Wie geeft mij een zetje?

^^TS heeft al een Elan 12ti. Een comfortski zit nog onder het niveau van die Elan. Hoe is dat nou zinvol…?

K2 AMP Rictor van een paar jaar geleden @Bennie om op jou vraag nog even te antwoorden.

^^TS heeft al een Elan 12ti. Een comfortski zit nog onder het niveau van die Elan. Hoe is dat nou zinvol…?

elisabeth101 op 16 feb 2021 19:54

Dat zegt me niet zoveel. Ik ga af op zijn informatie over ervaring.

Idd zware jongens om te dragen, maar vond de 82Xti niet zwaar skiën @Hooykaas
Heb een paar helemaal opgeskied 😬
De 90 zal niet zo’n geschikte toerski zijn geweest door dat gewicht.

Bomen worden bos, zetjes worden duwen :)

Ik heb uit de archiefdoos zowaar nog wat materiaal gevonden. Niet heel recent (2018), maar geeft allicht een beter beeld voor jullie.

Neig overigens toch naar de F19, blijf er goede dingen over lezen en in prijs scheelt het fors met de atomic’s.

Maar goed, met het gevaar dat jullie nu gaan roepen, ‘Tjezus ski je als zo’n hork van de berg, had dat dan gezegd’… here goes nothing!

Ah, beetje backseat, maar zeker niets te geks.
Duidelijke voorkeur voor gedrifte/geslipte bocht-uit fase. Best mooi rond geslipt vind ik. Of de F19 dan zo’n fijne ski gaat zijn… Die slippen niet zo heel lekker namelijk. Kun je het opbrengen heb je in jouw geval aan de X9WB een fijne ski, maar misschien dat een Rossi Hero Elite ST Ti in 172 dan ook een leuk maatje voor je kan zijn. Mij iets te mellow voor een slalomski, maar goed passend bij je stijl als je ook wat progressie wil boeken.

Ziet er gewoon prima uit hoor @EvtK , maar wel gewoon een typische vakantie skiër, dus net even te veel achterop en Z-bochtjes en plaats van ronde bochten. De F-19 gaat daar met zijn substantiële tail wel een flinke extra moeilijkheidsgraad in brengen voor je. Die gaan je zeker in steiler terrein geen vertrouwen geven en ook zeker niet helpen met je wens om dynamischere kortere bochten te beheersen. De kracht van de F-19 zit veel meer in stabiliteit in rustigere, langere bochten.

Ben je echt toe aan een niveau hoger? Ik denk niet perse. Zijn er wellicht ski’s te vinden die je een betere ervaring kunnen bieden, dat denk ik wel. Ik neig dan persoonlijk toch wel naar de Salomon S-max 10, die helpen je bij het centraal staan en straffen fouten in voor- achterwaartse balans veel minder af dan de F-19, terwijl ze meer dan genoeg performance bieden. Verder misschien de Head Supershape E-Rally of E-speed. Ook die helpen met je balans en bieden veel performance zonder je direct op lastiger stukken in de weg te zitten.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Om te beginnen is het heel moedig van je om een filmpje van jezelf te laten zien.
Wordt hier zeker gewaardeerd.
Je skiet zeker niet verkeerd voor de uren die je erin gestopt hebt 👍

Andere moeten maar aangeven welke ski daarbij past voor nu en in de toekomst.
Daar heb ik te weinig verstand van.

Over de S/Max 10 kan ik niets zinnigs zeggen, maar is denk ik niet eens zo’n gek advies. De door Shane genoemde Heads zijn ook prima, maar als je je ski’s nooit echt op de kant zet een beetje jammer. Daarini ligt de ware kwaliteit. Neemt niet weg dat mijn vader er heerlijk op kon skiën en werkelijk een achterover geklapte hark is.

Jeej een filmpje! :D Ik blijf bij mijn advies van de atomic x9 wb of de rossi. Wat betreft de F19…ik had het ook niet gedaan. Niet vanwege je niveau, want dat is het probleem niet, maar vanwege je neiging tot backseat skien en je wens voor een vlottere korte bocht.

Op een Smax 10 leer je mooi ronde bochten te skiën.
Ik vind persoonlijk dat er maar weinig verschil zit tussen de 10 en de 12. En zo zijn we weer terug op de 12.

Op een Smax 10 leer je mooi ronde bochten te skiën.
Ik vind persoonlijk dat er maar weinig verschil zit tussen de 10 en de 12. En zo zijn we weer terug op de 12.

