'Japanse' Ski Techniek

Ik heb nog maar weinig posts voorbij zien komen van onze verre oosterburen: de Japanners.

Voor mij (persoonlijk) zijn ze nog altijd de absolute #1 ter wereld als het aankomt op skitechniek. Ik heb het dan ook niet over wedstrijden op basis van tijd, maar op basis van scores (jury).
Een vrij onbekend fenomeen, buiten Japan en Korea.

De criteria voor een hoge score zijn nogal veranderd door de jaren heen (en doet dat nog steeds), maar vaak komt het neer op een mix van factoren als: snelheid, ski performance, controle van het kanten, efficiency van de bewegingen, breedte van de bochten, ritme en terrein tactieken.

De reden dat het mij persoonlijk zo aantrekt is omdat het precies het type skiën is wat mij uitdaagt en de ‘leukste’ sensaties brengt: snelheid, dynamiek en flow.

Een van die skiërs die dit heel mooi doet, en vaak ook hoog eindigt op de wedstrijdlijsten is Keisuke Honda, zie hier een video van hem:

.

Als jij dit zo ziet; hoe kijk je ernaar en welke gedachten komen in je op? Wellicht dat we daarmee een interessant topic op gang kunnen krijgen m.b.t. skitechniek(en).

See you on the mountain.

Er zijn diverse topics voor wat betreft skitechnieken. Ik beheers een, voor een groot gedeelte zelf aangeleerde techniek…laten we het voor het gemak de “Hollandse techniek” noemen. Dus ik mag er eigenlijk niet veel van zeggen. Doe het toch:

Skistokken zwabberen alle kanten op, en zit een beetje achterop. Ziet er verder wel “smooth” uit. Ben wel benieuwd of dit op donker rood/ zwart ook werkt.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Takao Maruyama!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Takao Maruyama!

Shane op 30 dec 2020 08:09

Nailed it! Ik meen vooralsnog de skiër met de meeste titels op zijn naam (in Japanse Tech Competities).

Leuk feit is dat hij is opgeleid door o.a. Martin Gugganig (een Oostenrijker), een beetje het ‘type’ Richard Berger.
@Veenhoorn Takao is wat meer een newschooler waarin het gebruik van de armen wat rustiger is. Veel Japanners zien enige vorm van inclinatie als correct in de 1ste helft van de bocht en proberen daarvoor zowel hun bovenlichaam als armen te gebruiken. Pistes zijn over het algemeen tamelijk stijl, gemiddeld tot stevig rood voor Oostenrijkse begrippen.

Anderzijds gaat dit hoogstwaarschijnlijk niet heel goed werken op een zeer oneffen en steile piste, m.u.v. de korte bochten.

*bericht bewerkt door Pow! op 30 dec 2020 08:43

See you on the mountain.

Gelukkig krijg je er een goede analyse bij. Anders heb je helemaal geen idee waar je naar kijkt.
Een eerlijk gezegd heb ik hier niet het idee dat ik naar iets “bijzonders” aan het kijken ben.

Übung macht den meister!!!

Naast het feit dat dit extreem goed skien is, investeren de Japanners veel in skielessen. Zoals POW zegt type Richard Berger, maar ook Reilly Mc Glashan of Paul Lorenz zijn mensen die veel in Japan zijn te vinden en deze techniek van skien aanleren/verspreiden. Ik vind de video’s van de heren altijd inspirerend en hoop dat ik dit ooit kan skien zoals zij… (blijf dromen)

Een eerlijk gezegd heb ik hier niet het idee dat ik naar iets “bijzonders” aan het kijken ben.

RFKANGOO op 30 dec 2020 08:44

Totdat je andere top-skiërs, zoals Paul Lorenz en Reilly Mcglashan in dit soort wedstrijden ziet. Het verschil zit hem vooral in het omgaan met de zachte Japanse ondergrond. Bij Honda hierboven lijkt het alsof hij op een hagelstrakke piste skiet, zonder ooit te hoeven corrigeren in balans, terwijl het zeer variabel is, dat maakt het zo goed.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ken er er wellicht niet genoeg van, maar dat ziet er voor mij uit zoals een heel erg goede Franse, Oostenrijkse of Amerikaanse skiër het ook zou doen.

