Gezellig skidorp/gebied Oostenrijk

@Skiwi. In Trois Vallees ben je als voetganger met een dagpas van circa € 20,-- onder de pannen. In Zwitserland kun je daar net een konsumptie voor kopen.

Hen48

Maria Alm. Schladming is ook een goede.

Mr. Slow

@Skiwi. In Trois Vallees ben je als voetganger met een dagpas van circa € 20,-- onder de pannen. In Zwitserland kun je daar net een konsumptie voor kopen.

Hulst op 18 jan 2021 19:33

Klopt. Ik heb toch gezegd dat Zermatt duur is?

Maar wat mij betreft wel het geld waard om toch minstens 1 keer in je leven te doen: de uitzichten die je daar hebt (25 vierduizenders, Matterhorn, Gornergletscher, volledig vergletschert Monte Rosa massief, …) vind je nergens anders
En ook de rit in de Glacier Ride 3S van 3000 naar 3850 meter is echt indrukwekkend

Leuk al die tips over Zwitserland en Frankrijk, maar Matthijs zoekt iets in Oostenrijk :)

Is Königsleiten niet iets? Misschien niet een gezellige dorpskern, maar wel gezellige chalets en prima voor skiërs. En tenminste niet aan een doorgaande weg zoals bij veel “authentieke” dorpen.

Leuk al die tips over Zwitserland en Frankrijk, maar Matthijs zoekt iets in Oostenrijk :)

Martin7182 op 18 jan 2021 22:20

Maar waarom per sé Oostenrijk? Italië en Frankrijk niet kan nog begrijpen omdat dat toch wel wat verder rijden is, maar Zwitserland is ongeveer even ver

Interessant om de suggesties te lezen. Ga ook naar Seefeld regelmatig met de familie omdat dit dorp een leuke balans heeft naast het skiën en geen “skifabriek” is. Het is in feite een echt wintersport dorp, waar je ook wat kan skiën, maar dat laatste is natuurlijk beperkt. Ik denk dat de charme juist komt door het beperkte aantal kilometers en natuurlijk de ligging op een plateau waardoor je veel eenvoudige wandelingen kan maken. Ik ben na wat “research” voorlopig als alternatief op Maria Alm gevallen, maar ben door Corona nog niet kunnen gaan. De zwitserse dorpen lijken me ook wel een goede tip, alleen hou ik doorgaans niet zo van de zwitserse geldklopperij.

Leuk al die tips over Zwitserland en Frankrijk, maar Matthijs zoekt iets in Oostenrijk :)

Martin7182 op 18 jan 2021 22:20

Maar waarom per sé Oostenrijk? Italië en Frankrijk niet kan nog begrijpen omdat dat toch wel wat verder rijden is, maar Zwitserland is ongeveer even ver

Skiwi op 18 jan 2021 22:34

Geen idee. Misschien telt er meer dan afstand alleen. Als ik het goed begrijp dan is alles ongelijk aan Oostenrijk gewoon off-topic.

Hi Matthijs, Zermatt top maar lastig bereikbaar en behoorlijk prijzig. St Anton is leuker dan Lech en ook zeker uitdagender skiën. Ben zelf ook fan van Kitzbuhel. Tip van mijn kant zou zijn om naar Selva te gaan en de Dolomiti superskipas te nemen. Het gebied is erg mooi (Unesco wereldnatuurgebied) en je kan vele tochten maken ( bijvoorbeeld de beroemde Sella Ronda). Ligt aan zuidzijde van de Alpen en daardoor vaak veel zon. Wat Italië voor heeft op Oostenrijk is het fantastische eten ( ook op de pistes) en de kwaliteit van Gastronomie in de dorpen. Geen Oostenrijkse afpers ski maar wel vele wijnbars en lekker eten. Zeker de moeite waard !

