Caravan in skigebied

Beste allen,

Ik speel momenteel met het idee om een caravan/chalet te plaatsen op een wintercamping. Momenteel ben ik nog vooral nog op zoek naar meer informatie zodat ik voor mezelf een volledig plaatje kan leggen oa mbt tot financiën.

Het idee is een beetje een eigen plaats te hebben in de Alpen waar ik snel naar toe kan voor 3 dagen of zo. Daarnaast zou ik deze ook in verhuur plaatsen zodat ik wat kosten kan recupereren.

Zoals ik zei ben ik vooral nog bezig met het verzamelen van informatie. Dus alle ervaringen zijn welkom ook minder goede :).
De praktische uitvoering gaat hier van een zeecontainer inrichten en deze te laten vervoeren tot een goedkope 2de hands caravan die je renoveert en wat pimpt…

Ik kijk alvast uit naar jullie opmerkingen.

Grts
Siegfried

Geen ervaring mee maar ex collega wel. Die heeft een kabe met wintervastevoortent in Oostenrijk staan
Denk dat je een goede caravan nodig hebt die goed is geïsoleerd anders ga je last krijgen van bevroren leidingen, water. Goede gaskachel en voortent en dan geen wintertent maar een vast wintervoortent (google) maar eens heb je een idee.
Goed dak of wellicht een winterdak, bij sneeuwval komt er aardig wat gewicht op het dak, voor je het weet gaat dit doorzakken.
Camping zoek die dicht bij een vliegveld ligt of aan is te rijden met trein, dan ben je er zo voor 3 dagen is dat handig. Skigebied waar je betaalbaar een jaarpas kunt kopen, net zo handig.
Betaalbare wintercamping, lees zeer verschillende prijzen voor een seizoensplek, kan aardig in de papieren lopen. Wellicht is een verwarmde ruimte voor je skispullen en douche/toilet net zo handig.

Groeten, Harald

Verwarmde ski ruimte hebben ze allemaal wel, gemeenschappelijke zit ruimte en zo zie je wat meer in Frankrijk dan in at. Caravans met vloeistof verwarming (Kane,cabby, polar, sommige kip, sommige adria) zijn het meest comfortabel. Ook met gewone reuma gaskachel krijg je het wel warm hoor. Onze vorige cvan (hadden toen een wilk, vervangen door een polar) heeft hele winters gestaan zonder extra dak, was geen probleem, maar het is wel mooi). Met een voortent zijn we gestopt. Gebruikten hem weinig. Wel handig wanneer je een minder forse kachel hebt. Als de kachelpijp op het dak uit komt, verleng pijpje niet vergeten. Vriendelijk/behulpzame camping beheerder is wel fijn m, kan ie voor je komt alvast de kachel aanzetten. Afhankeyvan de kachel kan door en door verwarmen van de matrassen en kasten wel een paar uur duren. Wij hebben altijd voorkeur voor een plek dichtbij het sanitair, is gewoon lekker als het slecht weer is. Vergeet er geen slowcooker in te zetten. Zooi s ochtends er in en als je terug komt is de stoofpot of erwtensoep klaar 😋. Pallet voor de deur waar je het opstapje op kunt vastschroeven is fijn, liggen meestal wel op de camping.

Edwin van Riel

Wij doen al een aantal jaren aan wintercamperen (eigenlijk hele jaar). Mijn belangrijkste tip, zoek eerst goed uit waar je wilt gaan staan.

  • Welke skigebieden zijn er in de buurt
  • Hoe lang is het rijden
  • Welke campings zijn er (en bezoek ze ook eerst)

Verhuren op campings is trouwens vaak lastig. Meestal moeten de huurders naast de huur aan jou ook nog een dagvergoeding betalen aan de camping eigenaar. En dan is zo’n caravan huren in één keer een stuk minder interessant.
Ook staan niet alle campings het toe dat je je caravan verhuurt.

Als je nog vragen hebt stel ze gerust.

