Drone gebruiken in skigebied.

@Rene Ik stel deze vraag aan jou “als fervent drone vlieger”, maar omdat er vast meer mensen zijn met drone doe ik het maar hier.
Ik ben sinds kort de eigenaar van een mooie drone en weet dat er veel nieuwe regels zijn sinds 1 januari van dit jaar maar hoe zit dat eigenlijk met gebruik van een drone in wintersportgebieden?
Ik snap dat je niet bij groepen mensen en liften mag gaan vliegen maar waar het rustig is of in off-piste terrein naast/tussen de pistes?
En hoe zijn de verschillende regels in de verschillende landen?

Ben benieuwd naar jouw ervaringen en die van anderen.?

*bericht bewerkt door GerritA op 29 jan 2021 19:55

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Ik heb het 2 jaar terug een keer geprobeerd, vond het tegenvallen, te veel gedoe en korte vliegtijd in de kou. Dus het ding maar op marktplaats gezet. Overgestapt op een 360 graden camera, vond ik beter te doen. Van de regeltjes weinig verstand ;)

Edwin van Riel

Daar is moeilijk een eenduidig antwoord op te geven @gerrita . Één ding is zeker, je moet een dronebewijs hebben sinds 1 januari maar die is redelijk makkelijk via verschillende partijen te behalen in Nederland. Daarna moet je bij de RDW aan exploitantnummer aanvragen. Meer info vind je op rdw.nl/drones . Afhankelijk van het soort drone wat je hebt, gelden er verschillende regels. Het makkelijkste neem je de stof in onderstaande video even heel goed door. Eigenlijk komt hier alles aan bod en is de basiskennis om eventueel je dronebewijs voor de open categorie A1 en A3 te halen:


*bericht bewerkt door moderator (Rene) op 29 jan 2021 22:08

Ik heb het 2 jaar terug een keer geprobeerd, vond het tegenvallen, te veel gedoe en korte vliegtijd in de kou. Dus het ding maar op marktplaats gezet. Overgestapt op een 360 graden camera, vond ik beter te doen. Van de regeltjes weinig verstand ;)

evr66 op 29 jan 2021 21:31

Ik heb gekozen voor een drone die autonoom kan vliegen en je volgt op de gewenste afstand en hoogte. Tracking doet ie op herkenning of m.b.v. remote bediening. Dan hoef je hem niet steeds te sturen om beelden te maken.
Ik moet wel zeggen dat ik de beelden van 360 camera’s ook heel gaaf vindt.

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Dubbel

*bericht bewerkt door GerritA op 30 jan 2021 00:09

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Daar is moeilijk een eenduidig antwoord op te geven @gerrita . Één ding is zeker, je moet een dronebewijs hebben sinds 1 januari maar die is redelijk makkelijk via verschillende partijen te behalen in Nederland.

Rene op 29 jan 2021 22:08

Dronebewijs is al binnen (A1-A3 en A2) en exploitantennummer moet ik nog even op drone plakken. :)

Ik vroeg me af wat jouw ervaringen zijn met gebruik van je drone in wintersportgebieden? Vraag je toestemming? Hoe zijn de reactie’s? Krijg je wel eemns vragen over je drone gebruik?

*bericht bewerkt door GerritA op 30 jan 2021 00:08

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

@gerrita ben benieuwd! Vind de beelden altijd gaaf, maar was meer met de bijzaken dan met het skiën bezig zeg maar ;)

Edwin van Riel

Een paar seizoenen geleden hebben wij met een drone gevlogen. Ongeveer 30 dagen in een volledig seizoen, zowel in als buiten het skigebied Galibier Thabor. Vrijwel geen problemen gehad met mensen, we hadden op een gegeven moment zelfs een pisteur naast ons staan die het wel mooi vind dat wij onszelf aan het filmen waren. Ook dit seizoen in Frankrijk een drone gebruikt zonder problemen, maaja, het is hier ook gesloten, dus dat kan het wel makkelijker maken. Drone; dji mavic pro en de mavic air 2

