Barn find: monoski :-)

Heel blij met deze Nidecker first gen monoski. Straks (wanneer dat ook moge zijn) uitproberen in Zoetermeer!

null
null

Date your skis but marry your boots

Netjes. Oude tijden herleven.
Nu nog een Swingbo

Super!

Netjes. Oude tijden herleven.
Nu nog een Swingbo

jannie20 op 19 jan 2021 19:54

Ja, de swingbo 😀.
Ik monoski heel af en toe nog wel, maar van de swingbo hebben we geloof ik echt nooit meer iets van gehoord.

Hier gedemonstreerd door Dries Roelvink in winter uitvoering…

null

Swingbo was fantastisch, maar wat maakte je daar smakkers mee. Zag dat er nog één te koop stond op ebay.
Maar kennen jullie de Skwal ook? Fantastisch om te doen, alleen sleepliften waren lastig.

null

*bericht bewerkt door GerritA op 20 jan 2021 21:30

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Dubbel

*bericht bewerkt door GerritA op 20 jan 2021 21:30

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

@GerritA 3 jaar terug in Zermatt nog gezien.

De monoski elk seizoen in Frankrijk wel. Lijkt me erg leuk om een keer te proberen!

Swingbo was fantastisch, maar wat maakte je daar smakkers mee. Zag dat er nog één te koop stond op ebay.
Maar kennen jullie de Skwal ook? Fantastisch om te doen, alleen sleepliften waren lastig.

null

GerritA op 20 jan 2021 21:29

@gerritA.
De Skwal stond op de lijst van vorig jaar - ik heb me laten vertellen dat die een enorme kleine radius heeft (?).
Ik geloof onmiddellijk dat de sleeplift lastig is (dat is het met een monoski al) - het was voor mij al een hele toer om met je voeten in die positie niet om vallen en toen had ik dat ding nog niet eens ondergebonden 😀

null

Maatje van me heeft ook een skwal. Moet het ook maar eens proberen.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 20 jan 2021 22:51

Übung macht den meister!!!

Wat een belangstelling ineens voor de monoski . . . .
Dacht dat ik hier de enige was . . .

Rob

De Skwal stond op de lijst van vorig jaar - ik heb me laten vertellen dat die een enorme kleine radius heeft (?).
Ik geloof onmiddellijk dat de sleeplift lastig is (dat is het met een monoski al) - het was voor mij al een hele toer om met je voeten in die positie niet om vallen en toen had ik dat ding nog niet eens ondergebonden 😀

robertski op 20 jan 2021 21:49

Radius valt wel mee, ik dacht iets van 16 meter. Stilstaan met een Skwal is in begin inderdaad lastig. Hangt ook wel heel erg van de stand en hoek van bindingen af (is echt belangrijk bij Skwal). Maar als je snelheid hebt is de Skwal lekker stabiel en het carved fantastisch.
Ik kwam erachter dat ze in de US nog nieuwe modellen hebben gemaakt en zelfs een freeride variant :) https://www.skwalusa.com/

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Swingbo was fantastisch, maar wat maakte je daar smakkers mee. Zag dat er nog één te koop stond op ebay.
Maar kennen jullie de Skwal ook? Fantastisch om te doen, alleen sleepliften waren lastig.

GerritA op 20 jan 2021 21:29

Ik zie het al voor me: even stilstaan langs de piste of onder aan de skilift / of bij het begin van een piste waar je nog geen snelheid hebt kunnen opbouwen. Komt er een “vriend” langs die je een klein zijdelings duwtje geeft en je kan doen wat je wil, maar liggen zal je.

Glide on!

Swingbo was fantastisch, maar wat maakte je daar smakkers mee. Zag dat er nog één te koop stond op ebay.
Maar kennen jullie de Skwal ook? Fantastisch om te doen, alleen sleepliften waren lastig.

GerritA op 20 jan 2021 21:29

Ik zie het al voor me: even stilstaan langs de piste of onder aan de skilift / of bij het begin van een piste waar je nog geen snelheid hebt kunnen opbouwen. Komt er een “vriend” langs die je een klein zijdelings duwtje geeft en je kan doen wat je wil, maar liggen zal je.

Vivace op 21 jan 2021 11:25

Ja, dat kan. Maar vaak kan je omvallen wel voorkomen door even een klein sprongetje opzij te maken. Maar stilstaan op een schuine helling is ook soms best lastig balanceren. Ik lette ook altijd goed op waar ik stopte of beetje vlak was.
Het gevoel van carven op volle snelheid is wel fantastisch op een Skwal. Dat heb ik niet snel zo op mijn ski’s of snowboard.

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

null

Maatje van me heeft ook een skwal. Moet het ook maar eens proberen.

RFKANGOO op 20 jan 2021 22:50

Wat is dat voor een deur links?

![](https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2021/01/21/20190204_193538.jpg

Mijn collectie

null

Mijn collectie

null

Op deze ski ik nu

null

Maatje van me heeft ook een skwal. Moet het ook maar eens proberen.

RFKANGOO op 20 jan 2021 22:50

Wat is dat voor een deur links?

Tiny-M op 21 jan 2021 12:41

Dat is de kleinere en ook minder stijve uitvoering van mijn eigen deur. 😋

Übung macht den meister!!!

null

Mijn collectie

monoskito op 21 jan 2021 12:54

Gaaf!

Click. Click. Peace

Erg leuke foto’s die ik voorbij zie komen. Misschien wil ik op zoiets ook wel is een poging wagen.

Het is o zo hard genieten.

null

Op deze ski ik nu

monoskito op 21 jan 2021 12:55

2 vragen, is er veel verschil tussen een old skool en een getailleerde?
Zie dat je ook met één rem skiet?

*bericht bewerkt door Marco-Paul op 21 jan 2021 15:03

Date your skis but marry your boots

Net zoals bij “gewone” ski’s is inderdaad een groot verschil tussen vroeger en nu.
Ook het gewicht is veel minder.
1 rem inderdaad: handig voor op slepers, dan wringt je ski minder naar 1 kant (wat altijd wel zal gebeuren, vermits je maar 1 been inklikt. De remstopper is wel langer, maar dit is niet voldoende. Ik kan niet meer bijhouden hoeveel keer ik al achter mijn monoski heb moeten lopen na een zware val. Deze is gelukkig nog nooit van een ravijn afgedonderd, maar het was veel op het nippertje.

@monoskito Ik vind een leash dan altijd wel een prettig idee!

Date your skis but marry your boots

Ik niet. Zwaar vallen/blijven hangen op een monoski heeft als gevolg dat je voorover valt, een tuimeling maakt. En je monoski met een leach zal je volgen en raakt je rug of hoofd. En bij een val in diepsneeuw werkt je monoski met leach als een anker. En al helemaal in een lawine.

null

;-)

Date your skis but marry your boots

Monoski vs Skwal (vindt skwal toch spectaculairder maar misschien verkeerde filmpjes?)


*bericht bewerkt door GerritA op 22 jan 2021 14:15

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Ik vind de Skwal meer snowboarden doet me denken aan carvende hardbooters :-)

Date your skis but marry your boots

Old skool - helaas heb ik het skipak uit die periode niet meer… 🙈

null

Old skool - helaas heb ik het skipak uit die periode niet meer… 🙈

null

robertski op 22 jan 2021 14:37

Te koop? ;-)

Date your skis but marry your boots

Old skool - helaas heb ik het skipak uit die periode niet meer… 🙈

null

robertski op 22 jan 2021 14:37

Het fluoriscerende pak of de “echte” neopreen Rennhose

Plaats een reactie