Gezellig skidorp/gebied Oostenrijk

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een mooi, sneeuwzeker skigebied in Oostenrijk met minstens 75 pistekilometers. Met mijn familie ga ik al jarenlang naar Seefeld in Tirol, een heel gezellig dorpje waar je ook leuk kan wandelen. Enige minpunt aan Seefeld voor de skiërs onder ons is het beperkt aantal pistekilometers . Aangezien er enkele mensen in mijn familie niet skiën zoek ik een gezellig, authentiek dorpje met terrasjes etc waar je ook mooi kan wandelen voor de niet-skiers. (We zoeken zeker geen uitgangsbuurt met luide après-ski, maar eerder iets gemoedelijk met een leuke wijnbar etc) . Ik heb al veel research gedaan en op het eerst zicht spreekt Lech ons wel aan maar we hebben schrik dat er geen gezellige dorpskern is. Alle suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt,

Matthijs

Je kunt ook de andere kant eens op, bijvoorbeeld naar Warth. Het Montafon heeft ook een aantal prima plekken om te vertoeven. In de maanden januari - medio maart is Wagrain overigens ook best de moeite. En als met de bus gaan voor de skiërs geen issue is kun je denken aan Großarl.

Bregenzerwald
800 km vanaf Utrecht

PS
Zoals je zelf al zei.
Lech is leuk voor een dag of drie.
On-Piste en Off-Piste zijn super.
Centrum is alleen heel gezellig in de après-ski tussen 14.30-17.30 uur terras Hotel Krone.Erg trendy met vaak live muziek.
Tannbergerhof.
Al is die laatste meer voor de Old school.(denk aan types als Harry Mens)
Verder een paar sport winkels waaronder het wereld beroemde Strolz.(voor het geval je nog goede skischoenen nodig hebt)
S’avonds is er weinig te doen.
Dan kan je beter naar Sankt Anton am Arlberg gaan.

Hi Matthijs,

Wellicht mist er nog wat informatie, is het bijvoorbeeld belangrijk dat de gondel op loopafstand van accommodatie/ het dorp zelf zit? Moet die minimaal 75km uit één aaneengesloten gebied bestaan of is het ook prima als de totale skikaart dit omvat maar ook losse deelgebieden zijn.
Als laatste, zijn er andere wensen qua mondain plaatsje etc waar jullie naar op zoek zijn? Valt me op dat de 2 plaatsen die je noemt zoals voorheen Seefeld en nu wellicht Lech behoorlijk mondain en zeker in het geval van Lech behoorlijk aan de dure kant qua verblijf zitten.

Zelf zou ik qua combi met wandelen bijvoorbeeld denken aan Ehrwald/Lermoos, maar hier zul je als skiër wel af en toe de bus of auto moeten pakken voor losse deelgebieden en kan de sneeuwzekerheid een probleem zijn aan de voorkant of achterkant van de winter.
Wil je het iets uitdagender en sneeuwzekerder met een groot gebied aan pistes is bijvoorbeeld Bad Hofgastein ook een optie, veel mooie wandelingen en een skigebied met zeer lange mooie afdalingen. Ook genoeg terrasjes en een mooie alpentherme.
Andere opties zijn zoals hierboven werd genoemd Großarl of bijvoorbeeld Schladming (stuk oostelijker maar leuk dorp waar veel te doen is en veel wandelopties).
Mocht je meer iets zoeken wat zeer authentiek aandoet dan is Alpbach in Tirol een goede optie, heel erg sfeervol dorp, veel wandelmogelijkheden en qua skiën kun je alle kanten uit. Probleem is hier dat je wel ook even de skibus naar de gondel moet nemen.

*bericht bewerkt door Amelm op 18 jan 2021 09:23

Jammer voor je dat Trois Vallees in Frankrijk ligt. Daar kun je vanuit Les Menuires als niet skier met diverse liften naar Meribel, Courchevel, met vele gezellige terassen. Je komt tot bijna 3000 m. hoogte. En het is dan ook nog sneeuwzeker tot zeker april.

