Ervaring met rolskiën?

Nu skiën in de Alpen er voorlopig helaas niet in zit en ook de indoorski al een tijd gesloten is, ben ik op zoek naar alternatieven.

Ik heb gisteren voor het eerst gelanglauft op de fietspaden hier in de buurt en dat was best leuk! Schaatsen doe ik ook wanneer dat kan en inline skaten in de zomer ook zo af en toe.

Maar nou kwam ik op internet iets tegen over rolskiën. Ik heb wat filmpjes bekeken en werd daar toch wel heel enthousiast van.

Helaas is er geen mogelijkheid in de buurt om dat eens te proberen of daar les in te nemen. Dus voordat ik een rolski set zou gaan aanschaffen, was ik benieuwd of er ervaringen zijn:

  • is het leuk (is natuurlijk subjectief 😄), maar als je eens gerolskied hebt viel dat dan mee of tegen?
  • kun je het jezelf relatief eenvoudig aanleren (helpt het als je al kunt schaatsen en skiën)?
  • en wat zou je aanraden, classic of skate?
    Ik ben benieuwd naar jullie reacties, zowel positief als negatief.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 11 feb 2021 07:40

Ik heb er ook ooit eens aan gedacht, maar ben daar niet op verdergegaan omdat je best veel ruimte nodig hebt om dit te doen.
De meeste filmpjes die je online vind, gebruiken echt verlaten wegen en dat vind ik niet vaak in mijn eigen buurt (en de fietspaden zijn hier te smal/te druk).

Op materiaalvlak is het wel interessant. Bij langlaufskis heb je schubben (of stukjes stijgvel) om te verhinderen dat je op een lichte helling achteruitschuift en waardoor je ook met je benen voorwaartste kracht kan creëren.
Hoe zit dit bij rollerskis?
Als het inline wieltjes zouden zijn werkt dit dus niet.

Glide on!

Een paar jaar geleden de Stelvio opgefietst vanuit Prato. Best afgetraind, maar toch errug zwaar.
Maar ik werd halverwege de klim ingehaald door een dame op rollerski’s, beeld vergeet ik nooit meer.

Best duur spul volgens mij.

Fun Lovin' Skier

Ik heb er ook ooit eens aan gedacht, maar ben daar niet op verdergegaan omdat je best veel ruimte nodig hebt om dit te doen.
De meeste filmpjes die je online vind, gebruiken echt verlaten wegen en dat vind ik niet vaak in mijn eigen buurt (en de fietspaden zijn hier te smal/te druk).

Op materiaalvlak is het wel interessant. Bij langlaufskis heb je schubben (of stukjes stijgvel) om te verhinderen dat je op een lichte helling achteruitschuift en waardoor je ook met je benen voorwaartste kracht kan creëren.
Hoe zit dit bij rollerskis?
Als het inline wieltjes zouden zijn werkt dit dus niet.

Vivace op 09 feb 2021 11:02

@vivace
Volgens mij kunnen de achterwieltjes maar 1 kant op draaien. Simpele oplossing dus ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 09 feb 2021 11:28

Edwin van Riel

Kijk eens op vasasport.nl. Die hebben heel veel spullen en bieden ook clinics aan. Misschien hebben ze ook nog wel filmpjes staan, weet ik even niet precies.

Zelf heb ik het ook wel eens overwogen, maar om het ook nog eens naast hardlopen en fietsen en op de rolbaan skien te doen… In dat werken gaat helaas ook nog best wel wat tijd zitten :)

Een paar jaar geleden de Stelvio opgefietst vanuit Prato. Best afgetraind, maar toch errug zwaar.
Maar ik werd halverwege de klim ingehaald door een dame op rollerski’s, beeld vergeet ik nooit meer.

Best duur spul volgens mij.

FLS70 op 09 feb 2021 11:25

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb al even zitten kijken naar wat prijzen. Het is niet goedkoop maar dat is een mooie set ski’s en skischoenen ook niet, en dat is dan maar voor een paar weken per jaar (in mijn geval). Rolskien zou ik vaker kunnen doen, paar avonden in de week. Als ik het net zo leuk vind als skiën dan heb ik de aanschafprijs er graag voor over

Hey! Ik ben daar laatst (voor de sneeuwval) ook eens naar gaan zoeken. Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring als je het gaat oppakken. Via marktplaats kwam ik toen dit tegen ( https://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skeeleren-en-s…).
Wellicht een iets goedkopere manier om in te stappen in de sport en ook meteen een kleine introductie te kunnen ontvangen! Ik zat er in ieder geval aan te denken! Ik ben benieuwd naar jouw ervaring!

Ben het ook aan het overwegen. Hoeft niet zoveel te kosten, je kan bv bij Decathlon een set aanschaffen voor 99€. Er zijn ook 2 soorten, klassiek of skating zoals bij het langlaufen. Je kan ook offroad gaan, dat heet dan skiken.

