Advies bij aanschaf eerste ski’s

Hoi allemaal,

Ik ben voor het eerst opzoek naar ski’s om die aan te schaffen, maar ik zie door de vele bomen het bos niet meer en naar de winkel gaan is op dit moment ook niet meer heel makkelijk.

Ik ben 1.93m en 85kg en heb nu zo 3 jaar ski ervaring. De meeste Blauwe en rode pistes kom ik wel af, maar heb nog niet zo veel vertrouwen in mijn techniek en daarom ligt de snelheid redelijk laag.

Ik wil graag met mijn eigen ski’s een paar stappen omhoog gaan zetten, zodat ik wat meer snelheid ga maken om lekker de pistes af te gaan!

Ik ben dus op zoek naar wat advies…hopelijk hebben jullie wat tips voor me welke ski het beste bij me pas voor de komende jaren!

In eerste instantie; heb je al skischoenen?
Zo niet, eerst goeie schoenen uit gaan kiezen (daarvoor moet je echter wel fysiek naar de winkel gaan) > schoenen uit de verhuur zijn vanaf een bepaald punt misschien wel een rem op je vooruitgang (als de schoenen niet goed aanpassen, niet stijf genoeg zijn en mogelijk te groot zijn > verkeerde pasvorm van schoenen wordt al eens gecompenseerd door gewoon schoenen mee te geven die eigenlijk net te groot zijn).

Met de ski’s zou ik dan nog wat wachten, als je nu al gaat kopen ga je heel wat modellen moeten uitsluiten die (nu nog) te hoog gegrepen zijn. Eerst werken op techniek, dat kan prima met huurski’s.

En na de techniek, ga eerst eens wat verschillende types ski’s proberen in de verhuur > probeer eens een slalomski, een GS-ski, een piste-allrounder, een bredere ski (all-mountain) van ca. 80mm ondervoets …
Die 3 jaar ski ervaring, is dat 3x 6d skiën? Of ga je meermaals per jaar? Neem je lessen? Hoe snel verwacht je vooruitgang te maken met je techniek? Wil je ook zsm. wat buiten de piste gaan skiën, of eerst on piste de techniek op niveau brengen?

En na de techniek, ga eerst eens wat verschillende types ski’s proberen in de verhuur > probeer eens een slalomski, een GS-ski, een piste-allrounder, een bredere ski (all-mountain) van ca. 80mm ondervoets …

Steven_817 op 13 mrt 2021 09:41

Helemaal eens wat betreft skischoenen, dat is een veel betere investering.

Je opmerking over verschillende soorten ski’s testen ben ik het niet mee eens. We hebben het hier over een lichtgevorderde vakantieskier, die heeft niks te zoeken in de categorie slalom of reuzenslalom, ook niet over een paar jaar. Wil je technisch verbeteren, dan moet je dat doen op een allrounde pisteski, passend bij het niveau. En een eigen ski hebben is dan fijn, dan hoef je niet eerst te wennen aan een huurski.

Bij een lichtgevorderde maakt de ski niet heel veel uit, het bedieningsgemak moet voorop staan. Ik zou niet voor het instapmodel gaan gezien het gewicht van TS. Een model daarboven zou goed kunnen passen. Opties zijn:
-Dynastar Speedzone 9 CA
-Salomon Smax 8
-Fischer Progressor F18

Een allround pisteski koop je al voor de prijs van twee weekjes huren. Dus als je graag eigen latten wil dan zijn de tips van Elisabeth niet zo gek.
En inderdaad, eerst een paar goed passende schoenen.

Bedankt voor de tips! Schoenen heb ik vorig jaar gekocht!

Met het geld dat ik dit jaar niet heb uitgegeven aan een wintersport, dacht ik dat eigen ski’s een mooie investering is dit jaar.

Ik ben nu vooral aan het kijken naar piste ski’s, want ik hoef niet zo nodig off piste te gaan.

Welke maat ski zouden jullie adviseren?

De langste, en dat zal in de praktijk rond 175 cm zijn.

Dat lijstje van Elisabeth geeft prima suggesties om eens naar te kijken.
Lengte zou ik gaan richting 180, zal voor deze categorie ook wel zo’n beetje het langste zijn dat er is.

*bericht bewerkt door evr66 op 13 mrt 2021 10:58

Edwin van Riel

Ik zou gezien de ervaring het nog even houden op 175 lengte. Die extra lengte waar @Evr66 het over heeft helpt je niet met gecentreerd staan en draaigemak.

Ff gekeken, dat soort latten is 175 wel het maximum, dus daar hoeft ts zich geen zorgen over te maken

Edwin van Riel

Bedankt voor jullie hulp!

Plaats een reactie