Lengte snowboard

Beste,

Ik wil een nieuwe plank bestellen, maar twijfel erg over de maat. Ik heb altijd een 156 gereden en dat bevalt prima. Nu heb ik een erg goede deal gevonden op een plank, maar die is enkel in een 154 of 158 leverbaar. Ik snowboard nu 10 jaar, ben 1.83, 75 kg en heb een maat 42/43 (geen wide nodig dus). Ik ben het meeste op de piste te vinden, maar spring ook graag en wil als de situatie het toe laat ook graag een afsnijdertje door de poeder pakken. Wat zouden jullie aanraden?

*bericht bewerkt door timb9124 op 03 jan 2021 20:49

Ik zou voor de 158 gaan.
Het ligt natuurlijk wel aan de soort plank.
Wat voor soort snowboard is het?

Bedankt voor je snelle reactie Gerrit!
Het gaat hier om een all mountain directional twin met hybrid camber

Het gaat hier om een all mountain directional twin met hybrid camber

timb9124 op 03 jan 2021 20:55

Is het de bedoeling dat wij nu gaan raden welk board dit is?

Annoying skiers since 2003

Het gaat hier om een all mountain directional twin met hybrid camber

timb9124 op 03 jan 2021 20:55

Is het de bedoeling dat wij nu gaan raden welk board dit is?

sterko op 03 jan 2021 21:04

Excuus, ik dacht juist de vraag zo goed te beantwoorden aangezien de vraag was wat voor soort board dit was en zo degene die dit wilde beantwoorden niet hoefde op te zoeken bij naam wat voor soort board dit is. Het gaat hier om de Endeavor Ranger

Oké. Dan kun je hier: https://usa.endeavorsnowboards.com/products/1920-ranger… onderaan op de pagina een tabel vinden waar je de ideale lengte voor jouw gewicht kunt vinden. Met 75 kg zit je precies in het midden van de gewichtsrange van 65-85 kg. voor een 154 cm. board, dus dat zou ideaal voor jou moeten zijn. Voor een 158 cm. is het 72-95 dus zit je ook nog binnen de range, maar wel aan de onderkant. Als je van meer stabiliteit en hogere snelheden houdt en misschien wat meer drijfvermogen, kun je voor de 158 kiezen. Als je wendbaarder wil zijn, is de 154 beter.

Annoying skiers since 2003

@sterko

Verwacht jij dat het drijfvermogen en de stabiliteit een groot (opmerkbaar) verschil gaat opleveren? Waar zou jij zelf voor kiezen in mijn situatie? Is het overigens gebruikelijk om qua maten enkel af te gaan op gewicht en lichaamslengte buiten beschouwing te laten?

Bedankt voor je snelle reactie Gerrit!
Het gaat hier om een all mountain directional twin met hybrid camber

timb9124 op 03 jan 2021 20:55

Dan zou ik zeker voor de 158 gaan. Je bent wat lang voor je gewicht. 4 cm extra oppervlak maak nog wel wat uit en op snelheid is hij ook wat stabieler.

Verwacht jij dat het drijfvermogen en de stabiliteit een groot (opmerkbaar) verschil gaat opleveren? Waar zou jij zelf voor kiezen in mijn situatie? Is het overigens gebruikelijk om qua maten enkel af te gaan op gewicht en lichaamslengte buiten beschouwing te laten?

timb9124 op 03 jan 2021 21:20

Die 4 cm. merk je wel. Zelf zou ik voor de 158 kiezen. Ik heb zelf ook een board dat wat langer is dan volgens de tabel ideaal zou zijn, maar dat is afhankelijk van je voorkeur. Ik hou van wat hogere snelheden en meer stabiliteit en kom nooit in het park.
Lengte is niet zo belangrijk. Het gaat om je gewicht. De lengte bepalen aan de hand van je lichaamslengte doen skiërs ;)

Annoying skiers since 2003

Gezellige vent wel die Starko.

Het gaat hier om een all mountain directional twin met hybrid camber

timb9124 op 03 jan 2021 20:55

Is het de bedoeling dat wij nu gaan raden welk board dit is?

sterko op 03 jan 2021 21:04

*bericht bewerkt door Schoenend00s op 04 jan 2021 08:16

Gezellige vent wel die Starko.

Het gaat hier om een all mountain directional twin met hybrid camber

timb9124 op 03 jan 2021 20:55

Is het de bedoeling dat wij nu gaan raden welk board dit is?

sterko op 03 jan 2021 21:04
Schoenend00s op 04 jan 2021 08:16

En zeer behulpzaam ook.

