Extreem warme ski jas

Over 2 weken reis ik voor mijn werk naar Het noorden van Finland. Zoals bekend is het hier in de winter steenkoud (overdag tot -20). Nou ben ik op zoek naar een jas die me in die temperaturen warm houdt, maar die ik ook kan gebruiken op (koude) wintersportdagen.
In het verleden heb ik een jas van Oxbow gehad en deze was hiervoor uitstekend geschikt. Bij de wintersport speciaalzaak hebben ze dergelijke warme jassen niet (meer). Iemand die me verder kan helpen?

Meer concreet, zijn er skijassen die bij uitstek geschikt zijn voor extreem lage temperaturen (onder de -15)?

Kjus. Wel duur, maar zelfs met weinig onderkleding nooit koud gehad.

Hen48

Black diamond. Stance belay parka. Model van vorig jaar. Erg warm niet heel duur maar of je hem mooi vindt is een kwestie van smaak

Hoe langer de jas, hoe warmer hij is. Arcteryx had afgelopen seizoen een aantal lange jassen (=ruglengte langer dan 80cm). Tot zelfs erg lange (warme) jassen. Parka’s heten ze.

Alternatief: met laagjes werken. Bv met een dons tussenjas (“midlayer”). Let wel op het vulgewicht, dat verschilt soms heel veel. Mijn absolute favoriet: Haglofs L.I.M Essence jacket. Ultralicht (174 gram!), hoge kwaliteit dons (800 cuin =warm!) en vulgewicht 70g dons. En belangrijk: lang. De meeste midlayer zijn vrij kort, zeg krap aan heup lengte. De haglofs is duidelijk langer en dat vind ik prettiger dragen. (Ruglengte in L is 77cm). Zelfs met alleen een hardshell erover erg warm.
Haglofs heeft in diezelfde serie overigens ook jassen met een soort synthetisch dons.

Verder kan ik Ortovox erg aanraden. Die gebruiken wol als voering. Zeer comfortabel, warm en ook ultralicht. Ik heb een Ortovox Verbier Swiss wool jacket. Die valt lang en is warm. Ortovox valt breed. Daardoor wel voldoende ruim om er evt een laagje extra onder te dragen.

Maatvoering. Arcteryx valt een halve maat groter, haglofs gewoon en Ortovox dus breed. Arcteryx M past me zonder uitzondering perfect, de haglofs Essence is L, die past ook perfect (haglofs schuift echter echter langzaam maar duidelijk qua grootte naar boven op), de Ortovox is ook een L, maar die is aan de ruime kant (M was echter te klein)

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 jan 2021 13:21

Dat dilemma liep ik al een beetje tegenaan. Ik wil eigenlijk geen lange jas, omdat ik dat niet lekker vind bij het skiën en daarbij ziet het er bij mij niet uit, omdat ik niet heel lang ben.

Ortovox heb ik meer over gehoord. Daar kan ik nog wel naar kijken. Kjus heeft wel mooie jassen! Als daar een hele warme bij is, dan is dat een goede optie! Misschien dan toch maar een vest eronder met van die verwarm elementen.

Het voordeel van die haglofs essence is, is dat hij ook gewoon met een hardshell is te combineren. Maar ik vraag me af of dat niet te warm wordt voor skiën. Dat geldt eigenlijk voor elke echte warme jas. Met mijn Ortovox zou ik ook niet graag skiën. Te warm.
Verder hebben veel (echt) warme jassen geen oksel ritsen. Mijn Ortovox bv ook niet. Die vind ik voor skiën echt onontbeerlijk. Dat is weer een extra voordeel van een midlayer: die kun je combineren met een hardshell mét okselritsen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 jan 2021 13:31

Voor skiën in Oostenrijk is het waarschijnlijk te warm, maar ik kom zo nu en dan in Zweden en Canada, daar is het een fors stukje kouder 😅