Ik zie weinig of geen verschil met de
ons bekende techniek.
Behalve dan dat ik dacht dat het een vakantie video was van de Hollandse techniek van @Veenhoorn

Helaas zijn de vele youtube filmpjes van dit soort gasten nogal in het Japans, ben ik net zo goed in als een wintersport pubquiz ;)

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 30 dec 2020 10:59

Ik ken er er wellicht niet genoeg van, maar dat ziet er voor mij uit zoals een heel erg goede Franse, Oostenrijkse of Amerikaanse skiër het ook zou doen.

skivr op 30 dec 2020 10:36

Ik moet eerlijk zeggen dat, in mijn ogen, de technieken tussen de Japaners, Fransen, Oostenrijkers en Amerikanen wel wat verschilt. Uiteraard is het lastig om een land over een kam te scheren qua skitechniek, maar goed, over het algemeen zie je een terugkomend patroon in de bewegingen die worden gemaakt.

Dit is voor mij bijvoorbeeld typisch Zwitsers skiën (lange radius):

De Oostenrijkers hebben daar ook veel van weg, maar dan is het allemaal net iets minder grof / subtieler.

De Amerikanen (PSIA) doen het ook weer wat anders (korte radius):

.

Daar zit het verschil hem voornamelijk in het skileerplan al is de uitkomst toch weer wat anders dan de Oostenrijkers.

*bericht bewerkt door Pow! op 30 dec 2020 11:03

See you on the mountain.

Uiteindelijk skiën ze allemaal, en staan ze allemaal op de buitenski, dus het zijn nuance-verschillen. Op de Interski kun je de verschillen het beste zien:

Let op zaken als hoog-laag versus tiefentlastung, positie van de armen, kracht bij de bochtinzet enzovoorts.

*bericht bewerkt door Shane op 30 dec 2020 11:05

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je moet eens kijken naar de verandering in skistijl van Oostenrijk op de Interski het afgelopen decennium en vooral de laatste 5 jaar @Pow . De brede stance (die in NL nog steeds veel geleerd wordt) is er bijvoorbeeld uit, waardoor met name de korte bochten een stuk vloeiender en natuurlijker ogen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je moet eens kijken naar de verandering in skistijl van Oostenrijk op de Interski het afgelopen decennium en vooral de laatste 5 jaar @Pow . De brede stance (die in NL nog steeds veel geleerd wordt) is er bijvoorbeeld uit, waardoor met name de korte bochten een stuk vloeiender en natuurlijker ogen.

Shane op 30 dec 2020 11:10

Eens, verschil is goed te zien in de Interski demo van 2011:

VS die van 2019:

Ik ben dan ook heel benieuwd wat de nieuwe ontwikkelingen zullen zijn in de komende jaren.

See you on the mountain.

De stijl wordt steeds populairder, ook hier in Europa. Veel mensen kijken naar de gasten van Projected Productions en vinden dat helemaal het einde. Geri Tumbasz skiet ook zo, dus voor degenen die deze stijl fantastisch vinden, zou ik aanraden bij hem clinics te volgen.

Tja, wat moet ik ervan zeggen. Inefficient, onzinnig om aan te leren als je niet constant bezig bent met skiën (te moeilijk) en leuk om naar te kijken. Maar ik heb er verder niks mee, geef mij maar Hirscher.

Ha, ja dat is ook wel erg mooi natuurlijk

Hoe kijk jij dan naar Alice Robinson @Skitechniek?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Voor racers telt uit eindelijk maar 1 ding, de klok.

Wat ik voor mezelf eruit haal is juist efficiency, meer natuurlijke bewegingen die ook in andere sporten gebruikt worden. Vandaar dat ik ook een Tom Gellie volg, die is daar ook veel mee bezig.

De stijl wordt steeds populairder, ook hier in Europa. Veel mensen kijken naar de gasten van Projected Productions en vinden dat helemaal het einde. Geri Tumbasz skiet ook zo, dus voor degenen die deze stijl fantastisch vinden, zou ik aanraden bij hem clinics te volgen.

