een buitenschaal van een skischoen gemaakt van een thermoplast dus als de plek die uitgedeukt wordt eerst verwarmd wordt en vervolgens uitgedeukt en onder deze druk afgekoeld zou het goed moeten komen. De referentie naar de hooge flexwaarde klinkt mij als een broodje aap verhaal.

.

@geenen heeft idd weinig met flexwaarde te maken lijkt me. Ik heb de Lange XT130 lv freetour. Weet niet of het materiaal vergelijkbaar is maar, de beste man die er een halve dag mee bezig geweest is had sterke voorkeur voor frezen boven verwarmen&oprekken. Moet het materiaal op die plek natuurlijk wel dik genoeg voor zijn.
@BWML is er wel voldoende verwarmd voor het oprekken of is er met de temp niets gedaan?

Edwin van Riel

Ik kan alleen over mijn ervaring vertellen.
Jaren geleden het zelfde gehad.
Zes maal terug geweest ( op zichzelf al heel vervelend na het skiën)
Maar het mocht niet helpen.
Ik ben er in ieder geval mee op gehouden.
Wat blijkt de buitenschaal neemt altijd weer zijn oorspronkelijke vorm aan.
Je kan verwarmen wat je wilt.
Ik heb er verder geen verstand van maar bij weg slijpen verzwak je de schoen.
Mijn advies andere schoenen kopen.
Succes 👍☕️🍰

Slijpen verzwakt per definitie, maar hoeft geen probleem te zijn mits je daar voldoende materiaal hebt. Van iedere keer hetzelfde stukje oprekken, knapt die schoen ook niet op.

Heb ook wel eens goed resultaat gezien door gewoon een klein stukje uit de binnenschoen weg te snijden, kan mss ook een optie zijn.

Edwin van Riel

Kreeg ooit ongeveer hetzelfde advies als Hooykaas. Als ik me goed herinner had het te maken met de hardere materialen die ze gebruiken in schoenen met hoge flex. Bij een zachte schoen is de densiteit van het materiaal lager en daarom zouden die makkelijker zijn aan te passen. Ook andere schoenen als enige oplossing, maar het ging ook wel over grotere aanpassingen dan één knelpunt(je).
NB: een paar laagjes extra tape op de enkel en terug opwarmen van de binnenschoen hebben ze vermoedelijk al geprobeerd? Bij mijn vrouw hebben ze een stukje van de binnenschoen bijgeschaafd om een drukpunt bij de enkel weg te halen. Denk dat het de combinatie was van beiden waardoor het voor haar was opgelost.

*bericht bewerkt door Hupla op 29 dec 2020 20:02

Ontzettend bedankt voor de feedback! Ik ga het frezen nog onderzoeken, maar ik geloof inderdaad dat het materiaal op de bewuste plek te dun is.

Het zullen dus nieuwe schoenen gaan worden die ik tijdens de wintersport ga aanschaffen met een locale bootfitter. Niet meer in Nederland…

Fijne wintersport gewenst voor hopelijk dit seizoen!

Norbert Maier heeft mijn schoenen blijvend voorzien van een ‘eitje’ op 2 drukpunten dmv verwarmen en op het ‘uitdeukijzer’ te laten afkoelen. Als je het te snel weer de gelegenheid geeft komt het in oorspronkelijke vorm terug. Lijkt mij dat dat met alle schoenen zou moeten kunnen.

Ontzettend bedankt voor de feedback! Ik ga het frezen nog onderzoeken, maar ik geloof inderdaad dat het materiaal op de bewuste plek te dun is.

Het zullen dus nieuwe schoenen gaan worden die ik tijdens de wintersport ga aanschaffen met een locale bootfitter. Niet meer in Nederland…

Fijne wintersport gewenst voor hopelijk dit seizoen!

BWML op 31 dec 2020 10:09

voor je ze wegdondert mss eens ff proberen door wat van binnenschoen weg te nemen? Niet geschoten, altijd mis toch ;)

Edwin van Riel

Heeft iemand misschien tips of ervaring waarmee het uitdeuken blijvend kan zijn?

BWML op 29 dec 2020 11:24

Ik heb zelf ook RS 130 en deze is op veel plekken aangepast ivm mijn zeer lastige voeten. In ieder geval, ook mijn ervaring is dat je ze na zoveel tijd opnieuw moet thermisch uitdeuken. Ze komen niet helemaal terug maar wel genoeg om opnieuw te gaan irriteren. Alleen, jouw probleem ligt onder je enkels en ik denk net als Edwin (@evr66) dat je een oplossing moet zoeken in je binnenschoen. Een andere bootfitter misschien!?

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Je kan gewoon frasen hoor is zo gedaan.

Je kan gewoon frasen hoor is zo gedaan.

Skiwi87 op 31 dec 2020 15:38

punt is volgens mij meer dat het net onder de enkel zit. materiaal kan daar wel eens te dun zijn. Komt je freesje aan de andere kant weer naar buiten zeg maar ;) Vandaar mijn suggestie om gewoon een stukje (rondje of zo) uit de binnenschoen weg te snijden. Wel even goed mikken. Dan krijg je daar vanzelf een 3-5 mm extra ruimte en blijft de schoen verder goed aansluiten. Opgelost ;)

Toe-box hebben ze bij mij een flink stuk uitgefreesd, was geen probleem, maar daar zit gewoon veel meer materiaal.

*bericht bewerkt door evr66 op 31 dec 2020 15:50

Edwin van Riel

Heel verstandig @BWML
Omdat je op locatie als je geskied hebt direct kan voelen waar het niet prettig zit.
Skischoen mogen NERGENS knellen.
Voor je ze koop koppel er een voorwaarde aan.
Als ze ergens pijn doen breng je ze terug.En probeer je een ander paar.
In het ergste geval betaal je een paar dagen huur.
Zij doen jou schoenen dan weer in de verhuur.Niemand wordt er minder van.

Klaar.

Heel verstandig @BWML
Omdat je op locatie als je geskied hebt direct kan voelen waar het niet prettig zit.
Skischoen mogen NERGENS knellen.
Voor je ze koop koppel er een voorwaarde aan.
Als ze ergens pijn doen breng je ze terug.En probeer je een ander paar.
In het ergste geval betaal je een paar dagen huur.
Zij doen jou schoenen dan weer in de verhuur.Niemand wordt er minder van.

Klaar.

Hooykaas op 31 dec 2020 16:55

Helemaal top! Geweldige tips, thanks!!

Plaats een reactie