Een combi van beetje stijlvol voor dagelijs gebruik en ook voor wintersport is niet zo makkelijk. Langer is idd fijn en warm maar niet altijd fijn op de skies. Ik gebruik hier in Noorwegen zelf een Bergans, model Sauda down voor fietsen, skiën en wandel bij temp onder -10ish of bij veel wind. De hele familie heeft zo’n jas trouwens. Voor dagelijks gebruik heeft mijn partner een Fjällraven Yupik parka. Erg warm, ziet er ok uit maar ik denk niet dat ie daar mee gaan skiën. Tenzij ie z’n Bergans vergeten is… =)

Ik zou zelf gewoon een “normale” winterjas nemen en dan eventueel extra laagjes eronder. Oohw wacht dat doe ik al. 😊
Die -20 in Finland is echt niet anders dan -20 in de alpen. Paar jaar terug in Valtho nog -26 in de ochtend. Het enige wat ik dan doe is de ritsen van de jas en broek dicht en weer door.

Übung macht den meister!!!

Je zit vaak toch ook wel veel tijd in de lift. Kan je het beter maar niet koud hebben

Ik was zelf in Zweeds Lapland vorig jaar in januari. Ik kan je alleen maar aanraden van in laagjes te werken. Afhankelijk van wat je er precies gaat doen en van de temperatuur kan je dan een laagje meer of minder aantrekken. Het is er heus niet de hele tijd -20 😉

. @Remcoski, wat moet je buiten doen? Werken? Van je auto naar werk/hotel/winkel lopen? Buiten Recreatie?

Temperatuur is veel minder van belang dan inspannnings niveau.
Bij -20C langlauf of fatbike ik in dezelfde kleding waarmee ik bij +10C voor mijn tent zit.

Werken is voor 90% binnen. Dus is vooral van de auto/sneeuwscooter naar binnen. Meeste buiten is ‘s avonds wandelen en hopelijk in het weekend de natuur in (wandelen, skiën en/of tourskiën), als Corona regels dit toelaten.

Maar de eerste keer dat ik er was 9 jaar geleden dacht ik het met een gewone winterjas en laagjes prima te redden. Toen heb ik echt dingen niet kunnen doen omdat ik onvoldoende warme kleding had, al was het toen ook extreem koud (ruim onder de -20 overdag).

Anders bel je even naar de Groenlandse Ambassade 😄
Om te vragen welk merk jassen de
Eskimo’s dragen.
Die moeten toch wel warm zijn.

Van hieruit je ski jas aandoen en daar een plaatselijke winkel opzoeken zou mijn advies zijn. Zij weten goed wat nodig is met die kou en zullen wel wat meer voorraad hebben dan de winkels hier.
Veel plezier in ieder geval alvast en hou ons op de hoogte met mooie fotos van je uitstapjes mocht het ervan komen.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Laagjes, laagjes, laagjes … geen dikke jas maar laagjes zoals al eerder is geadviseerd. Ook lijkt -20 koud, met gewoon goede kwaliteit in laagjes prima te doen. Denk aan merino thermo als eerste laag, dan evt. nog een dunne midlayer, een goed donsjasje en een jack ( kan met zelfs lichte isolatievulling ipv hardshell). Merken zijn hier al genoemd als Kjus, Ortovox, Bergans, Peak Performance en zo zijn er nog wel wat. Onder je broek ook een thermo van merino, goede handschoenen en muts op ( 30% van je warmte verlies je door je hoofdhuid). Zorg voor lekker warm bolletje dus.

*bericht bewerkt door MrSKi op 16 jan 2021 19:44

null

Anders koop je hier toch een jas.
Nog leuk ook.

Ik ben de winter in Moskou (en die hebben ongeveer vergelijkbare temperaturen) doorgekomen met de Arctic Parka van Woolrich. Daar krijg je het niet snel koud in - voor skiën werkt dat bij mij niet (want veel te warm). Vergeet ook niet een muts op je hoofd te zetten…

Wat heerlijk om daar te zijn. Ik heb echt fantastische herinneringen aan Fins Lapland, 2 jaar geleden. We hebben -42°C mee gemaakt eind januari. Dat hebben we goed doorstaan met een normale ski jas en laagjes. Verder zag ik mensen een soort overalls krijgen (huren?) die met een georganiseerd reisgezelschap waren.

null

sneeuw witje en de 7 bergen

Kjus heeft een lagensysteem genaamd 7sphere, is de bedoeling van erg warm te zijn (hangt wel een prijskaartje aan maar die jassen zijn echt wel heel degelijk). Ik heb zelf een Kjus formula jacket en die is perfect zeker als ik lagen eronder aandoe.

