Nieuwe schoenen en nieuwe ski’s

Mini_me3 januari 2021 · 22:13

Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuw setje schoenen en ski’s, maar heb een paar problemen en ik kom er niet uit. Ik kan goed skiën, ski op de piste en kom overal goed vanaf op normale snelheid, ga niet extreem hard omdat ik me daar niet prettig bij voel. Ik heb 1 knie die niet goed vanwege kruisbandletsel, hierdoor kan ik niet altijd optimaal kracht zetten en ook voorzichtiger.
Ik ben maar 1,53 dus heb niet heel veel keus wat betreft lengte, heb nu ski’s van 1,49 en heb het gevoel dat dat te lang is, moet veel kracht zetten om te draaien.
Wat betreft de schoenen, ik heb nu vrij slappe schoenen omdat ik geen enkele schoen fatsoenlijk paste. Dit komt omdat ik niet de dunste kuiten heb en die zitten vrij laag waardoor veel schoenen mijn kuiten afknellen maar los om mijn enkels zitten. Ik heb ook maat 36/37 dus niet groot.
Wie heeft er een goed advies voor mij?
Bedankt alvast

yoguido3 januari 2021 · 22:26

als je nog korter wilt moet je wellicht naar de kinderski’s? Die heb je ook wat groter. Voor schoenen zou ik naar een goede fitter gaan

Lotte773 januari 2021 · 22:31

Mijn advies is om eerst goede schoenen aan te schaffen en daarna pas over ski’s na te gaan denken. Ik weet niet waar je woont (Nederland of België) en in welke provincie, maar als je dat hier deelt, zijn er genoeg mensen die je goede winkels aan kunnen raden. In de omgeving van Rotterdam hoor ik goede ervaringen met Norbert Maier (Rotterdam) en Outdoor XL (Barendrecht). In Amersfoort zit Daka (voorheen Wim Jacquet) die goed bekend staat. MK Skiservice in Bilthoven is ook goed.
Zelf heb ik uitstekende ervaring met VS Sport in Gouda.
Overigens heb ik zelf ook kruisbandletsel en mijn ervaring is dat het gewicht en de stijfheid van de ski daar meer invloed op heeft dan de lengte. Als je de ski rechtop zet en de punt komt ergens tussen je schouder en je kin, heb je een redelijke indicatie qua lengte. Hoe beter je skiet, hoe langer je kunt hebben. 1,49 klinkt inderdaad aan de lange kant voor jou. Ik ben 1,70 m en heb veel ervaring. Ik ski het liefst op 1,57 m.

*bericht bewerkt door Lotte77 op 03 jan 2021 22:37

Uitrusten doen we thuis wel!
Bruuuno3 januari 2021 · 22:33

Om een helder beeld te hebben is het handig om te weten wat je nu hebt… zowel schoen als ski…

Verder lees ik kruisband historie. Heb je dit met skien opgelopen? Heeft er een reconstructie plaatsgevonden?

Skiwi874 januari 2021 · 00:09

als je nog korter wilt moet je wellicht naar de kinderski’s? Die heb je ook wat groter. Voor schoenen zou ik naar een goede fitter gaan

yoguido op 03 jan 2021 22:26

Beetje raar advies als je nog niet weet hoe deze persoon skiet.

Begin in ieder geval met een goede schoen. Beter krijgen we eerst een beschrijving van de vaardigheden.

evr664 januari 2021 · 08:17

als je nog korter wilt moet je wellicht naar de kinderski’s? Die heb je ook wat groter. Voor schoenen zou ik naar een goede fitter gaan

yoguido op 03 jan 2021 22:26

Beetje raar advies als je nog niet weet hoe deze persoon skiet.

Begin in ieder geval met een goede schoen. Beter krijgen we eerst een beschrijving van de vaardigheden.

