Beste centrale locatie en tips voor winter in de Alpen 2022

Maar even een eigen topic voor aangemaakt omdat ik niet een ander topic wil vervuilen.

We waren eigenlijk van plan om komend jaar naar Australië en Nieuw Zeeland te gaan. Maar aangezien ik denk dat de planning en voorpret nog steeds lastig is met Corona eind dit jaar/ begin komend jaar, hebben we besloten in plaats daarvan een maand of 2 á 3 naar de Alpen te gaan en de wensen voor Australië en Nieuw- Zeeland nog even naar achteren te duwen.

We zitten eraan te denken om ergens centraal in het gebied van de SuperSkiCard te gaan zitten zodat we zoveel mogelijk gebieden kunnen bezoeken vanaf 1 centrale plek met één pas. Idee is bijvoorbeeld Leogang, Maria Alm/ Dorfgastein/ Waigrain/ Zell am See achtig en om dan zowel een ‘‘thuis’’ skigebied te hebben op loopafstand en met de auto zoveel mogelijk andere gebieden binnen een uurtje rijden te kunnen bezoeken. Een andere optie is uiteraard het verblijf splitsen in 2 keer 1 á anderhalve maand op 1 plek maar dat heeft niet de voorkeur omdat we onze kat mee willen nemen, ik denk dat we een betere deal voor 1 lange periode kunnen krijgen en een soort van ‘‘thuis’’ gevoel creëren ons leuk lijkt. Alle door mij genoemde plekken zijn enkel op basis van locatie- research opties/prijs, ik heb geen flauw idee of deze dorpen verder voldoen aan de wensen die ik hieronder noem.

Wat willen we?

  • Een thuisgebied met op loopafstand wat gezellige restaurants/barretjes en toegang tot de pistes. Het hoeft zeker geen party place te zijn aangezien de focus ligt op skiën, wandelen en wat gezelligheid na het skiën maar niet op de nachtelijke aprés ski.
  • Veel skigebieden binnen +/- 30-40min rijden. We zijn van plan in die 2 á 3 maanden zoveel mogelijk van alle SuperSkiPas gebieden aan te doen dus een centrale locatie is heel erg belangrijk. Voor de paar gebieden die echt te ver liggen zullen we een keer of 2 á 3 tussendoor ergens een overnachting bij het gebied nog extra boeken om er zodoende 2 dagen te kunnen skiën.
  • Een gezellig dorp waar de kans op sneeuw middenin de winter groot is aangezien we graag veel wandelopties in de buurt hebben (wellicht ook eens proberen te langlaufen?)
  • Appartement liefst met 2 slaapkamers zodat er mensen op bezoek kunnen komen. Eventueel 1 slaapkamer met goede slaapopties op de bank (paar keer een paar dagen tot een week dat er bezoek zal zijn). Balkon of buitenruimte op zonnige locatie is pré en parkeerruimte bij de locatie een harde eis.

Wie zijn wij?

  • Kinderloos koppel van begin/half 30 die niet zonder hun kat kunnen die dus mee gaat:) Beide ZZP’er dus we plannen zelf de tijd vrij om weg te kunnen.

Budget?

  • +/- 5000-6000 euro voor ongeveer 2 1/2 maand lang

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die dit zelf ook wel eens hebben gedaan. Daarnaast zijn tips over een handige locatie/ dorp ook welkom. Mochten jullie tips hebben qua accommodatie dan hoor ik dit graag uiteraard.

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 14 jan 2021 20:25

Denk je Superskicard, kies dan voor een St. Johann im Pongau of Radstadt. Beiden iets grotere plaatsen met voldoende voorzieningen, en net even wat centraler gelegen dan bijvoorbeeld Zell am See.
Ligt eraan of je van plan bent wat meer Ski Amadé en de minder bekende gebieden oostelijk in de Superskicard te bezoeken of wat meer wil richten op Zillertal Arena, KitzSki en SkiWelt. Dan is Zell am See of Mittersill geschikter.

Bedankt voor je bericht Bennie! Ik heb de door jou genoemde plaatsen even goed bekeken en zeker Radstadt lijkt een prima optie. Hoog genoeg qua dorp, gezellig en een prima eigen skigebiedje, alleen kijken of er geschikte ruimte binnen budget te vinden is.
De andere optie van St. Johann im Pongau ligt wel erg laag en lijkt me daardoor niet erg sneeuwzeker qua dorp/omgeving, daarnaast is het ‘‘thuisgebied’’ met 2 pistes te beperkt.