Übung macht den meister!!!

Gezellige vent wel die Starko.

Schoenend00s op 04 jan 2021 08:16

@Schoenend00s volgens mij zijn mijn bijdrages aan dit topic een stuk nuttiger en on-topic dan jouw “gezellige” toevoeging.

*bericht bewerkt door sterko op 04 jan 2021 19:53

Annoying skiers since 2003

Hartelijk dank voor jullie hulp. Ik ben toch wat eigenwijs geweest en heb gekozen voor een 154. Graag leg ik uit hoe ik tot deze keuze ben gekomen.

In de eerste plaats omdat ik op dit moment een flat rocker 156 rijd en dat voelt voor mij stabiel genoeg op de snelheden die ik rijd. Misschien die 1 of 2 keer per week dat ik hem echt naar beneden bomb wat minder, maar dat is het dan. Ik ben bereid daar een compromis op te doen. Dat compromis is waarschijnlijk minimaal aangezien ik van een 156 flat rocker naar een 154 hybrid camber ga qua stabiliteit. Ik verwacht niet dat het drijfvermogen enorme impact gaat hebben. Misschien als ik center rijd door de poeder, maar als ik mijn stance naar achter zet (wat overigens erg ver kan op dit channel systeem bij dit board) denk ik dat het meevalt. Zeker aangezien ik niet meters dikke pow rijd (helaas). Verder rijd ik met een vriend die niet wat kortere ski’s heeft gekocht dus ook minder voor snelheid heeft gekozen en met de familie waar er helemaal geen enorme vaart in zit. Korter draaien en wat kunnen spelen en springen stond dus toch hoger op mijn prioriteitenlijstje dan stabiliteit op erg hoge snelheid, want pas op echt hoge snelheid zou ik dit verschil moeten gaan opmerken.

In de tweede plaats heb ik het idee dat er een groot verschil zit tussen de fabrikanten. Zelfs als de boards om en nabij hetzelfde zouden moeten doen. Als ik een Jones Mountain Twin 157 vergelijk met de Endeavor Ranger 154 zie ik dat beiden in dezelfde gewichtsklasse zitten. De 154 Endeavor is zelfs iets breder als de 157 Jones, de contact lengte is langer bij de 154 Endeaver dan bij de 157 Jones en zo zijn ze verder nog erg vergelijkbaar.

In de derde plaats is Endeavor actief op Messenger en wilde mij met mijn gewicht, lengte, rijstijl en voorkeuren een 154 of 156 aanbevelen. Gezien zij de fabrikant zijn en ik er toch vanuit ga dat zij graag een goed product aan de man willen brengen zodat de klant terugkomt en/of voor mond-op-mondreclame zorgt, heb ik ervoor gekozen om hun advies over te nemen en een 154 te nemen in plaats van een 158.

Ja, ik had het liefst een 156 gehad en ik denk ook dat die perfect voor mij was geweest. Deze was helaas niet meer beschikbaar. Ik ben (helaas) slechts een recreatieve snowboarder die met vrienden en familie een paar keer per jaar een klein weekje mag genieten van de sneeuw en de bergen en ik denk dat ik daarom die +2 (of +4) niet tot nauwelijks ga opmerken, laat staan missen.

Nogmaals dank voor jullie advies en wees een beetje lief voor elkaar in deze al vervelende tijden! ;)

Hartelijk dank voor jullie hulp. Ik ben toch wat eigenwijs geweest en heb gekozen voor een 154.

timb9124 op 04 jan 2021 21:33

Geen dank en ik vind je niet eigenwijs. Je doet namelijk precies wat ik geadviseerd heb, namelijk kiezen voor de lengte waarbij jouw gewicht precies in het midden van de range valt. Ik heb gezegd dat je ook wel voor de 158 kan kiezen als snelheid, stabiliteit en drijfvermogen belangrijk voor jou zijn en je hebt een weloverwogen afweging gemaakt om dat niet te doen.

Annoying skiers since 2003

Denk dat de 154 de goede keuze is. Je valt in het midden van het bereik in de size chart. Als je gewoon leuk wilt boarden en niet overal 80 km/u + naar beneden knalt heb je de goede keuze. Daarbij schat ik in dat je vast niet de techniek van travis rice hebt, en dan is een kortere wel lekker.
https://www.evo.com/endeavor-snowboard-size-chart

Plaats een reactie