Ben het ook aan het overwegen. Hoeft niet zoveel te kosten, je kan bv bij Decathlon een set aanschaffen voor 99€. Er zijn ook 2 soorten, klassiek of skating zoals bij het langlaufen. Je kan ook offroad gaan, dat heet dan skiken.

pS op 10 feb 2021 14:42

Goede tip, bedankt

Fun Lovin' Skier

Ben het ook aan het overwegen. Hoeft niet zoveel te kosten, je kan bv bij Decathlon een set aanschaffen voor 99€. Er zijn ook 2 soorten, klassiek of skating zoals bij het langlaufen. Je kan ook offroad gaan, dat heet dan skiken.

pS op 10 feb 2021 14:42

Dat is toch alleen de rolski, maar dan heb je ook nog schoenen en stokken nodig?

D

*bericht bewerkt door koenlam1 op 10 feb 2021 23:28

Hoe Hoger Hoe Beter

Ben het ook aan het overwegen. Hoeft niet zoveel te kosten, je kan bv bij Decathlon een set aanschaffen voor 99€. Er zijn ook 2 soorten, klassiek of skating zoals bij het langlaufen. Je kan ook offroad gaan, dat heet dan skiken.

pS op 10 feb 2021 14:42

Dat is toch alleen de rolski, maar dan heb je ook nog schoenen en stokken nodig?

DeWit1979 op 10 feb 2021 22:19

klopt, ik heb al langlauf-schoenen dus die kan ik hergebruiken en zodoende is dat voor mij geen kost.

Bedankt voor jullie reacties! Zojuist heb ik een complete rolski set besteld (skate). Zit even levertijd op, maar dat is niet erg, komende dagen eerst lekker schaatsen 😄. Over een tijdje zal ik hier mijn ervaringen delen.

*bericht bewerkt door DeWit1979 op 11 feb 2021 22:07

Zoals beloofd even een update 😄. De eerste keer proberen viel niet mee. Het is een heel technische sport. Ik denk dat het veel overeenkomsten heeft met langlaufen, maar daar heb ik niet of nauwelijks ervaring in. Ik heb daarom toch maar gezocht op internet naar lesmogelijkheden. En gelukkig iets gevonden 😄, hoewel dat lastig te vinden was want in Noord Nederland kon ik weinig vinden. Gelukkig bleek het mogelijk om in Assen les te krijgen. Ik heb nu 3 x een les van twee uur gehad en ken nu de basistechnieken. Nu wordt het echt leuk! Ik kan het iedereen aanraden. Maar neem wel een paar lessen :)

Ik zou toch wel verwachten dat de skating techniek veel overeenkomsten heeft met normaal schaatsen/skeeleren. Maar dat valt dus vies tegen?

Ik ben zelf sinds kort begonnen met Nordic cross skate (ook wel skiken). Dat is wat laagdrempeliger ivm luchtbanden en remmen. T is wel trager dan rolskien.
Skike kan gewoon op je gewone schoenen. 2e hands dus niet zo dure hobby om te doen.

Het (ontbreken) remmen met rolskien schijnt t wel lastiger te maken. De beweging is als langlaufen, fijne workout!

Binnenkort heb ik proefles rolskien. Ben benieuwd!

Ik zou toch wel verwachten dat de skating techniek veel overeenkomsten heeft met normaal schaatsen/skeeleren. Maar dat valt dus vies tegen?

Nuet op 27 mrt 2021 00:09

Wat het zo moeilijk maakt (vind ik), is de coördinatie; je moet de stokken precies op het goede moment inzetten. En de houding is ook iets anders. Moeilijk uit te leggen😄.

Ik ben zelf sinds kort begonnen met Nordic cross skate (ook wel skiken). Dat is wat laagdrempeliger ivm luchtbanden en remmen. T is wel trager dan rolskien.
Skike kan gewoon op je gewone schoenen. 2e hands dus niet zo dure hobby om te doen.

Het (ontbreken) remmen met rolskien schijnt t wel lastiger te maken. De beweging is als langlaufen, fijne workout!

Binnenkort heb ik proefles rolskien. Ben benieuwd!

kjiratsiekoedel op 27 mrt 2021 01:47

Remmen gaat verrassend makkelijk! ‘Gewoon’ de pizzapunt. Dat er geen remmen op zitten is dus niet erg. Ik weet niet hoe snel skiken gaat, het rolskien gaat ook niet heel snel vind ik, zo’n 15 kmh. M’n topsnelheid met wind mee was eventjes 17,1😄.

Met skike ga ik tussen de 5 en 6 minuten per kilometer. Dus 10-12km/u

Hi, ben je nog actief aan het rolskieen?

Ik heb 20…jr geleden wat lessen gehad bij de rottermeren. Alleen door een nare val toen gestopt.

Nu woon ik in een omgeving waar ik prachtige lange beschutte fietspaden heb om te oefenen en begint t toch weer te kriebelen.

Plaats een reactie