Tja, wat moet ik ervan zeggen. Inefficient, onzinnig om aan te leren als je niet constant bezig bent met skiën (te moeilijk) en leuk om naar te kijken. Maar ik heb er verder niks mee, geef mij maar Hirscher.

Skitechniek op 30 dec 2020 12:06

Interessant dat jij deze trend (als je het zo zou mogen noemen) opmerkt, aangezien je erg thuis bent in de wereld van skitechniek en clinics.

Toevallig liep ik enkele dagen geleden inderdaad wat video’s van Geri Tumbasz tegen het lijf. Een van de weinige Europeanen in die stijl heb ik zo het vermoeden.

Zonder twijfel hebben Reilly en Paul en groot deel van de mensen geïnspireerd; het is vanuit esthetisch oogpunt denk ik voor velen aantrekkelijk om te zien/kunnen.

Als jij het hebt over inefficient, waar moet ik dan aan denken? Overbodige bewegingen of bijvoorbeeld meer doen dan nodig is?

See you on the mountain.

Voor racers telt uit eindelijk maar 1 ding, de klok.

Wat ik voor mezelf eruit haal is juist efficiency, meer natuurlijke bewegingen die ook in andere sporten gebruikt worden. Vandaar dat ik ook een Tom Gellie volg, die is daar ook veel mee bezig.

Sjaak27 op 30 dec 2020 12:26

Heel tof. Tom Gellie lijkt mij inderdaad wel een van de skiërs (met een instructie platform) die zich het meest op efficiency richt. Heb je toevallig wel eens een abonnement genomen op zijn site? Zo niet, dan raad ik het je aan om te doen. Echt tientallen uren te vinden aan top content.

See you on the mountain.

@Pow! jazeker, ik volg zijn website bigpictureskiing.com .

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 30 dec 2020 12:54

Ha, ja dat is ook wel erg mooi natuurlijk

Hoe kijk jij dan naar Alice Robinson @Skitechniek?

Shane op 30 dec 2020 12:16

Ik vind die analyse echt waardeloos tbh. De analyse kijkt puur naar de bewegingen en vergeet daarbij de natuurkunde die speelt. Daarbij is de beste man gestopt, ik kan me niet voorstellen dat hij voorheen ook zo skiede. Ik acht het waarschijnlijker dat hij nu enkel plezier maakt op ski’s, maar het is totaal niet representatief voor hoe een World Cup atleet normaliter zou skiën. Ik heb legio World Cup atleten in het echt zien skiën, het zag er nooit zo uit. Zo zag het er wel uit:

Die projected productions gasten beginnen wat dat betreft steeds meer op Harb te lijken. Dingen op zo een manier framen dat het preekt voor eigen parochie. Walgelijk. De marketing is wel ronduit bewonderenswaardig te noemen.

Ik vind Alice Robinson gaaf om te zien!

De stijl wordt steeds populairder, ook hier in Europa. Veel mensen kijken naar de gasten van Projected Productions en vinden dat helemaal het einde. Geri Tumbasz skiet ook zo, dus voor degenen die deze stijl fantastisch vinden, zou ik aanraden bij hem clinics te volgen.

Tja, wat moet ik ervan zeggen. Inefficient, onzinnig om aan te leren als je niet constant bezig bent met skiën (te moeilijk) en leuk om naar te kijken. Maar ik heb er verder niks mee, geef mij maar Hirscher.

Skitechniek op 30 dec 2020 12:06

Interessant dat jij deze trend (als je het zo zou mogen noemen) opmerkt, aangezien je erg thuis bent in de wereld van skitechniek en clinics.

Toevallig liep ik enkele dagen geleden inderdaad wat video’s van Geri Tumbasz tegen het lijf. Een van de weinige Europeanen in die stijl heb ik zo het vermoeden.

Zonder twijfel hebben Reilly en Paul en groot deel van de mensen geïnspireerd; het is vanuit esthetisch oogpunt denk ik voor velen aantrekkelijk om te zien/kunnen.

Als jij het hebt over inefficient, waar moet ik dan aan denken? Overbodige bewegingen of bijvoorbeeld meer doen dan nodig is?

