Indrukwekkende beelden vanuit lawine en van de redding

Indrukwekkende en beangstigende beelden vanuit een lawine en van de redding.
https://www.instagram.com/tv/CMsJhpQjdPt/?utm_source=ig_embe…

Click. Click. Peace

Wat een indrukwekkende een leerzame beelden. Must see voor iedere sneeuwliefhebber, vooral voor freeriders!

Wow! Die vrienden hebben wel een biertje verdiend!

Kippenvel. Wat enorm indrukwekkend. Heel heftig. Ben er echt even stil van.

❄️

Filmpje doet het niet meer, of wel?

Wow… Indrukwekkend! Vrienden én juiste apparatuur redden hier een leven .

Een lawine airbag had hier ook niet misstaan of zie ik dat als veilige piste-skiër verkeerd?

Erg heftig!

Indrukwekkend!
Een lawine-airbag is geen overbodige luxe, maar als je zo verrast wordt lukt het niet altijd om 'm te trekken…
Helpt hooguit om een luchtbel te creëren waardoor je wat meer kans hebt het te redden.
Wat een helden, die gasten eromheen!!
Nu weten we weer waarom we elke keer oefenen met die piepers, en dan nog (uiteraard) geen garanties… pff, dit wil je liever niet meemaken…

Indrukwekkend!
Een lawine-airbag is geen overbodige luxe, maar als je zo verrast wordt lukt het niet altijd om 'm te trekken…
Helpt hooguit om een luchtbel te creëren waardoor je wat meer kans hebt het te redden.
Wat een helden, die gasten eromheen!!
Nu weten we weer waarom we elke keer oefenen met die piepers, en dan nog (uiteraard) geen garanties… pff, dit wil je liever niet meemaken…

alex_barros op 23 mrt 2021 18:28

Het idee van een airbag is dat je meer kans hebt om boven de lawine te blijven drijven, niet per se voor de luchtbel.

Click. Click. Peace

Indrukwekkend!
Een lawine-airbag is geen overbodige luxe, maar als je zo verrast wordt lukt het niet altijd om 'm te trekken…

Klopt, zijn tegenwoordig wel varianten waarbij je bv ook de airbag van je maatje kunt triggered. Mooi systeem waar goed over nagedacht is qua mogelijkheden. Zie bv http://www.onthebelay.com/en/2018/01/16/testing-the-new-p-ri…

Edwin van Riel

Julie Pomagalski had vanmiddag een stuk minder ‘geluk’… RIP 🙏

Verd…, ken het een klein beetje daar, pittig steile hellingen in die hoek ;(

Edwin van Riel

De condities zijn in de gehele Franse Alpen en in Zwitserland bijzonder tricky op het moment. Sla http://www.data-avalanche.org er maar op na de ene beangstigende lawine na de andere.

Click. Click. Peace

Of deze, met alle gemelde lawine ongelukken… https://www.slf.ch/de/lawinen/unfaelle-und-schadenlawinen/al…

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Wow… Indrukwekkend! Vrienden én juiste apparatuur redden hier een leven .

Een lawine airbag had hier ook niet misstaan of zie ik dat als veilige piste-skiër verkeerd?

Stephan916 op 23 mrt 2021 18:06

Al deze jongens droegen een airbag, maar zoals Alex al aangaf het lukt niet altijd om de airbag te activeren.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Of deze, met alle gemelde lawine ongelukken… https://www.slf.ch/de/lawinen/unfaelle-und-schadenlawinen/al…

SanderKan op 24 mrt 2021 09:33

Ook duidelijk te zien dat het vooral bij stufe 3 en in mindere mate 2 mis gaat i.p.v. 4. Een (hoge) niveau 3 is gewoon nog erg gevaarlijk, er wordt meer risico genomen en komt vaker voor dan 4/5.

*bericht bewerkt door Zimoski op 24 mrt 2021 12:22

to ski or not to ski, thats no question

Zo van een afstandje zijn dit vaak serieus steile hellingen (orde 40 graden of meer). Dan is een flinke stufe 3 met wat extra belasting gewoon kritiek of te veel.

Edwin van Riel

Mooi filmpje, mooie redding en goed afgelopen maar waarom toch samen skiën…

1 voor 1 is toch ook 1 van de basisregels zeker gezien de hellingsgraad en het lawinerisico die dag dat op 4 stond…

Wow indrukwekkend, ook de angst die in de stem van die vrienden klinkt, fijn dat ze goed wisten hoe ze moesten zoeken. spannend hoor.

Dienten Die Alte schule

Redding is knap gedaan. Er vielen mij wel een paar punten voor verbetering op:
-Volgens mij had het slachtoffer zijn stokken om zijn polsen. Dat kan een reden zijn dat je niet bij je airbag trigger komt.
-de zoeker draait de pieper bij het fijnzoeken. Dat zou niet moeten. Al had ik de indruk dat hij eigenlijk al op de goede plek was
-zoeker markeert niet met zijn stok. Dan ga je in zekere zin op goed geluk sonderen.
-zoeker was nog niet klaar met fijnzoeken toen hij wat spullen uit zijn tas ging halen. En toen nog beetje fijnzoeken
-1e sondeer poging was sonde niet haaks op de helling

-Hadden ze daar überhaupt wel moeten zijn gezien stufe en helling?
-los daarvan niet tegelijk vertrekken, maar veiligheids afstanden houden

Maar veel goede dingen in de zoekactie:
-snel over in zoekmodus
-goed signaal gevolgd
-de 2e die arriveert had paraat sonde paraat en kon gelijk sonderen
-2e sondeer poging goed hersteld
-communicatie
-graven ziet er efficiënt uit
-gelijk ademweg vrij gemaakt

Zie ik het goed dat ze z’n tweeën tegelijk gaan?
Indrukwekkende beelden, zat hier vol spanning te kijken. Ondanks het niet verstaan is de spanning van de redder goed voelbaar. Met daarbij de gedachte: shit hoe moest het ook alweer. Die lawinecursus mag wel weer opgefrist worden.

*bericht bewerkt door MiVe op 25 mrt 2021 14:05

Tsja, niet iedere helling is natuurlijk per definitie een “no go” met 2 man tegelijk. Moeilijk te beoordelen vanachter een scherm zonder de situatie daar en op dat moment te kennen. Anderzijds, hier duiken ze er inderdaad wel erg vrolijk in met een flinke klap de helling in om te beginnen ;). Neem van mij aan dat ze dit de volgende keer wel anders aanpakken, gelukkig goed afgelopen al met al.

Edwin van Riel

Filmpje doet het niet meer, of wel?

AFB79 op 23 mrt 2021 17:24

Hier ook niet, maar als ik de andere reacties lees krijg ik de indruk dat zij hem nog wel kunnen zien…

Filmpje doet het niet meer, of wel?

AFB79 op 23 mrt 2021 17:24

Hier ook niet, maar als ik de andere reacties lees krijg ik de indruk dat zij hem nog wel kunnen zien…

Harm op 29 mrt 2021 12:55 Staat ook op Youtube:

*bericht bewerkt door Giuzzi op 06 apr 2021 20:41

Plaats een reactie