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Bedankt allen voor de reacties :)

Naar camping toe had ik al een lijstje van criteria in mijn hoofd:

  • centraal gelegen, hoeft niet aan skigebied direct te liggen.
  • Mogelijkheid tot lang seizoen (november - midden april (mei).Eventueel mits wat langer rjden naar skigebied.
  • Grote luxe hoeft niet, liever kleinschalig maar met goede basics en behulpzaamheid
  • laag gelegen (makkelijker bereikbaar, en lijkt me ook handiger ivm sneeuwopruiming)
    Hier komt nu ook de mogelijkheid om af en toe te verhuren bij. Dit zou zeker niet via airbnb of zo zijn ,eerder aan kennissen enz… Dat wordt waarschijnlijk nog een issue :).

Qua caravan dacht ik richting zoiets https://www.2dehands.be/a/caravans-en-kamperen/caravans/m163…
Ik zou deze binnenin wel wat frisser maken :). Persoonlijk heb ik geen behoefte aan douche en zo aangezien dit op de camping aanwezig is.Ik zou dit er dan ook eventueel uithalen, idem voor afwasplaats zou ik dat ook wat downsizen… Onder het motto wat er niet is kan niet kapot gaan.

Hoe gaan jullie om met sneeuwruimen en zo? Of kan dat mits betaling meestal worden voorzien door de campingbeheerder?

Grts

Sneeuwruimen doen we zelf als we aankomen even. Valt meestal wel mee, zeker als je in het dal staat. Paadje van de weg naar de caravan maken heeft me nog nooit meer dan 10 minuten gekost. En een paar plaatjes om het vuurtje wat op te stoken natuurlijk ;)

null

null

null

Edwin van Riel

De caravan waar je link naar verwijst lijkt me niet gemaakt met het idee om naar de sneeuw te gaan, maar ik ken het merk niet heel goed en kan me vergissen.

Wat me opvalt is dat er een ventilatierooster in de deur zit, deze zijn vaak niet goed afsluitbaar en zorgen voor kou als de wind er op staat. De disselruimte is ingebouwd in de caravan, met die leeftijd houdt dat waarschijnlijk in dat gedacht werd dat er dan geen isolatie meer nodig is aan de binnenkant van de disselruimte. Dat is zelf aan te passen natuurlijk. Ook zal deze disselruimte vastvriezen, zorg ervoor dat er geen sneeuw in de opening komt. Vervelend om de gasfles niet open te kunnen draaien als je aankomt. Vaak zie je op wintercampings dat er een zeil over dit soort dissels gespannen is.
Let bij de caravan op dubbel glas, een caravan uit 1990 die niet voor de winter gemaakt is kan nog enkel glas hebben. Omdat de advertentie het heeft over exellente isolatie zal dit wel goed geregeld zijn…
Daarnaast zijn de bagageluiken overbodig, in de winter wil je die niet openen. Wel zullen ze door de leeftijd waarschijnlijk niet heel goed meer sluiten.
Caravans die niet echt voor de kou ontworpen zijn werken wel met een verwarming die de warme lucht via een buis onder de caravan verspreid naar ruimtes die binnendoor minder makkelijk bereikbaar zijn. Er komt dan natuurlijk nooit warme lucht uit het andere eind, want dat koelt buiten af. Let hier op bij aankoop (dit heb ik zelf eens over het hoofd gezien…).

Een caravan die echt voor de sneeuw ontworpen is heeft vaak een verstevigd dak, bij caravans die dat niet zijn worden wel houten palen in de caravan gezet om het dak te ondersteunen bij langere afwezigheid. Gebruik dan wel palen met zowel boven als onder een plank ter verbreding van het drukpunt. In beide gevallen zal een teveel aan sneeuw weggehaald moeten worden.

Wat downsizen betreft ga je een wc-ruimte wel missen als het 's nachts -20 is, hard waait en sneeuwt en je moet toch een keer.