Skiwi87 op 04 jan 2021 00:09

Hangt bovendien heel sterk van je gewicht af, niet alleen de lengte. Voor je hieraan begint (traject serieuze kinderskis) moet je toch wel heel goed weten wat je wilt en voor jou bruikbaar is.

Echte recreatieve kinderskis zijn wellicht te slap (t’s zal mss wat stevig gebouwd zijn als ik lees over schoenen die knellen op de kuiten?). Er zijn ook hele toffe sportieve kinderskis te koop, maar voor een minder ervaren skiër met knie letsel moet je dan echt wel secuur en kundig gaan kiezen.

Edwin van Riel
Henk154 januari 2021 · 09:27

De lengte van de ski’s zou iets korter kunnen, maar dat wordt inderdaad moeilijk. Mijn vrouw is 1,55 en heeft dezelfde lengte ski’s, daar gaat ze lekker op. Schoenen was bij haar ook een probleem, precies wat jij omschrijft. Uiteindelijk wel schoenen gevonden waar ze goed in past. ik sluit me aan bij de adviezen om eerst naar de schoenen te kijken, maar voeg er aan toe dat je kan proberen met twee paar sokken de ruimte bij de enkels net wat meer te vullen dan bij de kuiten.

Omdat je benoemt dat de lengte van de ski’s vooral een probleem oplevert doordat je teveel kracht moet zetten raad ik aan om in elk geval één les te nemen en daarbij je techniek goed te laten beoordelen. Ski’s vereisen bij recreatief skiën niet enorm veel kracht, ook niet als ze iets te lang zijn. Ik vermoed daarom dat je teveel vanuit je kniën wil sturen terwijl je de ski’s in een richting kan sturen door vanuit je hele lichaam te sturen.

Hooykaas4 januari 2021 · 09:43

Kinder ski’s en kortere ski’s zijn geen optie.
Beter je geld in meer lessen steken.
Kruisband heeft niets met de ski’s te maken maar met waarschijnlijk met de verkeerde afstelling van de binding.
Nieuwe comfort schoenen zou ik op locatie kopen.Kan je na een paar afdalingen precies voelen of ze nergens knellen.Anders neem je andere. Vertel er bij de aankoop dan wel bij dat als ze niet bevallen je ze terug brengt.

Heb je een filmpje van jezelf.
Zodat we kunnen zien wat je niveau is.
Dat help bij de juiste ski te adviseren.

Hooykaas4 januari 2021 · 09:49

PS
@Henk 2 paar sokken is geen optie.
Zo komt er te veel speling tussen voet en schoen.Zodat je de beweging van de voet niet goed over kan brengen naar de ski.

Vivace4 januari 2021 · 11:39

@Hooykaas
Ik verwacht dat de TS nu last heeft van een vroeger kruisbandletsel waardoor haar(?) kniën pijnlijk kunnen aanvoelen na een hele dag skiën (spieren nemen een deel van de functie van de pezen over).

De afstelling van de skibindingen heeft hier slechts beperkte invloed op.

eigenlijk zie ik meerdere zaken in de post:

  1. zoektocht naar juiste schoenen
    Ook heeft dit veel te maken met een correcte skihouding. Als je voldoende scheendruk hebt, wordt je hiel automatisch in de V achteraan de skischoen gedrukt en heb je minder speling.
    Maar als de schoenen dan nog te los zitten bij de enkel scheelt er toch iets fundamenteels en moet er eerst naar nieuwe schoenen gekeken worden (mogelijk met aanpassing bij de bootfitter)

  2. vraag naar een ski die met heel weinig moeite stuurt (om belasting van de kniën te verminderen
    weeral: techniek kan heel veel oplossen, maar vraagt een zekere leercurve
    TS geeft nu nog te weinig info over huidige techniek/skistijl om een goed advies te gegen.
    Als de skistijl nu voornamelijk omgooien / Wedeln is, zal dit vanuit de basismechanica altijd gepaard gaan met hogere torsiekrachten op de knieën. De vraag zou dan zijn, welke skis kunnen dit met zo weinig mogelijk krachten of kunnen de TS sneller gesneden bochten aanleren?