Pow! op 30 dec 2020 12:29

Vooral de timing heb ik een probleem mee, de kantenhoek is super vroeg. De radius van een ski is echter per definitie groter boven de vallijn dan onder de vallijn. Dit gegeven maakt dat je boven de vallijn meer snelheid nodig hebt dan onder de vallijn om met dezelfde kantenhoek te skiën. Als je deze premissen accepteert, waarom zou je dan zo willen skiën? Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker door de bovenkant van de bocht op die manier te willen skiën.

Het resultaat hiervan zie je vooral terug op langere ski’s.

Dit is reilly op radius 27. Je ziet veel innenlage, veel gewicht op de binnenste ski en een buitenste ski die vaak wegloopt, amper grip heeft.

Dit ben ik op radius 35 met vroege kanthoek. Doordat ik zo vroeg maximale kanthoek had was er bijna geen ‘deflection across the hill’, dus de bocht was niet breed. Ik eindigde op mijn binnenste ski en moest daardoor breder gaan staan om mijn balans te houden, hetgeen resulteerde in een a-frame. Daarbij was ik daardoor zwaar tijdens de overgang, terwijl je eigenlijk gewichtsloos wil zijn in de overgang van een bocht. Door niet gewichtsloos te zijn duurt de overgang van een bocht onnodig langer, waardoor je minder speed control hebt.

Dit ben ik op radius 35 met late kanthoek, hoewel er nog genoeg problemen zijn met deze bocht zie je wel dat ik veel beter in balans sta.

Dit heeft niks met techniek te maken, maar puur met inefficiënte timing. De onderstaande afbeelding komt van een Noorse paper (Reid 2012).

null

Dit is een bocht van een World Cup atleet, je ziet dat de radius afneemt naarmate de bocht vordert. Dat is hoe skiën per definitie werkt. De reden dat de bovenkant van de bocht dus moeilijker is, is omdat je snelheid over het algemeen redelijk constant is, maar je radius niet. Op een slalom ski is de bovenkant van de bocht ongeveer 20 en een groot deel is 10 a 12 meter. Onderkant van de bocht 6 ongeveer. Je snelheid zal gedurende de bocht in een dynamisch gesneden bocht redelijk constant zijn, dus laten we het als constante beschouwen. Op een reuzenslalom ski kan je je voorstellen dat de radius aan de bovenkant van een bocht nog veel en veel groter is. Laten we zeggen tussen de 40 en de 50, groot deel 27 a 35 en onderkant bocht is misschien 20. Deze getallen van de reuzenslalom ski gok ik, het principe dat je moet snappen is dat de bovenkant van een bocht een grotere radius heeft dan de onderkant.

Je kan je echter voorstellen dat je echt belachelijk hard moet skiën als je op een moment in de bocht waarop je radius 40 a 50 is al enorm veel kanthoek wilt maken. Dat is gekkenwerk. Niet voor niets skiën al die Japanners en Projected Productions gasten meestal op slalomski’s, want op een slalomski lukt het nog wel. Je ziet dat wanneer Reilly bijv. op een grote radius staat zijn techniek in een keer geen stand meer houdt.

Dus als je weet dat de bovenkant van de bocht lastiger is dan de onderkant van de bocht, waarom zou je dan in godsnaam iemand willen leren skiën als een Japanner? Op je buitenste ski staan is voor de meeste al moeilijk genoeg as it is, waarom zou je het nog moeilijker maken? Je moet onnodig hard skiën om zulke kanthoeken al vroeg in de bocht te bereiken en dat is voor de meeste mensen gevaarlijk. Dus mijn conclusie is: leuk om te zien, maar nee dankje.