DrPhil op 16 feb 2021 22:30

In dat geval kun je toch juist beter voor de 10 kiezen?
Kost je een stukje minder geld en voorlopig ben je op zo’n ski nog niet uitgeleerd.
Het hielp inderdaad om een filmpje te plaatsen, zeker moedig :)

Ik raad je zeker ook aan een paar lesjes te nemen, al wat het maar om wat basiszaken wat te verbeteren: met name centrale balans. Gaat je meer plezier opleveren waardoor je de ski ook beter kunt gebruiken :)

10 of de 12 kunnen dus wat mij betreft allebei.
Voor de duidelijkheid. Ik heb de 10 zelf in 1m65. Ik heb de 10 ook geskied in 1m75. De 12 heb ik in 1m70 geskied. Tussen de 10 in 175 en de 12 in 170 merkte ik nauwelijks verschil. Je zou dus kunnen overwegen om de 10 in 175 te kopen of de 12 in 170.
NB de S-Maxen hebben geen rocker en zijn daardoor effectief langer dan eenzelfde ski met rocker.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 feb 2021 23:12

Bedankt allemaal weer voor de reacties. Ja het is even slikken om wat van jezelf zo bloot te geven, leuk hoe jullie er allemaal op reageren. Thanks!

Samengevat kom ik dan nu tot de volgende conclusie:

  • geen F19, definitief in de prullemand
  • Salomon S/Max 10
  • Atomic x9 wb
  • Rossi Hero Elite ST Ti (of moet dan de MT zijn?)

Ik zal daarvoor gerichter naar mooie deals gaan zoeken. Nog wel een paar aanvullende vragen:

  • Ik zie bij die Salomon’s af en toe de aanduiding ‘W’ voorbijkomen, volgens mij de Women versie?
  • Zou ik ook eventueel nog de S/max 8 moeten overwegen?
  • Geldt voor al deze ski’s dat mij mijn specs (1.88, 70-75kg) een maatje rond 175 cm de juiste lengte is?
  • Moet ik nog uitkijken (in positieve of negatieve zin) naar verschillen in de modeljaren? De S/max 10 zie ik bijvoorbeeld bij Duijvestein voor 350 staan, maar dat is wel model jaar 2019/2020. Van de Atomic’s kan ik vooralsnog alleen modeljaar 2020/2021 vinden, of die van vorig jaar zien er gewoon exact hetzelfde uit :)

Tot slot: iemand gaf de tip om nog wat lessen te nemen. Ik heb nu al een jaartje of 4 niet meer les gehad, maar het is wel iets waar ik over nadacht, omdat het volgens mij nu ook wel weer effect kan hebben. Aandachtspunten volgens mij: A) minder backseat skiën, meer op de kanten skiën. Check? Andere tips over mijn ski-kunsten welkom hoor, we zijn de fase van schaamte nu toch al voorbij haha.

Er zit behoorlijk wat verschil tussen de Smax 10 en 12 maar dat merk je pas in een lange bocht op snelheid op de kanten. De 10 heeft daar nog wel een plafond, de 12 eik niet. Het zijn beide prima ski’s maar voor een iets ander doel. De 10 is voor de meeste mensen echt meer dan genoeg ski. De 8 is wat mij betreft niet nodig. De W staat inderdaad voor Women. Verder zijn van alle modeljaren de skis hetzelfde met een ander printje. Wb de Rossignol: de Plus Ti is denk ik de beste keuze. Dat is de ST Ti maar dan net iets breder, wat m meer allround maakt. De MT zit onder het niveau van deze, maar de Plus kun je prima aan denk ik. Ik zou bij alle.skis gewoon rond 175 pakken.

Wb het technisch skien, ik zou beginnen met een voorwaartse beweging vanuit de heup bij je bochtinzet en het dalopen houden van je bovenlichaam (niet meedraaien). Disclaimer ik ben geen skileraar 😉

Vergeet de Head niet op je lijstje te zetten.Mijn familie heeft er een geweldige vooruitgang op gemaakt.
Mooi merk ook.

Als je toch overweegt les te nemen ( altijd goed)
Zou ik ALLEEN voor privé les gaan elk jaar één dag in jou situatie.
Leer je het meeste van in korte tijd. (mits je een goede leraar tegenkomt)
Doe dat dan na de tweede dag als je al wat uren gemaakt hebt.

En ik zeg het nogmaals eerst testen testen in de sneeuw voordat je iets koopt.

@elisabeth101 ok, mooi, dank voor je antwoorden en tips!

schoot mij nog even te binnen: bij de s/max 12 werd eerder aangegeven dat deze niet zo vergevingsgezind is bij een kapot geskiede piste. ‘De ski helpt niet mee in moeilijke omstandigheden’. Geldt dat eigenlijk ook voor de s/max 10?

@Hooykaas oja de heads. De super head E-speed. Ik zet hem erbij, thanks!

*bericht bewerkt door EvtK op 17 feb 2021 09:58

Waarom eigenlijk niet de F18. Heerlijke lichte speelse ski die graag korte bochtjes draait. Zeker niet het mindere broertje van de F19, maar gewoon anders. Speelser.

Robert7 op 16 feb 2021 13:42

Prima ski maar is een maatje minder dan de genoemde ski’s. TS wil juist een stap omhoog.

elisabeth101 op 16 feb 2021 14:18

@elisabeth101

schat je de F18 lager in dan de Elan Amphibio 12?
of enkel lager dan de Salomon smax12 en Atomic X9 wb (dit klop zeker)?

*bericht bewerkt door Vivace op 17 feb 2021 10:36

Glide on!

Doordat de s/max geen rocker heeft, is hij in pap minder vergevingsgezind tegenover ski’s die wel rocker hebben.
Daarentegen loopt een niet gerockerde ski mooier over zijn kanten naar mijn idee, je kunt er technisch meer uithalen qua bochtwerk.
Gezien je filmpje is kiezen voor een ski met rocker “the easy road”, maar wil je meer groeien in techniek en gezien je wensen voor een echte pistelat, dan zou ik de s/max 10 wel aanraden (of de 12 in combinatie met wat meer technieklessen).
Het zijn overigens geen korte bochten ski’s met een radius van 15/16, eerder allround pisteski’s.
Voor het echte korte bochtenwerk moet je naar een slalomski, maar die zijn dan weer minder in allround gebruik.

Waarom eigenlijk niet de F18. Heerlijke lichte speelse ski die graag korte bochtjes draait. Zeker niet het mindere broertje van de F19, maar gewoon anders. Speelser.

Robert7 op 16 feb 2021 13:42

Prima ski maar is een maatje minder dan de genoemde ski’s. TS wil juist een stap omhoog.

elisabeth101 op 16 feb 2021 14:18 [@elisabeth101](/profiel/elisabeth101) schat je de F18 lager in dan de Elan Amphibio 12? of enkel lager dan de Salomon smax12 en Atomic X9 wb (dit klop zeker)?
Vivace op 17 feb 2021 10:31

Het laatste - lager dan de smax 12 en atomic x9 wb. In deze volgorde ook. Het niveau vd smax 12 ligt boven die van de x9 wb als je kijkt naar eindbereik. Mijn persoonlijke voorkeur zou wel uitgaan naar de atomic, is gewoon meer fun😁

@elisabeth101 ok, mooi, dank voor je antwoorden en tips!

schoot mij nog even te binnen: bij de s/max 12 werd eerder aangegeven dat deze niet zo vergevingsgezind is bij een kapot geskiede piste. ‘De ski helpt niet mee in moeilijke omstandigheden’. Geldt dat eigenlijk ook voor de s/max 10?

@Hooykaas oja de heads. De super head E-speed. Ik zet hem erbij, thanks!

EvtK op 17 feb 2021 09:56

Ik vind de 10 op alle fronten wat vergevingsgezinder dan de 12. De tail is wat.meer afgerond, de flex is iets soepeler, gewicht is wat lager. Dat corrigeert allemaal net even makkelijker.

Wat betreft Heads: Supershapes zijn vanaf 2021 veranderd en de nieuwe varianten zijn iets smoother en cruisier. De Rally is wat mij betreft de topper van het stel.

Waar kan ik het filmpje van TS zien? Niet dat ik aan ramptoerisme wil doen, maar lijkt me interessant als vergelijkingsmateriaal om eigen skiniveau wat beter in te schatten.

Waar kan ik het filmpje van TS zien? Niet dat ik aan ramptoerisme wil doen, maar lijkt me interessant als vergelijkingsmateriaal om eigen skiniveau wat beter in te schatten.

skivr op 17 feb 2021 11:20

een paar keer refreshen en dan had ik hem

Glide on!

Waar kan ik het filmpje van TS zien? Niet dat ik aan ramptoerisme wil doen, maar lijkt me interessant als vergelijkingsmateriaal om eigen skiniveau wat beter in te schatten.

skivr op 17 feb 2021 11:20

wat mij betreft een mooi voorbeed van een niveau 6 skier: zelfverzekerd schools parallel op blauw en rood / moeite met moeilijk terrein. Om naar niveau 7 te komen zou ik zeggen betere voor-achterwaartse balans, bochten meer gaan aansnijden, boven- en onderlichaam separatie/angulatie.

Doordat de s/max geen rocker heeft, is hij in pap minder vergevingsgezind tegenover ski’s die wel rocker hebben.

Hessel op 17 feb 2021 10:36

Ja, maar dat is nou net het gekke. Mijn 10 loopt verbazingwekkend makkelijk door de pap. Veel makkelijker dan bv de F18 die ik had (vergelijkbare lengte, 165 om 167 voor de F18). Terwijl die wel een rocker heeft. Dus dat zegt toch niet alles.

Plaats een reactie