Wat je zegt qua uitgangsbasis is een goede inderdaad. Ik denk dat we ons met name zullen focussen op de Ski- amadé zijde van de SuperSkiCard, al vind ik af en toe een uurtje in de auto ook geen enkel probleem voor die andere gebieden. Ik neig niet per sé naar de grotere gebieden van Zillertal Arena, KitzSki en SkiWelt omdat ik juist de kleinere gebieden ook van kan genieten voor een dagje, al zal ik zeker in de rustigere januari maand ook de grotere gebieden wel aandoen.

Juist de door Nederlanders wat minder platgelopen gebieden van HochKönig, Grossarl, Gastein, Dachstein, Kleinarl (al zal de nieuwe verbinding met Flachau niet helpen), Lofer, Rauris etc. lijken me ook erg interessant.

Schrijf St. Johann im Pongau niet te snel af.
Voordelen:

  • stad
  • lagere prijzen voor huisvesting, boodschappen, kleding etc. dan pakweg een dorp verderop
  • levendig
  • centraal gelegen
  • station met goede verbindingen

Naast de piste in de stad zelf moet je er eigenlijk vanuitgaan dan Alpendorf het “thuisgebied” is. Dan is het ineens een stuk interessanter.

Thank God summer is over!

St Johann heeft via Alpendorf direct toegang tot Salzburger Sportwelt en is via de (gratis) skibus eenvoudig ontsloten hoor.
En geloof me (heb 5 winters in de sneeuw gewoond en gewerkt), die sneeuw is prachtig maar voor het dagelijks reilen en zeilen is het prima als je niet telkens tot je knieën in de sneeuw staat. Ook St. Johann is sneeuwrijk genoeg, maar je kunt ook eenvoudig naar de supermarkt lopen of fietsen.
Andere leuke woonplek vind ik zelf Saalfelden am Steinernen Meer. Door de ligging ook redelijk sneeuwzeker en je bent vlot in Hochkönig, Leogang, Zell am See maar ook verderop richting St. Johann i. T. en Kitzbühel / Wilder Kaiser.

P. S. Alle bovengenoemde gebieden zijn goed bekend bij Nederlanders heb ik ervaren. Wil je minder Nederlands, kies dan voor de Schneebaren, Filzmoos, 4 Berge Skischaukel, Lungau en de Mölltaler. Ook de kleine gebieden in Oberösterreich zijn relatief onbekend en onbemind.

Bedankt weer voor de antwoorden, ik hou St. Johann ook nog even in het achterhoofd al moet ik eerlijk bekennen dat het mij op de één of andere manier minder trekt vanwege de lagere ligging en niet lopend naar de pistes (in dat geval van Alpendorf) kunnen.

Filzmoos had ik ook nog naar gekeken, leuk schattig dorp met hoge ligging, voldoende horeca, veel gebieden in de buurt en ook erg veel winter wandelroutes wat een pré is. Daar had ik ook een mooi appartement gevonden voor +/- 2100 per maand. Enige wat ik bij Filzmoos me afvraag is of je niet erg veel tijd kwijt bent met reizen naar de andere gebieden, het lijkt een vrij klein weggetje waar het aan ligt, niet zoals de andere plaatsen langs een wat meer doorgaande weg.

Ik ga nog eens zoeken naar geschikte locaties in die hoek, iemand toevallig tips welke sites ik het best kan gebruiken om een appartement voor zo’n periode te vinden. Contact opnemen met de lokale VVV de beste optie?

(wellicht ook eens proberen te langlaufen?)

Amelm op 14 jan 2021 10:31

Langlaufen is echt leuk! En perfect tijdens, voor of na een dagje werk als je toch ook wat moet werken. Ook vaak goed te doen als de ski-condities minder zijn en of als je weinig tijd hebt.

Dus absolute aanrader!

Click. Click. Peace

Filzmoos is ongeveer 15 minuten rijden van Altenmarkt en 30 minuten van Schladming. Bischofshofen is ook een half uur rijden.
Zit je echt een beetje buiten want voor grote inkopen ben je dus altijd aan het rijden.

Radstadt is aan de kant van Obertauern het makkelijkst ontsloten. Aan de kant van Zauchensee heb je weer meer shoppingmogelijkheden. Het huisgebied is ook niet al te druk, wat ik echt een pré vind als local.
Kleiner, maar ook erg fijn is Eben im Pongau. Echter zit je hier met welgeteld 1 serieuze après-ski-optie.

Centrum Maria Alm is een ander leuk alternatief. Richting het Steinernen Meer veel wandelopties en redelijk wat maanden winters. Echter zitten er genoeg Nederlanders hier, dus die ontlopen doe je dan niet. Voordeel is dat je op doordeweekse laagseizoendagen wel in relatieve rust drukke gebieden als Zell am See-Kaprun en het Skicircus kan bezoeken op max. 30min rijden.

Hoe Oostelijker, hoe avontuurlijker.