Hen48

@Hulst Qua wandelen en langlaufen zijn Les Menuires en Seefeld totaal niet te vergelijken. Wandelen rondom Les Menuires vond ik oké, maar niet meer dan dat. Ook is het dorp te voet wel te doorkruisen, maar heeft niet echt veel sfeer in vergelijking tot een authentiek dorp.

Hi Matthijs, ik heb in exact dezelfde situatie gezeten als jij: van kindsaf jaren naar Seefeld geweest met de familie (met ook een paar niet-skiërs) tot ik het skigebied helemaal ontgroeid was. Sinds mijn tienerjaren ben ik al in heel wat andere (grote) gebieden geweest (Zillertal, Sölden, Obergurgl, Serfaus, Ischgl, Lech, St. Anton, Les Menuires, Val Thorens, Tignes, Val d’Isère, Alpe d’Huez…) maar de enige gebieden waar ik al ben geweest die een goed skigebied combineren met een dorp dat geschikt is om niet-skiërs een week zoet te houden zijn wat mij betreft Kitzbühel, St. Anton en vooral Zermatt.

Lech vind ik qua dorp eigenlijk niet zo heel gezellig en je bent er ook snel uitgekeken. Qua skiën fantastisch als je goed uit de voeten kan off piste, maar qua on piste skiën die de absolute top. Dan is daar in de buurt St. Anton inderdaad een beter keuze.
Trois Vallées, en dan zeker Les Menuires, vind ik persoonlijk een rare suggestie: fantastisch voor de skiërs, veel minder voor de niet-skiërs als die ook wat willen shoppen en dergelijke
Kitzbühel trekt qua dorp misschien nog het meest op Seefeld, maar heeft door zijn lagere ligging iets meer risico op regen en/of weinig sneeuw in het dorp.

Mijn supertip is Zermatt: geweldig skigebied, super sneeuwzeker, ongelooflijk mooie uitzichten, gezellig autovrij dorp, meer kans op zonnig weer dan in Tirol. Het enige probleem: het is echt wel duur. Seefeld is al geen low budget bestemming, maar Zermatt doet daar nog een schepje of 2 bovenop…

@Bennie. Ik spreek bewust niet over wandelen rondom Les Menuires, al is daar niks mis mee. Vanuit Les Menuires kun je als voetganger met diverse liften en tussentijdse wandelingen tot in Meribel en Courchevel komen, waarbij de hoogte met de Saulire een heel bijzondere belevenis is, midden tussen al de skiers. Wij doen dat inmiddels meer dan 10 jaar, ik skiend met 3 niet skiers. Het is een dagtocht voor iedereen en je kunt nog meer kanten op. Legio terassen onderweg zorgen voor een heerlijke dag. Jammer, normaal waren we er deze week geweest. De webcambeelden zeggen genoeg.

Hen48

Leuk topic, ik ben ook wel benieuwd. Nog wel wat ervaring in onder meer Samoens, Savognin naast de bekende bestemmingen.

Ook ik zoek een leuke kleine plaats met vergelijkbare pistekm’ers. Maar ook leuk uit eten kunnen in een relaxte setting.

Zermatt is denk ik een goede tip, ik ben er nog niet geweest.

Mayrhofen. Voor de niet skiers een wat grotere plaats. Met de trein kun je je door het hele dal verplaatsen. Met de skipas legio mogelijkheden, elke dag een ander skigebied.

Zell am see is ook een leuk plaatsje met de nodige vertier.
Of Ortisei in Italië.

Zell am see is ook een leuk plaatsje met de nodige vertier.
Of Ortisei in Italië.

Hessel op 18 jan 2021 13:07

Inderdaad, Zell am See is ook wel nice (ben er in de zomer eens geweest). Skigebied was niet zo bijzonder, maar sinds de verbinding met Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn is dat natuurlijk wel anders.
Hier wel hetzelfde probleem als Kitzbühel: niet zo hoog en dus meer risico op regen/sneeuwgebrek in het dorp

Vergeet de kaasfondue niet in Zermatt 👍

In Zwitserland ga je 10x meer plaatsjes vinden die aan je eisen voldoen.
Mijn tip: St. Moritz

Vergeet ik toch bijna Dienten! Hooggelegen, veel wandel- en langlaufmogelijkheden op de Gottesacker en Gastein is 30 minuten rijden.

