Schaatsen is óók ‘wintersport’!

Het lijkt me leuk om een schaatstopic te starten. In de komende dagen wordt de kans op natuurijs steeds groter en ik vermoed dat de winterliefde van veel forumbezoekers ook schaatsen omvat. Mijn eerste gedachte toen ik leerde skiën was dan ook ‘dit is eigenlijk even leuk als schaatsen’, hetzelfde gevoel van vrijheid, de kick van ‘het truukje’ beheersen, het blije gevoel dat het geeft…wat vinden jullie, gaan we ervoor?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 09 feb 2021 09:01

Life is what happens while you were checking your phone

Altijd, volg komende week dan ook even https://www.ekkel.com

Edwin van Riel

Heerlijk hoor, zeker als de zon erbij komt en het kraakhelder weer is, dan zijn schaatsdagen net zo fantastisch als Kaiserwetter in de bergen. Zodra de slootjes dicht liggen ga ik lekker mijn kinderen leren schaatsen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waar is de tijd naar toe. De Molentocht in de Alblasserwaard 2 maal gereden in 1997. Inmiddels bijna 25 jaar geleden. Behoudens de laatste 2 jaar een aantal jaren de ijsbaan in Breda van oktober tot maart wekelijks benut als uitstekende skitraining. Inmiddels vind ik het schaatsen op mijn leeftijd toch te gevaarlijk. Dat het skien dit seizoen ook beperkt is tot wat indoor merk ik inmiddels wel in mijn conditie. Met de wind en de sneeuw vraag ik me af of het optimisme voor de komende week niet wat te voorbarig is.

Hen48

Schaatsen zojuist uit het vet gehaald, bring it on! 😎

Vraag me af onder welke hoek je je schaatsen moet slijpen. Iemand?

Schaatsen komt in de buurt van skiën, maar skiën blijft toch wel nog een groter gevoel van vrijheid en meer adrenaline. Paar dagen terug mij een paar schaatsen gekocht (daarvoor op die van mijn vader met dikke sokken)

FULL SEND

Vraag me af onder welke hoek je je schaatsen moet slijpen. Iemand?

Hessel op 08 feb 2021 11:07

dat is helemaal afhankelijk welk soort schaats je hebt. kunstschaatsen, hockeyschaatsen, vaste noren, klapschaatsen. Je slijpt ze allemaal weer anders.

Born to Ride

null

@Matthias123 Ik heb slalomschaatsen. De radius weet ik zo even niet.

maar zonder dollen, zou qua slijpgereedschap de steen (of desnoods een vijl) voor het skiën ook voor schaatsen geschikt zijn (hoek 90 graden lijkt me)?

*bericht bewerkt door Hessel op 08 feb 2021 11:39

Schaatsen slijpen is voor de vakman en is inderdaad afhankelijk van het soort schaatsen. Ik liet ze altijd slijpen bij de ijsbaan in Breda en daar doen ze dat vakkundig. Na de slijpbeurt van Noren was het daarna altijd wennen, met name bij het afremmen.

Hen48

Ijshockeyschaatsen zijn toch hol geslepen en Noren bol, meen ik? Verder hebben Noren een bepaalde kromming om bochten te kunnen rijden.

Met de hoeveelheden sneeuw hier, verwacht ik helaas geen goed ijs in te schaatsen. Jammer, vind het wel leuk. Voorlopig hou ik het bij sneeuwpret.

Gisteren heb ik een paar nieuwe Viking noren besteld, dus laat maar komen dat natuur-ijs!

@Matthias123 Ik heb slalomschaatsen. De radius weet ik zo even niet.

maar zonder dollen, zou qua slijpgereedschap de steen (of desnoods een vijl) voor het skiën ook voor schaatsen geschikt zijn (hoek 90 graden lijkt me)?

Hessel op 08 feb 2021 11:38

Noren slijp je met een bolle ronding met een straal tussen de 21 en 25 meter. Normaal slijpen zo gewoon 23m, maar net als bij skies zijn er meer gevorderde schaatsers die er van afwijken. Hockeyschaatsen en kunstschaatsen zijn hol geslepen, beide weer op een andere radius. Schaatsen slijpen is daardoor nog vele malen lastiger dan skies slijpen en zou ik voor iedere leek afraden om er zelf aan te beginnen.

Born to Ride

Ijshockeyschaatsen zijn toch hol geslepen en Noren bol, meen ik? Verder hebben Noren een bepaalde kromming om bochten te kunnen rijden.

DrPhil op 08 feb 2021 12:02

Normale noren en klapschaatsen zijn gewoon recht, alleen in het shorttrack gebruiken ze gekromde ijzers om de bochten beter te kunnen rijden.

Born to Ride

Op zich is slijpen ook geen rocket science. In het verleden sleep ik mijn noren zelf (moest je eerst een cursusje volgen voordat je het slijpspul van het uni sportcentrum mocht lenen om te voorkomen dat de stenen vernacheld werden).
In je noren zit van voor naar achter een soort ronding, maar de ijzers zijn dacht ik overal even dik. Als dat bedoeld wordt met bol, dan snap ik het. Nu heb ik op zich niet exact de juiste spullen, maar met een beetje improvisatie en als je de ijzers maar gelijkmatig vast kunt zetten, dan zou het ook met skislijpspul moeten lukken (alleen geen scherpere hoekjes gebruiken :) )
Die ronding is nog wel een dingetje, na een aantal keer zelf slijpen is het goed om ze af en toe door de vakman te laten doen om de ronding weer op de juiste plek te krijgen.

Hoe ijshockeyschaatsen dan weer hol worden geslepen en wat daar precies mee bedoeld wordt weet ik niet, ik heb ze nooit gehad of geslepen.

*bericht bewerkt door Hessel op 08 feb 2021 13:41

Heerlijk hoor, zeker als de zon erbij komt en het kraakhelder weer is, dan zijn schaatsdagen net zo fantastisch als Kaiserwetter in de bergen. Zodra de slootjes dicht liggen ga ik lekker mijn kinderen leren schaatsen.

Shane op 08 feb 2021 10:40

Precies! Als het er echt van komt, dat je mooie tochten op de meren (als klein jongetje was dat de wijde a, de brasem, de kaag, nieuwkoop etc) dan was ik er in een normale winter wel terug voor naar Nederland gekomen. Ik hoop dat jullie zometeen allemaal mooie tochten kunnen schaatsen en jaloersmakende foto’s en videos gaan maken. Mijn noren liggen hier altijd voor het grijpen, dit jaar al een paar keer op wat kleine bergmeertjes geschaatst…

Click. Click. Peace

Ijshockeyschaatsen zijn toch hol geslepen en Noren bol, meen ik? Verder hebben Noren een bepaalde kromming om bochten te kunnen rijden.

DrPhil op 08 feb 2021 12:02

Normale noren en klapschaatsen zijn gewoon recht, alleen in het shorttrack gebruiken ze gekromde ijzers om de bochten beter te kunnen rijden.

Matthias123 op 08 feb 2021 13:14

Om even het verschil tussen hol, bol, ronding, bending(kromming) uit te leggen.
Alle schaatsen hebben een ronding, dit heb je nodig om te kunnen sturen met de schaats. Noren/klapschaatsen gemiddeld een radius van 22. Shorttrack gemiddeld een radius van 17. IJshockey gemiddeld een radius van 10. Kortom met een hockeyschaats kan je makkelijker sturen maar heb een minder groot stuk om af te zetten op het ijs.

Dan heb je nog de bending(kromming) van de schaats, hierbij is de schaats eigenlijk gebogen zodat je makkelijker met de bocht meestuurt. Bij shorttrack is dit belangrijker en zie je een duidelijkere bend dan op de langebaan. Maar ook op de langebaan rijden ze met een bending om op hoge snelheid makkelijker door de bocht te gaan. Als je alleen op natuurijs schaatst is dit veel minder belangrijk omdat je vooral rechtdoor rijd.

Dan heb je nog de hol/bol discussie. Bol zal je schaats nooit moeten zijn omdat je dan geen rand hebt om op het ijs af te zetten. Noren/klapschaatsen en shorttrack slijp je allemaal op 90graden. Dit is wel iets dat je goed wil doen omdat je anders of heel veel bramen (randje naast het ijzer) of botte plekken hebt. In beide gevallen wordt het schaatsen er niet leuker op. Hockeyschaatsen en geloof ik ook kunstschaatsen worden hol geslepen. Om de afzethoek van de ijzer nog wat scherper te maken en dus meer grip te hebben, alleen het glijd daardoor minder goed.

Juist Lotski!👍🏼

Disturbing the peace since 1975

Roel heeft zojuist een update geplaatst. Die 15cm ijs klinkt als muziek in m’n oren! 😍

*bericht bewerkt door moderator (Rene) op 08 feb 2021 16:12

De laatste tochten die ik reed, waren in de tijd van op teletekst kijken welke tochten gereden konden worden.

Kunstschaatsen zijn ook hol geslepen omdat je daar op de binnenkant van het ijzer kan rijden en op de buitenkant.
Bijvoorbeeld bij vooruitschaatsen bocht naar links schaats je me je linkerschaats op de buitenkant van het ijzer en de rechtervoet op de binnenkant van dat ijzer. Eigelijk maar heel weinig dat je echt recht op de ijzers staat. Ook wel mooi om te zien bij de verplichte figuren kon je de kantenwissel altijd haarscherp in het ijs zien staan.
Heb aan kunstrijden op de schaats gedaan van mijn 6e tot mijn 16e. Heb mijn schaatsen nog steeds. Maar heb net een paar hele mooie Zandstra Cross Country GTX gekocht. Net binnen! Daar valt wat beter kilometers mee te rijden. Want dat … wil op kunstschaatsen niet echt.

Het geluk wil dat we op 150 meter van de natuurijsbaan wonen.
Nog 2 twee dagen wachten… dan is het denk ik zover.

It is an amazing world

De laatste tochten die ik reed, waren in de tijd van op teletekst kijken welke tochten gereden konden worden.

Sjaak27 op 08 feb 2021 18:57

Laatste die ik heb gereden was de Zuidlaardermeertoertocht.

It is an amazing world

Ik weet niet meer welke de laatse was, ik vermoed de molentocht of de toertocht binnenschelde in 2012.

Born to Ride

De laatste tochten die ik reed, waren in de tijd van op teletekst kijken welke tochten gereden konden worden.

Sjaak27 op 08 feb 2021 18:57 [@sjaak27](/profiel/sjaak27) dat kan nog steeds hoor ;)

null

Edwin van Riel

Tja, leuk dat ze het maandag bekijken, maar dan is de dooi dus al ingezet. Jammer wel!

Tja, leuk dat ze het maandag bekijken, maar dan is de dooi dus al ingezet. Jammer wel!

Rene op 09 feb 2021 14:49

Maandag als in gisteren denk ik. Teletekst is niet zo rap he ;)

Op zich wel terecht als ze dit afkappen, anders is er straks echt geen houden meer aan vwb het beperken van buitensport.

Edwin van Riel

Ook al was het nog maar ondiep water in een natuurgebied en was het ijs nog hobbelig, we hebben in ieder geval de eerste meters weer gemaakt.

null

Born to Ride

null
null

De eerste schaatsmetees zitten er op! 😍

Heerlijk zeg!

Click. Click. Peace

Plaats een reactie