Kinderski voor licht ervaren kinderen

Hallo allen,

Nu alle winkels flinke kortingen hebben, dacht ik alvast voor volgend jaar ski’s aan te schaffen voor mijn dochter (en daarna ook te gebruiken voor mijn zoon). Ze is dan 7 en skiede afgelopen jaar (5 jaar) de blauwe dalafdaling (in fieberbrunn). Hopelijk zit een volgend seizoen de stap naar parallel skiën er in.
Ik heb deze voor geselecteerd:

  • atomic redster J2
  • rossignol experience pro (+kid4 GW B76)
  • K2 Indy
    En dacht aan 1,10m

Heeft iemand hier er verstand van die mij wil adviseren? De rossignol is een stukje breder dan de atomic, en de Indy zo te zien slapper? Welke zouden jullie nemen? Of heeft er nog iemand een andere toptip?

Alvast bedankt!
Groetjes Birgit

Simpele kinderlat in de juiste lengte voldoet voor dat niveau. Ik zou me niet bezig houden met stijfheid (dus laat de kids racelatten staan).
Omdat kids aardig groeien is die lengte een jaar van te voren bepalen wat lastig.

Ik zou ze huren, qua lengte heb je ieder jaar nieuwe nodig en tweedehands raak je ze aan de straatstenen niet kwijt (of je moet het via een meegroeiplan kopen, dat ze jaarlijks inruilt).

Die met het printje dat ze mooi vindt.

.

Ja haha mij dochter koos altijd voor de ski met bloemetjes of mooie paarse en roze kleuren. Maakte ook niks uit, als ze maar mooi zijn en op dat nivo is een beginnersski op de juiste lengte gewoon prima.

Precies, maakt allemaal echt geen moer uit de eerste jaren. Bij ons kwamen ze gewoon van marktplaats, als de kleur en lengte maar in orde waren. Nooit meer dan een paar tientjes aan uitgegeven. Verstelbare schoenen zijn ook heel handig, kun je er gewoon een paar jaar mee toe.

Edwin van Riel

Simpele kinderlat in de juiste lengte voldoet voor dat niveau. Ik zou me niet bezig houden met stijfheid (dus laat de kids racelatten staan).
Omdat kids aardig groeien is die lengte een jaar van te voren bepalen wat lastig.

Ik zou ze huren, qua lengte heb je ieder jaar nieuwe nodig en tweedehands raak je ze aan de straatstenen niet kwijt (of je moet het via een meegroeiplan kopen, dat ze jaarlijks inruilt).

Inderdaad gewoon schoenen en skies via een ruilplan van een vd NL skishops. Doe ik al jaren voor mijn zoon, vanaf 5jr en hij is nu 12jr. Je moet toch bijna elk jaar aan een grotere maat.

Hessel op 31 jan 2021 11:07
...ski-addict...

Hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoeveel tijd je in de sneeuw doorbrengt. Is het 1 week per seizoen, is huren gewoon voordeliger. Zijn het ieder seizoen 4 weken, zou ik echt lekker kopen.

Los van alle objectieve argumenten vinden kids het ook gewoon leuk om “eigen ski’s/spullen” te hebben, zeker als de ouders ook eigen materiaal hebben.

Edwin van Riel

Wij hebben 3 kinderen en voor schoenen doen we mee met een ruilplan en skies koop ik in de uitverkoop aan het einde van het jaar gewoon steeds een maatje groter.
De te korte skies worden doorgegeven aan de volgende en als de jongste eruit gegroeid is gaan ze op marktplaats.
Aangezien er 3 jaar zit tussen de 2de en de jongste ligt er nu wel een kleine skiwinkel op de zolder te wachten tot ze groot genoeg is ;-)
De schoenen geven we niet door omdat de oudste 2 redelijk verschillende voeten hebben en dus steeds op andere merken uitkomen.

Op ekosport/duyvestijn kan je er altijd bestellen. Nu mooie kortingen en deze zomer nog meer hoor… Er gaat genoeg materiaal overblijven en weet uit ervaring dat je de beste prijzen scoort in de maanden juni/juli.