Ik zie Ehrwald/Lermoos vaker genoemd. Het is me werkelijk een raadsel wat daar gezellig aan is. Kan iemand me dat wellicht uitleggen?

Ik zie Ehrwald/Lermoos vaker genoemd. Het is me werkelijk een raadsel wat daar gezellig aan is. Kan iemand me dat wellicht uitleggen?

DrPhil op 18 jan 2021 14:21

Ik denk dat dit komt omdat mensen hun ‘thuisgebied’ nogal eens door een roze bril gaan bekijken. Zeker als ze nog maar in weinig andere gebieden geweest zijn.

En nog een goede die me te binnen schiet: Kleinwalsertal. Weliswaar geen grote skigebieden, maar met elke dag een deel vermaak je je al vlot.
Mittelberg is het meest sfeervol, Hirschegg nog ietwat authentiek en Riezerln het meest levendig.

Mijn oudste zoon is daar enkele jaren geweest met kerst. Kleinkinderen hebbrn daar bij een erg goede skischool de kunst geleerd. Tijdens kerst zowat alle winkels en restaurants gesloten. Verder inderdaad weinig te beleven. Klein gebied waar wel perfect wordt geprepareerd. Voor niet skiers???

Hen48

@Hulst je zegt “Jammer dat Trois Vallees in Frankrijk ligt”
Kijk dat vindt ik nou ook.
Lag het maar in Italië of Oostenrijk 😄 @Kasper Sankt Moritz is natuurlijk wereld beroemd. Begin skisport voor toeristen in 1864 met Hotelier Johannes Badrutt.
Alleen daarom al moet je er een keer geweest zijn.
Maar om nou te zeggen dat het een gezellig en mooi dorpje is.
Nou nee.
Vertier s’avonds hoofdzakelijk in één van de vele 5 sterren Hotels en een paar pubs.(Nog aan de stok gekregen met de Italiaanse maffia omdat ik zijn neus dicht kneep dit terzijde)
Je komt er wel gekke mensen tegen uit de hele wereld die je normaal nooit zou tegenkomen.

@Hooykaas. Dat “jammer” bedoel ik voor de vraagsteller. In normale omstandigheden zou ik deze week voor het 13e jaar in Les Menuires zijn geweest. Om te skien zijn er weinig alternatieven voor me, terwijl mijn 3 niet skiers er zich nog nooit een uur verveeld hebben. Gezelligheid moet je zelf verzorgen. Als ik de prachtige toppen van de Dolomieten zie zou ik daar best nog een willen rondtoeren. Het zicht bovenop de Saulire tussen Les Menuires en Meribel is ook immens en dat je daar ook als voetganger op bijna 3000m. hoogte kunt komen is ook vrij uniek. En dat geldt ook voor de Mont de la Chambre. De centra van Courchevel, Meribel en Les Menuires barsten ook van het vertier. En je hoeft je ook geen zorgen te maken over een gebrek aan sneeuw of kilometers. Wij kunnen nog jaren vooruit al wordt de leeftijd wel een favtor.

Hen48

@Bennie
Aan Kleinwalsertal dacht ik ook, maar echt sfeervol vind ik de dorpjes niet.
Mooi dan weer wel (omgeving, niet de dorpjes). Maar wil je eens wat meer dorpsplein en winkels, dan is Oberstdorf dichtbij.

Het zicht bovenop de Saulire tussen Les Menuires en Meribel is ook immens en dat je daar ook als voetganger op bijna 3000m. hoogte kunt komen is ook vrij uniek.