Freeride = Life

Ik wil geen spelbreker zijn, maar in Valloire (Galibier Thabor) is het gebruik van drones voor hobby gebruik en zonder specifieke toestemming ten strengste verboden. Vanwege nabij gelegen vliegvelden en militair oefenterrein. De boetes zijn niet mals, buiten het gevaar dat je bent voor vliegtuigen die in de buurt vliegen. Zie: https://www.geoportail.gouv.fr/donnees/restrictions-uas-cate…

null

Ook rondom Tignes mag je niet zomaar vliegen @Arnie77 zie

null

Verder GerritA mag je met dronebewijs A1 niet zomaar boven mensen vliegen en mag je ook je drone niet op automatische piloot laten vliegen als je zelf niet in kan grijpen, dus jezelf zomaar laten volgen met de drone mag dus niet, je kunt iemand laten volgen als je zelf de RC maar gebruikt. Ook kan dit in skigebieden zeer gevaarlijke situaties opleveren. Waardoor dit af te raden is, en vaak drones gewoon verboden zijn.
Het is ook, zeker met druk helikopterverkeer (bergredding) ook verre van wenselijk om een drone op automatische piloot iemand te laten volgen. Om een idee te geven:

In met dat alles heeft @evr66 zeker gelijk, drone shots maken zijn een hele klus welke tijd kosten en waar je voor de veiligheid van iedereen ook tijd voor moet nemen. Zeker actiebeelden maken in of rondom een skigebied is heel lastig. Omgevingsbeelden buiten de skigebieden (zolang je plekken vliegt waar dit is toegestaan) is natuurlijk wel heel erg gaaf en leuk om te doen. Zolang je maar wel de goede papieren hebt.

*bericht bewerkt door Rogier op 30 jan 2021 09:29

Click. Click. Peace

@Rogier Dank je wel voor de info en de verhelderende video. Ik had ook al even op de kaarten gekeken en zie inderdaad dat er veel verboden gebieden zijn in de alpen. Hier zijn heel veel ski- en natuurgebieden bij.
Mijn drone vliegt autonoom maar met de RC (Beacon) die ik zelf bij me hou kan ik hem heel eenvoudig bedienen en snel laten landen. Heb naast mijn A1 ook A3 en A2 licentie net gehaald dus regels zitten er nog goed in. Mijn drone is een Skydio 2.
Zag ook al dat in Oostenrijk bij sommige skigebieden borden staan met verbod voor Drones.

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Goed om a2 erbij te hebben @gerrita ,zonder twijfel! En dank voor het heel helder aanvullen @rogier . Ikzelf vlieg met RPA-L brevet waar op dit moment nog geen opvolging voor is in de nieuwe EU regelgeving, waarschijnlijk wordt het een extra vorm in de specific class. En die laatste is in mijn ogen ook nodig om het legaal te vliegen in de buurt van skigebieden. Met a1,2,3 kun je geen ontheffing aanvragen in CTR’s, enkel met specific. Dus om antwoord te geven; 9 van de 10 gevallen heb ik ook toestemming nodig. Niet van een pisteur maar wel van de lokale luchtvaart autoriteit :)

Hoe dan ook om voor mensen die er minder diep in zitten een antwoord op te geven. Hoe leuk het ook klinkt, bespaar jezelf een hoop gedoe en kans op problemen en laat die drone lekker thuis als je op vakantie gaat ;-) dan is zoals @evr66 aangeeft een 360 cam al een stuk toffere maar vooral praktische oplossing!