Bedankt nogmaals voor de tips @Bennie. Ik neig er nu toch naar het wel te splitsen tussen 2 periodes van 2 keer 6 weken per plek. Ik kwam tot de conclusie dat er bijna geen enkele plek is waar alles binnen een uur goed aan te rijden is en als je 2 keer strategisch zit je alles telkens binnen 40 min rijden hebt en eerst de westelijke kant van de SuperSkiCard kan doen en dan daarna echt wat meer de oost kant. Voordeel hiervan is als ik in maart aan die kant zit is dat een hoop van die gebieden in maart nog erg goed zijn qua sneeuw volgens mij (Zauchensee, Gastein, Schladming, Obertauern).
Bijkomend punt is dat een hoop accommodaties net niet meer de gehele periode beschikbaar zijn omdat ze ergens 1 of 2 weken al hebben staan tussendoor, er komen aanzienlijk meer appartementen in de zoekcriteria wanneer je de periodes splitst over 2 periodes.

@ Rogier, ga ik zeker proberen langlaufen, zal wel lekker stuntelig worden de eerste keer:)

*bericht bewerkt door Amelm op 17 jan 2021 10:55

Even wat anders uit eigen ervaring (dus persoonlijk)
1 Zo lang in de sneeuw klinkt prima.
Maar na 4 weken al heb je wel genoeg sneeuw gezien en wil je wel eens weg van de sneeuw geloof me.
2 Met 6000 Euro wordt het wel erg krap voor zo’n lange tijd met twee personen.

Even wat anders uit eigen ervaring (dus persoonlijk)
1 Zo lang in de sneeuw klinkt prima.
Maar na 4 weken al heb je wel genoeg sneeuw gezien en wil je wel eens weg van de sneeuw geloof me.
2 Met 6000 Euro wordt het wel erg krap voor zo’n lange tijd met twee personen.

Hooykaas op 17 jan 2021 11:25

We gaan het zien Hooykaas of ik na 4 weken de sneeuw zat ben. Ik kan het me niet inbeelden, we gaan namelijk niet enkel skiën maar ook wandelen, nog wat tredentripjes doen, dagje wellness etc. Het zal niet enkel om skiën draaien maar ook gewoon lekker ontspannen in een andere omgeving zijn.

Het budget is uiteraard niet het budget voor alles, die 6000 euro was enkel het bedrag voor het appartement zelf, dat lijkt op basis van wat ik met zoeken kan vinden prima te doen. Ik zie nu dat hoe ik het opgeschreven had dat inderdaad zo kan overkomen, dat lijkt me inderdaad niet haalbaar haha :) We zullen ook geen budget maken voor wat we daar verder uitgeven, we zien het allemaal wel.

*bericht bewerkt door Amelm op 17 jan 2021 11:35

Dit idee had ik een jaar of vier geleden ook. Toen was het mijn plan om een week of zes in Oostenrijk te verblijven.
In Bramberg zat ik de winter ervoor in Ferienwohnung Birkleiten (https://www.ferienwohnung-birkleiten.at) dat zit net buiten het dorp en daar hadden ze een studio appartementje dat ze officieel niet verhuurden, maar als extra aanboden als je met een groter gezelschap kwam.
Ik had toen met de eigenaar afgesproken dat als ik het voor langere tijd zou huren ik 25 euro per nacht kwijt zou zijn. Het was heel gedateerd, maar je had alles wat je nodig had. Hij heeft ook grotere appartementen, maar dan ben je natuurlijk duurder uit, al valt dat ook mee zie ik op de website. Het is nu 60 euro per nacht voor 2 personen. Als je daar langer zit, dan kun je dat nog wel wat naar beneden krijgen.
Ik had daar een keer een appartement met een eigen voordeur naar buiten, dat is weer handig voor de kat, maar dan had je weer niet het mooie uitzicht wat je aan de andere kant van het gebouw had.
In Bramberg kun je naar het thuisgebied, dat was iets meer dan 10 minuten lopen. Maar je bent ook zo in Hollersbach (12 minuten rijden), dat is de uithoek van Kirchberg/Kitzbuhel en je was binnen een half uur in Hochkrimml. Vanuit daar kun je heerlijk skiën naar Gerlos of Zell am Ziller.

Iets verder weg (maar binnen een uur rijden) heb je Brixen im Thale, Kaprun, Zell am See, Dorfgastein, Rauris en misschien vergeet ik nog wel iets. Fieberbrunn, Bad Hofgastein, Alpendorf en Dienten zijn net iets meer dan een uur rijden.

