Stubaier, hintertuxer of de tignes gletsjer in mei..

Waarschijnlijk blijft het alleen bij hopen en dromen over een dagje op de latten staan dit seizoen.

Maar mocht het onverhoopt toch nog mogelijk zijn om begin mei naar het buitenland te gaan ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Heeft er iemand ervaring met het skiën op een gletsjer in mei? Zo ja, wat zijn doorgaans de omstandigheden en welke van 3 bovenstaande gletsjers zou voor de periode mei doorgaans de beste ervaring bieden naar jouw mening?

Voor mensen die al vaker in mei naar een gletsjer zijn geweest, enig idee hoeveel pistes er doorgaans open zijn? Ik weet dat dit koffiedik kijken is voor dit jaar, maar op basis van eerdere ervaringen in voorgaande jaren enig idee?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 02 feb 2021 07:57

Maar mocht het onverhoopt toch nog mogelijk zijn om begin mei naar het buitenland te gaan…

hansiehans op 01 feb 2021 18:22

Onverhoopt? Dus je hoopt niet dat het nog mogelijk zal zijn? Of bedoel je onverwacht? ;)

Maar on-topic. In mei heb je een goede kans op prima of zelfs hele goede condities op een gletsjer.
Een paar jaar geleden hadden we nog een dikke meter verse sneeuw begin mei op de Stubaier gletsjer, maar ook als dat niet meer valt, ligt er waarschijnlijk nog genoeg om een groot deel van de pistes open te houden.

Annoying skiers since 2003

Wanneer in mei? Hintertux is sws heel breed aan aanbod op dat moment. Pitztal en saasfee is ook dik gaaf. Begin mei zou je ook gewoon lekker naar ischgl kunnen.

Hoe Hoger Hoe Beter

Maar mocht het onverhoopt toch nog mogelijk zijn om begin mei naar het buitenland te gaan…

hansiehans op 01 feb 2021 18:22

Onverhoopt? Dus je hoopt niet dat het nog mogelijk zal zijn? Of bedoel je onverwacht? ;)

Maar on-topic. In mei heb je een goede kans op prima of zelfs hele goede condities op een gletsjer.
Een paar jaar geleden hadden we nog een dikke meter verse sneeuw begin mei op de Stubaier gletsjer, maar ook als dat niet meer valt, ligt er waarschijnlijk nog genoeg om een groot deel van de pistes open te houden.

sterko op 01 feb 2021 23:30

Ik bedoel inderdaad onverwacht, ik hoop er stiekem wel op uiteraard! Kon jij nog een hele dag skiën of levert het aan het eind van de dag waterski taferelen op?

Wanneer in mei? Hintertux is sws heel breed aan aanbod op dat moment. Pitztal en saasfee is ook dik gaaf. Begin mei zou je ook gewoon lekker naar ischgl kunnen.

koenlam1 op 02 feb 2021 00:30

Ik heb nog geen specifieke datum, maar ik ben heel flexibel in vrij nemen. Dus stel ze zeggen je mag morgen heen kan ik morgen vrij nemen. Ik heb alleen mei als uiterste maand gesteld om mogelijk nog weg te gaan.

Begin mei kun je heerlijk rustig naar Ischgl inderdaad. De liften sluiten altijd het eerste weekend van mei ;)

Ben toch heel benieuwd hoe druk het dan gaat worden op de gletsjers…

Life is what happens while you were checking your phone

Ik bedoel inderdaad onverwacht, ik hoop er stiekem wel op uiteraard! Kon jij nog een hele dag skiën of levert het aan het eind van de dag waterski taferelen op?

hansiehans op 02 feb 2021 09:26

Normaalgesproken kun je hogerop prima de hele dag skien in heerlijke condities, lagerop, zoals de afdalingen naar het middenstation in Hintertux, kan het flink pap zijn.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben al regelmatig in mei naar Hintertux gegaan. 's ochtends goede condities, 's namiddags pap. Skiën in mei is dan ook meestal iets meer relaxen en terrasjes doen (of wandelen) in de namiddag. Gewoonlijk zijn er nog redelijk wat pistes open en kan je nog afdalen tot de Sommerberg. Al moet je dan vaak wel stukjes modder/gras ontwijken.