FULL SEND

Laagjes, laagjes en laagjes. Bovendien een goed excuus om een goede investering te doen… mijn advies: Klättermusen

Dan de expeditie set:
Freke salopette 2.0
En bijbehorende jas: brede 2.0
https://www.klattermusen.com/en/men/nordic-explorer/…
Daarnaast hebben ze uiteraard prachtige midlayers

Dat kost je een slordige 1400 euro, maar beter is er niet! en wellicht betaald de werkgever?

Veel plezier!

null

Anders koop je hier toch een jas.
Nog leuk ook.

Hooykaas op 16 jan 2021 19:23

Goede tip, dat is maar een slordige 1100 km rijden 😇

Laagjes, laagjes en laagjes. Bovendien een goed excuus om een goede investering te doen… mijn advies: Klättermusen

Dan de expeditie set:
Freke salopette 2.0
En bijbehorende jas: brede 2.0
https://www.klattermusen.com/en/men/nordic-explorer/…
Daarnaast hebben ze uiteraard prachtige midlayers

Dat kost je een slordige 1400 euro, maar beter is er niet! en wellicht betaald de werkgever?

Veel plezier!

Skitiim op 16 jan 2021 20:26

Thnx! Dat is een uitstekende tip. Dat lijken goede spullen te zijn.
Ik ben mijn eigen werkgever, dus ik zal eens een goed gesprek met mezelf voeren of ik die 1400€ aan mijn beste (en enige) werknemer wil spenderen :)

Alle gekheid op een stokje, als ik voor €1400 een setje kleding heb, icm een jas waar ik ook mee kan skiën, dan vind ik dat helemaal prima. De reden dat ik het graag wil kunnen combineren is dat ik met mijn werk regelmatig in de buurt ben van skigebieden (Canada, VS, Zweden, Finland en Japan). Aangezien ik niet ongelimiteerd bagage mee wil nemen, heb ik het liefst zoveel mogelijk spullen mee die ik zowel “normaal” kan dragen, maar waar ik ook op de piste mee uit de voeten kan. Daar kwam mijn vraag uit voort.

Moet lukken.
Je bent nog jong @remcoski 😄

Ik zou gewoon op zoek gaan naar lekkere donsjas met minimaal dons waarde van 850 - 1000. Daar kan je altijd nog jas overheen dragen tegen wind en sneeuw. Ik ben fan van Norrona, is wel duurder merk maar ze hebben vaak mooie aanbiedingen in de outlet shop online (even aanmelden). Verder zijn de donsjassen van mountain hardware erg goed en warm.

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....
k zou gewoon op zoek gaan naar lekkere donsjas met minimaal dons waarde van 850 - 1000 § GerritA op 16 jan 2021 16:15

Dat klopt niet helemaal.
Die “donswaarde” is de FILL POWER. Fill power is hoeveel volume een bepaalde massa dons opvult.
De warmte van een donsjas hangt (behalve van constructie en de lengte zoals @Drphil al schreef) af van het VOLUME dons. dat volume is te berekenen door de fill power te vermenigvuldigen met het vul gewicht (Fill weight).
Een hogere fill power betekent alleen dat de jas lichter word, en kleiner kan worden opgeborgen(als de rest gelijk blijft).