*bericht bewerkt door moderator (Rene) op 30 jan 2021 14:42

@rogier Nogmaals, geen enkele last gehad van iemand die zei dat het verboden was. En zelfs met deze info, zouden we gewoon gaan vliegen. Dat kan recalcitrant klinken, maar de kans dat we die ene helicopter raken die we eens in de 10 dagen zagen is zo klein dat we dat risico gewoon zouden nemen. Ik weet ook niet hoe hoog je wil vliegen maar wij zitten altijd op skihoogte of lager en altijd op off piste runs en nooit op de piste. Bovendien waren die europese regels er niet 3 jaar geleden. Als ik een drone had was die zeker mee gegaan voor de extra shots van het skien en het gebied. Daar staat wel tegenover dat wij nooit de drone automatisch laten vliegen, er is altijd iemand die filmt en de controller bediend.

Freeride = Life

Deze regels waren drie jaar geleden nog veel strenger in Frankrijk, zeker rondom Valloire. Dat niemand iets zegt zegt natuurlijk niets over de regels. Ik heb nog nooit iemand gezien die tegen mij heeft gezegd dat je geen bank mag overvallen ;-)

Het probleem is dat door mensen die zich niet aan de regels houden we met steeds meer verboden te maken hebben.

En veel belangrijker je brengt veel mensen (helikopters zweefvliegtuigen etc etc) in groot gevaar. Want boven Valloire stikt het van de deltaplanners, zweefvliegtuigen, parasailers etc…

Om hier aan toe te voegen, mocht er op zo’n plek wat gebeuren dat loop je in Frankrijk echt kans op zware straffen, tot gevangenisstraf aan toe. Dus als het verboden is, alsjeblieft laat je drone in de tas.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 31 jan 2021 08:15

Click. Click. Peace

Hallo drone liefhebbers,
ik zou zeggen blijf aub met jullie drones ver weg van de pistes, en van de bergen in het algemeen, het is er al druk en gevaarlijk genoeg.

Oei nu haal ik wat op mijn hals.
groetjes Eddy

Sinds 31 december 2020 heb je in Europa het Europees Drone Vliegbewijs A1 - A3 nodig om met een drone zwaarder dan 249 gram (en/of met camera) te mogen vliegen. Er spelen wat regels waar je aan moet houden, denk daarbij aan privacy en veiligheid.

Omdat ik binnenkort weer eens in Oostenrijk ga skiën en nu ook meerdere drones bezit, (ook heb ik A1-A3 en A2) heb ik uitgezocht wat de regeltjes in Oosterijk zijn:
Ik was er van onderstelling wat ik voor Nederland heb geleerd ook in Oostenrijk zou gelden, naast ook in het bezit zijn van de Europees Drone Vliegbewijs A1 - A3, gelden er in Oostenrijk toch wat andere en strengere regels, zoals:

  • Je moét minimaal 16 jaar zijn (in NL mag je jonger zijn als er iemand bij je staat in bezit van het vliegbewijs, in AT dus niet).
  • Je hebt toestemming nodig van een Austro Control als je de camera gebruikt (voor foto’s en film opnames). Óók bij prive gebruik.(in Nederland heb je geen toestemming nodig om foto’s of video’s te maken).
  • je hebt toestemming nodig van een Austro Control als je hoger dan 30m wilt vliegen. (in Nederland mag je zonder toestemming tot 120m vliegen).
  • toestemming vragen aan Austro Control kost €330 en is een jaar geldig.
  • je bent verplicht een verzekering af te sluiten alvorens je gaat vliegen (minimale dekking van 1 miljoen eruo).

Negeer je één van de regels dan zien ze dat als een administratieve fout en dat kost je dan een boete van €22.000

Ik zag dat Cody Townsend, de bekende skiër, er zijn videoreeks “The Fifty Project” er ook vaak naar verwijst, wat voor hen dan de regels in Noord-Amerika zijn. Waar ze wel of niet mogen opstijgen hangt daar af van o.a. biodiversiteit en ze mogen bvb. niet opstijgen in natuurgebied (maar soms is 5m verder officieel geen natuurgebied meer en mag opstijgen daar wel).

Het is o zo hard genieten.

Plaats een reactie