Vaseline op ski's

Maart 2020 heb ik nieuwe ski’s gekocht, helaas nog niet kunnen gebruiken uiteraard. Rond juni vaseline op gesmeerd, en pas net (8 maanden later dus) eraf gehaald. Nu lees ik dat dat ABSOLUUT niet de bedoeling is. Weet iemand hoe erg dit is? En zijn mijn ski’s nog te redden?

Tegen roesten van de kanten? Gewoon goed schoonmaken voor er geslepen gaat worden , niks aan de hand volgens mij.

Edwin van Riel

Tegen roesten van de kanten? Gewoon goed schoonmaken voor er geslepen gaat worden , niks aan de hand volgens mij.

evr66 op 24 jan 2021 16:10

Zou erg goed nieuws zijn als er verder niks aan de hand is, op het internet lijkt het voor velen een ramp. Maar wel een nieuwe waxlaag dus?

Dat zou ik wel even doen. Goed schoonmaken, en even overleggen met een fatsoenlijke shop met goed onderhoud. Bodemonderzoeker van polyethyleen, dat reageert nergens mee, vezrziek je echt niet zo maar. Ik zou in overleg eerst ff schoonmaken met een goede ontvetter, dan de oude wax eraf (zijn genoeg middelen voor) en even een paar verse lagen opbrengen. Kan me niet voorstellen dat je de latten hiermee echt schade hebt toegebracht, hoogstens wordt het even wat lastiger om goed te onderhouden de eerste keer.

Edwin van Riel

Heb je de hele onderkant in de vaseline gezet of alleen de stalen zijkant ?

Dat zou ik wel even doen. Goed schoonmaken, en even overleggen met een fatsoenlijke shop met goed onderhoud. Bodemonderzoeker van polyethyleen, dat reageert nergens mee, vezrziek je echt niet zo maar. Ik zou in overleg eerst ff schoonmaken met een goede ontvetter, dan de oude wax eraf (zijn genoeg middelen voor) en even een paar verse lagen opbrengen. Kan me niet voorstellen dat je de latten hiermee echt schade hebt toegebracht, hoogstens wordt het even wat lastiger om goed te onderhouden de eerste keer.

evr66 op 24 jan 2021 16:59

Top, moet goedkomen dus. Bedankt voor de hulp!

Heb je de hele onderkant in de vaseline gezet of alleen de stalen zijkant ?

Vriesa op 24 jan 2021 17:04

Alleen zijkanten, hierbij is wel 1/3 van de ski’s meegenomen in de vaseline.

Het wordt afgeraden vaseline op de staalkant te doen i.v.m. het eventuele insluiten van vocht welke in je ski zou kunnen zitten. Met als gevolg dat je staalkanten dan gaan roesten. Maar over roest heb je niet geklaagd dus weinig aan de hand.

Aangezien je het over nieuwe skies hebt vermoed ik dat ze nog niet in contact zijn geweest met sneeuw dus insluiten van grote hoeveelheden vocht zal er gebeurt zijn.
Gewoon schoonmaken en vers laagje wax en gaan (als het weer mag)

tenzij je een belangrijke wedstrijd wilt winnen is er niets aan de hand. Voor het waxen zoals altijd netjes afdoen met cleaner.

Kan me hoogstens voorstellen dat iemand die machinaal slijpt niet helemaal gelukkig is met wat vette prut in zijn apparatuur. Vandaar ook: van tevoren gewoon even goed schoonmaken en erbij vermelden wat je gedaan hebt met de ski’s.

Edwin van Riel

Ik heb een paar kleine stukjes wax mee gekregen van de skiwinkel en daar strijk ik het staal mee in, mits eerst goed gedroogd natuurlijk. En dan voor skitrip laten waxen, maken ze toch de ski eerst even schoon

tenzij je een belangrijke wedstrijd wilt winnen is er niets aan de hand. Voor het waxen zoals altijd netjes afdoen met cleaner.

HarryP op 25 jan 2021 03:27

In dit geval is wax remover/base cleaner wel een idee, om de vaseline te verwijderen.
Maar voor normaal waxen gebruik ik geen base cleaner. Dat is een oplos middel, dus je bent dan de oude wax aan het oplossen. Een gedeelte veeg je dan op, maar een ander gedeelte trekt juist in de base van de ski. Als er dus verontreiniging op de ski zat, zit die nu dus juist dieper in je ski.

Het lijkt me dus beter om gewoon te borstelen, en als de skis echt vies zijn ergens van, een ‘hotscrape’ doen: was op smelten en afschrapen terwijl het nog warm is. Daar mee ‘trek’ de eventuele viezigheid mooi van de ski af.

Zou erg goed nieuws zijn als er verder niks aan de hand is, op het internet lijkt het voor velen een ramp. Maar wel een nieuwe waxlaag dus?

jessewright op 24 jan 2021 09:18

Op het internet lijken veel dingen voor velen een ramp… ;-)

Plaats een reactie