Niet essentiële reizen verboden tot 1maart (België)

Helaas is het verbod op niet-essentiele reizen verlengd tot 1 april. https://www.hln.be/reizen/verbod-op-niet-essentiele-reizen-v…

(op het vorige overlegcomite hebben ze de huidige maatregelen van het MB verlengd)

Fanatix op 11 feb 2021 15:30

Naast het latente gebrek aan een grondige evaluatie van deze sterk beperkende maatregel voor miljoenen mensen, stuit het mij ook tegen de borst dat elk artikel in de media steevast wordt vergezeld van een wintersportfoto, liefst met een grote drukte.

In een van de laatste journaals voerde men beelden op vanuit La Plagne terwijl men over de handhaving van deze maatregel sprak (geen uitdrukkelijke verwijzing naar het skigebied, maar de beelden waren duidelijk vanuit La Plagne afkomstig). Men vergeet (bewust) te vermelden dat nagenoeg alle Alpenlanden toeristische skiërs de toegang ontzeggen en dat het enige land waar het momenteel is toegelaten (namelijk Zwitserland) ook strenge maatregelen oplegt en het daar allesbehalve druk is.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 11 feb 2021 16:34

Gotverd…mme

@administratie

Titel mag ( moet 🥶) aangepast aub

Born to run. B.S.

Minister van binnenlandse zaken heeft net aangegeven dat er op het overlegcomité van 26 februari gekeken wordt of het na 1 maart verlengd wordt. Het is dus nog niet 100% zeker.

Vond trouwens dat ze heel dubbelzinnig sprak, ik zou de paasvakantie precies nieg helemaal afschrijven

better to be off piste, then to be pisted off

Zijn er collegaskiers die recent de grens zijn overgegaan die wel controle hebben gezien? Buiten de tamtam op tv heb ik ze nog nooit zien staan op de drukke invalswegen. Laat staan de binnenbaantjes… via Duitsland raak je makkelijk in Zwitserland waar ze gelukkig niet te gek doen…

Vond trouwens dat ze heel dubbelzinnig sprak, ik zou de paasvakantie precies nieg helemaal afschrijven

Wim7 op 11 feb 2021 19:48

Tuurlijk niet, want Paasvakantie valt NA 1 april.🤔

Born to run. B.S.

@dan58, idd, wou eigenlijk zeggen dat ik initieel vreesde dat dit een aanzet zou zijn naar de volgende stap op ook de paasvakantie te blokkeren, maar daar heb ik precies net iets meer hoop op gekregen (geef het nu toch al 30% kans, we teren op alle beetjes hoop he)

*bericht bewerkt door Wim7 op 11 feb 2021 20:32

better to be off piste, then to be pisted off

Zijn er collegaskiers die recent de grens zijn overgegaan die wel controle hebben gezien? Buiten de tamtam op tv heb ik ze nog nooit zien staan op de drukke invalswegen. Laat staan de binnenbaantjes… via Duitsland raak je makkelijk in Zwitserland waar ze gelukkig niet te gek doen…

oneye op 11 feb 2021 20:08

Ik heb de grens niet clandestien overgestoken voor recreatieve doeleinden, maar ik woon vlakbij de Nederlandse grens en onze politiezone voert ook grenscontroles uit in enkele buurgemeentes.

De autostrades worden uiteraard gecontroleerd, maar ook grensovergangen op belangrijkere secundaire wegen worden wel degelijk gecontroleerd. Steekproefgewijs, maar ik heb toch de indruk dat ze hun best doen.

De grens oversteken is natuurlijk wel mogelijk. Kleinere (landbouw)wegen en bredere zandwegen worden niet gecontroleerd, dus mits een beetje omzichtigheid en creativiteit is het wel mogelijk.

Ik vermoed toch een andere dynamiek bij de Waalse politie en bijhorende controles aan de grensovergangen met Luxemburg…

Afgelopen woensdag vanuit de grensstreek naar Belgie gereden om te tanken en een nieuwe batterij in mijn horloge te laten zetten. Als grensbewoner is me dat, met een ingevuld formulier in mijn bezit, ook toegestaan. Niks bijzonders, maar waar het me om gaat is, dat ik geen enkele controle heb waargenomen. Bij de benzinepomp, 3 km. over de grens, was het zoals gebruikelijk, 80% Nederlandse kentekens. Met 30 ct. per liter verschil in prijs begrijpelijk. Er komen ook nog genoeg Vlamingen naar onze supermarkten, al zijn dat er wel beduidend minder.

