FIS model World Cup Slalomski of Normal World Cup Slalomski?

Goodday Leute,

Wellicht al vaker aan de orde geweest, maar wat is het verschil tussen een Top Recreanten World Cup Slalomski en een FIS World Cup Slalomski. Ik weet en snap dat er een verschil zit in stijfheid en waarschijnlijk ook radius, maar welk verschil zit er in gebruik?

Wie kan mij daar iets over vertellen? Nu live testen in de sneeuw is vanuit Nederland lastig en vandaar de vraag hier.

Dank alvast en groet Allois

Met name stijfheid, stabiliteit en lijnvast.
Verschil is minder groot voor de slalom fis vs stijfste toeristen slalom ski dan voor gs toeristen skis en fis gs waar de overstap wel groot is.

Met name stijfheid en kost wat meer kracht te skiën. Als je goed genoeg bent om ze te skiën krijg je wel meer terug met fis ski. Rekent wat sneller af bij kleine foutjes.

Van de fis WC ski’s krijg je hele dikke benen!

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Bij slalomlatten valt het verschil nog wel mee. De FIS slaloms zijn soms net iets stijver en hebben een steviger plaat, maar de toplijn voor recreanten doet er niet veel voor onder. Soms zijn de specs net wat verschillend.
Verschil in gebruik: de top recreanten sl zijn in theorie net wat meer mellow te skiën, hoewel ik op mijn FIS sl eigenlijk ook de hele dag prima ga (ook door verspoorde en omgeploegde pistes of zachte sneeuw).
Maar eerlijk weet ik niet of ik het verschil zou merken tussen de top recreanten lat of een fis sl buiten de slalombaan.
Andere disciplines zijn totaal verschillende latten. Een recreanten GS lijkt in de verste verte niet op een FIS GS.

Duidelijk verhaal! Met veel dank. Schönes Wochenende

@Skitechniek Goed filmpje Brian!!

Date your skis but marry your boots

Het hangt ook wel af van welke FIS variant je hebt. De een is wat scherper dan de ander en er zijn ook meer en meer merken die nu ski’s hebben die voor wedstrijden geschikt zijn, maar toch ook gericht zijn op de consument die wat specialer wil. De wedstrijdski’s voor de profs worden voor zover mij bekend nergens gewoon aangeboden. En die zijn toch weer net wat anders. Stijver, maar ook zit er soms nog wat verschil in taillering.

Ten opzichte van de modellen die in de Worldcup gebruikt worden is het verschil goed merkbaar vind ik. Waar je met een gewone consumenten slalomski ook prima gedachteloos kan skiën moet je met een WC ski er bovenop blijven zitten om er lekker mee te gaan. Je voelt ook duidelijk meer rebound. Erg leuk, maar eerlijk is eerlijk: ik ben inmiddels op een leeftijd gekomen dat ik dat niet meer dag in dag uit volhoud. Sterker nog: ik denk dat ik inmiddels nog maar 30-40% op de wedstrijdski’s sta. Ook al omdat de wedstrijdschoenen ‘net effe’ wat minder comfort bieden.

Duidelijk verhaal. Vanwege comfort, holiday en leeftijd worden het denk ik geen FIS latten.

Weet iemand of er veel verschil zit tusen de Blizzard SRC WC Piston van 2019/2020 en 2020/2021? Die van vorig jaar hebben iets andere kleurstelling (toen geheel oranje). Maar verder?

Geen verschil voor zover ik weet

nee geen verschil

Plaats een reactie