  3. onzekerheid ivm skiën na kruisbandletsel
    Voor een deel is dit een heel mentaal gegeven.
    Ikzelf ski ook nog meestal met kniebraces, terwijl ik eigenlijk weet dat dit niet optimaal is voor de spierontwikkeling. Nu, ik doe voor de rest wel veel andere sport (zonder braces) en doe ook het hele jaar door stabiliteitsoefeningen (makkelijk = tandenpoetsen / aardappels schillen op 1 been) wat een enorm verschil heeft gemaakt op mijn kniën.
    Maar toch: bij het skiën zoek ik soms de limieten op en dan heb ik toch schrik dat ik mijn knieën helemaal “in frut” zou rijden bij een ongelukkige val (wat eigenlijk ook niet zou mogen omdat ik mijn bindingen “conservatief” af heb gesteld).

Glide on!
Hooykaas4 januari 2021 · 12:05

Uitvoering beschreven 👍 @Vivace

Mini_me4 januari 2021 · 20:17

Hallo,

In ieder geval alvast bedankt voor al jullie reacties. Na dit gelezen te hebben ga ik zeker kijken voor nieuwe schoenen in de hoop dat ik na jaren zoeken een paar goede ga vinden.
Nog wat aanvullende informatie. Ik heb een goede ski techniek, neem regelmatig een lesje en krijg dan altijd terug dat er een goede techniek is. Ik kom ook alle pistes zonder moeite af, alleen zit er een stukje angst/onzekerheid in vanwege mijn knie. Overigens is het kruisbandletsel (geen hersteloperatie dus iets minder stabiliteit in de knie) niet ontstaan met skiën.
Wat betreft kinder ski’s ik denk niet dat dat een optie is vanwege mijn gewicht. Ik denk dus dat dat later komt en ik eerst voor betere schoenen ga en evt eerst ski’s huur.

Slim4 januari 2021 · 20:41

@Mini_me, welke skischoen maat is heb je? 21.5?
Dat is inderdaad heel lastig. Veel dames schoenen beginnen pas bij 22.5.
Mischien ook kinder (race) schoenen in gedachten houden, als je geen hele stijve schoen nodig hebt?

SandraSki4 januari 2021 · 20:46

Hoi Mini_me
Ik ben zelf 1.60 m. Dus ook niet de langste. Het probleem met de schoenen is herkenbaar. Bij kortere benen zit het kuit gedeelte lager en dat is niet prettig in een ski schoen. Ik heb daarbij ook nog een hoge wreef. Maar wel smalle voeten en enkels. Geen van de standaard ski schoenen was een match, met veel pijn tijdens het skiën tot gevolg. Voor mij was het aanmeten van schoenen de oplossing. Zooltjes op maat en schoenen die opgewarmd en vervolgens vacuüm vervormd zijn om mijn voeten heen. Met hemels zittende schoenen tot gevolg. Deze schoenen zijn redelijk stijf (=keuze) waardoor de overbrenging op de ski veel directer is. Na jaren van pijn had dit meteen een positieve uitwerking op mijn ski techniek. Of beter gezegd, eindelijk kwam mijn ski techniek uit de verf.
Samengevat: ga voor de juiste schoen en ervaar dan nog eens opnieuw of je wel andere en korte ski’s nodig hebt.

sneeuw witje en de 7 bergen
SandraSki4 januari 2021 · 20:46

In zuid Nederland kan ik Quanjel aanraden voor de ski schoen.

sneeuw witje en de 7 bergen
Slim4 januari 2021 · 20:50

Kruisband heeft niets met de ski’s te maken maar met waarschijnlijk met de verkeerde afstelling van de binding.