Ander probleem is de overgang van die bocht. Ik kan het filmpje niet vinden, maar Reilly had een filmpje waarin hij zei hoe erg hij cringed als hij skiet met een ‘turtle neck’. Misschien dat jij hem kan vinden @Shane? Die tiefentlastung wordt m.i. compleet verkeerd uitgevoerd door veel van die Projected Productions gasten. Soms zijn ze niet gewichtsloos
De reden bijv. dat Hirscher elke keer met gebogen benen skiet in de overgang in het analyse filmpje van Reilly McGlashan is omdat de tails van de ski’s gebogen zijn en die energie vrijkomt. Dat maakt dat je gelanceerd wordt en als je die energie wil opvangen, moet je je benen buigen. Anders volgt je lichaam het pad van je ski’s en dat wil je voorkomen. Wat gebeurt er bij, ze zijn vaak niet gewichtsloos en passen hun centrale balans aan om dezelfde look te krijgen. Eigenlijk heb je dan rucklage.


Als je kijkt naar seconde 48 in het bovenstaande filmpje, dan zie je dat het bovenlichaam van Paul Lorenz naar voren bewogen wordt, dit is om in balans te kunnen blijven staan. Hij beweegt zijn bovenlichaam en heupen naar de ski toe. Hirscher beweegt zijn bovenlichaam echter niet, maar door de energie van de ski bewegen die ski’s naar zijn bovenlichaam toe en hij absorbeert enkel de energie om niet gelanceerd te worden.

Je ziet daarom bij Hirscher dat zijn bovenlichaam kaarsrecht staat en hij niet zijn centrale balans hoeft aan te passen om in balans te blijven staan.

Dus je kan wel heel leuk op een bepaalde manier skiën, maar dat gaat niet als de natuurkunde niet hetzelfde is. Form follows functions vs. function follows form. Beter skiën betekent beter met de krachten om kunnen gaan en snappen wat die krachten doen en zijn (dus ground reaction force, centripetaal kracht, g-kracht etc…) en aan de hand daarvan kan je op een bepaalde manier gaan skiën.

null

*bericht bewerkt door Skitechniek op 30 dec 2020 13:49

Wat een mega gebruiksonvriendelijk forum. De tekstjes die ik bij de filmpjes heb geschreven zijn amper te zien en als ik het probeer aan te passen, gaan de filmpjes weer weg. Waardeloos.

Onderstaande stukjes missen:

Dit ben ik op radius 35 met vroege kanthoek. Doordat ik zo vroeg maximale kanthoek had was er bijna geen ‘deflection across the hill’, dus de bocht was niet breed. Ik eindigde op mijn binnenste ski en moest daardoor breder gaan staan om mijn balans te houden, hetgeen resulteerde in een a-frame. Daarbij was ik daardoor zwaar tijdens de overgang, terwijl je eigenlijk gewichtsloos wil zijn in de overgang van een bocht. Door niet gewichtsloos te zijn duurt de overgang van een bocht onnodig langer, waardoor je minder speed control hebt.

Dit staat onder het stukje bij het filmpje van Paul Lorenz:
Als je kijkt naar seconde 48 in het bovenstaande filmpje, dan zie je dat het bovenlichaam van Paul Lorenz naar voren bewogen wordt, dit is om in balans te kunnen blijven staan. Hij beweegt zijn bovenlichaam en heupen naar de ski toe. Hirscher beweegt zijn bovenlichaam echter niet, maar door de energie van de ski bewegen die ski’s naar zijn bovenlichaam toe en hij absorbeert enkel de energie om niet gelanceerd te worden.
Nog een kleine edit bij het bovenstaande stukje: Paul Lorenz heeft de ski’s daarentegen wel op de grond, er komt geen energie van de ski vrij en hij beweegt daarom zijn lichaam naar de ski toe i.p.v. dat de ski’s naar het lichaam gaan.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 30 dec 2020 13:56

2 enters voor en na je filmpjes doen @Skitechniek

Je moet even Reilly’s description lezen bij de Hirscher analyse, die schrijft daar eigenlijk precies wat jij zegt.

Paul Lorenz heeft een paar weken zelfs een Phantom move artikel geplaatst (al noemt hij het niet zo) :). Dus ja, ze gaan steeds meer op Harb lijken haha, enkel groeit hun clubje veel sneller:
https://www.paullorenzclinics.com/post/the-secret-to-paralle…

I can stick uphill ice, on my saucer...

