Achteruitgang skimateriaal bij niet gebruik

Vorige winter kreeg ik de avond voor mijn vertrek naar Oostenrijk helaas het bericht dat de reis niet door kon gaan (en velen anderen met mij). Mijn materiaal was uiteraard klaar voor gebruik, dus de ski’s geslepen en gewaxt. Uiteindelijk zijn ze ook zo opgeborgen.

We zijn weer een jaar verder en helaas ziet het er weer naar uit dat mijn ski’s een winter ongebruikt gaan blijven. En datzelfde geldt uiteraard ook voor mijn skischoenen. Beiden liggen (ski’s) en staan (schoenen) in de berging te wachten op betere tijden.

Maar hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van het materiaal nu ze 2 jaar niet gebruikt zullen worden? Blijft de wax gewoon goed, of zal ik ze voor het eerstvolgende gebruik eerst weer voor een kleine onderhoudsbeurt weg moeten brengen. En de bindingen? Alle bewegende delen zijn 2 jaar lang niet van hun plaats afgekomen. Blijft dit normaal gesproken dan gewoon soepel?

En dan de skischoenen. Is er bijvoorbeeld risico dat het kunststof brozer wordt doordat de schoenen niet gebruikt zijn of maakt dat niets uit ten opzichte van het wel gebruiken?

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Geen probleem als ze droog en niet in de volle zon staan/liggen.

Wax: gewoon even bekijken volgend jaar. Als ze wit zijn uitgeslagen even waxen anders gewoon de sneeuw in.
Schoenen: schnallen losjes dichtdoen en niet in de zon zetten. Zorg wel dat ze een beetje kunnen “admemen”.
Ski’s: remmen niet in elkaar schuiven als je ze weglegt. Gewoon zonder spanning wegleggen.

Edwin van Riel

Geen probleem als ze droog en niet in de volle zon staan/liggen.

Wax: gewoon even bekijken volgend jaar. Als ze wit zijn uitgeslagen even waxen anders gewoon de sneeuw in.
Schoenen: schnallen losjes dichtdoen en niet in de zon zetten. Zorg wel dat ze een beetje kunnen “admemen”.
Ski’s: remmen niet in elkaar schuiven als je ze weglegt. Gewoon zonder spanning wegleggen.

evr66 op 11 feb 2021 17:23

Zo berg ik het materiaal gelukkig altijd op, bedankt!

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Plaats een reactie