Zolang het niet in de rugzak hoeft, is het dus zinde van je geld om een hoge fill power te nemen.
En de waardes die jij noemt, zijn zelfs voor in de rugzak al hoog. Voor zover ik weet zijn er überhaupt geen warme dons parka’s op de markt met 1000 fill power dons.

k zou gewoon op zoek gaan naar lekkere donsjas, Daar kan je altijd nog jas overheen dragen tegen de wind. § GerritA op 16 jan 2021 16:15

Dat is lastig. Een (dons)jas die warm genoeg is voor (bijna) stil zitten bij -20C is veel te dik en te ruim gesneden om er een normale shell jas comfortabel overheen te dragen. Dan zou je die shell jas minimaal een maat groter moeten kopen, en een dons parka moeten hebben die heel strak gesneden is, en dat zijn er nagenoeg geen.

Wat jij zegt klopt wel als we het hebben over een fijne dons jas voor stil zitten rond het vriespunt, die je dan misschien bij koud weer onder je ski shell draagt als mid layer.
Maar dat is wat anders dan waar het hier over gaat.

*bericht bewerkt door Slim op 17 jan 2021 02:41

@remcoski, ik zou toch zeker niet te kort zoeken. Als je het niet te lang wil voor de look, zoek er dan een die achter langer is en van voren wat korter.

*bericht bewerkt door Slim op 17 jan 2021 02:50

Oeps, verkeerd begrepen.

@gerritA inderdaad, voor zoiets is een middel dik dons Jack, dat je als mid layer onder je ski Jack draagt op de koudste dagen fijn.
Mijn eerdere opmerking had ik geschreven toen ik dacht dat we het over een jas voor weinig actief gebruik hadden.

*bericht bewerkt door Slim op 17 jan 2021 02:53

Oeps, ik had @Remcoski’s antwoordt op wat hij in de jas gaat doen verkeerd gelezen. I, dacht dat dit was voor uit de auto dingen.

Langlaufen of toerskien bij -20? Windjack en medium trui, meer niet.
Grootste probleem is condensatie in je kleding omdat het dauwpunt in je kleding ligt. Tenzij er harde wind is geen Goretex e.d. nemen, Gewoon microvezel, of zelfs gewone softshell zonder membraan.
Active insulation zoals Polartec Alpha, Nanoair light e.d. is dan ook perfect.

Alpine skien of ‘s nachts een stukje wandelen? Laagjes en medium donsjack zoals hierboven geadviseerd.
Dat donsjack is dan ook lekker om vanuit de auto ergens naar binnen te lopen.

*bericht bewerkt door Slim op 17 jan 2021 02:59

Hier ook een liefhebber van Norrøna.
Aan de prijs, maar zeer goed doordachte spullen.
Garantie is ook subliem. Even aanmelden is inderdaad een prima tip.

It is an amazing world

Hier ook een mening:

Idd: een jas belangrijk, maar de rest is minstens zo belangrijk…

Ik zou beginnen met heerlijke warme schoen waar je evt ook mee kunt sneeuw wandelen.

Oja, Vergeet het Falke sok momentje niet toe te voegen aan je ochtend ritueel…😉

Lekker thermo ondergoed van een toegankelijk merk, maar wel het iets hogere segment uit de sport winkels. Dat zou je binnen waar je moet werken ook even kunnen uittrekken op het toilet en weer aan indien je iets anders gaat doen…

Neem een skipully mee en koop een lekkere midlayer(s) trui hooded of niet, maar wel minimaal met een opstaande kraag

Neem je buff mee en investeer in goede handschoenen met een goede liner. Kijk hierbij gewoon naar het ski assortiment en schaf aparte handschoenen voor evt toerskien aan.

Koop een ski outfit uit het iets hogere segment: merken te over, kijk hier bij vanaf bijvoorbeeld +/- 700eu voor een broek en een jas.

Voor tourskien heb je alleen andere broek nodig en je jas heb je enkel in de afdaling nodig…

Neem je muts mee en koop contra een andere muts… voorbeeld: hen je een dikke mits, koop een dun mutsje, zodat je kunt afwisselen.

Tips: kijk op de internationale webshops voor de aanbiedingen. Conrad, Amazon, Ekosport, Bergfreunde, Sportokay etc. Deze sites hebben over het algemeen 4 dagen levertijd…

Aansluitend post je in het topic new gear wat je gekocht hebt, zodat we het allemaal kunnen zien!

Plaats een reactie