Zomer in Dolomieten

Nu we dit jaar waarschijnlijk weer niet kunnen gaan skiën in Italië overwegen we om er eens te gaan tijdens de zomer (augustus), hopende dat tegen dan het wel weer kan. We vragen ons welke plaats ideaal is als uitvalsbasis? Ons doel is mooie bergwandelingen maar ook wat interessante activiteiten voor onze jonge tieners (bv rodelbaan, klimpark, leuk meer, uitgebreid binnenzwempark voor bij slecht weer, etc…). Iemand ervaring hiermee of interessante tips?

Heel veel toeristische activiteiten zijn daar rond het gardameer geconcentreerd. In die omgeving kun je dus veel dingen voor de kinderen verwachten, maar ook drukte (zeker in augustus) en hoge prijzen. Vanaf de noordzijde zit je zo in de bergen.

Je zou ook Val Gardena kunnen overwegen of de omgeving van de bergsteden zoals Merano.

Bwa overal in de Dolomieten is zomertoerisme leuk. Wat je zoekt (rodelbaan, klim/adventure park, meer/rivier, zwembad, mountainbike, ferrata, wandelen in 't hooggebergte) vind je wel in val di Fassa of… bv val Aurina, Arhntal.

Val Gardena! In Ortisei is een mooi groot zwembad/wellness gebeuren, je kunt er mountainbikes (e-Bikes, dus echt iedereen kan het ) huren om over de Seiseralm te fietsen en prachtige wandeltochten op de Seceda maken. Ook is er een klim bos in het Annatal ( in de buurtvaders de fameuze apfelstrudel hut).

Life is what happens while you were checking your phone

Süd-Tirol is schitterend. Bij Meran heb je het skigebied Meran2000 met een zomerrodelbaan. Rond Meran / Bozen is heel veel te zien en te doen in de zomer, en je zit tevens aan de warme en zonnige kant van de alpen.

Ik kan Welschnofen aanbevelen. En Val di Sole heeft ook veel faciliteiten en is een waar walhalla voor wandelen, fietsen en mountainbiken.

Mr. Slow

Welke plekken zouden jullie adviseren met kleinere kinderen(4 en 8) in Dolomieten?
Zijn er ook zomer cards zoals in Oostenrijk?

*bericht bewerkt door klaas op 24 jan 2021 21:05

Ik was ooit in de zomer in Moena, dat was wat vroeg in het seizoen waardoor nog niet alle tochten doorgingen die door de vvv georganiseerd worden, maar qua aanbod was t niet heel anders dan in bijvoorbeeld Oostenrijk. Enige verschil was dat je in Oostenrijk altijd wel gratis met de lift kan via je hotel en de vvv, in Italië moesten we wel een liftkaart kopen.

Wij hebben geen kinderen, dus ik let daar minder op (en ga buiten de vakanties), maar qua themapaden ed is er volgens mij in Oostenrijk wel echt wat meer.

Maar volgens mij kan je bijna overal wel mooi (e)mountainbikes, wandelen en klettersteigen, dus uiteraard ook in de Dolomieten. Denk dat met kinderen het ook wel leuk is iets meer glooiende almen te bezoeken misschien? Seiseralm, Alta Badia zijn dan leuk.

Of er mooie binnenzwembaden voor kinderen zijn vraag ik me af eigenlijk, waar wij waren in ieder geval niet, daar waren alleen thermen achtige dingen (wel fijn!). Rodelbanen weet ik niet.

Heel eerlijk vraag ik me af of je met kleine kinderen misschien niet net zo goed naar Oostenrijk kan gaan, daar heb je in ieder geval zwembaden voor de jeugd, rodelbanen etc.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Natuurlijk kan alles ook in Oostenrijk, maar de Dolomieten hebben vaak wel wat beter weer dan vooral de noordkant van Oostenrijk. Karinthië is overigens ook heel prima.

Life is what happens while you were checking your phone

Afgelopen zomer zijn wij in de ‘Drei Zinnen Dolomiten’ geweest, dorpje Moos. Landschappelijk super, van dolomiten hooggebergte tot de wat meer glooiende bergen. In de zomer bieden ze 4 ‘bergen’ aan met hun eigen thema. Blote voeten paden, speeltuinen, maar op de Haunold ook een rodelbaan. Info: https://www.dreizinnen.com/nl/bergen/bergen-in-de-zomer.html…
Daarnaast kun je bij Sexten het Fischleintal in wandelen, de ongerepte natuur in, richting de beroemde 3 Zinnen.

null

null

Let it snow

Bedankt voor de reacties, heel veel leuke zomerlocaties lijkt me. Wellicht kiezen we dan voor een van de valleien (val gardena, val di fassa, arhntal, val di sole, drei zinnen…). Of misschien bruneck als uitvalsbasis om een paar van bovenstaande valleien te bezoeken 🤔

Merano hebben we ooit eens bezocht op weg naar het zuiden, heel mooie stad en omgeving!

Rondom Trente heb je ook wat kleine meertjes zoals Molvano en Caldonazzo. Daar is ook genoeg te beleven aan activiteiten voor (jonge) tieners en zou wellicht een goeie uitvalsbasis zijn.

Plaats een reactie