Post hier je mooiste afdaling

Omdat we voorlopig nog niet naar de bergen kunnen, ben ik wel benieuwd naar de mooiste afdalingen die Wintersport-leden gemaakt hebben. (Kan ik meteen inspiratie op doen :) ) Ik begin wel; onderstaand is de offpiste afdaling van de Gnadealm in Obertauern (met gids gedaan).

Oh ja, het hoeven natuurlijk niet alleen offpiste-afdalingen te zijn

null

null

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 13 jan 2021 14:05

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

De Aletsch Arena (met op de achtergrond de Matterhorn)

null
null

*bericht bewerkt door Denktank op 13 jan 2021 11:23

Paul

Ik gok dat er een heleboel reacties komen over de afdaling van de Lagazuoi ;)
Die is ook inderdaad heel mooi maar ik vind er nogal wat stukken inzitten waar de snelheid er bijna helemaal uit gaat. Landschappelijk is hij zeker top maar ski technisch niet.
De rode 80 (smokkelaarsroute) terug naar Samnaun is een beetje vergelijkbaar (het einde)

null

*bericht bewerkt door Matthieu op 13 jan 2021 11:34

Aftellen maar!

Er zijn er zoveel maar net even terug naar dit momentje. Gewoon lekker alleen even een ochtendje afdalen de Cime Caron:

Lees net dat de lift dit seizoen dicht is, of dit waar is geen idee: https://www.snowrepublic.nl/cime-caron-lift-in-val-thorens-b…

De l’aiguille rouge naar Villaroger in Paradiski blijft naar mijn idee ook nooit vervelen.

De l’aiguille rouge naar Villaroger in Paradiski blijft naar mijn idee ook nooit vervelen.

PolitesseNL op 13 jan 2021 12:47

Dat is bij (o.a.) Les Arcs toch? Die heb ik een keer gedaan met zulke dichte mist dat je niet eens meer wist of je nou aan het bewegen was of stil stond, zonder naar de voeten te kijken.

Met mooi weer is dat ook een prachtige afdaling

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

De l’aiguille rouge naar Villaroger in Paradiski blijft naar mijn idee ook nooit vervelen.

PolitesseNL op 13 jan 2021 12:47

Dat is bij (o.a.) Les Arcs toch? Die heb ik een keer gedaan met zulke dichte mist dat je niet eens meer wist of je nou aan het bewegen was of stil stond, zonder naar de voeten te kijken.

Met mooi weer is dat ook een prachtige afdaling

ronaldkoopmans op 13 jan 2021 12:55

Ik heb net even in het archief gekeken en heb meerdere filmpjes. In 2017 daar geweest ik meen -20 op de top maar schitterend weer en top sneeuwcondities. Vooral het begin is vrij smal en best wat van die smallere paden dus dat kan zeker met mist tricky zijn. Maar gelukkig inmiddels zoveel mooie lekkere lange afdalingen qua ervaring rijker.

Er zijn altijd van die soort favoriete afdalingen maar wij zijn km-vreter en dan is het erg prettig als je gewoon vanuit 1 lift echt km’s kan maken zonder teveel lifttijd voor je gevoel kwijt te zijn. Het afwisselende van de Aguille Rouge vind ik persoonlijk ook top. De enorme hoogte waar je begint en dan afdalen naar het gemoedelijke tussen de bomen en van die leuke gezinspaden. (Gelukkig altijd buiten het seizoen dus nooit drukte voor mij persoonlijk)

Ik kan het toch niet laten om het trio uit de Dolomieten Lagazuoi, La Longia (Seceda) en de Marmolada (m.n. in de ochtend) te noemen. Het is niet anders, zijn wat mij betreft niet te evenaren.

Nog 2 buitenbeetjes dan: A1 Katschberg/Aineck en de 31 in Mellau/Damuls.

*bericht bewerkt door FLS70 op 13 jan 2021 15:01

Fun Lovin' Skier

La Longia, behalve als je wilt zweten (dan le Tunnel in Alpe d’Huez).