Hen48

Afgelopen woensdag vanuit de grensstreek naar Belgie gereden om te tanken en een nieuwe batterij in mijn horloge te laten zetten. Als grensbewoner is me dat, met een ingevuld formulier in mijn bezit, ook toegestaan. Niks bijzonders, maar waar het me om gaat is, dat ik geen enkele controle heb waargenomen. Bij de benzinepomp, 3 km. over de grens, was het zoals gebruikelijk, 80% Nederlandse kentekens. Met 30 ct. per liter verschil in prijs begrijpelijk. Er komen ook nog genoeg Vlamingen naar onze supermarkten, al zijn dat er wel beduidend minder.

Hulst op 12 feb 2021 11:07

Wees welkom! We leven precies terug in de tijd dat men boter smokkelde tussen Sint-Niklaas en Hulst :)

@Joy85 Dat smokkelen heb ik, geboren op de grens, zelf van zeer nabij meegemaakt. Betekent natuurlijk wel…op leeftijd, maar kijk toch weer uit naar het volgende skiseizoen. Wat betreft de wederzijdse bezoeken is het wel vreemd dat wij benzine tanken in Belgie en de Vlamingen diesel aan onze kant van de grens.

Hen48

Vroeg me eigenlijk af , als Belg naar Zeeland gaan word je dan tegen gehouden in Nederland en moet je terugkeren of kijken ze daar niet om

@Pieter230976. Ik heb hier bij de grens nog geen enkele Nederlandse controle gezien. Is ook een erg drukke grensovergang tussen Stekene en Hulst. Naast veel vrachtverkeer komen er altijd veel Vlamingen naar o.a. de supermarkten in Hulst. Dat gebruikelijke grensverkeer is ook gewoon toegestaan, waarbij wij wel richting Belgie het bekende formulier aan boord moeten hebben. Onze gebruikelijke uitstapjes naar Antwerpen zijn dan weer niet toegestaan. De laatste dateert van eind januari vorig jaar.

Hen48

Ik zie het nog wel gebeuren dat Belgen in Maart alsnog de grens over mogen naar Zwitserland of Andorra :)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210212_97462738

*bericht bewerkt door DavidW op 12 feb 2021 22:22

Edit: het geposte artikel is nagenoeg identiek aan de post van DavidW. Ik hoop op een procedure voor de rechtbank, puur principieel.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 12 feb 2021 23:26

Edit: het geposte artikel is nagenoeg identiek aan de post van DavidW. Ik hoop op een procedure voor de rechtbank, puur principieel.

Mathijs! op 12 feb 2021 23:20

Iedereen met een beetje respect voor de Grondwet en de Europese basisverdragen hoopt dat. Ik hoop oprecht dat de Belgische overheid binnenkort dikke schadevergoeding mag betalen aan de Belgen met een buitenverblijf in het buitenland (heb er zelf geen voor de duidelijkheid).

Keep on dreaming, jongens.

Maakt toch niet uit … de geloofwaardigheid van deze regering is volledig op!
Ik hou mij aan geen enkele regel meer, buiten die ik naar mijn eigen gevoel en redeneringsvermogen nuttig en nodig acht.

Het staat iedereen vrij om ervan te denken wat ze willen, ik heb het gehad … ik doe wat ik wil vanaf nu tot het einde van mijn dagen!!

Uit principe!

@Hulst Op leeftijd kun je er ook nog van genieten. Mijn Peter is 80 en gaat nog elk jaar mee. Enkel de dagen met echt slecht weer, beginnen lastig te worden. Maar dan staat wandelen op het menu… :) Zo zie je maar dat je nooit te oud bent als de goesting er nog is. :)

*bericht bewerkt door Joy85 op 13 feb 2021 09:47

WTF…

Bla, bla, bla.

WTF…

bartvwg op 09 aug 2021 11:42

Mis ik de context?

WTF…

bartvwg op 09 aug 2021 11:42

Mis ik de context?

HarryP op 09 aug 2021 16:36

Ja. Er stond een vreemd spamberichtje.

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie