Welke ski is dit?

Simpele vraag: Welke ski zie je op de foto?

  • februari 2019
  • St Johann in Tirol Hervis als huurlocatie
  • Black/Gold 5*segment bij Snowbrainer
  • Fisher (toch?)
  • Ik heb altijd het verhaal dat ik Volkl Racetiger SL leuk vind, maar wat aan de zware kant aan het einde van de dag, dus dat ze net iets makkelijker moeten skiën.
  • Dit is de enige foto van de skies die ik heb…

Deze skies waren achteraf echt heerlijk en ik baal er van dat ik niet meer weet welke het exact zijn. Nu met alle kortingen wil ik namelijk iets vergelijkbaars gaan kopen.
Wie oh wie kan me helpen? Alvast dank!!

null

Zien we daar een F18?

Zien we daar een F18?

Bennie op 01 feb 2021 09:43

Dat dacht ik ook, maar wilde niet mensen in een bepaalde richting laten denken… En je kunt de vervolg vraag al wel raden. Vergelijkbaar materiaal tips (andere merken oke uiteraard)?

  • Pisteski
  • Ik houd van korte(re) bochtjes
  • Makkelijk te handlen
  • Moet ook wel hard mee kunnen knallen met mijn groepje
  • Af en toe een klein carve sessietje
  • Sta in principe iedere week op de rollerband om te trainen
  • Lichtgevorderde skier (op mn 18e pas begonnen, dus zal het echte gevorderde niveau nooit halen), bijvoorbeeld bij (te)veel rebound haak ik af en word ik een beetje bang om te vallen. Dus echt superhard in de bochten ga ik niet zo snel
  • Man, 41 jaar, 75kg, 1.78m

Dan kan ik een shortlist maken om wat nieuws aan te schaffen. Zonder proberen is het altijd een gokje, maar dit jaar durf ik het wel aan.

*bericht bewerkt door Schulo op 01 feb 2021 09:51

Het is de Rental versie van de Fischer Porgressor.

null

null

Ik denk dat het deze zijn: Fischer RC4 The Curv TI AR+RC4 Z11 PR
De F18 hebben een afgeronde tip. Terwijl de ski op jouw foto wat knikjes in de afronding van de tip heeft.
(Mijn man heeft trouwens wel de F18 en die is daar heel tevreden over.)

sneeuw witje en de 7 bergen

Ik bedoel het overigens niet als ski advies. Daarvoor heb ik niet genoeg verstand van de verschillende types en hun gebruikseigenschappen. Andere mensen op dit forum kunnen je prima van dienst zijn.

sneeuw witje en de 7 bergen

Het is de Rental versie van de Fischer Porgressor.

null

elisabeth101 op 01 feb 2021 10:12

Ah ja, dit lijkt me inderdaad de juiste. Dus toch geen RC4
En is zo’n rental versie dan te vergelijken met de F17,18 of 19?

sneeuw witje en de 7 bergen

Is vergelijkbaar met de F18. Echt een prima ski voor wat TS zoekt, en volgens mij nog steeds te koop voor een prikkie 😁
https://www.duijvestein-wintersport.nl/fischer-progressor-f1…

@elisabeth101: Bij Sport Robl nog een heel stuk goedkoper, 238 €. Voor die prijs kun je echt niet meer gaan huren. 2 Jaar huur en je hebt je eigen ski’s eruit.

^^ik zie het ja. Koopje!

Is vergelijkbaar met de F18. Echt een prima ski voor wat TS zoekt, en volgens mij nog steeds te koop voor een prikkie 😁
https://www.duijvestein-wintersport.nl/fischer-progressor-f1…

elisabeth101 op 01 feb 2021 10:32

Ik vraag het me af. De XTR versies zijn meestal de slappere varianten. Het zijn ook echt twee andere ski’s: andere taillering, andere lengtes, maar vooral: let op het verschil in gewicht: 1600g vs 1800g.

null
null

Ook (heel) andere radius, niet te vergeten.

In de catalogus van 2018 weegt hij zelfs maar 1550g. Het gewicht is dus geen vergissing.

null

Weliswaar is dit het gewicht bij 1m60 en het gewicht van de F18 is bij 1m67, maar de langere lengte scheelt normaliter maar heel weinig. IMO dus een andere ski.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 feb 2021 12:31

Is vergelijkbaar met de F18.
Ik vraag het me af. De XTR versies zijn meestal de slappere varianten. Het zijn ook echt twee andere ski’s: andere taillering, andere lengtes, maar vooral: let op het verschil in gewicht: 1600g vs 1800g.

null
null

DrPhil op 01 feb 2021 12:16

Opvallend inderdaad. Dit spreekt dan eigenlijk meer in het voordeel van de F18 toch? Iets zwaarder is prima wat mij betreft. Zal me door Duivesteijn eens laten voorlichten over wat bij mij past.

*bericht bewerkt door Schulo op 01 feb 2021 12:22

Ja, de F18 lijkt me idd aanzienlijk beter voor je.

Atomic had vroeger iets vergelijkbaars: SL 9:12 en de SL 9:14. Op het eerste gezicht vergelijkbare ski’s. Zelfs een vergelijkbare print. Maar de ene was een echte raceski en andere de slappe variant daarvan.

Leuk advies gesprek gehad met Duijvestijn zojuist!
Conclusie: F18 is misschien zelfs wat aan de ‘makkelijke’ kant voor me.

Opties die werden aangeraden: Fischer RC4 The Curv TI of Salomon S/Max 10.
Waarbij de Fischer de voorkeur van de verkoper geniet.

Iemand suggesties/ervaringen/opmerkingen? En hoeveel waarde moet ik hechten seizoen 20/21 vs 19/20? Scheelt nogal wat qua prijs over het algemeen.

*bericht bewerkt door Schulo op 02 feb 2021 12:53

Ja, als je het hebt over de Racetiger SL is de F18 drie stappen terug. Ik wil niet flauw doen, maar de huurski die je zocht is vermoedelijk nog slapper dan de F18. Dat gezegd zijnde: ik heb de F18 verruild voor de S/max 10. Die vind ik idd een stapje hoger. Hij is wat stijver. Maar het is ook minder een echte korte bochtenski dan de F18. De Curv Ti vind ik daar een stap boven zitten (boven de 10).
Omdat de 10 duidelijk zwaarder is dan de F18, is het ook geen gooi-en-smijt ski zoals de F18.
En let op, mijn grote vriend wiens naam ik heb verdrongen, vindt de 10 een gevaarlijke ski.
Oja, de 10 is bij mijn weten niet gewijzigd voor 20/21. De Fischer weet ik niet.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 feb 2021 13:14

Ik wil niet flauw doen> § DrPhil op 02 feb 2021 12:59

Juist super dit! Helpt enorm met lastige keuzes maken en als het dan tegenvalt, kan ik jou mooi de schuld geven ;-)

Ik neig zelf naar de Curv TI vanwege de korte radius. Lijkt me dan dat die ook bij mijn luiere periodes wat makkelijker meewerkt dan de S/max 10, maar daar kan ik naast zitten. Wellicht ontloopt het elkaar niet zoveel.

*bericht bewerkt door Schulo op 02 feb 2021 13:12

Ik vind de 10 wel makkelijk te skiën maar ik vind het meer een ski voor middellange bochten.

@ts: even samenvattend: je zoekt naar de naam van een ski waar je lekker op geskied hebt maar je gaat dan toch het bos in, op zoek naar een nog lekkerder ski? En dan een hele andere ski (zonder te proberen) kopen op basis van een praatje met de winkel? Wonderlijk.

Ja, als je het hebt over de Racetiger SL is de F18 drie stappen terug. Ik wil niet flauw doen, maar de huurski die je zocht is vermoedelijk nog slapper dan de F18. Dat gezegd zijnde: ik heb de F18 verruild voor de S/max 10. Die vind ik idd een stapje hoger. Hij is wat stijver. Maar het is ook minder een echte korte bochtenski dan de F18. De Curv Ti vind ik daar een stap boven zitten (boven de 10).
Omdat de 10 duidelijk zwaarder is dan de F18, is het ook geen gooi-en-smijt ski zoals de F18.
En let op, mijn grote vriend wiens naam ik heb verdrongen, vindt de 10 een gevaarlijke ski.
Oja, de 10 is bij mijn weten niet gewijzigd voor 20/21. De Fischer weet ik niet.

DrPhil op 02 feb 2021 12:59

Eens met Phil. De Curv Ti is echt een heel andere ski dan de F18 en doet het veel beter bij mensen die technisch al goed skien. De F18 is licht en makkelijk te skien en een stuk vergevingsgezinder in slechte omstandigheden. De S/max 10 helemaal niks mis mee, maar is qua gevoel heel anders dan een Fischer. Overigens allemaal niet gewijzigd voor 2021. De Curv Ti is een goede ski maar als je fijn hebt geskied op de Progessor XTR dan kun je m.i. veel beter een F18 kopen.

@ts: even samenvattend: je zoekt naar de naam van een ski waar je lekker op geskied hebt maar je gaat dan toch het bos in, op zoek naar een nog lekkerder ski? En dan een hele andere ski (zonder te proberen) kopen op basis van een praatje met de winkel? Wonderlijk.

yoguido op 02 feb 2021 13:41

'U bent te goed voor deze ski’s is ook gewoon zo heerlijk om te horen als lage-lander! Volgens mij leren ze dit op de ski-verkoop-opleiding : ) Bij dames werkt trouwens ‘deze print past perfect bij uw jas’ heel goed. Met een beetje geluk verkoop je dan een set dure ski’s EN een jas.

(ik ben zelf geen verkoper, maar ik heb ski’s die prachtig bij mijn ogen passen…)

*bericht bewerkt door SandraSki op 02 feb 2021 13:57

sneeuw witje en de 7 bergen

@ts: even samenvattend: je zoekt naar de naam van een ski waar je lekker op geskied hebt maar je gaat dan toch het bos in, op zoek naar een nog lekkerder ski? En dan een hele andere ski (zonder te proberen) kopen op basis van een praatje met de winkel? Wonderlijk.

yoguido op 02 feb 2021 13:41

Geen correcte samenvatting en wel erg kort door de bocht (pun intended).

Ik zocht de naam van de ski om iets vergelijkbaars te kunnen kopen. Racetiger SL is mijn baseline, deze Fischers waren een uitstapje en dat beviel prima. Erg ontspannen op gestaan, wellicht wat aan de makkelijke kant. Dus iets er tussenin is het doel. Heb zelfs eerder al gesteld dat dit seizoen een gokje zonder testen met deze kortingen acceptabel is. Niks wonderlijks aan.

U bent te goed voor deze ski's is ook gewoon zo heerlijk om te horen als lage-lander! § SandraSki op 02 feb 2021 13:49

Jammer genoeg niet gehoord, zou wel lekker zijn als het zo was. Bij welke winkel zeggen ze dat? Dan moet ik die ff aan de jas trekken ;-)

(ik ben zelf geen verkoper, maar ik heb ski’s die prachtig bij mijn ogen passen…)

SandraSki op 02 feb 2021 13:49

Duidelijk roeping gemist 😉.

Ik vind een Curve Ti maar net onder een oudere Racetiger SL staan. Flink meer werk dan zo’n Progressor XTR. Het is een ski die pas lekker wordt als je aan het werk gaat, en maakt je niet af als je niet oplet. Maar om er nou op je gemakje mee te gaan skiën.
Als je bang bent dat de F18 te slap is, kun je ook eens de Head Supershape iMagnum aanhalen bij Duijvestijn. Eens zien wat ze daar van vinden. Zit er wat mij betreft een beetje tussenin.

@schulo, waarom geen Racetiger SC? Die is een stuk relaxter dan de SL, Of zelfs de SC carbon? Die is even zwaar als de F18 en lijkt daar ook best op.
(Ik heb de sc carbon maar daar heb ik pas één dag op geskied, dus ik kan nog weinig over zeggen. Dat was ook nog eens een keer in de dikke pap - daarvoor is hij dus zeker niet geschikt… Ik wilde graag weer iets erbij a la de F18 want daarmee kon ik blind in de mist skiën en dat hoef ik met de 10 niet te proberen).
De 10 loopt trouwens verbazingwekkend makkelijk door de pap heen (vind ik).

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 feb 2021 15:13

En als ik nog eens een heel andere suggestie mag doen: de Head Kore 87? Ik heb de 93. Die skiet heel erg gemakkelijk, is voor pap een droom en zelfs korte bochten zijn gemakkelijk. De 87 is nieuw dit jaar en ik lees er allemaal maar lovende verhalen over (net als bij de 93). Dan heb je een mooi alternatief voor pap- of sneeuwdagen. Het is zelfs zo erg dat ik eigenlijk het liefst op de 93 ski, behalve als de pistes ijzig zijn.

Weet je wat ik nou niet snap 😁 hoe kan iemand nou een racetiger SL (zwaar stijf aggressief) fijn vinden en tegelijkertijd een Progessor XTR ( licht, flexibel, vergevingsgezind) ook? Dat zijn echt uitersten. Ik vraag me bijna af of het geen imitatie Racetiger SL was. Niet toevallig een jeugd model ofzo🤣

De grip van een Racetiger met het gemak, souplesse, vergevingsgezindheid van de XTR. Wie wil dat nou niet?

Plaats een reactie