La Longia, behalve als je wilt zweten (dan le Tunnel in Alpe d’Huez).

OlafK op 13 jan 2021 15:10

Even filmpje gezocht van La Longia; die is zeker mooi!

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

null

Dit vind ik een heel mooie in Solden van de top Rettenbach Gletschernr. 32,35 ,33 of zwarte wedstrijdpiste 31 , 30, 7a, 9 · Lengte 15 km.Naar het dalstation van de Gaislachbahn.

Dit is Whale’s Tail afdaling in Breckenridge, CO. van 3.962 meter heerlijk afdalen door ongerepte sneeuw. Geweldig skiën en prachtig om een keer te doen.

null

Rode 80 richting Samnaun

null

Waren wel meer lekkere afdalingen in Breckenridge

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 13 jan 2021 15:57

May the ski force be with you !!

null

Axamer Lizum, mooi afdalingen in een schitterende omgeving met fraaie (voor Olympische spelen in 1964) bebouwing

*bericht bewerkt door yoguido op 13 jan 2021 16:04

@yoguido: Olympia abfahrt in Axamer Lizum?

Aftellen maar!

Als je de mooiste afdaling naar natuurschoon / omgeving indeelt dan is mijn lijstje overwegend gevuld met afdalingen in de Dolomieten. Zeker tegen het einde van de dag bij mooi weer. Dan kleuren de rotsen diep oranje en krijg je een schouwspel waar je “U!” tegen zegt. Ik ben het dan ook absoluut eens met de voorgaande schrijvers, maar durf wel te stellen dat qua schoonheid en variatie La Longia (Seceda) toch wel echt de nummer één is. Trouwens, de Panorama route bij Val di Fassa zul je dan ook geen straf vinden en vergeet dan ook niet om de Super8 tour te doen voordat je afdaalt naar Lagazuoi om vervolgens met paardenlift naar huis te gaan.

Van heel andere orde, maar wat mij betreft ook wonderschoon is het knallen door de Canadese bossen;
Revelstoke Glades of Glory en Beauty Glades (goh waar zou die naam nou toch vandaan komen?)
Red Mountain Bomshack Trees en Jumbo Gully

Maarrrrr vanwege de uitzonderlijk mooie sneeuw gaat voor mij persoonlijk niets boven Japan - Asahi-dake.

*bericht bewerkt door fheringa op 13 jan 2021 16:20

De Sarenne in het gebied van L’Alpe-d’Huez is de mooiste afdaling die ik gedaan heb. Begin was moeilijk voor me, daarna kilometers lang rood (voor mijn gevoel) en afsluiten met een prachtig bospad. Dat was wel een beetje prikken, maar dat mocht de pret niet drukken.
We begonnen 's morgens met die afdaling en daarna kon de dag niet meer stuk.
De Seables in Serfaus was trouwens ook altijd wel genieten. Veel mooier dan de bekende Frommesabfahrt.

Peter Pos

@yoguido: Olympia abfahrt in Axamer Lizum?

Matthieu op 13 jan 2021 16:03

De Olympia Damenabfahrt. Lekker carven!

niet mijn filmpje

*bericht bewerkt door yoguido op 13 jan 2021 16:50

Een van de meest memorabele is toch wel de Vallee Blanche (Mt Blanc) gebleven. Alleen al om het hele gebeuren er omheen maar ook de gletsjerspleten en dergelijke. Heel indrukwekkend allemaal. Daarna zou ik gaan voor de bossen boven Pila na een flinke dump.

Edwin van Riel

bij Zurs ook een paar mooie afdalingen: vanaf de Muggengrat terug naar Zurs. Of vanaf de Rufikopf (gondel vanuit Lech) terug naar Zurs (niet voor de piste, maar wel prachtige vergezichten).

Natuurlijk de White Hare (nr 28) en de Fluhalp (nr 19) in Zermatt. Groot hoogteverschil (1000m+), brede carvepistes met een mooie hellingshoek, geen vlakke stukken en ongeëvenaarde uitzichten.

En ze worden niet vaak genoemd, maar de zwarte pistes van Porta Vescovo naar Arabba zijn ook echt pareltjes. Goed geprepareerd, niet al te veel mensen, ruimte om vaart te maken.

*bericht bewerkt door KarelJansma op 13 jan 2021 17:36

Ik kan echt lijstjes tonen met prachtig materiaal.
Een fijne vind ik deze in Courchevel richting het vliegveld.

Opperbest op 13 jan 2021 17:27 Er zijn er zoveel maar net even terug naar dit momentje. Gewoon lekker alleen even een ochtendje afdalen de Cime Caron:

Lees net dat de lift dit seizoen dicht is, of dit waar is geen idee: https://www.snowrepublic.nl/cime-caron-lift-in-val-thorens-b…

De l’aiguille rouge naar Villaroger in Paradiski blijft naar mijn idee ook nooit vervelen.

PolitesseNL op 13 jan 2021 12:47

De Caron was niet operationeel in het seizoen 2018/2019 - de lift is nu ook dicht maar vanwege een andere reden.

Ik kan echt lijstjes tonen met prachtig materiaal.
Een fijne vind ik deze in Courchevel richting het vliegveld.

Opperbest op 13 jan 2021 17:27

Wel een aardige afdaling, maar het filmpje is niet van een afdaling naar het vliegveld in Courchevel. Meer die van de piste Verdons op weg naar Chalet de Pierres.

De Combe du Vallon in Meribel (en dan in 1 keer naar beneden, dus zonder stoppen onderweg)

De rode 7 in Ischgl, alleen jammer dat de aansluiting 7a naar de dalafdaling altijd dicht is.
En Val Frejus de lange blauwe dalafdaling 29 vanaf Punta Bagna waarbij je langs allerlei fortificaties komt.

Stepfi in Grindelwald. Aan het begin een beetje prikken, maar daarna een heerlijke piste met geweldige uitzichten op de Wetterhorn en de Eiger. De piste ligt een beetje afzijdig van het skigebied en je moet aan het eind de bus nemen, maar daardoor is het rustig en ben je helemaal in de overweldigende natuur.

Sportabfahrt Zell am Ziller, heerlijk. Vooral als je daarna nog aansluitend door skied naar de zwarte 10.

null

Dit vind ik een heel mooie in Solden van de top Rettenbach Gletschernr. 32,35 ,33 of zwarte wedstrijdpiste 31 , 30, 7a, 9 · Lengte 15 km.Naar het dalstation van de Gaislachbahn.

ruudsan op 13 jan 2021 15:16

Absoluut waar @ruudsan. Het enige spijtige aan deze zeer mooie afdaling is het ‘vlakke’ stuk waar de snelheid er volldeig uitgaat op de blauwe 30 net onder de mautstelle waar je naast de Gletscherstrasse komt. Voor de rest top!
Vergeten we in Solden ook de Tiefenbach knalpistes niet.
In Passo Tonale is de Presena gletscher afdaling tot Ponte Di Legno ook top!

Lastig om te kiezen, want er zijn zo veel mooie pistes. Twee mogelijke kandidaten:

  • Afdaling van de Marmolada, in 1x helemaal terug naar de gondel. Bovenin lekker gas geven en op het laatste glijstuk door het bos genieten van de machtige bergen om je heen
  • Mont de la Guerre richting Champagny vanwege het fenomenale uitzicht richting de Vanoise

null

De rode 4 in Flachau. Daar kan ik hele stukken zelfstandig naar beneden komen

null

Afdaling naar de Tuoi Hutte in Zwitserland door de lekkere poeder (na een flinke klim).

*bericht bewerkt door GerritA op 13 jan 2021 20:41

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Plaats een reactie