Ik heb vorig jaar hele matige ervaringen gehad met de K2 Indy. Mijn jongste dochter heeft bijna een forse blessure aan haar knie opgelopen omdat de binding niet losschoot. Bij nadere inspectie bleek deze vast gevroren te zijn. Ze was er erg van geschrokken, zodanig dat ze twee dagen nodig heeft gehad voordat ze weer op tempe meedirfde te skieen. Daarna twee keer per dag gecontroleerd of ik de schoen nog uit de binding kom drukken.

Ik heb vorig jaar hele matige ervaringen gehad met de K2 Indy. Mijn jongste dochter heeft bijna een forse blessure aan haar knie opgelopen omdat de binding niet losschoot. Bij nadere inspectie bleek deze vast gevroren te zijn. Ze was er erg van geschrokken, zodanig dat ze twee dagen nodig heeft gehad voordat ze weer op tempe meedirfde te skieen. Daarna twee keer per dag gecontroleerd of ik de schoen nog uit de binding kom drukken.

marklit op 01 feb 2021 19:27

Was dit gecontroleerd in de winkel? Wie heeft die conclusie van vastvriezen getrokken? Vastvriezen van een binding heb ik nog nooit meegemaakt, apart. Zou wel kunnen dat een binding eens niet lost, vooral op lage snelheden, dan is dit gevaarbiets groter.

Edwin van Riel

Helaas gewoon verkeerd afgesteld.

Vast vriezen nog nooit van gehoord en nog nooit meegemaakt.
Gelukkig heeft je dochter BIJNA een forse blessure opgelopen @marklit

Mooi dat jullie op afstand de conclusie trekken dat dit niet kan terwijl ik ter plekke heb geconcludeerd dat dit wel kan. Het type binding op deze ski is niet de meest gebruikelijke binding. Ik heb het ijs zien zitten, kon hem met mijn handen niet wegduwen (lees de voorkant uit de binding), na een flinke schop met mijn skieschoen schoot de voorkant los, daarna kon ik hem wel wegduwen met de hand.

En de BIJNA blessure, een gillend kind en een arts ter plekke die haar heeft nagekeken. Gelukkig een jong en flexibel kind maar dat was dan ook de enige redding.

*bericht bewerkt door marklit op 01 feb 2021 22:04

Traumatische ervaring.
Gelukkig dat het redelijk goed is afgelopen.
Maar het is natuurlijk niet goed voor het zelfvertrouwen.

Welk merk binding was het @marklit

Het waren huur ski’s voor de kinderen met de binding die volgens mij standaard op de K2 Indy zitten. Bij de meeste bindingen zit er voorin een deel aan de linkerzijde wat maar links kan bewegen en aan de rechterzijde wat naar rechts kan bewegen. Bij deze zat de hele voorkant aan elkaar en kon in zijn geheel naar links of rechts schuiven.

Wij hebben ook een aantal paar van die K2’s gehad. Het fijne vond ik dat ze zowel tip als tail rocker hebben. Voor de kleinste kinderen is dat fijn omdat die te licht zijn, en niet genoeg techniek hebben, om een ski veel te buigen, dus is dat al door de rocker gedaan.
Voor de iets oudere kinderen is het fijn in zachte sneeuw, of dat nu poeder of slush is.
En voor alle kinderen is het fijn dat ze niet ‘happen’, door de tip en tail rocker worden fouten niet afgestraft.

Wbt de bindingen, ik weet niet waar @Marklit ‘s dochter mee skiede, maar normaal zit er een Marker FDT 4.5 op, dat is een dood normale binding, met vleugeltjes die naar links en rechts openen.

Ik weet wel dat op de allerkleinste (90cm hadden wij) maten, een mooie systeem binding zat, met een free flex rail systeem, zodat niet de helft van de ski (schoenlengte +binding) rigide werd.
Mischien was het die?

Maar met 7 jaar oud, zal @Bir’s dochter wel al in de normale bindingen zitten.
Door de tip en tail rocker hoef je ze ook niet super kort te kopen.
Neus is aardig.

