Skischoen na enkelbreuk

Afgelopen oktober heb ik mijn enkel (alleen kuitbeen) gebroken. Was twijfelgeval om te opereren maar omdat operatie beste vooruitzicht gaf op 100% herstel daar in overleg met chirurg voor gekozen. Operatie prima verlopen en herstel ook top. Schroef door de breuk en plaatje met 4 schroeven er overheen. Eigenlijk helemaal geen last meer.

Waar het plaatste zit (zeg maar vanaf mijn knokkel tot 7 cm er boven) wel nog dikker. Zal mogelijk wat vocht zijn maar ook door het plaatje denk ik. Vandaag eens mijn skischoenen aangetrokken en het doet niet pijn maar voel wel behoorlijk druk. Verwacht eigenlijk toch dat het problemen gaat geven.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou een bootfitter uitkomst kunnen bieden (en zo ja, welke)? Of zou ik er niet aan ontkomen om het ijzer weer te laten verwijderen? (dit laatste hoeft in principe alleen als ik er last van krijg en mag pas vanaf medio oktober).

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 10 feb 2021 10:24

@marco-paul suggesties? Specifiek verhaal, gaat wat verder dan “als ze maar niet te groot zijn”;)

Edwin van Riel

Afgelopen oktober heb ik mijn enkel (alleen kuitbeen) gebroken. Was twijfelgeval om te opereren maar omdat operatie beste vooruitzicht gaf op 100% herstel daar in overleg met chirurg voor gekozen. Operatie prima verlopen en herstel ook top. Schroef door de breuk en plaatje met 4 schroeven er overheen. Eigenlijk helemaal geen last meer.

Waar het plaatste zit (zeg maar vanaf mijn knokkel tot 7 cm er boven) wel nog dikker. Zal mogelijk wat vocht zijn maar ook door het plaatje denk ik. Vandaag eens mijn skischoenen aangetrokken en het doet niet pijn maar voel wel behoorlijk druk. Verwacht eigenlijk toch dat het problemen gaat geven.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou een bootfitter uitkomst kunnen bieden (en zo ja, welke)? Of zou ik er niet aan ontkomen om het ijzer weer te laten verwijderen? (dit laatste hoeft in principe alleen als ik er last van krijg en mag pas vanaf medio oktober).

Indepoeder op 09 feb 2021 16:56

Ha, ik heb ook 4 schroeven in mijn enkel… al zo’n 7 jaar.

In het begin vrij dik en voelde ik best wel wat druk in mijn schoen, maar geen pijn. Maar nu voel ik het helemaal niet meer, en is mijn enkel ook zeker niet dikker. Je kunt het plaatje zelfs zien zitten.

Het bijzondere is, dat het soms erg gevoelig is bij kleine aanraking, maar hard skiën, springen per skiën en hard door buckels heen skiën allemaal geen enkel probleem opleveren.

Dat is mijn ervaring, ik ken ook mensen die er wel last van hielden en dus wel de schroeven eruit moesten laten halen. ski je nu al, of wordt dat pas volgend jaar?
Ik zou als je nu niet skiet zeker nog niet gaan bootfitten maar volgend najaar afwachten. Want grote kans dat dat vocht dan helemaal weg is.

Click. Click. Peace

Dat geeft dan weer moed. Goed om te horen dat het ook gewoon wel kan werken. Het is bij mij nog wel echt bol dus zal nog vocht zijn. Kon ook jaar duren volgens chirurg voor dat weg was.

Dit jaar bij voorkeur nog wel natuurlijk, desnoods meivakantie, hele gezin is ski gek…Zie het echter nog niet gebeuren.

Dacht er wel aan om, als dat weer mag, eens op de rolbaan te gaan proberen. Als ik dan echt last krijg kan ik keuze maken voor bootfitten of tijdig een afspraak bij chirurg. Morgen maar eens met ski’s ronde door de tuin lopen. Kijken hoe dat voelt.

Andere reactie betreft Dutch bootfitter? Als een bootfitter meeleest en hier specifiek ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag.