Dit plan ging uiteindelijk niet door omdat ik zelf wat kon kopen in Dienten en nu een eigen plek heb. Bramberg vond ik in ieder geval een uitstekende uitvalsbasis voor een langere periode dagelijks skiën. Ik denk dat je dan niet eens naar een tweede locatie zou hoeven gaan. Ik heb de afgelopen winters twee keer ruim zes weken lang vrijwel dagelijks geskied totdat ik naar huis moest om te werken (de eerste winter), of ten val kwam en een schouderblessure opliep (vorig jaar), dat verveelde me niet. Al ging ik wel iedere week een keertje of soms twee keer naar een van de buurgebieden.

Peter Pos

Ik zou het misschien ook opknippen en de carnavals vakantie dan ff terug naar Nederland of juist ff in een veel rustiger iets. Daarnaast ga ik heel erg mee met Bennie, ik denk dat comfort van iets lager en iets stedelijker echt fijner is dan direct het skigebied in.

Maar dat ligt ook aan je plan. Als ik er 6 weken zou zitten, zou ik niet of nauwelijks met slecht weer gaan skiën. Voor dagjes is ff rijden dan niet erg, voor halve dagjes een klein stukje ook niet.

Ik kwam ook op Radstadt en st Johan Im Pongau uit als meest centraal in die regio. Saalfelden lijkt me ook geen slechte plek, maar wel wat vollere gebieden denk ik.

Moet het per de Superskicard zijn?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dank voor je antwoord.
Heel veel plezier 👍 @Amelm

Bedankt nog voor je antwoord @Peterpos, ik ga even kijken of het voor ons iets is. Dat is inderdaad redelijk centraal gelegen (wel m.n. voor de wat westelijkere skigebieden ook) en best een leuk plaatsje. Ik denk dat ik straks ook best vaak in Hochkönig ga skiën, wellicht kom ik je nog wel tegen:)

@Roy83, welke skipas dacht je nog meer aan? Ik denk dat dit voor ons wel het leukste gebied is. Ik ken een klein beetje jouw voorkeur volgens mij, is de andere optie Dolomieten en dan de Dolomiti superski? haha. Ondanks dat de Dolomieten fantastisch zijn en ik er in de toekomst zeer zeker veel vaker zal gaan zitten, willen we voor deze vakantie echt specifiek wat meer Salzburgerland kant/ oostzijde tirol van Oostenrijk. We hebben zelf een appartement meer centraal in Tirol en willen nu specifiek andere skigebieden bezoeken en voor de gezelligheid en goede bereisbaarheid (zeer veel skigebieden in klein gebied) meer dit deel van Oostenrijk.

*bericht bewerkt door Amelm op 17 jan 2021 16:05

@Amelm, waar heb je een appartement in Tirol? Misschien kunnen we een maandje woningruil doen ;-)

*bericht bewerkt door peterpos op 17 jan 2021 16:13

Peter Pos

Nee niet de Dolomieten. Is natuurlijk wel een optie, maar ik dacht aan Karinthië. Turracher Hohe, Bad Kleinkircheim etcetera. Geen idee of die een skipasverband hebben, maar meer die kant van Oostenrijk, al snap ik de keus voor de Superskicard ook. Dat zijn gewoon heel veel gebieden dicht bij elkaar, die leuk en afwisselend zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Amelm, waar heb je een appartement in Tirol? Misschien kunnen we een maandje woningruil doen ;-)

peterpos op 17 jan 2021 16:12

Haha mooi aanbod Peter maar gaat hem niet worden. Ons appartement zit vergeven in een verhuurformule, ik mag er dus altijd blijven wanneer ik zelf wil of andere mensen meenemen maar kan hem niet ‘‘ruilen’’. Het Appartement ligt trouwens in Oetz, naast de gondel naar Hochoetz- Kuhtai.

Ik ben inmiddels aan het mailen met een paar accommodaties in Sankt Johann in Tirol en Fieberbrunn voor de eerste 4 weken, dan wil ik met name gaan skiën in Skiwelt, Kitzski, SHLF, Ski-juwel en de kleinere gebieden zoals Steinplatte, Lofer etc.

Daarna wil ik 6 weken zitten in Dorfgastein. Een stuk kleiner/ wat afgelegener maar kwam iets moois tegen op loopafstand van de lift en heb uitgezocht dat heel erg veel gebieden snel aan te rijden zijn vanaf daar, ook heeft het een snelle busverbinding met bijvoorbeeld Bad hofgastein. Daarnaast willen we dan ook wat meer gaan wandelen en van de rust genieten/ wellness doen etc wat daar ook perfect is. Vanuit daar willen we met name gaan skiën in Gasteinertal, SalzburgerSportwelt, HochKönig en losse dagjes een keer naar Schladming, Rauris en eventueel Obertauern.

Bedankt vooralsnog allemaal!

*bericht bewerkt door Amelm op 19 jan 2021 08:24

Plaats een reactie