Route Ponte di Legno

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ponte di Legno - Tonale

Hallo,
Het duurt natuurlijk nog een poos maar ik vraag mij af wat nu de “beste” route is naar Ponte di Legno in Italie in de voorjaars vakantie. Op de ene route planner wordt aangegeven om via Zwitserland te rijden en de andere via Ried/Nauders Reschenpass te rijden.
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt,
Groeten Janette.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 15 apr 2021 09:10

Ik zou voor de Zwitserland route kiezen. Als je via Nauders gaat zul je over de stelvio moeten en die is in de wintermaanden gesloten.

Afgelopen zomer brachten wij toevallig een week door in Ponte di Legno. Het jaar voordien waren we skiën in onder meer Adamello Ski. Grosso modo zijn er een viertal mogelijkheden afhankelijk van je voorkeur en de toepasselijke weersomstandigheden.

  • Over Zwitserland: Oostenrijks-Duitse grens oversteken in Lindau/Hörbranz, vervolgens kort je weg voortzetten op de autostrade tot de afrit Hohenems/Diepoldsau (tot deze uitrit ben je niet vignetplichtig in Oostenrijk) en de Oostenrijks-Zwitserse grens oversteken in Diepoldsau (douanecontrole). Neem de autosnelweg richting Chur en de San Bernardino (Zwitsers autovignet benodigd). Neem de afslag Thusis-Süd en rij richting Sankt Moritz over de Julierpas (niet de Albulapas, gesloten tot minstens eind maart). In Sankt Moritz kies je voor de Berninapas en daal je af tot in Tirano. Vervolgens de klim naar Aprica (in Tirano kan je een afkorting met behulp van een smalle steile weg nemen, maar dat is niet nodig). Uiteindelijk draai je in Edolo op richting de Passo Tonale en aan de voet daarvan is de bestemming bereikt.

  • Langs het Unterengadin: neem de klassieke route over de Fernpass of door de Arlbergtunnel (betalend) en draai ter hoogte van Landeck richting Oberinntal. Overschrijd de Zwitsers/Oostenrijkse grens in Pfunds/Martina en neem via het Unterengadin de aanloop naar de Berninapas. Dan volgt opnieuw dezelfde route zoals hierboven beschreven.

  • Over de Brennerpas: aankomst in Oostenrijk over de Fernpas of via Kufstein en neem de autostrade over de Brennerpas (tolplichtig + Oostenrijks vignet benodigd). Neem de afslag San Michele/Mezzocorona en vervolg je route door het Val di Sole en de Passo Tonale naar Ponte.

  • Over de Reschenpas: neem de klassieke route over de Fernpas of door de Arlbergtunnel (tolplichtig) en vervolg door het Oberinntal naar Nauders. Steek de Oostenrijks-Italiaanse grens over op de Reschenpas. Daal door het Vinschgnau af tot in Meran (neem zoals reeds aangegeven niet de route richting Stelvio, 's winters gesloten). In Meran vervolg je je route naar Lana en steven je over het Gampenjoch af op het Val di Sole. Over de Passo Tonale bereik je ook Ponte di Legno.

Persoonlijk zou ik de eerste route aanraden. Het is normaal gesproken de snelste route, landschappelijk de mooiste en je rijdt tot voor de klim naar Aprica over brede, goed onderhouden wegen. Vergeet niet een Zwitsers vignet aan te kopen en de douanevoorwaarden even na te trekken.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 15 apr 2021 10:58

Plaats een reactie