Hooykaas op 04 jan 2021 02:43

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Zoals @Vivace schreef, zijn er met de kruisbanden en skiën, 2 dingen aan de hand:
1: @Mini_me schreef zere/vermoeide knieen door bestaand knie letsel.
Hier heeft de ski wel degelijk invloed op, en de binding helemaal niet.

2: is eventueel de (niet vermelde) angst voor meer knie letsel bij een val.

Daar helpt weliswaar de juiste binding afstelling een heel klein beetje bij, maar bij de val die het meeste risico voor de kruisbanden oplevert, komen (normale)alpine bindingen niet los, omdat het draaipunt onder je hak zit. Daar is de Kneebinding voor ontwikkeld.

Er word in de wandelgangen wel vaak iets gezegd in de trant van ‘ bindingen laten los om je knieën te beschermen’, maar dat is niet juist. Bindingen laten los om onderbeen breuk te voorkomen.

Wat wel kan helpen, is voorkomen dat je in een ‘achterop’ positie, naar opzij draaiend valt (want daarmee belast je de kruisbanden).
Een makkelijkere draaiende ski, waardoor je minder angstig bent kan daar bij helpen.
Ook een ‘vergevingsgezinde’ ski, die niet met je aan de haal gaat als je achterop raakt, kan helpen.

Dus op die manier kan de ski keuze wel degelijk grote invloed hebben op het risico van knie letsel.

*bericht bewerkt door Slim op 04 jan 2021 20:54

Vivace4 januari 2021 · 22:10

Hallo,

In ieder geval alvast bedankt voor al jullie reacties. Na dit gelezen te hebben ga ik zeker kijken voor nieuwe schoenen in de hoop dat ik na jaren zoeken een paar goede ga vinden.
Nog wat aanvullende informatie. Ik heb een goede ski techniek, neem regelmatig een lesje en krijg dan altijd terug dat er een goede techniek is. Ik kom ook alle pistes zonder moeite af, alleen zit er een stukje angst/onzekerheid in vanwege mijn knie. Overigens is het kruisbandletsel (geen hersteloperatie dus iets minder stabiliteit in de knie) niet ontstaan met skiën.
Wat betreft kinder ski’s ik denk niet dat dat een optie is vanwege mijn gewicht. Ik denk dus dat dat later komt en ik eerst voor betere schoenen ga en evt eerst ski’s huur.

Mini_me op 04 jan 2021 20:17

@Mini_me

Super, waarschijnlijk zullen beter zittende schoenen ook een positief effect hebben op het schrikgevoel.

Vergeet ook die basis-stabiliteitsoefeningen niet. De tip van mijn sportkinesist om regelmatig op 1 been staan (evt op een wiebelkussen of een ander zacht voorwerp) lijkt heel stom, maar is zo makkelijk om dagelijks te doen en helpt naar mijn aanvoelen echt. Ook in het dagelijkse leven kan dit op lange termijn pijntjes in de knieën vermijden.
Next level is natuurlijk om regelmatig een portie squats en diverse uitvalspassen erbij te halen, maar die zaken zal je je wel kunnen herinneren van bij jouw kinesist (ik kom hier eerlijk gezegd zelf nauwelijks toe tenzij echt in aanloop naar een echte wintersportvakantie).

Ivm feedback van een skileraar: weet dat ze in >95% op het einde van de dag/cursus zullen zeggen dat het goed gegaan is en dat je techniek niet slecht of zelfs goed is. Dit is vaak een motivatie-truc om de leerlingen met een goed gevoel naar huis te sturen. Als je een beetje zelf-kritisch bent zal je zelf ook wel aanvoelen of je alles met gemak en in volle controle kan nadoen of dat er toch veel ruimte voor betering inzit.
Wanneer je uiteindelijk van plan bent om toch nieuwe skis te kopen, ben je altijd welkom om terug advies te vragen op dit forum.

*bericht bewerkt door Vivace op 04 jan 2021 22:10

Glide on!

Plaats een reactie