Maar vooral: een eigen plekje in de sneeuw is geweldig en een caravan bevalt ons al jaren heel goed. Veel plezier met de voorbereidingen :)

Ik heb ook een tijdje met deze gedachte gespeeld.
Maar aangezien de prijs van logies+skipas (bv via Sunweb) maar een beetje duurder is dan een skipas aan de kassa kopen (voor een weekje met 2 personen in Les Olympiades in Val Thorens was dat toen 20€ duurder per persoon), heb ik die plannen terug opgeborgen.

Dirk - LIVE unITed

Hey Henk,

Bedankt voor de reactie en voor de goede tips.
Het is niet zo dat ik deze zou kopen, was eerder als voorbeeld richting budget enz…

Grts

Toch nog een extra vraag. :)
Ik zie bij mijn zoektocht op een aantal plaatsen een max aantal dagen staan dat inbegrepen is in de seizoensprijs. Is dat overal zo?
Ik ben zelfstandig consultant en wie weet ga ik wel eens voor een lange periode tss 2 contracten door…

Onze vrienden staan op een camping in BadGastein /HofGastein hebben daar een jaarplaats maar die kunnen heen wanneer ze willen.
Skibus naar de schlossalmbahn stopt voor de deur. https://www.kurcamping-gastein.at/

Dienten Die Alte schule

Een zeecontainer, ze zien je aankomen… Ja hoor, zet u hem dáár maar neer!

Ik zou je adviseren om eerst te kijken welk gebied je het meest interessant lijkt, en daar dan live wat campings te bezoeken. Er staan vrijwel overal wel caravans met vaste plek / jaarplaats te koop. De meesten zijn al voorzien van een winterdak. Vaak ook een wintertent, of zelfs houten aanbouw.

Aanschafkosten variëren van zo’n € 3000,00 voor een oud beestje tot € 25.000,00 voor een luxe caravan met vaak flinke aanbouw. Op sommige campings zelfs met vaste water- en rioolaansluiting. Verhuren inderdaad lang niet overal toegestaan, en áls het al mag dan zijn er voor de huurders flinke extra kosten mee gemoeid. Plus de shit die erbij komt: het is geen huis. Een caravan is kwetsbaarder, de boel (leidingen, toilet, kachel) opstarten en na gebruik vorstvrij maken en afsluiten is een klus waar je echt even tijd voor moet nemen om goed te doen. Ik zou dat derden niet toevertrouwen, en als er iets ernstigs gebeurt dan ben jij zelf aansprakelijk maar niet verzekerd.

Jaarlijkse kosten: indicatief €2200 tot €3000 voor je plek, en dan komt daar je electriciteit en gas(flessen) bovenop. Je kan er natuurlijk altijd heen, wanneer je maar wilt. Neem je gasten mee dan zullen die moeten worden aangemeld, campings vragen daarvoor altijd een vast bedrag per gast per nacht inclusief de toeristenbelasting.

Het is lekker om je eigen plek te hebben met je eigen (ski)spullen al daar, geen vaste wisseldagen, spontane weekendtripjes mogelijk… Als verdienmodel is het echter niks. Verder moet je uitrekenen hoe vaak je er bent en wat het dan per dag kost. Ga je uit van € 3000 per jaar en zit je bij elkaar 4 weken daar, dan zijn de kosten wel nog steeds meer dan 100 euro per dag.

Hope this helps.

*bericht bewerkt door AartvanEs op 31 dec 2020 22:37

Doe het niet om te besparen (tenzij je in de gelegenheid bent er echt heel veel gebruik van te maken natuurlijk).

De vrijheid die het oplevert is echter onbetaalbaar (alhoewel wel iets linder wanneer je hem vast neerzet met vast dak, evt aanbouw enz).

Edwin van Riel

Ik heb het recent ook overwogen en ben afgehaakt op al het gedoe (zo ervaar ik als niet campeerder het in ieder geval). Verhuren is bijna niet te doen door alle kosten die campingeigenaren vragen als er andere mensen komen dan jij zelf.

