Advies bij keuze tussen Atomic Redster x9 s of wb

Goedemiddag!

Geïnspireerd door de mooie besneeuwde wereld om ons heen ben ik maar eens begonnen aan de zoektocht naar een nieuwe set ski’s. Daarbij wil ik graag jullie hulp inschakelen :). Iets over mij:

Ervaring: ca. 25-30 weken (sinds ik 4 jaar ben)
Niveau: 7/8 (volgens: https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761)
Lengte: 183
Gewicht: 90kg
Huidige ski’s: K2 Amp Rictor 90 xti, 184cm
Fitheid: Prima, fanatiek mouintainbiker / wielrenner met sterk aangelegde benen

Na vele jaren volop piste skiën heb ik de afgelopen jaren meer de stukken buiten/tussen de piste opgezocht, omdat ik tot nu toe het altijd heb gedaan met één paar ski’s heb ik daarom indertijd voor de K2s gekozen. Inmiddels zoek ik (o.a. door beginnende kids die ook gaan skiën) weer steeds meer de piste op en daar loop ik toch snel tegen de beperkingen van de K2s aan.

Nu wil ik naast de K2s een set lekker piste ski’s om ook daar weer te kunnen vlammen. Ik houd ervan om langere carve bochten af te wisselen met kortere meer slalom-achtige bochten, beiden wel graag op hoge snelheid. Vanuit dat oogpunt ben ik nu uitgekomen op de Atomic Redster x9, ik heb echter nog een aantal vragen:

  1. Op basis waarvan zouden jullie kiezen voor de x9 s of de x9 wb? Vanuit de tests lijkt de wb vanwege de grotere breedte onder de voet en stuk vergevingsgezinder, en wat makkelijker de skiën. Ik neig sterk naar de s, omdat ik bang ben snel tegen de limiet van de wb aan te lopen en omdat ik met de K2s al een paar heb met wat (veel ;) ) meer breedte onder de voet.

  2. Voor welke lengte zouden jullie gaan? Ik twijfel sterk tussen de 175 en de 181, ik neig naar de 175 vanuit wendbaarheid maar twijfel vanuit mn gewicht en aanwezig kracht in mn benen of ik niet toch voor de 181 moet gaan.

  3. Hebben jullie naast bovenstaande nog een ander model wat ik echt moet overwegen?

Dank!

*bericht bewerkt door wijmaar op 07 feb 2021 15:58

Hoe oud ben je en wil je nog sterk verbeteren of verwacht je komende jaren ‘ouder’ te worden. (Zwaarder, minder fit en dus meer recreatief skiën). Dan heb je je antwoord: de x9s
175 lijkt me precies het puntje van je neus bij 183 lengte, dus ik zou 175 nemen.

*bericht bewerkt door HarryP op 07 feb 2021 16:39

Hoe reëel is het dat er toch ook behoorlijk met de kids geskied gaat worden? Wissel je dan naar de Rictors of blijf je op de pisteski’s?

De s en de WB zijn een verschil van dag en nacht qua ski, en geen van beiden zou ik direct aanraden als je alleen die K2s gewend bent de laatste jaren.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/525104 Dit zou een prima deal zijn voor pak 'm beet €250, en past behoorlijk bij je wensenpakket.
Anders is dit ook een prima maatje op de piste. Ik zou nog wel iets proberen af te dingen, want voor gebruik wat extra wax zijn toch weer kosten. https://www.wintersport.nl/forum/topic/525103

Beiden zijn middellange/lange bochten carvers die eenvoudig te moduleren zijn qua bochtgrootte, maar ook prima rustig te skiën zijn.

*bericht bewerkt door Bennie op 07 feb 2021 16:49

Dank voor jullie snelle antwoorden!

Hoe oud ben je en wil je nog sterk verbeteren of verwacht je komende jaren ‘ouder’ te worden. (Zwaarder, minder fit en dus meer recreatief skiën). Dan heb je je antwoord: de x9s
175 lijkt me precies het puntje van je neus bij 183 lengte, dus ik zou 175 nemen.

HarryP op 07 feb 2021 16:38

Ik ben 33 jaar, en wil de komende jaren zeker nog wel verbeteren! Altijd veel op de piste geskied, en ski alles met relatief veel gemak. Afgelopen jaren daarom wat meer buiten de piste gezocht, maar wil nu juist nog weer wat verbetering zoeken op de piste. Qua conditie ben ik de afgelopen jaren alleen maar vooruit gegaan, dus er moet zeker nog wat verbetering mogelijk zijn!

Hoe reëel is het dat er toch ook behoorlijk met de kids geskied gaat worden? Wissel je dan naar de Rictors of blijf je op de pisteski’s?

De s en de WB zijn een verschil van dag en nacht qua ski, en geen van beiden zou ik direct aanraden als je alleen die K2s gewend bent de laatste jaren.

Bennie op 07 feb 2021 16:41

Heel reëel! Opa en oma gaan mee op wintersport, dus die passen overdag veel op. Daarnaast gaan de kids eerst nog op les, waarmee ik dan ook weer aantal uurtjes volle bak kan skiën. Het is meer dat ik door de lessen van de kinderen en samenstelling van de groep wat meer gebonden zal zijn aan kortere ski dagen die zich wat meer focussen op de piste.

De oudste zou dit jaar voor het eerst op les gaan, dus dat wordt nu volgend jaar. Ik zal tussendoor dus ook zeker wat samen met hem skiën, maar dat is meer spelen dan echt al fanatiek skiën. Het is dus meer ingegeven doordat mijn dagen zich weer wat meer rondom de pistes en skischool etc af zullen spelen ik dus op zoek ben naar meer uitdaging op de piste.

De afgelopen jaren inderdaad alleen op de rictor geskied, maar daarvoor altijd op gehuurde piste skis in de meest gevorderde categorie. Wat is de reden dat je de x9 afraadt en wat maakt die Salomon volgens jou een stuk geschikter?

De Salomon is net wat toegankelijker en laat je onder slechtere omstandigheden of drukte iets makkelijker manouvreren. Nog steeds een serieuze pisteski, maar iets vergevingsgezinder dan de X9s (tot modeljaar '20).
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de X9s heerlijk. Ze nodigen uit tot sportief skiën. Ze eisen ook een technisch goede basis, anders blaas je jezelf op onder moeilijke omstandigheden. Gezien dat je gebonden bent aan de vakanties, is het realistisch om er vanuit te gaan dat je maar enkele uren goede pistes treft en vooral door de buckels manouvreert.

Als je per se voor een atomic wil gaan dan zou ik zeker voor de X9s kiezen niet voor de WB. De WB is een stuk minder sportief en doet het vooral goed in wisselende omstandigheden, maar daarvoor heb je al de K2. De X9s is serieus sportief, m.i. net teveel vh goede,

Bennie’s suggestie van de Salomon is een prima optie. Mocht je nou fan zijn van K2, je zou kunnen kijken of je nog een overjarige Super Charger kan vinden. Ook een heel sportieve ski maar wat toegankelijker dan die X9s.

De X9(s), simpelweg een heerlijke lat voor sportieve, technisch goede skiërs!

Mr. Slow

De Salomon is net wat toegankelijker en laat je onder slechtere omstandigheden of drukte iets makkelijker manouvreren. Nog steeds een serieuze pisteski, maar iets vergevingsgezinder dan de X9s (tot modeljaar '20).
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de X9s heerlijk. Ze nodigen uit tot sportief skiën. Ze eisen ook een technisch goede basis, anders blaas je jezelf op onder moeilijke omstandigheden. Gezien dat je gebonden bent aan de vakanties, is het realistisch om er vanuit te gaan dat je maar enkele uren goede pistes treft en vooral door de buckels manouvreert.

Bennie op 07 feb 2021 18:48

Dat is wel een heel goed punt m.b.t. vakanties, daar had ik nog even niet aan gedacht. I.v.m. leerplicht zal ik de komende jaren inderdaad gebonden zijn aan de schoolvakanties, en dan lijkt de s/max 12 inderdaad wel een iets vergevevingsgezindere keuze.

Heb inmiddels een nieuw paar 18/19 gevonden voor €350, ik denk dat ik daar liever voor ga dan een tweedehands paar. Mocht ik toch denken dat ik nog sportiever wil, dan kan ik daarna altijd nog een stapje omhoog maken. Dank voor alle snelle antwoorden!

De hier op het forum aangeboden ski’s zijn absoluut netjes, en spaart je weer geld uit voor een extra paar in de toekomst. Echt geen reden om voor de nieuwe te gaan.

Helemaal eens met @Bennie
Ik heb overigens de K2 AMP Rictor
ook gehad ( 3 dagen) voor mij veel te zwaar.
Ik zou voor die Salomons gaan.
Als je ze voor 250 Euro kan kopen.
Niks mis mee 👍

Plaats een reactie