Hai, ik heb ook een plaat in mijn been. De laatste schroef zit net boven mijn enkel. Ik ski hiermee al 10 jaar zonder problemen. Ik voel wel een druk als ik mijn skischoen aantrek maar dat is met een speciale sok geen probleem meer. Skiën gaat prima.

Als je er echt last van blijft houden, dan halen ze het er ook eerder uit hoor.
Ik heb begin augustus scheen en kuitbeen gebroken, moet nu 3 maart terug.
Hopelijk is de breuk dan voldoende hersteld en mag het plaat en schroef werk er dan uit, heb er ook ontzettend veel last van

Dat geeft dan weer moed. Goed om te horen dat het ook gewoon wel kan werken. Het is bij mij nog wel echt bol dus zal nog vocht zijn. Kon ook jaar duren volgens chirurg voor dat weg was.

Dit jaar bij voorkeur nog wel natuurlijk, desnoods meivakantie, hele gezin is ski gek…Zie het echter nog niet gebeuren.

Dacht er wel aan om, als dat weer mag, eens op de rolbaan te gaan proberen. Als ik dan echt last krijg kan ik keuze maken voor bootfitten of tijdig een afspraak bij chirurg. Morgen maar eens met ski’s ronde door de tuin lopen. Kijken hoe dat voelt.

Andere reactie betreft Dutch bootfitter? Als een bootfitter meeleest en hier specifiek ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag.

Indepoeder op 09 feb 2021 17:29

Goede fysio, en veel goede oefeningen zonder te overbelasten is natuurlijk het beste…

Fietsen en toerskiën werkte voor mij erg goed. Maar laat je hiervoor goed voorlichten door een goede sport-fysio.

Click. Click. Peace

Bedankt voor alle info en tips. Mijn chirurg was heel resoluut in de termijn van minimaal een jaar. Eerder met sleutelbeen echter ook meegemaakt dat het ijzer er door de klachten eerder uit mocht.

Fysio is dik in orde. Al snel mee gestart en ga nu ook nog regelmatig. Fietsen al met met de kerst mee gestart. Eerst op de tacx en later ook al met de racefiets buiten. Wandel ook vrijwel elke dag.

Komt verder wel goed maar hoop dat ik het af kan zonder nog een operatie. Ben er wel even klaar mee.

Als je er echt last van blijft houden, dan halen ze het er ook eerder uit hoor.
Ik heb begin augustus scheen en kuitbeen gebroken, moet nu 3 maart terug.
Hopelijk is de breuk dan voldoende hersteld en mag het plaat en schroef werk er dan uit, heb er ook ontzettend veel last van

niekniek op 09 feb 2021 18:14

Ik hoop het ook voor je! Mijn man staat sinds oktober op de wachtlijst voor verwijderen van pinnen, platen en schroeven uit zijn enkel. Niet urgente zorg is in de ziekenhuizen in onze regio flink afgeschaald vanwege corona, dus hij is voorlopig ws nog niet aan de beurt…

Kan je uit ervaring melden dat skiën met een paar schroeven in je kuitbeen gewoon mogelijk is. Schroeven zitten er nu zo’n 25 jaar in en ik denk er eigenlijk zelden aan.

Geen speciale schoenen voor het skiën aangeschaft, heb pas leren skiën na de beenbreuk. Wel is dat het been dat bij mij als eerste verzuurd, maar verder geen klachten.

Afgelopen oktober heb ik mijn enkel (alleen kuitbeen) gebroken. Was twijfelgeval om te opereren maar omdat operatie beste vooruitzicht gaf op 100% herstel daar in overleg met chirurg voor gekozen. Operatie prima verlopen en herstel ook top. Schroef door de breuk en plaatje met 4 schroeven er overheen. Eigenlijk helemaal geen last meer.

Waar het plaatste zit (zeg maar vanaf mijn knokkel tot 7 cm er boven) wel nog dikker. Zal mogelijk wat vocht zijn maar ook door het plaatje denk ik. Vandaag eens mijn skischoenen aangetrokken en het doet niet pijn maar voel wel behoorlijk druk. Verwacht eigenlijk toch dat het problemen gaat geven.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou een bootfitter uitkomst kunnen bieden (en zo ja, welke)? Of zou ik er niet aan ontkomen om het ijzer weer te laten verwijderen? (dit laatste hoeft in principe alleen als ik er last van krijg en mag pas vanaf medio oktober).

