Extreem warme ski jas

Waarschijnlijk niet helemaal wat je zoekt maar was aantal jaar terug in Noorwegen waar ik een overlevings zeilpak droeg, evt met drijfvermogen zgn. floater. Prima bewegingsvrijheid omdat ik die in de winter ook op zeilschip gebruikte.
Of een cold store overall welke ze gebruiken in koelcellen, hou je ook nog geld over voor een skipak!
Zelf overigens een Peak Performance skipak voor de koude dagen waar ik het nooit koud in heb.

Een merk die nog niet is genoemd: Patagonia heeft hoge kwaliteit kleding, ook nog eens duurzaam, en werkt echt goed. Van dit merk kun je ook parka’s kopen, maar die lijken mij minder praktisch tijdens het skiën of boarden. Als midlayer zou je dan Nano Puff jassen kunnen kopen, is wel synthetisch, maar vooral ook winddicht. Deze midlayer gebruik ik bij de koudere dagen op de berg. Als je er een dunne fleece bij koopt zou je die zelfs eronder kunnen dragen voor extra warmte. Succes!

Het merk doet er niet zoveel toe. Alle gerenommeerde merken hebben oplossingen voor verschillende behoeftes cq. vraagstukken. Zelf ben ik een voorstander van laagjes waarbij de buitenste laag in ieder geval winddicht moet zijn.

Mijn zoon is eind december 2019 in Lapland geweest en heeft daar gewoon zijn ski-jas gedragen met een synthetische donsjasje (TNF Thermoball) eronder.

When life gets too complicated.... SKI

Hier nog een mening. Ik zou onderscheid maken in passieve bewegen en actief bewegen

Voorbeeld: sneeuwscooter rijden of husky tocht. Beide gedaan in Lapland. Wat hebben de locals aan? Oversized jassen, oversized broeken en oversized laarzen. Daaronder uiteraard diverse laagjes waaronder thermo. En waarom? Lucht is warmte. En dat klopt. Gevoerde laarzen maat 51. Op een slee of scooter hoef je niet te lopen. Normaal heb ik maat 45. Jas XXXL. Normaal heb ik L. Broek ook XXXL. Normaal heb ik L. Geen seconde koud gehad, eigenlijk precies goed.

Tijdens wintersporten activiteiten zoals wij die kennen in West-Europa. Dragen de locals in lapland over het algemeen de wintersportkleding die wij ook in alpen dragen. Vaak sportieve snit en laagjes. Merken zijn al genoemd. Dons als buitenlaag kan prima mits droge omstandigheden. Anders geen isolatiewaarde. Dan beter synthetisch. Of donsje onder je hardshell.

life is a beach, or a pile of snow

In Finland met -35 op de piste gestaan. Qua skiën zelf prima, in de lift wel koud. Werk met laagjes en een goede winddichte jas. En investeer in goede handschoenen.
Zorg dat de boel niet te strak zit.

Voor andere activiteiten (sneeuwscooter, uren lang ijsvissen etc.) waarbij je zelf weinig tot niet beweegt en misschien nog wel veel wind opwekt werk je met oversized (huur)kleding. Dikwijls zelfs overalls. Maar die zul je niet gebruiken voor skiën dus dat werk kun je daar eenvoudig (en beter) huren.

Plaats een reactie