*bericht bewerkt door Mark_Den_Bosch op 19 jan 2021 00:51

Leuke tips komen er voorbij:) De zwitserse dorpen staan ook nog wel op mijn lijst voor een keer, lijken me qua uitzichten en sfeer wel echt een geval apart! De hogere prijs van een accommodatie boeit me vaak niet eens, het gevoel echter bij elk drankje en maaltijd een draai om de oren te krijgen spreekt me totaal niet aan. Ik betaal liever 2000 euro meer voor het verblijf om daarna niet telkens na te moeten denken bij elke individuele uitgave haha

Ik heb nog even nagedacht en kom eigenlijk toch tot de conclusie dat Kitzbühel wel één van de betere opties voor jullie moet zijn. Wel behoorlijk mondain ook maar dat lijkt door jullie eerdere/andere keuzes een voordeel eerder. Zeer veel keuze qua restaurants/ barretjes/ winkels waardoor de niet- skiërs zich niet snel zullen vervelen en genoeg wandelroutes in de omgeving. Voor de skiërs zelf is het gebied van Kitzbühel- Kirchberg een heerlijk uitgestrekt skigebied met 188km pistes en ook erg veel leuke berghutten die in de lager gelegen stukken liggen waar je kunt samenkomen met de wandelaars of niet skiërs.

Schladming is inderdaad een goede. Leuk stadje, maar tenzij je in Rohrmoos zit (en dat is dus geen Schladming) moet je wel met de bus of auto naar de piste. Datzelfde geldt voor de chalets in Haus, die liggen mooi aan de piste, maar dan moet je met de bus of auto naar Schladming.

Kleinwalsertal vind ik ook geen gekke optie.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Oostenrijk zou ik ook Mayrhofen zeggen of Sankt anton. In Zwitserland klinkt Arosa Lenzerheide wel leuk om te wandelen en skiën, de sfeer weet ik niet zo goed, volgens mij wel een rustig gebied met heel leuke hutten. Val d’isère is misschien ook wel een leuke als je goed Frans skiën wilt en een mooi dorp met veel sfeer en een folie douce in skigebied.

FULL SEND

< dubbel >

*bericht bewerkt door 77steve op 19 jan 2021 09:38

Schladming is inderdaad een goede. Leuk stadje, maar tenzij je in Rohrmoos zit (en dat is dus geen Schladming) moet je wel met de bus of auto naar de piste. Datzelfde geldt voor de chalets in Haus, die liggen mooi aan de piste, maar dan moet je met de bus of auto naar Schladming.

Kleinwalsertal vind ik ook geen gekke optie.

Roy83 op 19 jan 2021 08:18

@Roy83: de Planaibahn vertrekt toch direct uit Schladming? En ook nog zo ongeveer uit het centrum.

< dubbel >

Ik zou zeggen: Mürren (Zwitserland) in het Berner Oberland. Is autovrij en ligt bovenop een klif. Veel alternatieven voor skiën, zoals leuke rodelbanen en winterwandelwegen. Bovendien kun je als je afwisseling wilt in het skieen de oversteek maken naar de andere kant van het dal naar het skigebied Wengen en Grindelwald. Mürren is een houten chalet dorp met heel veel charme en fantastische uitzichten. Het skigebied gaat van 1600 tot 3000m en is erg afwisselend.

Ik weet dat TS alleen in Oostenrijk de ideale plek zoekt.
Maar om het lijstje nog wat completer te maken ( wellicht voor een volgende de keer)
Mogen we Davos niet vergeten OK geen dorpje maar is mij in ieder geval goed bevallen.

Dacht ook gelijk aan het Zillertal. In principe van Zell am Ziller tot en met Mayrhofen is het 1 lang gerekt dorp. Je kan met de trein overal komen en genoeg (wandel) activiteiten in de buurt. Krimmler watervallen, bierbrouwerij, Hintertuxer gletsjer etc.
En qua skiën heb je meer dan 500 km pistes op 1 skipas.

*bericht bewerkt door Alex82 op 19 jan 2021 12:44

Schladming is inderdaad een goede. Leuk stadje, maar tenzij je in Rohrmoos zit (en dat is dus geen Schladming) moet je wel met de bus of auto naar de piste. Datzelfde geldt voor de chalets in Haus, die liggen mooi aan de piste, maar dan moet je met de bus of auto naar Schladming.

Kleinwalsertal vind ik ook geen gekke optie.

Roy83 op 19 jan 2021 08:18

@Roy83: de Planaibahn vertrekt toch direct uit Schladming? En ook nog zo ongeveer uit het centrum.