Indepoeder op 09 feb 2021 16:56

Op 3 oktober mijn enkel (onderkant kuitbeen, de knokkel) gebroken. Op 13 oktober geopereerd waarbij een plaatje op de enkel is gezet met 4 schroeven erin en 1 extra schroef door de breuk.
28 oktober gaat het gips eraf en begint langzaam de revalidatie waarbij de planning is dat het na 30 november weer volledig belast mag worden.

Ik ben benieuwd of je afgelopen seizoen nog hebt kunnen skiën en of je veel last van het plaatje en de schroeven hebt gehad in je skischoenen. De tijdlijn is ongeveer gelijk. Ik heb 2 skitrips gepland staan, midden januari een lang weekend en een week eind februari. Ik ben benieuwd of er iets van terecht komt dit seizoen…

Zo te horen ongeveer zelfde breuk een operatie. afgelopen winter door Corona weinig kunnen doen. In juni echter de opleiding voor ski instructeur niveau 2 op de rolbaan gevolgd. Ging eigenlijk prima. In het begin drukte het wel wat vervelend maar dat voelde ik vooral met lopen op skischoenen, niet met skien. Eind september paar dagen lerarentraining in Hintertux gedaan. Heerlijk weer in de sneeuw, was top en totaal geen last. Train nu veel op de rolbaan. Voor iedereen zal het weer anders zijn. Voor jou best kort dag maar als je skischoenen geen pijn doen zou ik het gewoon proberen. Succes!

Zo te horen ongeveer zelfde breuk een operatie. afgelopen winter door Corona weinig kunnen doen. In juni echter de opleiding voor ski instructeur niveau 2 op de rolbaan gevolgd. Ging eigenlijk prima. In het begin drukte het wel wat vervelend maar dat voelde ik vooral met lopen op skischoenen, niet met skien. Eind september paar dagen lerarentraining in Hintertux gedaan. Heerlijk weer in de sneeuw, was top en totaal geen last. Train nu veel op de rolbaan. Voor iedereen zal het weer anders zijn. Voor jou best kort dag maar als je skischoenen geen pijn doen zou ik het gewoon proberen. Succes!

Indepoeder op 22 okt 2021 07:56 Bedankt voor je snelle reactie! Dat geeft moed! De rolbaan is een goed idee om het vooraf eens te testen…

Goedemiddag,

Kom eens langs bij ons, wij zien regelmatig mensen die een trauma hebben gehad. Sterker nog, het AMC bijvoorbeeld verwijst mensen naar ons. Als podologen kijken wij toch iets anders naar dit soort aandoeningen dan een reguliere skiwinkel.

Gr Marco-Paul Breijer www.bootfitter.nl

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou een bootfitter uitkomst kunnen bieden (en zo ja, welke)? Of zou ik er niet aan ontkomen om het ijzer weer te laten verwijderen? (dit laatste hoeft in principe alleen als ik er last van krijg en mag pas vanaf medio oktober).

Indepoeder op 09 feb 2021 16:56

*bericht bewerkt door Marco-Paul op 27 okt 2021 13:22

Date your skis but marry your boots

@Marco-Paul Ik neem aan dat je niet als ‘Pedoloog’ te boek wil staan :-P

When life gets too complicated.... SKI

@Marco-Paul Ik neem aan dat je niet als ‘Pedoloog’ te boek wil staan :-P

Alex op 27 okt 2021 13:07

:-)) spellingchecker he…

Date your skis but marry your boots

Na 5 jaar weer geskied . Na ernstig skiongeval eenzijdig ,onderbeen volledig gedraaid als kurkentrekker kapot 2 platen velen schroeven 1/2 jaar revalideren . Na een val nu aardig dik been na een dag thuis normale werkzaamheden . Alles op mijn gemak .
Heeft iemand hier ervaring mee . De platen zijn na 1 jaar verwijderd . Been zou weer sterk genoeg zijn om te kunnen skiën vlgs artsen in nl.

Plaats een reactie