Vervanger voor de doubledeck SL

Na een lange carriere zijn mijn Atomic Doubledeck SL’s aan hun pensioen toe. Ik vond en vind het nog altijd geweldige skis voor op de piste, maar de rebound is er wat uit en de kanten zijn ook bijna op, dus ze zijn aan vervanging toe.
Ik had ze in 160 cm (ben zelf 178 cm en 85 kg)

Ik heb de opvolger (Atomic S9) vorig jaar eens geprobeerd en die was heel speels maar ik vond hem ook nogal slap en lang niet zo bruut en agressief als de doubledeck.

Ik ben dus op zoek naar een opvolger voor mijn doubledeck SL’s met dus gelijkaardige eigenschappen voor op harde strakke pistes: Vinnig, stijf, bruut, korte bochtjes, veel rebound. Het mag gerust een energievreter zijn (wat men wel al eens van de doubledeck zegt) .
De (extreem) korte radius is misschien nog het minst noodzakelijke van de eigenschappen.
(off piste of slush niet van belang want daar heb ik nog ander speelgoed voor :-) )

Alle suggesties welkom :-)

Head i.SL of volkl racetiger SL. Zou niet de S9 doen, die is heel anders dan de Doubledeck.

Of de Salomon S/Race Rush SL. Eventueel kun je bij de Head en de Völkl voor een pro versie met raceplaat gaan.

^^oh ja, de Salomon, ook een werkpaard baksteen :D

Ik ski zelf ook nog altijd op de doubledecks en heb de salomons die hierboven worden genoemd ook getest. Werken moet je er zeker op en ze geven wat meer demping dan de atomics. Lopen wel lekker ‘op rails.’
Ook de racetigers heb ik getest maar dit was in slush sneeuw dus meteen een spoor van 15cm diep getrokken, dus kan ik niks betrouwbaars over zeggen.
Je geeft aan dat alle suggesties welkom zijn dus hier eentje die (nog) niet zo gangbaar is: grenzwertig race sl met raceplaat. Ook deze ski vergt veel input en is in staat je een gruwelijke oplawaai te geven. Wel met meer demping dan mijn doubledecks(2015). Ik had volgens mij het model van 2018. Spuuglelijk, maar dat is van ondergeschikt belang. De nieuwere modellen zien er wel wat beter uit.

Toevoeging: de s9 vond ik ook iets te ‘lief.’ Heel groot verschil met de pitbull doubledecks.

Bedankt voor de suggesties! Hier kom ik al wat mee verder om te testen.

Van de Grenzwertig had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, maar de beschrijving staat me wel aan (het zijn inderdaad geen fotomodellen, maar daar krijg ik me wel over gezet) . Enig idee of deze eigenlijk verkrijgbaar zijn in de typische verhuurlocaties in AT? Ik ben ze nog niet tegengekomen.

Nu alleen nog een berg met een draaiende lift vinden waar ik op mag om te testen en het komt helemaal goed!

De Fischer is toch helemaal geen slalomlat?

Mr. Slow

Tsja, als je naar een heel klein skimerkje als Grenzwertig gaat kijken zijn er nog wel meer alternatieven.
Hoewel ik Vist, Augment, Kästle, Lacroix, Kneissl, Volant, Bomber en Amplid nog wel eens gezien heb (zelfs één keer een Zai), ben ik Grenzwertig nog nooit tegen gekomen.

Vist maakt wel een mooi stevige consumenten SL. Kästle en Bomber zijn ook fijn, evenals Augment. Bij die laatste kun je de ski op maat laten maken. Is wel een heel andere prijsklasse allemaal.

Ook RTC uit Wallis maakt stevige latten…
https://rtc-ski.ch/PRODUKTE/

Paul

Interesssante suggesties, maar ik was eigenlijk wel van plan om toch wat meer binnen de “grote bekendere” merken te blijven :-)

Kwestie van ze ook ergens te kunnen vinden voor een test. (en is budgetgewijs vermoedelijk ook interessanter)

Van de kleinere merken weet ik dat de Augment ook vrij stevig is.

Bij RTC hebben ze regelmatig testdagen :

Region Wallis

28.02.2021
RTC Skitest - Belalp
Bergstation Gondelbahn - “Chiematte” ab 09:30 Uhr mehr
06.03.2021

07.03.2021
RTC Skitest - Lauchernalp
Stafel ab 09:30 Uhr mehr
13.03.2021

14.03.2021
RTC Skitest - Zermatt
Blauherd ab 09:30 Uhr mehr
27.03.2021

28.03.2021
RTC Skitest - Riederalp
Bergstation Moosfluh ab 09:30 Uhr mehr
02.04.2021

05.04.2021
RTC Skitest - Saas-Fee
Morenia ab 09:30 Uhr mehr
10.04.2021

11.04.2021
RTC Skitest - Lauchernalp
Stafel ab 09:30 Uhr mehr

*bericht bewerkt door Denktank op 25 feb 2021 18:21

Paul

Gewoon de Redster S9 (evt FIS)…

Date your skis but marry your boots

@Winter-addict “out off the box”denken is toch veel leuker.
Die kleine merken zijn soms veel beter.Je hoeft niet altijd achter iedereen aan te lopen hè.
Kijk serieus naar de merken die @Bennie noemt.

Jammer
De S9 kon je (anderhalve dag oud) een tijd geleden van mij kopen.Ik wilde ze die dag zelfs gratis weggeven maar heb er toch nog 240 Euro voor gekregen.Inderdaad niet mijn ski.(persoonlijk natuurlijk voor we weer discussies krijgen)

Sorry @Marco-Paul ik zag te laat dat jij ze adviseerde 😉
Voor ski schoenen moet absoluut wel bij Marco-Paul zijn.

Gewoon de Redster S9 (evt FIS)…

Marco-Paul op 27 feb 2021 10:49

Gelukkig heb je meer verstand van skischoenen 😉

Grenzwerig betekent als ik goed opgelet heb bij Duits “Borderline”
Dat is dus om moeilijkheden vragen 😄

Gewoon de Redster S9 (evt FIS)…

Marco-Paul op 27 feb 2021 10:49

Gelukkig heb je meer verstand van skischoenen 😉

elisabeth101 op 27 feb 2021 11:50
Date your skis but marry your boots

Dat is zeker waar maar ook wel iets van ski’s. De double decker was de ‘rechtdoor’ ski veel slalomers vonden 'm stijf.

Salomon heeft 'm nog een tijdje gevoerd voor GS en SG. De wedstrijd ski’s van Salomon worden nml door Atomic gemaakt…

Date your skis but marry your boots

null

Moest ff zoeken op m’n telefoon ;-)

Date your skis but marry your boots

Plaats een reactie