I’ll try next time, thanks @Shane

Ik zie dat er nog een stukje is weggevallen in de tekst:

‘Ander probleem is de overgang van die bocht. Ik kan het filmpje niet vinden, maar Reilly had een filmpje waarin hij zei hoe erg hij cringed als hij skiet met een ‘turtle neck’. Misschien dat jij hem kan vinden @Shane

^Dat stond er.
Weet jij welk filmpje ik bedoel? :P

*bericht bewerkt door Skitechniek op 30 dec 2020 14:22

Verder weinig verstand van, maar bij de vergelijking van dat interski filmje zien de Deen en Brit er voor mij het meest soepel uit.

Dat hele brede vond ik ook nooit een gezicht. Benieuwd wanneer Oostenrijk ook eens af gaat stappen van de snowboard als een gorilla techniek. Geen gezicht.

Oh en Japanners hebben altijd alles net wat anders.

Haha, we hebben je bijdragen gemist @skitechniek. Tijdje al niet meer gezien ook (voor de sluiting van) in ZTM. Goed dat je er nog/weer bent!

Edwin van Riel

Die projected productions gasten beginnen wat dat betreft steeds meer op Harb te lijken. Dingen op zo een manier framen dat het preekt voor eigen parochie. Walgelijk. De marketing is wel ronduit bewonderenswaardig te noemen.

Skitechniek op 30 dec 2020 13:45

Ik moet zeggen dat ik Paul & Reilly vooralsnog altijd open-minded naar buiten heb zien treden. Reilly vaak onder het mom van: ‘ski op een manier waarop jij er plezier van hebt’. Veelal lijken ze ook zaken als persoonlijke voorkeuren te brengen en niet als feit te bestempelen.

Overigens een hele goede input op dit topic! Ik weet alleen niet of ik het 100% helder voor mij heb:
doel jij erop dat de (te) grote kantenhoek in de eerste helft (/ voor de apex) inefficient is, ofwel, te sterk afhankelijk is van moeite (o.a. stabiliteit) en snelheid?

Ik weet wat je bedoeld met Reilly’s video over de ‘turtle neck’, helaas weet ik niet meer precies welke video dat is.

See you on the mountain.

Leuk topic.

Ik ben eerlijk gezegd niet zo onder de indruk van de Japanner, tenminste niet van wat in het eerste filmpje te zien is. Ik zie een skiër die zijn bovenlichaam mooi recht houdt, maar verder naar de kijkers zwaait met zij stokken en eigenlijk op de taillering van de ski zijn bocht draait. Nauwelijks schauffeldruck en ook geen/nauwelijks buiging van de ski.
@Skitechniek legt de link/vergelijking naar de world cup, en daar draait inderdaad alles om timing en buigen van de ski’s. Dat moment wil je zo kort (snijden is remmen) en krachtig (rebound is de KERS in de skiracerij) mogelijk houden. Tussendoor wil je zo veel als kan vlak staan.
Moraal van het verhaal: “Bend dzhe ski’s!”

Overigens is de ene bocht de andere niet. Soms wil en kun je alleen je buitenski gebruiken, soms bouw je de druk op je binnenski al vroeger op omdat het je nieuwe buitenski wordt en je sneller wilt wisselen. Soms is het vlakker (creëer actief meer rebound door naar voren te komen en hou je ski buiten de bocht verder vlak, gebruik ook je binnenski), soms steiler (blijf vooral op die buitenski en trek dat binnenbeen op anders loopt de buitenski weg) en zo zijn er nog een boel andere nuances aan te brengen. Maar wat mij betreft bewaar je die Japanse stijl enkel voor in de keuken.

Die projected productions gasten beginnen wat dat betreft steeds meer op Harb te lijken. Dingen op zo een manier framen dat het preekt voor eigen parochie. Walgelijk. De marketing is wel ronduit bewonderenswaardig te noemen.

Skitechniek op 30 dec 2020 13:45

Ik moet zeggen dat ik Paul & Reilly vooralsnog altijd open-minded naar buiten heb zien treden. Reilly vaak onder het mom van: ‘ski op een manier waarop jij er plezier van hebt’. Veelal lijken ze ook zaken als persoonlijke voorkeuren te brengen en niet als feit te bestempelen.