*bericht bewerkt door Arnh op 02 feb 2021 10:57

Bennie, goed idee, maar laat het eerste weekend nu juist dit jaar 1-2 mei zijn. 2 mei is ook seizoenseinde.

Dat is wat ik bedoel @koen_ Ischgl is geen meibestemming…

Het ligt er echt aan wanneer in mei je gaat. Begin mei kan op 2500+ heel aangenaam en helemaal niet zo super slushy zijn, Met bovengemiddeld warm kan het eind mei wel zoals zomerskiën zijn: 's ochtends goed te doen, maar na half 1-1 uur wordt het erg zacht.

in plaats van gletsjer tignes die toch wel beperkt is kan je eventueel ook naar vald’isere gletsjer gaan. Heeft een aantal leukere pistes die gezien de periode er vaak nog best bij liggen dan. Stubai ook altijd aanrader.

Oke hopen dat begin mei alles weer wat beter er voor staat, een vakantie überhaupt is al fijn maar dan ga ik zeker de ski’s meenemen.

Welk gletsjergebied vinden jullie mooier/praktischer(qua afstand met rijden, ligging accomodaties etc.) of zijn ze heel vergelijkbaar?

Dat is wat ik bedoel @koen_ Ischgl is geen meibestemming…

Bennie op 02 feb 2021 12:08

Ischgl is normaliter wel een meibestemming als de periode van beging mei tot einde van het seizoen nog een paar dagen tussen zit… in dit geval dus niet. Ik heb het ook uitsluitend over het einde van het seizoen

Hoe Hoger Hoe Beter

Wanneer in mei? Hintertux is sws heel breed aan aanbod op dat moment. Pitztal en saasfee is ook dik gaaf. Begin mei zou je ook gewoon lekker naar ischgl kunnen.

koenlam1 op 02 feb 2021 00:30

Ik heb nog geen specifieke datum, maar ik ben heel flexibel in vrij nemen. Dus stel ze zeggen je mag morgen heen kan ik morgen vrij nemen. Ik heb alleen mei als uiterste maand gesteld om mogelijk nog weg te gaan.

hansiehans op 02 feb 2021 09:27

Als dat eerder is dan mei zou ik geen gletsjer gebied pakken persoonlijk. Maar een hoog gelegen gebied met veel kilometers

Hoe Hoger Hoe Beter

Paar jaar geleden ook gedaan week voor 15 mei ,Onze tirolcard was nog net geldig tot die datum.Waren van plan om 1 of 2 keer te gaan skiën en de rest wandelen.We zaten in Mayrhofen +/- 25 minuten rijden naar de Hintertuxer gletcher . Maar de condities waren super bijna alles nog open alleen de dal afdaling niet . Zijn toen iedere ochtend gaan skiën na de middag was het slutserig . In Mayerhofen was het middags 20+ graden. Ik hoop dat je kan gaan.Kan ik misschien ook nog :)

Kon jij nog een hele dag skiën of levert het aan het eind van de dag waterski taferelen op?

hansiehans op 02 feb 2021 09:26

Die keer dat er begin mei meer dan een meter verse sneeuw was gevallen, waren de condities de hele dag perfect en was alles open, maar dat was wel een uitzonderlijke situatie.
De andere keren dat we eind april of begin mei geweest zijn, zijn we altijd wel hele dagen op de piste geweest, maar met wisselende condities. Meestal wat minder pistes open en in de middag wat papperig, maar dat kan je in maart ook al hebben.

Annoying skiers since 2003

Kon jij nog een hele dag skiën of levert het aan het eind van de dag waterski taferelen op?

hansiehans op 02 feb 2021 09:26

Die keer dat er begin mei meer dan een meter verse sneeuw was gevallen, waren de condities de hele dag perfect en was alles open, maar dat was wel een uitzonderlijke situatie.
De andere keren dat we eind april of begin mei geweest zijn, zijn we altijd wel hele dagen op de piste geweest, maar met wisselende condities. Meestal wat minder pistes open en in de middag wat papperig, maar dat kan je in maart ook al hebben.

sterko op 02 feb 2021 18:43

Top bedankt voor de info, we blijven een klein beetje dromen en anders maar vast voor het seizoen 21/22 op zoek naar een mooie accommodatie in Sölden. Toch een beetje de voorpret behouden zolang het echte werk helaas niet kan.

Plaats een reactie