Hulst op 18 jan 2021 17:12

Dan kan ik je toch Zermatt eens aanraden: als voetganger kan je met de gondel tot op 3800 meter (Klein Matterhorn), met de trein tot op 3100 meter (Gornergrat) en met de metro tot op 2300 meter (Sunnegga).
En vanaf 2022 kan je zelfs als voetganger heen en terug naar Italië: https://www.matterhornparadise.ch/en/Company/Investments-and…
Al dat lekkers komt natuurlijk met een stevig prijskaartje… ;)

Bedankt iedereen voor de reacties. We zijn zeker niet persé op zoek naar een mondain oord, dat is eerder toeval. Het was me ook onmiddellijk opgevallen dat lech heel duur is in vergelijking. Als Zwitserland (zematt) nog duurder is dan is dat jammer genoeg ook niet echt een optie. We zoeken vooral een gezellig dorpje zonder dat er de ene luidruchtige bruine kroeg naast de andere is. (Het mag zeker wel bruisend zijn). Bij voorkeur zoeken we wel een dorp/gebied waar we de bus niet moeten nemen en waar we snel op de piste staan. We vinden het ook fijn dat we 's middags ergens met de wandelaars onder ons kunnen afspreken om samen te eten al dan niet op de piste.
Ik heb eens snel een kijkje genomen naar sankt anton en dat ziet er wel leuk uit.

Na even nadenken dacht ik aan het Zillertal. Veel keuze qua deelgebieden, genoeg gezellige plekken. En uit bronnen heb ik vernomen dat je er ook prachtig kan wandelen. Zelf heb ik daar niet echt ervaring mee, omdat ik nou eenmaal altijd kom om te skiën/boarden.
O, en dan bedenk ik me nog Vent. Ligt in het Ötztal. Een perfect toerskigebied, een uithoek met prachtige vergezichten. Vent zelf is niet heel bruisend, maar de plaatsen in de buurt wel (Sölden, Hoch/Obergurgl).
Viel Erfolg!

Schladming Oostenrijk ook even naar kijken.
Ook goede herinneringen aan.
Lekker bier van de Stadtbräu Schladming met natuurlijk bronwater.
Leuk dorpje.
Ook bekend van de World Ski Championships 2013.

@Matthijs93
Als je naar Sankt Anton zou willen gaan en je schrikt van het prijskaartje kan je ook een paar dorpen verderop gaan zitten. St Jacob of Flirsch voor de helft van de prijs. Skibus gaat elk half uur (gratis) naar Nasserein bergbahnen in het dorp Sankt Anton.
Je bent 10 minuten onderweg.
Maar je hebt wel de beschikking over een geweldig skigebied.

Schladming kan ik ook wel aanbevelen! Skiën vanuit het dorp, ook accommodatie aan de piste, groot genoeg voor vermaak maar zeker geen feestbestemming, en schitterend wandelen in één van de zijdalen of iets verderop bij Ramsau :)

*bericht bewerkt door Nuet op 18 jan 2021 19:04

@Matthijs93
Als je naar Sankt Anton zou willen gaan en je schrikt van het prijskaartje kan je ook een paar dorpen verderop gaan zitten. St Jacob of Flirsch voor de helft van de prijs. Skibus gaat elk half uur (gratis) naar Nasserein bergbahnen in het dorp Sankt Anton.
Je bent 10 minuten onderweg.
Maar je hebt wel de beschikking over een geweldig skigebied.

Hooykaas op 18 jan 2021 18:53

Pettneu am Arlberg ook dichtbij Sankt Anton, is ook een prima uitvalsbasis en een stukje goedkoper.

Veel goede tips al geweest in dit topic. Ook een paar bijzondere als je zoekt naar Oostenrijk, > 75 km piste, dichtbij de piste (of in ieder geval zonder bus), enigszins betaalbaar en gezellig. Wat nog wel van belang is of je veel Nederlanders gezellig vindt (denk dan aan Mayrhofen, Gerlos, Kirchberg), juist meer Duitsers (Schladming prima keuze), internationaal (Sankt Anton, Zell am See) of meer van alles wat maar wel overwegend Duits en Nederlands (Fiss, Sölden, Saalbach).

Plaats een reactie