77steve op 19 jan 2021 09:08

Klopt! Maar volgens mij liggen daar toch niet heel veel acco’s? En ik vind loopafstand op ski schoenen al snel wat groot :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heel veel leuke suggesties ;) Heb ondertussen al Zermatt op mijn persoonlijk lijstje gezet om ooit eens naar toe te gaan.
Mayrhofen ben ik heel vroeger nog naar toe geweest en is inderdaad ook wel een leuke plaats.
Om nu terug te gaan naar mijn oorspronkelijke vraag denk ik dat Sankt-Anton en Kitzbühel het meest aan mijn initiële eisen voldoen.
Frankrijk heeft natuurlijke schitterende skigebieden maar we zijn niet echt fan van de (vaak) kunstmatige, ongezellige dorpjes vandaar dat Frankrijk niet echt aan de orde is…
Nu heb ik ook eens gekeken naar Serva (Val Gardena) en dat lijkt me inderdaad ook wel wat. Is dit een mooi, bruisend dorp?
Zijn er nog aanraders in Italië die kunnen voldoen aan mijn eisen?

Alvast 1000 maal dank voor de uitgebreide respons :)

Ben ook wel geïnteresseerd in Serva. Kunnen de wandelaars daar ook samenkomen in de lager gelegen skihutten op de pistes om 's middags samen te eten?

Heel veel leuke suggesties ;) Heb ondertussen al Zermatt op mijn persoonlijk lijstje gezet om ooit eens naar toe te gaan.
Mayrhofen ben ik heel vroeger nog naar toe geweest en is inderdaad ook wel een leuke plaats.
Om nu terug te gaan naar mijn oorspronkelijke vraag denk ik dat Sankt-Anton en Kitzbühel het meest aan mijn initiële eisen voldoen.
Frankrijk heeft natuurlijke schitterende skigebieden maar we zijn niet echt fan van de (vaak) kunstmatige, ongezellige dorpjes vandaar dat Frankrijk niet echt aan de orde is…
Nu heb ik ook eens gekeken naar Serva (Val Gardena) en dat lijkt me inderdaad ook wel wat. Is dit een mooi, bruisend dorp?
Zijn er nog aanraders in Italië die kunnen voldoen aan mijn eisen?

Alvast 1000 maal dank voor de uitgebreide respons :)

Matthijs93 op 19 jan 2021 20:48

In Frankrijk heb je ook wel non-kunstmatige dorpen zoals Val d’Isere en Megève en le monetier les bains of montgenèvre. Italië denk ik dat selva wel de betere après ski van Italië heeft van wat ik zo lees, zelf ook geen ervaring maar de sella ronda staat op mijn verlanglijst

FULL SEND

@Bennie
Aan Kleinwalsertal dacht ik ook, maar echt sfeervol vind ik de dorpjes niet.
Mooi dan weer wel (omgeving, niet de dorpjes). Maar wil je eens wat meer dorpsplein en winkels, dan is Oberstdorf dichtbij.

Hessel op 18 jan 2021 17:37

Oberstdorf is toch wel met afstand het meest arrogante, verschrikkelijke dorp van de Alpen met een verkeerssysteem waar je horendol van wordt.
Dit alles met één geweldige uitzondering, ik geloof Hotel Traube.

Zelfs mijn alleraardigste kamerverhuurder ergerde zich groen en geel aan zijn dorpsgenoten, die volgens hem duidelijk te veel geld verdienden, zonder daarvoor ook maar een poot te hoeven uitsteken.

Een takkeneind rijden naar de Fellhornbahn, niet door de afstand, maar omdat ze je zes kilometer om laten rijden door een weg binnendoor alleen voor lokale bewoners open te stellen. Er zullen wel weer een paar gezeurd hebben, zijn ze goed in daar.

De verademing dan aan de andere kant van de Fellhorn/Kanzelwand, in het Oostenrijkse Kleinwalsertal is geweldig. Wat een op de prachtige, hypermoderne deelgebied Ifen na stokoud gebied, maar prachtig afwisselend, mooie pistes en leuke dorpjes.

De kabinelift naar de Walmendingerhorn helemaal achterin het dal, met een capaciteit van bijna niks, ontsluit een schitterend gebied met pistes en off-piste van eenvoudig tot lekker steil. Je waant je in de jaren 80.

Ideaal wandelgebied ook, met veel voetpaden door het skigebied.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 24 jan 2021 10:07

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie