Snel koude voeten

Mijn snowboots heb ik inmiddels al enkele jaren en zijn volgend jaar aan vervanging toe. Toch merk ik dit jaar (vreemd, maar voorheen nooit zo veel last van gehad) dat ik heel snel koude tenen krijg. Nu heb ik een paar dikke sokken, maar dan zitten de schoenen wel wat krapper. Niet perse te krap (denk ik), maar ik kom dan wel tegen de bovenkant van de schoen aan. Ik zou eventueel het binnenzooltje eruit kunnen halen voor meer ruimte, maar zou dat niet kouder zijn?
Met ‘normale’ sokken heb ik wel meer ruimte, maar ijskoude tenen.
Heeft iemand een goede tip?

Probeer na het seizoen een beetje betaalbaar sokken met elektrische verwarming te scoren. Paar jaar terug voor mijn dochter ook gedaan en werkt echt perfect.

Edwin van Riel

Het liefst heb je met normale sokken geen ruimte. Dikke sokken werkt namelijk vaak averechts in goed passende ski en snowboard schoenen wat dat betreft. Als je de ruimte hebt om hele dikke sokken aan te doen dan zijn je schoenen iets te groot en dat is dan de oorzaak van je koude voeten. Met dunne sokken moeten je schoenen aanvoelen alsof ze om je voeten zitten gegoten, zonder vrije ruimte.

Born to Ride

Probeer eens sokken van ander materiaal, bijv merinowool
https://www.wintersport.nl/materiaal/skisokken

Hi,
Heb hier zelf ook wel is last van gehad, wat je ook kan doen is kijken naar verwarmde zolen of verwarmde sokken! Gebruik dat zelf ook, heb namelijk het syndroom van Raynaud. https://www.heatperformance.nl/verwarmde-sokken/

welk deel van de voeten wordt koud?

Er kunnen verschillende redenen zijn voor koude voeten:
-te krappe schoenen, bloedsomloop wordt afgekneld
-gevoelig zijn voor koude voeten, de ene heeft er eerder last van dan de ander
-koude schoenen, je schoenen kunnen natuurlijk ook gewoon weinig isolerend zijn
-… Vast nog iets anders

Oplossingen:
-check of de schoenen niet te krap zijn. Anders is alles zinloos wat je probeert. Heb je er ook last van als je je schoenen binnen thuis draagt? EvtLangs een bootfitter.
-verwarmde sokken
-andere liners (bv zipfits. Vaak betere pasvorm, dus minder kans op afklemmen bloedvaten + ruime wollen toebox)

In geval van Raynaud kan het medicijn nifedipine ook nog helpen. Maar dat is meer iets als veel last hebt in de koude maanden. Niet alleen last in je ski/softboots

Hi,
Dat klopt, in ieder geval mijn huisarts heeft dit bij mij vast gesteld. Ik heb namelijk koude tenen en vingers het hele jaar door, vooral bij stress of lagere temperaturen. Ik heb al een keer nifedipine meegekregen, maar merk daar minder van dan van verwarmde sokken of zolen :-(.

Er kunnen verschillende redenen zijn voor koude voeten:
-te krappe schoenen, bloedsomloop wordt afgekneld

kjiratsiekoedel op 05 okt 2021 11:32

Te grote schoenen evenzeer; je gaat dan de schnallen te strak zetten en ook dat beknelt de bloedsomloop.

Dus de eerste oplossing is: goed passende schoenen.

Er kunnen verschillende redenen zijn voor koude voeten:
-te krappe schoenen, bloedsomloop wordt afgekneld

kjiratsiekoedel op 05 okt 2021 11:32

Te grote schoenen evenzeer; je gaat dan de schnallen te strak zetten en ook dat beknelt de bloedsomloop.

Dus de eerste oplossing is: goed passende schoenen.

Martin7182 op 05 okt 2021 13:20

Te grote skischoenen komt ook 10x vaker voor dan te kleine schoenen.

Born to Ride

Tip
Probeer puur zijde sokken te dragen onder je sokken die je normaal draagt.
En je hebt geen koude voeten meer.

PS
Als je last hebt van het fenomeen van Raynaud heb je waarschijnlijk ook verwarmde schoenen nodig.
Bijvoorbeeld oa Strolz schoenen hebben die optie.

@Snowboarder28 , heb je het over ski of snowboard schoenen of over snowboots , winter wandel laarzen?

Plaats een reactie