Overigens een hele goede input op dit topic! Ik weet alleen niet of ik het 100% helder voor mij heb:
doel jij erop dat de (te) grote kantenhoek in de eerste helft (/ voor de apex) inefficient is, ofwel, te sterk afhankelijk is van moeite (o.a. stabiliteit) en snelheid?

Ik weet wat je bedoeld met Reilly’s video over de ‘turtle neck’, helaas weet ik niet meer precies welke video dat is.

Pow! op 30 dec 2020 15:26

Te grote kanthoek voor de vallijn is inefficiënt.

Je hebt op zich wel gelijk hoor wat betreft Reilly en consorten, alhoewel feit en mening soms wel door elkaar heenlopen mijns inziens. Overigens een saillant detail, Tom Gellie stelde niet altijd even open minded te zijn t.o.v. bepaalde stijlen.
https://www.youtube.com/c/SIAAustria/videos

Op dit kanaal kan je enkele technical discussions vinden met Tom Gellie. Ik weet niet meer in welke technical discussion Tom Gellie zei dat hij vroeger minder open minded tegenover verschillende skistijlen stond dan nu. Maar hij laat daarin een filmpje zien waarin Ramon Zenhausern (world cup skier) best onconventionele techniek laat zien waarin hij naar binnen valt. Ik denk dat hij o.a. op basis daarvan het hele ‘toppling’ concept geïntroduceerd heeft. Hetgeen ik ook echt een waardeloos concept vind overigens, het komt neer op vroeg in de bocht naar binnen vallen met je bovenlichaam.

Van wat ik ervan heb gezien zijn veel van de teachings van projected productions/tom gellie gefocust op een gevoel of op bepaalde bewegingen. Maar in principe maakt het niet uit wat je ‘stijl’ is/hoe je beweegt. Of je nou wel of niet met je armen zwaait, netjes vanuit onder kant of head-first de bocht in gaat, als je 50 graden kanthoek hebt, 50 km/h gaat en alle andere variabelen hetzelfde zijn, dan is je ski performance hetzelfde. Het maakt natuurkunde niks uit hoe je skitechniek eruitziet. Maar er zijn dus wel bepaalde voor iedereen geldende natuurkundige wetten en aan de hand daarvan kan je wel degelijk stellen dat bepaalde dingen efficiënter of minder efficiënt zijn.
@Hessel
Ja helemaal eens, die Koreanen en Japanners gaan vaak echt met mach 30 de berg af omdat er zo weinig druk op de ski staat. Zie je ook bij @Shane zijn interski filmpje, de Koreaan maakt 6 bochten over een stuk waar de meeste er 7 maken. En lol @ ‘maar wat mij betreft bewaar je die Japanse stijl enkel voor in de keuken.’ Hahahaha

@evr66
Ik ben er ook al tijden niet geweest haha. Maar ik leef nog! Zelf wel nog flink aan het trainen?

Om trouwens nog iets toe te voegen aan het feiten en meningen door elkaar halen, je ziet dat Tom Gellie in het fimpje over toppling de correlatie tussen toppling en kanthoek/vroege kanthoek legt en als je niet ‘toppled’, dan heb je minder kanthoek en ski je meer park en ride, aldus Gellie. Dat is een mening als feit verkopen, want wat hij zegt slaat kant noch wal.

En hij legt de correlatie ‘vroegere kanthoek = improving your skiing’. Ik accepteer überhaupt die premisse niet. Wat hij stelt is een mening. Het stuurt je dus in een bepaalde direction, terwijl dat echt niet per se objectief goed skiën is. Ga naar de de Austria Ski Racing camps, of naar Schild, of Ski Zenit (allen gerenommeerde race acedemies) en je zal horen dat vroeg op de kant prima is, maar dat je juist geduldig moet zijn met het maken van kanthoek.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 30 dec 2020 17:15

Voor de meeste gewone stervelingen op de skipiste zijn dat soort nuances (mikken naar volle kanthoek voor of na apex) echt onbereikbare variabelen hoor. We zijn blij dat die ski’s uberhaupt op de kant gaan en dat er zo achter ons een S-vormig spoor verschijnt.

Maar wel eens interessant om te lezen!

Plaats een reactie