Enige reden om het wel te doen was voor mij de door @evr66 genoemde vrijheid; niets hoeven boeken, aankomen op niet wisseldagen enz enz

Lijkt me als businesscase inderdaad niet rendabel, je moet het doen voor je eigen gemak.
Als ik het vanuit huurdersperspectief bekijk, betaal ik ook liever iets meer en zit dan in een volledige Airbnb, dan in een caravan wat toch behelpen is qua ruimte.

Die vrijheid is inderdaad het grootste voordeel. Ook in het hoogseizoen kun je, afhankelijk van weer en sneeuwval gewoon in een avond even een paar honderd kilometer verkassen als het daar toevallig dumpt.

Nu in Corona tijd is het wel lekker dat je sowieso helemaal zelfvoorzienend op pad kunt, zeker als je het combineert met een rondje toerskien natuurlijk.

Edwin van Riel

Hey,
Allen tnx voor alle opmerkingen.

Het is mij ondertussen ook wel duidelijk geworden dat er een verdienmodel niet echt inzit.
De reden dat ik zou opteren voor een vaste standplaats is de snelheid. Donderdag na het werk auto in en s’nachts aankomen en je kan 3dagen skiën. Dat zie ik mij niet doen als ik hem zelf trek. :)
In de zomer zou ik hem eigenlijk niet laten staan maar afhankelijk waar we naar toe willen op reis flexibel gaan gebruiken. Nu kamperen we soms met de tent.
Ik heb inderdaad wat reken en denkwerk voor de boeg.
Ik geloof wel sterk zoals @EVR zegt dat het een enorm gevoel van vrijheid heeft. Plus door het feit dat je je eigen plek hebt, is de drempel om te gaan ook veel kleiner.

Men kan natuurlijk ook donderdagavond de bus op, met bv Sunweb, en dan kan je vrijdagmorgen zo uitgerust de piste op en maandag uitgerust naar het werk. En dan kan je ook eens elders gaan skiën dan waar je caravan staat en zit je vlak bij de piste. Meer luxe voor minder geld. Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Dirk - LIVE unITed

Misschien kan je beter voor een (bus)camper gaan. Ben je flexibel, kun je onderweg ff een paar uur slaap meepakken, altijd je eigen spullen bij de hand…

It's all about the turns duuuuuude!

Denk dat je goed moet kijken hoe vaak je denkt naar de sneeuw te kunnen? Ik kan veel vanuit Oostenrijk werken (alleen wifi of 4G nodig) en dus voor mij is het vooral gemak en omdat ik het heerlijk vindt een “eigen” plekje te hebben. Natuurlijk ook het gemak dat al je wintersport spullen gewoon kunt laten liggen (als je niet naar andere plekken gaan).
Qua locatie moet je goed naar omgeving kijken. Wij hadden eerst caravan in Ehrwald maar hadden dit na 10 jaar wel gezien. Als wij naar gletscher wilden moesten we altijd minimaal 1,5 uur rijden. Nu zitten we in Prutz en zitten we in max. 45 minuten rijden op de Kaunertaler Gletcher en hebben we SFL in de buurt.

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Een zeecontainer, ze zien je aankomen… Ja hoor, zet u hem dáár maar neer!

AartvanEs op 31 dec 2020 22:34

Bwa, er bestaat toch iets als een containerwoning tegenwoordig (dit blijft een roerend goed).
Hierbij zie ik zelf niet veel verschil tussen dit concept en een “stacaravan” zoals je deze op vele Franse kustcampings vind, behalve de in theorie bruikbare wieltjes en de wegklapbare dissel + het feit dan een containerwoning vaak beter geïsoleerd is.
Wel kijken dat je geen model koopt met enkel toegang via een groot schuifraam!
zoiets dus: https://casa.abril.com.br/casas-apartamentos/casa-montada-em…
(google translate aanbevolen tenzij je Portugees spreekt)

Glide on!

Plaats een reactie