*bericht bewerkt door Slim op 01 feb 2021 22:50

Ik heb ze geprobeerd te zoeken maar de binding die jij noemt was het niet. Het was zo te zien al een ouder type. Heb in ieder geval besloten voor volgend jaar (helaas niet dit jaar) ski’s in Nederland te regelen, goede kwaliteit gebruikte ski’s, hier afstellen en testen en als ze te kort worden weer verkopen. Mijn vrouw en ik hebben allebei eigen ski’s en ik wil met de kinderen daar geen risico mee lopen

Joh @marklit we zeggen niet dat vastvriezen niet kan, alleen dat we dit (met heel wat jaren ervaring met veel verschillende (ook kinder-)bindingen nog nooit hebben meegemaakt. Wat @hooykaas zegt, te zwaar afgesteld, is waarschijnlijker. Maar zeg nooit nooit 😉

Edwin van Riel

Nogmaals ik heb het vastvriezen zelf geconstateerd het ijs was zichtbaar. nadat ik hem los heb gekregen kon ik heel soepel met mijn duimen de neus van de skischoen uit de binding drukken.

Overigens maak ik er altijd een gewoonte van om de instellingen van de binding te controleren aan de hand van de calculators op internet.

Nogmaals ik heb het vastvriezen zelf geconstateerd het ijs was zichtbaar. nadat ik hem los heb gekregen kon ik heel soepel met mijn duimen de neus van de skischoen uit de binding drukken.

Overigens maak ik er altijd een gewoonte van om de instellingen van de binding te controleren aan de hand van de calculators op internet.

marklit op 02 feb 2021 08:18

De DIN calculators op internet vind ik doorgaans (veel) te hoog. Ik mag volgens die calculators naar 8, en ik heb mijn binding op 5. Dat verschilt dus behoorlijk. Dus de suggestie dat de binding niet goed is afgesteld snap ik wel.

Echt de calculators zijn veel te hoog.
Eens met oa @evr66 en @elisabeth101
Ik verdenk ze ervan zo langzamerhand dat ze een deal hebben gesloten met de plaatselijke chirurgen zo erg is het.
Wat ik s’winters wel zie daarvan springen de tranen in de ogen.

Wat een onzin over die dincalculators.
Mits goed toegepast geven de calculators een reële instelwaarde.
Hoe denk je dat een skishop de waardes instelt? Ook op basis van tabelletje of calculator.

Wat een onzin over die dincalculators.
Mits goed toegepast geven de calculators een reële instelwaarde.
Hoe denk je dat een skishop de waardes instelt? Ook op basis van tabelletje of calculator.

Hessel op 02 feb 2021 18:41

En dan natuurlijk wel een disclaimer erbij dat ze niet verantwoordelijk zijn voor letsel…

Haha, uit de oude doos, ver voor internet wijsheden: laat het kind met ski aan op een stoel gaan zitten, been gestrekt vooruit. Nu moet je de schoen uit het teenstuk kunnen krijgen door draaien van de ski voordat het echt pijn gaat doen. Lekker onderbouwd? Nee. Werkte het? Ja hoor, prima 😂😂😂. Don’t try this at home natuurlijk, maar het geeft wel een indicatie zonder testbank of internet 😉

Edwin van Riel

@Hessel met jou ervaring moet je toch beter weten.
Wat valt me dat nou tegen 😄😄

O ja skishops instellingen praat me er niet van.

@Hooykaas
Je bent de laatste tijd wel vaker op de dramatische toer. Gaat het wel goed met je? 😄

En ga je niet juist naar een skishop voor een correcte afstelling? Moet je natuurlijk wel eerlijk zijn over de gegevens voor de instelling.

^^misschien moeten er wat meer mensen op de beginnersafstelling 😉

^ ik ga er toch vanuit dat de goede skishop voor kinderen in deze leeftijdscategorie voor een vakantieweekje wel door de inschatting van papa of mama heen prikt ;)

Zodra hogere instellingen wenselijk zijn, komt dit echt wel tot uiting als ze dan al komen huren.

Edwin van Riel

Plaats een reactie